Jump to content

forventet presisjon på M/67F1 og M/59F1


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet hvor presise de nevnte riflene er, vis man da går ut i fra at de er i god stand?

Begge to er i kaliberet 7.62×51mm NATO.

 

Jeg lurer også på hva som eventuelt kan gjøres med presisjonen ?

 

Det ser ut som om løpet på M/67 ikke er frittliggende.

 

Wikipedia sier også om .308 win:

Although very similar to the military 7.62×51mm NATO specifications, the .308 cartridge is not identical, and there are special considerations that may apply when mixing these cartridges with 7.62×51mm NATO, and .308 Winchester chambered arms.Their interchange is, however, considered safe by the Sporting Arms and Ammunition Manufacturers Institute (SAAMI).

Er det noen som har noen kommentarer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en del M67 i 7,62 innom hos meg etterhvert; har de Ok løp og god bedding holder de 10eren med NATO; gode lott holder innertier på 100meteren.

 

Er en ute etter superpresisjon osv-glem det; kjøp noe mer kurant. Hver krone du bruker på en M67 er rent tap og sluttresultatet blir oftest dyrere og dårligere enn noe mer moderne og ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Å punge ut for en Sauer er ikke innen økonomisk rekkevidde for vedkommende.

Det er nemlig til DFS sine programmer

M67 er jo tilpasset DFS sine programmer, det er bare å lade og vente på "ild!". Ville vel kanskje sett etter en i 6.5x55,men det er jo opp til kjøper. Som byggeprosjekt, er etter mitt syn en slik helt bortkasta - da kan en heller kjøpe en ferdigherpa.

Til innstegs-DFS bruk er den derimot perfekt. Den koster vel ca. 1/10 av en Sauer, og er langt på vei like presis. Kanskje ikke helt, men mange av dem er bra presise, og om det ikke er noe direkte feil med den, rikelig til DFS innertiere hele dagen med god ammo.

Ulempen er mer ergonomisk, men den er vel heller ikke veldig stor. Skal en skyte stående begynner forskjellen å bli godt merkbar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Greit å vite, det er en lokal en som har noen både med og uten den sidemonterte kikkerten.

Og ja,- det er en nybegynner.

Grunnen til at jeg spurte om presisjonen er at 7.62×51mm er greit til holdt ut på 800 meter også.

Det er nemlig mulig å skyte på lange hold i nærheten.

Spørsmålet er da om presisjonen blir for dårlig på det holdet..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er da om presisjonen blir for dårlig på det holdet.

Det er (normalt) ikke noe problem. Iallefall ikke selve presisjonen i våpenet. Sidemontasjen, kikkerter som går i den, og hele sammenstillingen vil nok være en begrensning, eller ikke 100% optimalt i forhold til en 100% langholdsrigga Sauer f.eks. Men om midler er begrenset, ikke begynn å "fikse" på en M67, det blir ikke en Sauer uansett. Skyt den som den, og spar, dersom drømmen er noe "bedre".

 

Man kan fint skyte langt med 6,5x55 også; det er vel det foretrukne av de tre store

Praktisk, realisert presisjon på 800m er normalt bedre med 6.5x55 enn med 308 ja - iallefall når en nybegynner skyter. Ammunisjonsavhengig selvsagt. NATO, NM60 legger klare begrensninger på det på alle hold, og iallefall på 800m... Lader en ikke sjøl, og finner NM60 undermåls, så blir det fort dyrt, 308-ammunisjon koster fort det dobbelte av 6.5x55.

 

Er det noen som har noen kommentarer på dette?

Det er normalt problemfritt å bruke 308Win og 7.62x51 om hverandre.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

normal_KV-59.JPG

Min ble kjøpt ubrukt, har vel skutt ca.1800 skudd pr.dato. Den har ingen problem med å holde tieren på 100 meter med Nato.

Hjemmeladd med Sierra Match 150 -155 grain og Norma-11 krutt har jeg krympet den til 5 skudd i innertier (på en god dag).

Seriøst på 300 meter mangler jeg erfaring, men har skutt bra på 1/1 figur grønn mann på 300 meter. For tiden har jeg liggende 168 grain NCC som er klare for test.

Det er mye rifle for pengene hvis prisen er under 2.000, og det får du slike for.

Løpet bør ikke være utslitt selvfølgelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

800meter og sidemontert kikkert; ja-om en ikke synes det er nok å skru i høyden er det sikkert gøy det...

 

En må besteme seg hva en skal skyte; DFS bane og felt på kose/trim-nivå; en M67 er perfekt. Jegerklassen; langhold, jakt osv; joda-en M67 med kikkert gjør jobben.

