Jump to content

Oppskrifter på skarv


Tryta

Recommended Posts

Da ligger det skarvekjøtt i fryseren. 4 brystfileter og 4 lår godt pakken inn og alt fett er skjært av (alt jeg klarte å fjerne iallefall). Men hvordan skal jeg tilberede den? Min far brukte å lage skarvegryte, men husker ikke helt hvordan. Kom med alle tips dere har! :D

 

Endret overskrift. Håper dette kan bli en felles tråd for alle oppskrifter på skarv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Kast lårene

2. Tørsk av brystfiletene, pepre, ha godt smør i jernpanna og varm det til det er brunt. Brun filetene i pannen til du har en fin stekeskorpe og legg dem til side.

3. La de hvile mens du tilbereder det andre du skal ha til.

4. Sett de i ovnen på langpanne, 150 grader, til de blåser seg opp. Tipper 5 minutter passer. De skal heve seg litt, men ikke krympe igjen. Når de har hevet seg er de rosa rett igjennom. De blir grå seige om de får lov til å stå så lenge inne at de krymper.

 

(Lager for øvrig det meste av fugl på denne måten, rypa blir genialt god, and likeså).

 

PS. Det er mulig du kan lage noe godt ut av lårene, jeg har bare aldri fått det til.

Link to comment
Share on other sites

nåja skaubjønn

 

da gjør jeg alt feil og unga eter som de er gale :wink:

 

flå fanskapet hurtigst mulig

 

fjærn alt fett

fjærn resten av fettet :wink:

 

jeg langsteiker hele skarven på 125 grader i 3-4 timer i steikepose

(den blir litt tørr)

så lager jeg en kraftig viltsaus har i sjyen som blir i stekeposen

lar den vile litt så plukker jeg kjøttet av den ferdigstekte skarven å har i sausen

har alt i en ildfast form

lager haselbakte potete i ovnen ved 225 grader ca 40 min

setter inn ildfast forma 15 min før potetene er ferdig

koker grønnsaker og har ved siden av

 

så er det bare å servere

 

NB: fjærn alt fettet

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Lårene kan en renskjære, brune forsiktig i smør og bruke i "Toro rondane viltgryte".

 

Bryststykkene brunes i varm panne med smør, ikke noe mer enn 2 minutter pr side, pakk i folie og legg i oven på 125 grader 10-12minutter.

 

Serveres med grønnsaker, poteter og en litt kraftig saus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laga den en gang som en slags gryte. Skar kjøttet i terninger. Brunet kjøttet i en jerngryte, helte over kraft(mener jeg brukte kyllingkraft) Lot det putre en stund. Hadde oppi litt rotgrønnsaker(type gulrøtter\ kålrot etc) Helte opp i en del fløte, og rømme. Noe tyttebær og brunost for smaken sin del. Bruk maizenna etter behov(jeg liker sausen en smule tykk)

 

Serverte med poteter, brokkoli, tyttebær evt ripsgele. Ble veldig godt:-)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dei gangene eg lager skarv er me stort sett ein gjeng med karar som nettop har vore på jakt.

Da skal det vere enkelt og smake godt.

 

Kutter rein bryststykker ( 2 ). Bruker ikkje noko anna på fuglen.

Steiker det i småbetar, ganske bra. Liker ikkje rosa, blodig skarv.

Legger kjøtt til side og steiker opp ein del aromasopp og løk.

Blander alt saman.

Ein boks med kremfløyte og salt og pepar over.

La dei putre ei stund og server med ris og kanskje noko brød.

 

Veldig enkelt og godt.

Fordelen er at fløyten kan ta vekk litt av transmaken dersom ein ikkje har vore altfor flink med kuttinga.

 

Elles veit eg dei som lager seg biff og er veldig fornøygd med det.

Link to comment
Share on other sites

Tror hvor mye en bruker av fuglen har med hvor mange en skyter hver gang.

Me har effektivisert litt og banker gjerne ned en 15-20 fugl av gangen.

Da er det absolutt ikke aktuelt å gjøre noe anna en å ta ut filetene.

 

Det alle er enige om er at det viktigste er å få fjærna ALT fettet.

 

Jeg pleier å marinere i rød eller hvitvin i noen timer og så steike de som biff i panna.

Ovnsbakte poteter til er bra.

