Jump to content

Sør Afrika -igjen


Stick & String

Recommended Posts

Hei jeg trenger litt råd for neste afrikatur ! Jeg har lovet jentungen en valgfri jakttur når hun ble gammel nok og lærte seg å skyte skikkelig. Hun er nå 11 og har holdt på med ukentlig trening i skytterlaget siden hun var 9. Hun hadde svartbjørn som førstevalg og vi hadde egentlig bestemt oss for Alberta neste år. Alberta har 12 år aldersgrense for opplæringsjakt og jeg fikk tilbud om gratis jakt for henne så lenge jeg betalte for egen jakt, ikke dårlig ! Etter alle skogbrannene i Alberta ble dette forkastet og valget på Sør Afrika tatt. Hun skyter veldig bra med 22, men jeg er litt skeptisk på å slippe henne løs på mine egne våpen, da med tanke på rekyl. Vi har ingen planer om store dyr for hennes del, blesbok blir vel det største. Kommer til å bruke 300Win Mag selv. Jeg har ABSOLUTT ingen erfaring med småkaliber og trenger råd. Har sett litt på 243 og jaktvert anbefaler dette. Hvordan er rekyl på 243 sammenliknet med 6,5 ? Er 223 et alternativ ?

Er åpen for det meste og lader selv så ammunisjon er ingen begrensing i så måte.

Nå er treninga lagt om til trening med skytestokk. Skyte hjemme med luftgevær inntil teknikken sitter, så er det avgårde på skytebanen !

Har ei som gleder seg SINNSYKT.

Det gjelder å få de i gang tidlig. Dette kommer garantert til å bli MIN største jaktopplevelse- EVER ! Når jeg står der med jentungen som har felt sitt første vil veit eg at eg i alle fall har gjort NOE riktig !

 

Så et lite råd til Seawolf på slutten- Reis mens du kan. Afrikatur behøver ikke koste skjorta. Jeg har dessverre deltatt i en del begravelser i det siste og det setter ting litt i perspektiv, noen var gamle og trette, men flere hadde fremdeles mye ugjort i livet. Det gjelder å få gjort det mens du kan. Husk at det er ytterst sjelden man angrer på noe som ikke er gjort, det er alt du ikke gjorde som en angrer på siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har vert i afrika, men jaktet ikkje der med noen av kaliberene du nevner. Men eg er ikkje tvil om at 243 vil fungere heilt fine på dyr som springbuck, impala og blesbuck. I USA er minstekravet på ELK, 243 og 100grs kule. ( Ivertfall var det info eg finn når eg var der i 2008)

 

223 tar nok livet av dyrene den også, men eg hadde valgt 243. Kanskje ein 243 med ei 80-85 grs homogen kule og ein redusert lading som gir ca 900m/s kunne vert noe? I ei rifle med normal vekt og ein demper så kan ikkje det bli all verdens rekyl.

Og eg kan ikkje fatte å begripe at det ikkje legger dyrene greit i bakken, om skuddet sitter i bog-området.

 

Om du tenker kjøpe ei rifle som "jentungen" kan bruke på storvilt i Norge i framtiden er jo 6,5x55 et greit valg. Til turen du planlegger kunne den også lades ned til omtrent samme nivå som 243-ladingen over. Ei 100grs barnes-kule i ca 850-900m/s tar garantert livet av blesbuck og lignende antiloper.

 

Forresten utrulig kult at du tar jentungen med på ein slik tur :D

Link to comment
Share on other sites

243Win er så vidt jeg vet rimelig utbredt til mindre antiloper i SA, så det er nok et godt valg. 6,5mm er lite utbredt i forhold til 243 der nede. Imidlertid forskjellen mellom 6,5x55 og 243 veldig liten, med tanke på rekyl selv om 6,5en vil være mer fleksibel om det skulle bli aktuelt å skyte noe litt større. Kapp løpet litt og sett på en liten lyddemper, så blir 6,5en riktig så snill. Bruk gjerne kuler som ekspanderer kjapt, men som også har god dybdevirkning. 125gr Nosler partition eller 100gr Barnes TTSX i litt redusert hastighet.. ca 800m/s ville vært mitt valg. En moderat patron som fungerer på det meste.

100gr TTSX/800m/s vil vel ligne mye på en rekruttpatroner i DFS, så det ville være ypperlige treningspatroner fram mot turen.