Kombinere dette med et sidemontert sikte? nei-jeg tror ikke det er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

800meter og sidemontert kikkert; ja-om en ikke synes det er nok å skru i høyden er det sikkert gøy det...

Mnja, dette er et teoriproblem, ikke et praktisk problem.

Det er null problem å skyte langhold med sidemontert sikte - det står type maks 2-3cm til siden? Og innskutt på 300m så er en da 2cm til andre sida på 600m, og 4cm på 900m - knapt noe en merker.

Forresten så kan en vel skyte inn på 100-200m, og la det hele gå opp i spinndrift?

 

Treffpunktendringer når en tar siktet av og på - se det er noe annet? Og diopteret på disse er ikke noe man tar av og på sånn til enhver tid - de pleier å sitte faen så fast. Men ei rifle til det ene, og ei til det andre, å ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye med KV59F1 med kikkert på langhold. Jeg innbilte meg at spindriften eliminerte effekten av sidemonteringen fra 300 og utover når det var vindstille. Skrudde hverfall ingenting sideveis fra 300 til 600. Kikkert var S&B 6x42 fra NM149. Rifla jeg fikk utlevert var ny da jeg fikk den og den gikk meget bra. Jukset selvfølgelig med beddet ekstraskjefte.

Link to comment
Share on other sites

Bittelitt om M59 og M67.

 

Våpnene har noen likheter og noen ulikheter. Jeg begynner med likhetene. Begge er bygd på kongsberg våpenfabrikk, der man brukte M98 låskasser til dette. Låskassen er slipt fri for det tredje rikets fjærkre og merkinger, bakre bro er slipt ned for festing av dioptersikte og det er satt nye nummer på låsekassa. Det er montert tykk og lang matchpipe på ca 70 cm som har 19mm tykkelse ved munningen.

 

 

M59 er opprinnelig et militært skarpskyttergevær som ble bygd fra ca 1959 og i ca 10 år framover. Det ble levert både til sivile skyttere og til forsvaret. Våpenet var approbert som forsvarets skarpskyttergevær, en del av de våpnene forsvaret brukte hadde sidemontert 4x32 kikkertsikte i tillegg til dioptersiktene(montasjen het vel M62 om jeg ikke husker helt feil). Opprinnelig var kaliberet 30-06 men fra ca midten av 60 tallet ble våpen levert som M59F1 i kaliber 7,62X51. Veldig mange av forsvarets våpen ble bygget om fra 30-06 til 7,62x51. (Noen få våpen ble også levert i kaliber 6,5X55). Våpenet har et forsikte som benytter spesielle korn (ikke std hullkorn). Skjeftet er et skarpskytterskjefte i heltre som er noe kraftigere enn et vanlig M98K skjefte, spesielt i pistolgrepet. kolbekappa er av stål og våpenet er ikke beddet fra fabrikk. Avtrekket er det orginale M98 avtrekket som er polert. Standard diopter er FS diopteret til kongsberg som er avbildet litt lengre opp i denne tråden.

 

 

M67 er et sivilt konkurransevåpen som har mange trekk fra M59, det ble bygd fra ca 1967 og fram til engang på 90 tallet. Våpenet har et forsikte som benytter std hullkorn. Skjeftet er i bøkelaminat som er veldig sterkt, det er kraftigere enn M59 skjeftet og har gummi kolbekappe. M67 ble levert i kalibrene 7,62X51 (M67F1), 6,5X55 (M67F2, senere bare benevnt M67) og 22lr. Mange M67 var beddet fra fabrikk, og etter 1975 ble veldig mange våpen levert med justerbart kongsbergprodusert matchavtrekk M75, før det var våpnene levert med orginalt M98 avtrekk. Våpenet kunn leveres med eller uten dioptersikte, derfor ser man M67 med mange forskjellige dioptersikter, bla Hauges, FS, Elit og Søderin, men det vanligste siktet på M67 er nok det eminente G-busk diopteret.

 

Om jeg skulle velge til sivil skyting, så mener jeg at en god M67 er et bedre våpen enn en god M59, siden den sannsynligvis har et bedda skjefte, justerbart (bedre) avtrekk og bedre siktemidler.

Link to comment
Share on other sites

Beste M67 er en med Hauges hurtig avtagbare diopter. Da kan man sette på en std EAW eller tilsvarende sidemontasje som man kan plukke fra en 1000.- mauser på finn. Da kan man raskt bytte mellom diopter og kikkert. Det fungerer mye bedre enn de fleste tror. Bare husk på at kikkerten bør være så lett, liten og kort som mulig.

