Jump to content

Ferlach drilling. Benedikt Winkler endelig i hus :-)


leoestby

Recommended Posts

Da var endelig drillingen i hus, :D:D etter mye om og men med frakt... Måtte få krico.de til å sende, og de tok godt betalt :shock:

 

Det er en hagle drilling i kaliber 20/70 og 6,5x57R. Laget i 1950.

 

Jeg ble mildt satt overasket over hvor god stand den var! Den ble kjøpt usett på egun, og da vet man liksom ikke hva man kan vente seg før man har fått den hjem. Absolutt ingen slark og speilblanke løp :D Kun 2 mikroskopiske bulker i treverket og perfekt skåret gravyre / nettskjæring. Bruneringen er 99% strøken, det kan kjennes ut som den har blitt re-brunert da det er noe ruglete når jeg drar neglen bortover løpsbunten. Kikkerten er en gammel Kahles super 3-9x36. MEGA tykt stolpe kors, men utrolig god optikk. Hake montasjen er UTROLIG tight og fin:-) Blir nok ikke å bytte denne optikken (noe som var planen), for retikklet var faktisk godt å skyte med ...

 

Det er greener sikring til alle 3 løpene, samt egen sikring i tilegg til rifle løpet. Det er ikke oppspenner, så alle 3 løpene spennes når våpnet brekkes. Skuffelsen kom da skuret ikke ble felt opp med rifle sikringen, men det får jeg lære å leve uten :winke1:

 

Avtrekkene er så som så... Snellerten er noe hissig, og bakre avtrekker til haglen er noe treg. Får se hva som kan gjøres her etter vært...

 

Så noen bilder...

 

ei0efb.jpg

 

14dinq0.jpg

 

ivluvc.jpg

 

2llgdgn.jpg

 

2j32k4l.jpg

 

2ev9mi9.jpg

 

14vh56a.jpg

 

2qn5w00.jpg

 

24fdb9c.jpg

 

ka3h53.jpg

 

j73o7k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den var lekker :D Den ser ubrukt ut . Grattis :thumbup::thumbup:

Hvor lange er løpene ?

Har en Sauer fra 1959 kal.16/7x57R, dog ikke så fin, men med 70 cm løp. Den har blitt haggla mi og :wink:

Du nevner at rifleskuret ikke felles opp ved spenning av rifleløp. Skulle det gjort det ? Eller er det typen som flippes opp manuelt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nydelig!! Skal skuret slå seg opp automatisk? Hvis det er tilfelle så er det ofte lett å fikse. Børsisen klarer det nok. Jeg gjorde det en gang. Det går en tynn stålstrenger i skinna som kan sette seg med rust. Og festet kan løsne. Skru av skuret og se på det. Mye olje kan være nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har drillingen fått luftet seg for første gang[WHITE SMILING FACE] veldig moro å jakte med ett fint våpen, blir nesten litt nostalgisk der man går i skogen :D

 

Første skudd etter vilt ga resultat i en fin orrhane, haren like etterpå fikk leve videre... :oops:

 

b2a7ca984e9a0632198452a8e0fe56ec.jpg

 

e4d97ae966fc4df759f3d047d1570b31.jpg

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Holder på å ser på hagl til rev. Har funnet to alternativer:

 

Rottweil Waidmannsheil TPL HV 20/70 28G 3 US/ 2 NO og Winchester. 20/70 SuperSpeed 32g #2

 

Har mest lyst på den Winchester patronen til slutt pga 32gr, men så er det jo en gammel dame... Bør jeg styre unna hardt ladde patroner? (om 32gr er hardt ladd da :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Takker. :mrgreen: Sitter nå å finkjemer nettett for å finne håndtverker som kan lage kikkertkogger og patron holder i skinn. Noen som har ett tips der?

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Jeg har kjøpt på egun.de Fant ingen der nå riktignok, men det dukker opp rett som et er. Blir garantert billigere enn å få et produsert...

Link to comment
Share on other sites

Har grublet veldig på hvilket (hvilke) patronbelte® /holder jeg trenger....

 

Til rypejakta har jeg funnet denne:

2rz2e12.png

 

Til posterings jakt med losende hund etter rev , rådyr og gaupe, samt smygjakt:

fbbc3r.jpg

 

Har en Vorn Lynx sekk med molle system på hoftebeltet, som jeg kunne kjøpt et taktisk "cartridge carrier" til (gøss og gru) :overrasket: , men har seriøst vurdert å kjøpe en sånn "ludvig" sekk til drilling jakta..... Rar som jeg er :lol::lol: Jeg irriterer meg ofte over hoftebeltet på sekker som patronbeltet ligger under å gnager imot, samt kniv og buksebeltet.... I tillegg så henger kikkerten å skrangler mot spennene på de øverste sekk stroppene...

