Jump to content

Samletråd 7x64 Brenneke


Guest

Recommended Posts

Ladet opp 50 patroner i 7x64 i dag. Egentlig uten noen spesiell grunn, fikk bare lyst. Hadde 50 ny preppa Geco hylser og ett overskudd av 162 gr Hornady Interlock kuler.

Resepten er som følger:

Hornady Interlock 162 gr

Geco hylse

Tennhette: CCI L200

Krutt: N-160 53 gr

COL: 84 mm

V0: 795 ms (ikke målt nå, men for 2 år siden, på våren i 16 pluss)

Løp: 58 cm

Ingen spesiell grunn til å lade opp så mange av disse da jeg har, og bruker bedre kuler til jakt. Men oppdaget, når jeg tok en liten vareopptelling i dag, at jeg hadde over 260 stk. Så da blir det til litt kose skyting, oppskyting storviltprøven og hva nå som måtte melde seg av behov...

 

20210116_195639.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

Har en 404 med 56 cm  7x64 løp og har saumfart terrenget etter kuler, har fått tak i noen kuler men kun  funnet lading til AB 140 gr med  53,5 gr -  N160 - CC84 som skal prøves.

Men sliter litt med å finne lading til følgende kuler og krutt, så om noen har noen ladninger å dele så ville jeg satt pris på det.

 

Barnes LRX 145 gr

Barnes TTSX 150 gr 

Barnes LRX 168 gr

Krutt

Vihtavuori 130-140-150-160

Norma MRP-URP

Edited by Blaserole
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/27/2021 at 10:02 PM, Blaserole said:

Hei

Har en 404 med 56 cm  7x64 løp og har saumfart terrenget etter kuler, har fått tak i noen kuler men kun  funnet lading til AB 140 gr med  53,5 gr -  N160 - CC84 som skal prøves.

Men sliter litt med å finne lading til følgende kuler og krutt, så om noen har noen ladninger å dele så ville jeg satt pris på det.

 

Barnes LRX 145 gr

Barnes TTSX 150 gr 

Barnes LRX 168 gr

Krutt

Vihtavuori 130-140-150-160

Norma MRP-URP

 

Har ladet stiger med 0,5 gr stigning, startet lavt da det er bedre å kjøpe mer kuler og krutt enn nye  tenner.

 

Resultat

Hastighet målt med Labradar

 

Barnes LRX 145 gr - URP 53,0 gr - CC 84 mm - V0 867 ms. 

Forventet hastighet 900 ms.

Energi(J) 0m 3533 - 200m 2546 - iht. Lapua kalkulator

 

Barnes TTSX 150 gr - MRP 57,0 gr - CC 84 mm - V0 849 ms.

Forventet hastighet 835 ms.

Energi(J) 0m 3649 - 200m 2560 - iht. Lapua kalkulator

 

On 3/27/2021 at 10:02 PM, Blaserole said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2021 at 10:02 PM, Blaserole said:

Har en 404 med 56 cm  7x64 løp og har saumfart terrenget etter kuler, har fått tak i noen kuler men kun  funnet lading til AB 140 gr med  53,5 gr -  N160 - CC84 som skal prøves.

Men sliter litt med å finne lading til følgende kuler og krutt, så om noen har noen ladninger å dele så ville jeg satt pris på det.

Hei, har ikke så mye å bidra med for her har lading blitt nedprioritert litt i det siste. Men ladningen din til AB 140gr er bortimot identisk med en jeg har funnet god presisjon med. 53,5gr N160, patronlengde 83,8mm. Ga 840-850m/s gjennom 55cm pipe. Fin virkning i vilt også, dog bare brukt på 5 dådyr, en hjort og et par rever. Kontant lyseslukker og ganske pene slakt, på avstander fra 30-150m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Umbo said:

Hei, har ikke så mye å bidra med for her har lading blitt nedprioritert litt i det siste. Men ladningen din til AB 140gr er bortimot identisk med en jeg har funnet god presisjon med. 53,5gr N160, patronlengde 83,8mm. Ga 840-850m/s gjennom 55cm pipe. Fin virkning i vilt også, dog bare brukt på 5 dådyr, en hjort og et par rever. Kontant lyseslukker og ganske pene slakt, på avstander fra 30-150m.

Hei

Prøvde AB 140 i dag med 53,5 gr N160 i dag og fikk ett snitt på 755ms med 56cm løp det er litt lav hastighet

Skal prøve CC 83,8 og se om det hjelper.

Skal prøve en stige med URP og CC 84 opp til 53,5gr og se om jeg får mer lik hastighet som 145gr LRX

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har noen av dere forsøkt å lade feks 168 gr ABLR,  175 gr ABLR, eller andre jaktkuler med BC på ca 0,6 i 7x64? Lurte også på om noen av dere også hadde erfaring med å lade 160 gr accubond? Hadde vært veldig interessant å høre hvilke krutt dere brukte og hvilke hastigheter dere fikk ut av den. 
 

Er i veldig grundig vurdering på å kjøpe meg et løp i 7x64 til min s&l. Kjempekaliber til alt mulig, men det er særlig til utenlandske fjelljakter der ting av og til (og til og med ofte) ikke går helt etter planen, at jeg vurderte disse kulene og kaliber. 
 

noen som har prøvd? 😊

Link to comment
Share on other sites

ASolberg skrev (1 time siden):

Er i veldig grundig vurdering på å kjøpe meg et løp i 7x64 til min s&l. Kjempekaliber til alt mulig, men det er særlig til utenlandske fjelljakter der ting av og til (og til og med ofte) ikke går helt etter planen, at jeg vurderte disse kulene og kaliber. 

 

Jeg hadde tidligere et løp i 7x64 til min Mauser M03. Tanken var litt den samme som din; et kaliber til presise skudd på litt avstand – og gjerne i et klassisk europeisk kaliber.

Jeg fikk aldri til tilfredstillende presisjon i mitt løp. Det kan sikkert være mange grunner til det, men jeg mistenker at det lange overgangskonusen til 7x64 har en del av skylden her. Jeg merker meg at Sunnmøring bruker en patronlengde på 91,5mm. I en Mauser M03 så får du ikke plass til patroner som er noe særlig lenger enn 84mm i magasinet. Det gir en ganske stor friflukt. Med COL på 91,5mm ville muligens presisjonen hos meg vært annerledes.

Jeg endte med å omskolere pipa til .280AI. Kaliberet er ganske likt 7x64, men bruker en patronlengde som passer bedre til magasinet til Mauser M03. Sånn sett kan det kanskje være lurt på se hvor lange patroner du får i magasinet på din S&L før du bestemmer deg for hvilken pipe du skal kjøpe?  

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...