 

Jeg syns det er fantastisk at du tar med jentungen på en tur til Afrika. Den turen vil hun garantert huske i all framtid. Problemet er vel bare å gi afrikafeber i så ung alder ;-)

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en Remington Seven i 243 Win som var dedikert rådyrifle.

Kolben var laminat, og presisjonen var utmerket.

Kunne tenke meg at dette burde være ei grei lita rifle for ei jente.

Kalibret holder i hvert fall i massevis til de mindre antilopene.

Nå vet jeg ikke hvor stor/sterk jenta di er, men Remington Seven er ei nett og lett rifle med kort låskasse.

Supert at du tar med jentungen på en slik tur.

 

For øvrig, takk for godt råd :D

Er i spare- og tenkemodus for tiden, så vi får se hva det blir ti.l

Link to comment
Share on other sites

.243 Win er ingen dårlig patron og vil absolutt gjøre jobben. Det er en meget utbredt patron for springbuck culling. Hadde jeg bodd i USA, eller Afrika, ville jeg kanskje valgt dette kaliberet til ditt bruk.

 

For en som bor i Norge derimot, mener jeg, som Maral, at 6,5x55 vil være et mye bedre valg. Billig og rimelig ammo, bl.a. rekruttammo med lett kule og ingen nevneverdig forskjell i rekyl med lette kuler. Både 100 og 120 grs Barnes TTSX er utmerkede jaktkuler, og med lyddemper blir dette bare kos.

 

Så har hun jo ikke minst muligheten til å oppgradere ammo og kuler om hun vil jakte større vilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg går for 243 og bruke Barneskuler, det bruker jeg i 270'en og det virker VELDIG bra. Blir stort sett knall og fall på storvilt. Bruker Naturalis i 8mm med samme resultat. Skjønner godt argumentet med 6,5 som er lovlig på alt storvilt her hjemme, men av en eller annen grunn er jeg lite fortrolig med dette kaliberet. Jeg kjøper gjerne ei rifle i 243, da får jo faren ei glimrende beverrifle på kjøpet. Storviltrifle blir det nok råd med den tid kommer.

Har ei mindre datter som vil gjenta storesøsters tur når hun blir gammel nok, så børsa skal nok bli brukt. Får ta en tel til Onkel for å forhøre meg om det er greit med ei rifle til. Hvis ikke så har jeg en kombi. Brno i 7x57R/12 for salg. Påmontert en Leopold 1-4.

 

Veit at det er tidlig å smitte ungene med afrikafeber, men det er vel en av de kjekkeste sykdommene man kan ha !!

Hun som skal være med nå hadde 2 afrikaturer før hun fylte året. Hun husker selvsagt ingenting av disse turene, men har kost seg mye med video og bilder. Denne gangen skal jeg stort sett henge på slep med videokamera. Vi reiser i månedskiftet Feb/Mars nest år og det blir min 10 dager på jakt. 10 dager er minimum for en slik tur (etter min mening) har jakta kortere periode en gang før og syntes det ble litt stress.

 

Veit at amerikanerne har ganske forskjellige krav til kaliber for storviltjakt, men det varierer også veldig mye fra stat til stat. Legger ikke så mye vekt på det. I New Brunswick, Canada er det faktisk lovlig å skyte svartbjørn med 22LR. Jeg fikk nesten sjokk da jeg leste det og måtte forhøre meg med guiden min. Og joda det stemte det, han skjøt en bjørn i året selv og alle ble enten tatt med bue eller 22.

 

Takker for gode innspill !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var den saken løst. Hadde jentungen med på skytebanen med min gode gamle Mauser 8x57 IS (selvbygg over en Jugoslav Mauser mod 1924) Hadde litt lette ladninger med lett kule. Hu starta med 5 skudd på villreinfigur, skudda satt der de skulle de, ca 5 cm spredning inne i sirkelen. Så da slipper jeg å handle ny børse som jeg egentlig ikke trenger.Så kan hu skyte større dyr også, fikk beskjed om at største dyr med 243 var blesbok, det hu hadde øverst på lista var mini bøffel (Gnu) Nå er det bare mengdetrening med skytestokk som gjenstår. :lol::lol:

Har netopp fått prisene og de var slett ikke gærne, dagrate for oss 2 ligger på 2000 og trofeavgiftene har forandret seg lite, f.eks 1500 NOK for en impala og rundt tusenlappen for en springbok

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...