 

73_839889464.jpg

 

Accumount long side rail kan anbefales for en mer klassisk look og for at den ikke sperrer noe av klipssporet. I tillegg er basen så lang at man kan sette på en Valmet/Tikka 412 montasje bak frem. Da får man en kikkert som er offset til venstre med bruk for høyre øye med Garand-pute/kinnstøtte. Fordelen med denne er at rifla kan lades med klips med kikkert og man får ikke sluttstykket i ansiktet under ladegrep slik at man kan skyte raske skudd uten å flytte hodet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Torf, ser jo at det selges kopier av ZF41, og ZF41-adapteret, bla av Accumount. Kjenner du til denne installasjonen?

ZF41 ble vel slaktet av tyske skarpskyttere under 2.VK, men jeg tenkte mer til koseskyting på ulike hold, og kanskje til jakt av og til, jeg vil ha mauseren min iallefall seende original ut - men sliter med å se siktene nå for tida, så en enkel kikkert hadde vært greit.

ZF41 har både trangt synsfelt, og er lite lyssterk - men hvor ille er det egentlig- funker det i dagslys?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har bare prøvd orginal ZF41 og den kikkerten er ikke brukbar. Mulig kopiene er bedre men det vet jeg ikke. Synd de ikke også lager overdelen for 1" kikkerter.

 

Jeg har solgt min M98K kopisniper men hvis jeg skulle jgort det på nytt hadde det blitt med Accumount svingmontasje. Det som er fint med sving og lang sidemontasje er at basene dekker til utfresingen med norsk serienr.

 

Denne står (opp ned..) på finn nå til 20K. Er den orginal er det et kupp. Ellers er det en fake med orginal kikkert og montasje. Da burde prisen være ca 10-12K.

 

47_144220473.jpg

Link to comment
Share on other sites

ar bare prøvd orginal ZF41 og den kikkerten er ikke brukbar

Det er vel grenser for hva man får til med det sugerøret ja. Får vel hente meg noe never og prøve å få jernsiktene enda litt svartere.

 

Men ZF4 da? Bla. Meopta har jo laget replicaer av denne, og da er vel grenser for hvor ille det kan være?

 

K

Link to comment
Share on other sites

normal_KV-59_diopter_a.JPG

normal_KV-59_diopter_b.JPG

normal_KV-59_korn.JPG

Dette er original diopter fra Forsvaret, KV-59F1 kal.7,62x51:

Det er slik jeg mottok rifla da jeg hentet den på Kongsberg, uåpnet originaleske + reim. Kikert mangler jeg til sidemontasjen, når det er nevnt er jeg på utkikk etter en. Diopteret er greit å stille på alle veier, hullene i sikte er valgbare i størrelse/åpning. Nå bruker jeg ikke denne i konkurranser i DFS. Den holder fint til merkeskyting i NROF. Nato i grei lott treffer fint innenfor tieren på 100 - 200 meter, hvis skytteren har en god dag. Som jeg tidligere har nevnt har jeg samlet innenfor innertier, uten at det har blitt en god vane (hjemmeladd selvfølgelig, necksizet hylsehals i formskutte hylser i eget kammer.) Konklusjon for mitt bruk: Mye glede for innkjøpt kr.1.300,- :P

Link to comment
Share on other sites

Da ble det kjøpt inn en pent brukt M67 med Busk diopter.

Om jeg ikke tar feil så bruker M67 Mauser K98 låskasse,den er bare merket om i fra kongsberg, og har fått de tyske merkene fjernet.

Mener også å ha hørt at den er overflateherdet,og kan være "vrien" å bore i.

Dette er i for seg ikke store problemet.

Det er helt ok om skjeftet må tilpasses litt for at det skal passe.

Kikkerten blir mest sannsynlig denne her:

http://www.vortexoptics.com/product/vor ... le/reticle

Jaktfall skal ha 5890 for denne.

 

Mulige løsninger er:

 

EAW Mod. 190 med 30mm diameter ringer ( delenummer 190-05010 ) eller EAW Mod. 890 ( 890-00010 ) ser ut til å passe Mauser K98,skal i følge Mauseth våpen passe M67.

priser er som følger:

 

190-05010 Kr. 4 900,-

890-00010 Kr. 4 200,- (denne har skinne "prisme" for ringer som passer)

 

Montasje med adapter slik at diopteret og kikkertsiktet kan byttes frem og tilbake fort å lett.

Det som sitter på den nå er ett Busk diopter.

Mulig at EAW lager noe som kan brukes, kanhende denne her:

https://www.optics-trade.eu/int/mounts/ ... ction.html

 

Denne skal også kunne brukes, men en må gjøre om ringene da de har 26.5 mm diameter. Dette skal kunne gjøres om en har tilgang til nødvendig maskineri i følge Accumounts.

http://www.accumounts.com/german-k98.html

http://www.accumounts.com/german-k98-lo ... hotos.html

 

 

Hva anbefaler folket?