 

23k6l52.jpg

 

Hva bruker dere erfarne drilling jegere?

 

PS: Vorn sekken er jeg superfornøyd med til ski turer og som hundefører, så ikke noe negativt om den :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
På 10.6.2016 den 23.01, leoestby skrev:

Da var endelig drillingen i hus, :D:D etter mye om og men med frakt... Måtte få krico.de til å sende, og de tok godt betalt :shock:

 

Det er en hagle drilling i kaliber 20/70 og 6,5x57R. Laget i 1950.

 

Jeg ble mildt satt overasket over hvor god stand den var! Den ble kjøpt usett på egun, og da vet man liksom ikke hva man kan vente seg før man har fått den hjem. Absolutt ingen slark og speilblanke løp :D Kun 2 mikroskopiske bulker i treverket og perfekt skåret gravyre / nettskjæring. Bruneringen er 99% strøken, det kan kjennes ut som den har blitt re-brunert da det er noe ruglete når jeg drar neglen bortover løpsbunten. Kikkerten er en gammel Kahles super 3-9x36. MEGA tykt stolpe kors, men utrolig god optikk. Hake montasjen er UTROLIG tight og fin:-) Blir nok ikke å bytte denne optikken (noe som var planen), for retikklet var faktisk godt å skyte med ...

 

Det er greener sikring til alle 3 løpene, samt egen sikring i tilegg til rifle løpet. Det er ikke oppspenner, så alle 3 løpene spennes når våpnet brekkes. Skuffelsen kom da skuret ikke ble felt opp med rifle sikringen, men det får jeg lære å leve uten :winke1:

 

Avtrekkene er så som så... Snellerten er noe hissig, og bakre avtrekker til haglen er noe treg. Får se hva som kan gjøres her etter vært...

 

Så noen bilder...

 

ei0efb.jpg

 

14dinq0.jpg

 

ivluvc.jpg

 

2llgdgn.jpg

 

2j32k4l.jpg

 

2ev9mi9.jpg

 

14vh56a.jpg

 

2qn5w00.jpg

 

24fdb9c.jpg

 

ka3h53.jpg

 

j73o7k.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Har et tilsvarende våpen, om ikke med så mye gravyre. Lurte litt på dette med Ferlach, det er ikke produsenten som heter Ferlach, men byen hvor " fabrikken " lå, d.v.s.  i søndre del av Østerike. At våpnene ofte blir omtalt som Ferlach kan vel da være litt missvissende slik jeg oppfatter det. Franz Sodia er i hvertfall produsenten, hva nå fabrikken har het vet ikke jeg. Bedriften skal visst nok være gått konkurs for x antall år siden.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Tomas skrev:

Har et tilsvarende våpen, om ikke med så mye gravyre. Lurte litt på dette med Ferlach, det er ikke produsenten som heter Ferlach, men byen hvor " fabrikken " lå, d.v.s.  i søndre del av Østerike. At våpnene ofte blir omtalt som Ferlach kan vel da være litt missvissende slik jeg oppfatter det. Franz Sodia er i hvertfall produsenten, hva nå fabrikken har hett vet ikke jeg. Bedriften skal visst nok være gått konkurs for x antall år siden.

Jeg trodde Ferlach var en små-by med mange lokale våpensmeder. Så setter de respektive våpensmedene navnet sitt på våpenet de har laget.  Min er merket med Benedikt Winkler. Men det er sikkert noen her på kammeret som har fasiten.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, leoestby skrev:

Jeg trodde Ferlach var en små-by med mange lokale våpensmeder.

Det er det samme som jeg har oppfattet også, samt at det etter sigende er ett tonn med spesialister som også holder på med spesial/detaljarbeid for alle de som har "totalenteprisen" slik at bestillingen kommer inn til en børsemaker, som så setter ut deler av produksjonskjeden til underleverandørene. Dette er litt fritt etter hukommelsen og noen Ferlach artikler avlest for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Flashman skrev:

Det er det samme som jeg har oppfattet også, samt at det etter sigende er ett tonn med spesialister som også holder på med spesial/detaljarbeid for alle de som har "totalenteprisen" slik at bestillingen kommer inn til en børsemaker, som så setter ut deler av produksjonskjeden til underleverandørene. Dette er litt fritt etter hukommelsen og noen Ferlach artikler avlest for mange år siden.