 

Skal prøve meg på skarvkaker i høst. Brynjars oppskrift.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk for et par år siden kontakt med en kar på Bømlo som hadde vokst opp på en øy der ute. Han jakta fortsatt skarv. Da jeg fortalte at jeg også jakta sjøfugl ble han litt ivrig, og forbante alle de som bare tok bryststykkene for det var så mye annet godt på fuglen. Leveren skulle vistnok være knall god.

 

Jeg har ikke prøvd dette og det frister ikke å prøve, men her er en ide til de vågale. Alstå levergryte fra skarv!

Etter å ha åpnet en skarv og sett makken leve i buken så frister det ikke med innmat av skarv for min del.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir lever på meg....

 

Men her er mitt forslag til en gryte jeg har tenkt å lage (kom gjerne med innspill eller forslag til endring):

 

Brune oppskåret skarvekjøtt (uten fett) i gryta med smør, gulrot, løk....noe mer?

Tilsette kyllingfond eller kyllingbuljong og koke en stund (hvor lenge?)

Hadde det vært en ide å bruke andefett?

Tilsette fløte og rømme tilslutt

Salt og pepper

Brunost

Servere med potet eller ris og kanskje rosenkål

Link to comment
Share on other sites

Det er en kokebok som heter "det smaker av fugl". Der er det noen oppskrifter på sjøful.

En oppskrift med "tradisjonell ærfuglgryte" er slett ikke værst. Der skal det kokes sammen med eplebiter ol. Spenende smak, men problemet er at dett står rømme i handlelisten, og fløte i oppskriften. Jeg husker aldri hva jeg bruke sist. Men tror det blir greit uansett.

 

Boken kan foresten anbefalles! PS har ingen aksjer i boka! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk for et par år siden kontakt med en kar på Bømlo som hadde vokst opp på en øy der ute. Han jakta fortsatt skarv. Da jeg fortalte at jeg også jakta sjøfugl ble han litt ivrig, og forbante alle de som bare tok bryststykkene for det var så mye annet godt på fuglen. Leveren skulle vistnok være knall god.

 

Jeg har ikke prøvd dette og det frister ikke å prøve, men her er en ide til de vågale. Alstå levergryte fra skarv!

Etter å ha åpnet en skarv og sett makken leve i buken så frister det ikke med innmat av skarv for min del.

 

Lykke til!

 

 

Uansett hvor j..ig noe høres ut finnes det en vestlending som mener dette er det beste i hele verden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk for et par år siden kontakt med en kar på Bømlo som hadde vokst opp på en øy der ute. Han jakta fortsatt skarv. Da jeg fortalte at jeg også jakta sjøfugl ble han litt ivrig, og forbante alle de som bare tok bryststykkene for det var så mye annet godt på fuglen. Leveren skulle vistnok være knall god.

 

Jeg har ikke prøvd dette og det frister ikke å prøve, men her er en ide til de vågale. Alstå levergryte fra skarv!

Etter å ha åpnet en skarv og sett makken leve i buken så frister det ikke med innmat av skarv for min del.

 

Lykke til!

 

 

Uansett hvor j..ig noe høres ut finnes det en vestlending som mener dette er det beste i hele verden!

:mrgreen::mrgreen::mrgreen: Det er ikkje fordi han faktisk syntes dette, men fordi ein sunnfjording lærer ymse etiske regler og normer under oppveksten, bla - Ikkje unn naboen noko som helst!! Og ikkje kast noko! Aldri!! Ingenting skal gå til spille! Derfor blir alt konsumert :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

For å dra en Antonsen, for de som har hørt på "Misjonen" på P4:

Du trenger:

En klunk rødvin

En løk

Litt bacon i terninger

1/3L Fløte

Mandelpoterer

Litt olje

 

Fres løk og bacon til det er brunet litt, slø over rødvin og kok inn.

Tilsett fløte og la koke litt. Smak til med krydder etter ønske.

Mandelpoteter i båder med litt olje på stekes 30min i ovnen.

Så kaster du skarven pokker-i-vold, tar litt oksekjøtt, vi kan gjerne kalle det en biff

på 250g og steiker denne og serverer den med saus og potetene.

 

Men seriøst, samme oppskrift, bare med brystfileténe av skarven går an...

Link to comment
Share on other sites

I helga skøyt jeg min første ærfugl. Bryststykkene ble stekt etter Chiefen´s anvisninger tidligere i tråden, etter først å ha blitt marinert natten over i 0,5 dl solsikkeolje, 0,25 dl whisky, ca 1 ts kvernet pepper og ditto salt. Det ble knall bra mat det :!:

 

ps: husket selvfølgelig å fjerne alt fett.