Økonomi spiller en stor rolle.

Dessverre kan ikke bror min som har denne rifla lese eller skrive,så derfor så undersøker jeg for han.

Jeg har tilgang til børsemaker.

Tar også imot tips til pent brukte deler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt sånn forvirret/lamslått her.

 

Selv vurderer jeg en accumount-løsning, med en Meopta replica kikkert, det er ikke billig det heller, men er på en original 98k, i 8x57. Sniper kopi til en gubbe som ikke ser de åpne siktene så godt lenger. og som dessuten ikke trenger å være SÅ nøye på pengebruk i den skalaen. Vel og bra i min bok. Men dumt nok - er vel derfor det ikke har skjedd enda.

 

En M67 blir aldri look alike noe, og den er filt i stykker bak, under dioptret, som dessuten er noe herk å få av og på. Men ingenting passer bakpå der uten arbeidstimer. Jeg filte min egen bakre base for 25-30 år siden - med tilt... Den var ikke pen - men gjort i pengemangel, det kosta 0.

Dersom hensikten er å skyte og treffe, for minst mulig penger, OG være mest mulig fornøyd?

 

Vurder følgende løsning:

Behold en M67 til DFS skyting.

Selg den andre, bør bringe inn 1500,- -ish? ta de 5k du hadde tenkt å bruke til montasje - og de 1500, g okjøp ei brukt Tikka, Remington, Weatherby, Howa, WTF - noe som er iallefall i nærheten av kurant. Putt så Vortexen oppå, og be happy ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å begyne å koste på en m67 er bare tull; før du har fått til noe som helst har du brukt mer penger enn du trenger for å kjøpe en moderne rifle.

Jeg har gjort det-flere ganger; og hver gang koster det mer og ble dårligere enn hvilken som helst av riflene i hylla på G-sport.

Link to comment
Share on other sites

Uansett - du får ei mer kurant rifle for 5.6000. Som tar montasjer som koster en slik og ingenting, og som kan oppgraderes gradvis, og stort sett børsemakerfritt.

Og som du kan selge igjen, for ca like mye penger. Penger brukt på en gammel mauser er som spylt ned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så en M67 til langhold (800 meter) og DFS sine programmer lar seg ikke gjøres,saken er nemlig det at han kan kun ha en rifle.

Derfor tenkte jeg på den nevnte montasjen,da den gjør det mulig å bruke både kikkert samt diopter.

Det er jo kun Krag, Sauer og M67 og M59 som er godkjent i DFS sine programmer.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det lar seg gjøre, men M67en er laget for DFS sine programmer, og herper du den er den ikke godkjent lengre - og du vil få ei langholdsrifle for mindre penger enn det koster å gjøre kombi av M67en - og det blir bedre.

 

En Sauer kan jo uten videre konverteres att og fram i 1000 varianter - Det selvsagte alternativ om en bare skal ha ei rifle - den koster dog minst 12-14k. Men du får rimelige montasjer, og det hele er noe du kan få igjen penger for - istf. å hive dem vekk på Mauseren.

Men man kan jo skyte langhold med M67en med diopteret på - det er det billigste her - og det eneste det krever er en hvit bakgrunn til det du skyter på, og noen hullkorn så du klarer å sikte på ting som er mindre enn DFS skiva.

Jeg har skutt ikke så lite på gonger 30-40cm store på 5-600m og lenger, det er uproblematisk sålenge en har greit syn, og det er noenlunde lyst.

Men det er da en fordel å ha en spotter som kan si hvor du (ikke) treffer... Nybegynnere ser uansett ikke sine egne nedslag, så dere må nok spotte hverandre litt uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så en M67 til langhold (800 meter) og DFS sine programmer lar seg ikke gjøres,saken er nemlig det at han kan kun ha en rifle.

Derfor tenkte jeg på den nevnte montasjen,da den gjør det mulig å bruke både kikkert samt diopter.

Det er jo kun Krag, Sauer og M67 og M59 som er godkjent i DFS sine programmer.

Om du skal ha den til DFS bruk må den være orginal eller etter regelverket.

Som mange sier her, vil det fort koste mye penger å montere optikk. MEN om du klarer å skyte på 800m med diopteret så er det jo billig morro. :)

Link to comment
Share on other sites

KV leverte M67 med M62 sidemontasje som ekstrautstyr. Denne utgaven er goskjent av DFS.

 

Jeg har skutt ganske mye langhold med denne greia på HVs M59F1 og den fungerer mye bedre enn man skulle tro. Jeg skiftet ut kikkerten til en S&B 6x42 fra NM149.

 

Det står er KV59F1 med kikkert i nystand på finn nå til 4500.-. Mye moro for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...