Jump to content

fmj på rype?


BixTheBug

Recommended Posts

hei, ser det er flere tråder som omgår dette men jeg får ikke et helt tifredstillende svar så jeg lager bare en ny tråd. 8)

ser at gamepoint i 17 hmr er vanskelig å oppdrive nå til dags så da er man ''stuck'' med varmintammo eller fmj.

jeg har tenkt å jakte på vinterrypa når den tid kommer, men jeg vet ikke om jeg føler meg tillfreds med ei 20grn fmj til å ta rypa med. varmintammo blir helt uakseptabelt, har skutt noen kråker med slik og halve fuggeln er ødelagt. men går det fint å jakte rype med fmj eller blir det bare for ''tynt''?

takk for alle svar på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

hei, ser det er flere tråder som omgår dette men jeg får ikke et helt tifredstillende svar så jeg lager bare en ny tråd. 8)

ser at gamepoint i 17 hmr er vanskelig å oppdrive nå til dags så da er man ''stuck'' med varmintammo eller fmj.

jeg har tenkt å jakte på vinterrypa når den tid kommer, men jeg vet ikke om jeg føler meg tillfreds med ei 20grn fmj til å ta rypa med. varmintammo blir helt uakseptabelt, har skutt noen kråker med slik og halve fuggeln er ødelagt. men går det fint å jakte rype med fmj eller blir det bare for ''tynt''?

takk for alle svar på forhånd :)

 

Ulf Lindroth sverger til FMJ i 17Hmr. Han har noen tusen ryper på samvittigheten. Ved gode treff dør dem momentant. Sjelden mer enn 70 meter flukt, men i ulendt terreng kan det selvsagt være nok...

Link to comment
Share on other sites

Har du ringt rundt å snakket med forhandlere rundt om i det ganske land?, sist jeg var i beit, da markedet var tørt etter gamepoint og v-max, dukka det opp noen pakker hos ei lita sjappe i Fredrikstad.. Ei anna sjappe hadde noen pakker gamepoint. Detta var vel forrige sommer/høst..

 

Å se på nett funker dårlig.. Men at de ikke har kasser med 17HMR irriterer meg. For makan te snasent kaliber te toppjakt på due og åtejakt på rev skal jeg leite lenge etter.

 

Svarer strengt tatt ikke på spm ditt, men kan si GP har svært god "på stedet hvil" faktor på ringduer/matvilt her. FMJ ikke testet, da jeg i hovedsak ønsker minimum av rikosjetter, og te trening konster jo jaktammo det samme.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun fmj på rype i 17hmr. Gamepoint ødelegger for mye kjøtt.

Digger 17hmr kaliberet, 22 wmr er blitt historie etter at 17hmr kom.

Det ser man jo desverre på ammotilgangen.

 

Her er link til Ulf Lindroth og utstyr

https://vimeo.com/ondemand/vinterjaktparipa/147195598

 

 

22wmr historie... :lol:

neidu vi er mange som jakter med 22wmr ennå. vi har ikke problemer med ammo tilgang og heller ikke gamepoint som sprenger i stykker rypa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den nye A22 ammoen som cci har laget til Savage sin halvauto A22 kommer med gamepoint kule i 35g. Og skal ha helt syk presisjon. Funker vist som bare det i vanlige rifler også. Tar 22 wmr til et nytt nivå ang presisjon.

Må være kanon medisin til rypejakt og det meste man kan jakte med 22 wmr. Men om den fås kjøpt i Norge ennå vet jeg ikke.

 

https://www.americanhunter.org/articles ... gnum-ammo/

 

Link to comment
Share on other sites

Jakt & Friluft på Gjøvik har masse 17HMR FMJ i hyllene :wink: Tenkte over det da jeg var innom i dag etter å ha sett tråden for noen dager siden :mrgreen:

 

Selv var jeg på jakt etter 22WMR ammo som de hadde flust av :roll: Mange typer også :mrgreen: Så den er nok ikke historie nei :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...