Link to comment
Share on other sites

Mang bra alternativer her...

 

Først!!! Jeg flår Skarven så fort jeg kan og tar ut bryst og lår.

DETTE TROR JEG ALLE HAR FÅTT MED SEG NÅ, MEN ......ALT FETT BORT !!!!

 

 

Salt og Pepper på brystene er jo enkelt, men jeg pleier og kjøpe Santa Maria (tror jeg) marinade på Rema. Den som heter Orginal og urte og hvitløk. Bland ut 2 poser Orginal og 1 pose urte og hvitløk.

 

Sørg for at beholderen du bruker er akkurat passe stor slik at den fylles helt opp med marinade og bryst. Ha over strekkfolie slik at dette blir helt tett. La stå kjølig (kjøleskapet) i minst 3 døgn, gjerne 1 uke.

 

Tørk av bryststykkene med billige microfiberkluter. Stek dem på middels til sterk varme i jernpanne. La dem hvile.

 

Lårene bruner jeg lett i jernpanne på sterk varme. Legg dem så i en stabel på en damprist og damp i ca. 11/2 - 2 timer. Etter 11/2 time kan du bruke krafta som har samlet seg i dampvannet til sausen.

 

Tilbehør og type saus valgfritt, men viltblanding grønnsakspose er enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk for et par år siden kontakt med en kar på Bømlo som hadde vokst opp på en øy der ute. Han jakta fortsatt skarv. Da jeg fortalte at jeg også jakta sjøfugl ble han litt ivrig, og forbante alle de som bare tok bryststykkene for det var så mye annet godt på fuglen. Leveren skulle vistnok være knall god.

 

Jeg har ikke prøvd dette og det frister ikke å prøve, men her er en ide til de vågale. Alstå levergryte fra skarv!

Etter å ha åpnet en skarv og sett makken leve i buken så frister det ikke med innmat av skarv for min del.

 

Lykke til!

 

Jeg har spist skarvlever. Må vel være såpass ærlig å innrømme at jeg syntes det smakte hoppetau.... Det ble med den ene gangen. Svært sterk smak. Jeg er heller ikke glad i elglever uten sammenligning forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Ser at tråden er gammel, men dette er en av de første sidene som kommer opp på google også i dag.

Vi har laget confit av skarvelår med suksess. Oppskriften er modifisert fra Familiekokeboka av Alfsen og Gausdal:

 

Ingredienser:

Lår av skarv

Grovsalt

Nøytral matolje eller andefett (fra en andeconfitboks, for eksempel)

Timian

Hvitløk

 

Fremgangsmåte:

Plukk alt fett av lårene! Dekk dem med grovsalt i 1 times tid. Skyll godt av saltet. Legg lårene i en litt trang ildfast form med lokk, lagvis med hvitløksfedd (vær raus!) og timian. Hell over olje eller andefett så det dekker lårene. La det være i ovnen på 140 grader. Vi bruker 4 timer. Da er kjøttet veldig mørt. Vil  man ha litt mer motstand, lar man de være kortere. Smaker godt med pommes frites og rotmos. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er vokst opp på en liten øy med rikelig tilgang på skarv. Der var det ingen som skjøt skarv. De som spiste skarv tok skarvungene rett før di kunne fly. Kjøttet ble brunet og kokt i saus og det smakte bra. Voksen skarv ble ikke regnet som spiselig. Om noen der hadde skutt en ærfugl ville vedkommende umiddelbart blitt avlivet og dumpet i en dårlig øuårsme.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ser alle er veldig opptatt av å flå, og fjerne fett asap zulu...  Greit det, men hva er definisjonen av asap zulu?

 

Bør dette gjøres rett etter fall, eller kan en vente til en er tilbake på land? 

 

Sett at jeg kommer hjem med noen bryst, må de rett i frysen/panna eller tåler de noen dager i kjøleskapet? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

asap zulu

Det er igrunnen helst før du pakker den ned. Tror nok det har noe med temperaturen å gjøre også. Varmere = haster mer.

 

Sitat

Bør dette gjøres rett etter fall, eller kan en vente til en er tilbake på land

Bedre før, men noen timer, tja? Du får jo fort svaret... Jeg tar ut bryststykkene og plukker av alt fett før jeg fortsetter jakta.

 

Sitat

må de rett i frysen/panna eller tåler de noen dager i kjøleskapet? 

Det går helt fint.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...