Jump to content

Noen med erfaring Sako Quad?


eao

Recommended Posts

Det jeg ser som sørste problemet med Quad er plastdelene i magasinbrønnen og den puslete fjæra som står for utkast av hylsene. Jeg skulle gjerne sett at disse delene var mere robust laga. Nå det er sagt, så har min Quad sikkert gått noe rundt 10 000 skudd, og det eneste jeg har vært plaget med er utkasterfjæra som jeg har måttet justere på under veis. Ut over dette er det en super salongrifle om man ønsker en i tradisjonell utførelse med løpsbytte. Hvis løpsbytte ikke er et "må ha", ville jeg kankje sett litt på andre rifler også :wink:

Link to comment
Share on other sites

At underbeslaget er i plast har eg ikkje opplevd som noko direkte problem, einaste at det er nettopp det, plast. Så dette valde eg å byte ut kun pga. i mi verd så går ikkje plast og våpen særskilt godt saman. Eg har heller ikkje hatt problem med ejektoren ved skotne hylser men å dra ut uskotne patroner, spesielt med mykje feitt, kan by på problem. Dette skuldast óg trangt kammer/minimum headspace i Quad og ikkje ejektoren åleine. Men dette bidreg óg til den gode presisjonen dei fleste opplever med desse riflene. Å byte ejektorfjæra kan nok hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Eg har heller ikkje hatt problem med ejektoren ved skotne hylser men å dra ut uskotne patroner, spesielt med mykje feitt, kan by på problem.

 

Det der og generelle ejector problemer løses raskt og enkelt ved å file ned bittelitt i det skrå sporet i kammer/løp der ejectoren tar tak i hylsa.

Jeg måtte gjøre dette på 22lr løpet. På 17hmr løpet har dette aldri hvert noe problem

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til fjæra som er skrudd fast på toppen. Det er den som kaster hylsa ut.

Den skjønte jeg ikke. Hva er problemet ?

Den fjæra fungerer utmerket.

Ingen rifler er imune mot brukere som ikke vet å behandle våpenet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Å si at jeg sliter er vel kanskje å ta det litt langt :wink: , men jeg skal ta meg bryet med å forklare.

image~17.jpeg

Bak på magasinbrønnen er utkasterfjæra skrudd fast med en skrue. Fjæra ligger i tillegg ned i et spor for at den ikke skal kunne presses fremover av sluttstykket når den glir over ved repetering. Siden denne delen er laget av plast og siden sluttsykket glir over med lett kontakt slites plasten over tid. Til slutt har fjæra et dårlig/lite spor å "ligge" i og dette blir til slutt et problem når fjæra ruller opp og over kanten av sporet.

Hvis du ser på litt mere "seriøse" konkurranserifler som er ment å gå hundretusner av skudd, f.eks Anschutz og STR, så har de ingen plastdeler og flimsete dimensjonerte deler akkurat her.

 

Uansett problemet på Quad'en er ikke større enn at man kan kjøpe en helt ny og ekstremt overpriset plastdel :wink:

Dette er egentlig akkurat samme problem som med Tikka magasiner i plast, hvor magasinleppene slites til magasinet blir ubrukelig.

 

Jeg sa at rifla hadde gått ca 10 000 skudd, men når jeg ser på våpenkortet så er rifla 6 år gammel. Det betyr nok at den har fått noen flere skudd i gjennom seg enn det. Jeg har enda ikke byttet denne delen, men vært nødt til å tilpasse sporet og fjæra litt :wink:

Og bare for å gjøre det helt klart, jeg gjør rent delene rutinemessig og smører sluttustykket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Magasinbrønnen er festet til låsekassa med to skruer på forsiden. På bilde ser du hullene til skruene fremme midt på magasinbrønnen. Låsekassa må tas ut av stokken, da følger denne delen med låsekassa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, spørs om det ikke bir Sako Q i våpenskapet.

Hva slags kikkertsikte og kors ville dere velge?

 

Jeg tenker vel trolig det må være npe forstørrelse + trådkord av den tynne sorten, men........

 

Ønsker jo kvalitet, men ikke legge allverden i akkurat denne børsa hva optikk gjelder.....

Link to comment
Share on other sites

Du nevner litt totalpris med optikk du ikke vil legge all verden i.

