Jump to content

Klikk med Eley sub


Janoks

Recommended Posts

Er det flere som opplever klikk ved bruk av Eley sub? Det virker som disse er litt videre en andre patroner og dermed litt hardere å kamre enn andre. Ca 1 av 10 vil ikke tenne, selv om det er tydelige anslag. Det er også tydelige merker på kulen fra riflingen.

 

SK sub og Winchester sub kamrer helt fint, og har enda ikke opplevd klikk på disse.

 

Edit: Når jeg tenker meg om er det vel mer 2-3 på 50 sk. Uansett, kun Eley jeg opplever dette med.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvordan rifle er det du bruker? Har aldri opplevd klikk på noe eley amunisjon med min Sako

 

Det er en CZ 453. Som nevnt er det kun Eley det gjelder. Det er også den eneste som jeg merker er hardere å kamre. Har søkt litt rundt på nettet og det ser ut som dette er noe som går igjen med Eley. Både presisjon og anslag (ny kraftigere fjær er installert) er som det skal være.. De går fint på andre forsøk.

 

Mistenker foreløpig at riflen har ett trangt kammer, samt at Eley er litt feitere enn andre.. Er det ingen andre her som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har søkt litt rundt på nettet og det ser ut som dette er noe som går igjen med Eley

Klikk med 22LR og kvalitetsammo er som oftest våpenrelatert. "Mine" rekrutteringsskyttere gnager seg vel gjennom 15 - 20 000 skudd i året, og jeg bortimot 10 000. Vi har brukt en god dunge Eley (gikk mye Eley forige sesong), og jeg har skutt Eley i flere år, bytta til SK i fjor. Klikk er bortimot ukjent.

Det som ofte forårsaker klikk er lukkeavstanden i våpenet, og vi har sett det på Sauere fra et par år tilbake, men de ble reparert (shims i sluttstykket og nye utdragere) og de fungerer nå utmerket, med samme ammoen.

Det er samme på skitne halvautoer, de lukker ikke helt, og tennstemplet bruker energien til å skyve patronen inn i kammeret.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eley Sub og Sport tenner uten problem i min CZ452. Opplevde derimot i går 5 klikk (3 sub, 2 sport) i en Våpensmia VSM004 (Rekruttrifla). Spente opp og prøvde igjen to ganger hver uten at det smalt. Satt dem da i CZen og de gikk av.

 

VSMen har tydelig lavere lyd ved anslag enn CZen, sistnevnte har litt mer muskler i fjøra.

 

Eley-patroner kamrer j.. tungt i min CZ, og også i VSMen, sikkert fordi den litt tykke lange kula tar i riflingen når en kamrer (muligens også randen som er tykkere og/eller bredere?).

Så sånn cirka samme erfaring, tyngre å kamre enn andre, men klikker ikke for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Det som ofte forårsaker klikk er lukkeavstanden i våpenet, og vi har sett det på Sauere fra et par år tilbake, men de ble reparert (shims i sluttstykket og nye utdragere) og de fungerer nå utmerket, med samme ammoen.

Det er samme på skitne halvautoer, de lukker ikke helt, og tennstemplet bruker energien til å skyve patronen inn i kammeret.

 

K

 

Interessant. Hva kan da problemet være hvis det kun er en type patron som klikker, på tross av at den har ett solid anslag? Jeg vil tro at lukkeavstanden er den samme uavhengig av patron..?

 

Til info er den denne jeg nå har skutt endel av: http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... -subsonic/

Link to comment
Share on other sites

Eley hadde en batch med disse som var feilprodusert. Husker ikke batchnummeret og skrev det ikke ned. Skal bare være å ta de med til forhandleren å få nye skudd.

 

Prøvde å finne noe info på dette, men fikk ikke frem noe.. Begynner å helle mot at det kan være noe med batchen ja..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...