Jump to content

lunds


wildernes74

Recommended Posts

Sikker på at den ikke ser ut som denn her? http://gammlevaapen.net/529842996_3_Big.jpg

Om det er en Lunds gevær så er dette en kammerlader dette også,bare om gjort til 12.mm patron.Verdi...det kommer ann på hvilken stand den er i,men alt fra et par tusen og opp over til 6-8 kansje mer.Men som sagt så kommer det ann på hvilken stand den er i. Men ta noe bilder av denne så får vi se hva dett er for noe.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt Sammleren, en Lund er per definisjon ikke noen kammerlader siden den ikke lengre har et kammer. :mrgreen: Er klar over at både Lund og Landmark våpen ofte kalles kammerladere, men som sagt, kammeret som gav navnet er ikke lengre tilstedet og disse benytter metallpatron. 8)

 

:oops::oops: ja ja,men den har stort sett samme system som en kammerlader,bare at den ikke har noe krutt kammer men er omgjort til messing patroner i steden.Men du har rett selvfølgelig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt Sammleren, en Lund er per definisjon ikke noen kammerlader siden den ikke lengre har et kammer.

 

Pirke ja-det er artig; selvfølgelig har de et kammer!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen. om du leser hva jeg skrev en gang til, så ser du at jeg sa de ikke har det kammeret som gav navnet til disse børsene. (Det var i allefall det jeg prøvde å få frem). Alle vet at også et moderne våpen har kammer, men du kan jo ikke derved si at alle rifler bygd etter mauser m98 prinsipp er en kammerlader!! Enig? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har lest i svartkruttboka om desse kammerlader børsene, og jeg innrømmer at

jeg ikke har oversikt i hele tatt på desse gamle greiene, og det er ikke lett og få

info.

 

Er i nærheten av et restaureringsobjekt, der det er brukt en Patron som det

står 'Hagen Lund' på baksiden. Det er veldig mye forvirring synes jeg rundt dette

kaliberet. En 12x44 patron er konisk sylindrisk vistnok, mens en 12x44 Hagen Lund skal

ha en liten hals sies det, og det er forskjell på desse hylsene. Har enda ikke lykkes og

få tak i en skikkelig tegning på hylsa, men jeg har fått endel ymse mål.

 

I svartkruttboka så står det at riflingen i løpet er 12.17 mellom bommene, og

i groovene så skal det vere 13.11mm. Kule dimensjonen på en 12x44 Hagen lund

skal vist vere 12.65-12.7mm.

 

Spørsmålene er da:

1. Er det Hagen Lund kaliberet noe som har falt mellom 2 stoler, eller er det begrepsforvirringer her ?

2. Er kule dimensjonene like på det som er 12.17x44, 12x44R og 12x44 Hagen Lund ?

3. Skal det vere så store klaringer mellom kule og bunn av groover ?

4. Vi har funnet 2 tilsynelatende originale kuler, der den ene er 12.6mm og den andre er 13mm. Er det meningen at begge desse kan brukes i den hylsa og børsa ?

5. Er det forskjellige riflingsdata mellom 12x44 og 12x44 Hagen Lund ?

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...