Min tanke er at har du vurdert cz455 ?

Quaden er vel nesten dobbel pris av cz og det vil jo gi deg mulighet til og legge mer i optikk.

Jeg har både quad og 455 og jeg er fornøyd med begge men føler ikke quaden er verdt prisforskjellen.

Presisjon er jevngod på begge to.

Cz min har litt dårligere avtrekk en quaden men fortsatt helt greit.

Noen få hundrelapper har du oppgratert avtrekket til cz.

Det jeg personelig syntes som gjør at quaden ikke er verdt prisforskjellen er at blant annet syntstokken føles billig ut og har hol lyd når en kommer borti kolba etc.

Samt at magasinbrønn og magasinutløser er i plast og ikke metall.

Jeg syntes heller ikke at finish på metalldeler heller er så mye bedre en på cz at det kan forsvare prisforskjellen.

Dette er bare min personelige menig og som sakt er begge gode børser men jeg ser bare ikke helt hvor sako har lagt inn jobb eller materialer som forsvarer den betydelige prisforskjellen .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 6/7/2016 at 10:45 AM, Bly said:

Det jeg ser som sørste problemet med Quad er plastdelene i magasinbrønnen og den puslete fjæra som står for utkast av hylsene. Jeg skulle gjerne sett at disse delene var mere robust laga. Nå det er sagt, så har min Quad sikkert gått noe rundt 10 000 skudd, og det eneste jeg har vært plaget med er utkasterfjæra som jeg har måttet justere på under veis. Ut over dette er det en super salongrifle om man ønsker en i tradisjonell utførelse med løpsbytte. Hvis løpsbytte ikke er et "må ha", ville jeg kankje sett litt på andre rifler også :wink:

Jeg har nettopp kjøpt en Sako Quad og lysten til å kjøpe flere Sako-rifler forsvant som dugg for solen etter første ladegrep med denne. Og det er som du sier her er plastdelene og den puslete fjæra som knapt kaster uten tomhylsa. I tillegg så "hakker" det når siste skuddet skal ut av magasinet. Gangen i sluttstykket var til og begynne med forferdelig, akkurat som det var sandpapir i mellom og etter ca 2000 ladegrep og smøring er den lysår fra den Anschutzen jeg har.

Link to comment
Share on other sites

@2rbjr1Derfor valgte jeg CZ 457. Sakoen og Tikkaen virket i butikk mye dårligere med "sandpapir" sluttstykkegang og lignende. CZen var billigere og du tåler at den er litt rufs, men den var bedre i butikk enn de to andre. Nå etter ca 2000 skudd er den silkemyk om den er smurt, merke litt rufs om den er litt tørr.

Link to comment
Share on other sites

Mitt eneste problem med min Quad er at de elektroniske skivene er for slitte til å registrere .22 lr på 100 meter presist.

...men et pipebytte tar 40 sekunder, mellom .22 lr og .22 wmr, tredje gangen jeg byttet løp.
Med godt strammet skrue til godt strammet skrue så var treffpunktforskjellen praktisk talt null utenom høyden.

...bolten er ikke ikke glatt, men den totale energien som kreves for å åpne og lukke er likevel ikke større enn en vanlig rifle, og den fungerer på 17 hmr, 22 lr og 22 lr.

Stokken er hul og kjennes billig, men det finnes ikke rekyl, tross alt, og de finnes i treverk.
Jeg vurderer en boyds At-One riflestokk med åpning for større løp, slik at jeg kan bruke tykke og tynne løp om hverandre.

...

Nå skulle jeg bare ønske at de laget en centerfire-modell med utskiftbare løp, for både Sauer og Blaser tar 16 000 for hvert nye løp til 404 og R8 og kunne trengt litt konkurranse.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/5/2021 at 3:35 PM, Red FR said:

… klippe…

Stokken er hul og kjennes billig, men det finnes ikke rekyl, tross alt, og de finnes i treverk.
Jeg vurderer en boyds At-One riflestokk med åpning for større løp, slik at jeg kan bruke tykke og tynne løp om hverandre.

...


Det er et plastikkinnlegg i løpskanalen som kan tas ut. Jeg har et heldempet løp som da går i

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...