Flott historie, synd at bedriften er historie, d.v.s. bedriften eksisterer vel ikke mer som våpenprodusent, eller har jeg feil. Ligger for øvrig et flott våpen på Finn fra samme produsent, i cal 12 og 222 med sidelåser. Nydelig våpen, hadde det ikke vært for vekten på 3,5 kg hadde jeg nok handlet den. Rart disse børsene fra denne produsenten varierer så voldsomt i vekt, noen helt ned i 2,5 kg, og så spranget helt opp til 3,5 kg. Min egen i 16 og 6,5x57R veier 3,2. At de til " stor del " er håndlaget er vel årsaken til disse ulikhetene.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
På 24.10.2016 den 14.33, leoestby skrev:

Det blir Lapua FMJ BT 144grs til fuglen 8-) 715ms

13f3b776307b23c71edd06612451ec8b.jpg

 

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Hvilket krutt og lading har du brukt for å få til den beste skuddsamlingen? 40,4 grain ? med Laupa 144 grain FMJ BT. Har for øvrig en Driling laget av Josef Sodia, Ferlach i cal 12/5,6x52 R, og en Heim i 1676,5x57R. Det er til den siste jeg er ute etter gode ladedata, har ikke fått skutt så mange skudd med den enda. Sodia drillingen min vipper opp skuret når jeg velger rifle, meget enkel mekanisme som du har tilgang til når du demonter løpet, sitter en liten skrue som du ser når løpene er lagt på " ryggen ", plassert mellom utdragerne. Skru ut denne, så kan dra ut den stangen som har en liten hake på enden. Haken synes mellom utdragerne. Litt rengjøring og alt burde fungere. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Tomas skrev:

Hvilket krutt og lading har du brukt for å få til den beste skuddsamlingen? 40,4 grain ? med Laupa 144 grain FMJ BT. Har for øvrig en Driling laget av Josef Sodia, Ferlach i cal 12/5,6x52 R, og en Heim i 1676,5x57R. Det er til den siste jeg er ute etter gode ladedata, har ikke fått skutt så mange skudd med den enda. Sodia drillingen min vipper opp skuret når jeg velger rifle, meget enkel mekanisme som du har tilgang til når du demonter løpet, sitter en liten skrue som du ser når løpene er lagt på " ryggen ", plassert mellom utdragerne. Skru ut denne, så kan dra ut den stangen som har en liten hake på enden. Haken synes mellom utdragerne. Litt rengjøring og alt burde fungere. 

 

 

Bruker VV n160. Er desverre ikke noe mekanisme for automatisk skur på min. Men det går fint å skyte med hagle løpene når skuret er satt til rifle skyting også, så ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må spørre hva som gjør at den ligger ute til 50000?

 

Er det automatisk 20-30000 mer for den når den er fra Ferlach? En pen Suhl Drilling i samme konfigurasjon/stand går for 20-35000 nå om dagen.

 

Spør fordi jeg har en Josef Hambrusch drilling på vei og er interessert i hva markedsprisen for den er. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Mastodon skrev:

Jeg må spørre hva som gjør at den ligger ute til 50000?

Er det automatisk 20-30000 mer for den når den er fra Ferlach? En pen Suhl Drilling i samme konfigurasjon/stand går for 20-35000 nå om dagen.

En kan vel også  spørre hvorfor en BMW M5 koster mere enn en Kia Sportage, begge har jo 4 hjul..  :)  Svaret på dette spørsmålet kontra ditt er vel omtrent det samme- det er to forskjellige produkt9_9 (Nå hadde ikke jeg betalt så mye for en børse med Greener sikring da- men med sikring på tangen... ? ) 

Link to comment
Share on other sites

Ok, så regelen er at en Ferlach Drilling er så mye bedre en enn Suhl drilling?

Jeg visste at Ferlach produserte våpen er høyere aktet enn de som er laget i Suhl, men ikke dobbelt så bra.. 

(BMW M5 kontra Kia Sportage er jo mere fire ganger i pris (Og hester).)

 

Da har jeg kanskje gjort årets scoop med min drilling....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
39 minutter siden, amatør skrev:

Om du egentlig ikke vil selge den, er det vel bedre å slette Finn-annonsen isteden for å oppdatere den. 

Får jeg solgt den til den prisen kan jeg realisere andre prosjekter fortere, og trenger ikke spare i årevis. Kansje er det noen som bestemmer seg for at dette er den rette drilling kombinasjonen, og da kan begge parter bli fornøyd. Jeg skjønner mange syns det er en høy pris, men det er den prisen JEG må ha for at den skal bli solgt. Og JEG selger den med god samvittighet til den prisen, for våpenet er strøkent.

 

Nå håper jeg at denne tråden ikke trenger å bli mer ødelagt av min salgs annonse på finn.no, men heller diskutere litt hyggelig drilling jakt nå frammover i disse nydelige høst dagerxD

 

Legger ved ett stemnings bilde av første dag etter storfugln:-) fangst ble det ikke....:lol:

20170910_112027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...