Jump to content
furuoglyng

Nabo slår på min tv

Recommended Posts

Som overskriften viser har jeg funnet ut at en innavlet beinrangel over veien har egnet mesteparten av vedkommendes hjernekapasitet til å bruke sin Samsung fjernkontroll til å slå på min Samsung flatskjerm om natten og ellers i ny og ne nå den er avslått. Min tv står ved siden av et vindu.

Flytte på tvn og dra fram gardiner, konfrontere jævelen eller kjøpe et annet merke er uaktuellt. Jeg slår av strømtilførsel på kontakten, men gjør det ikke bestandig. Noen allmenparagraf lovlige forslag om hva tiltaket burde være? Feks kode programmvaren til fjernkontroll osv.

Saken kan ikke bevises når han mest sansynlig vil nekte forholdet. Tenkte da mer på meg når det gjelder å holde seg innafor lovparagrafene :angel:

konfronter jævln, selv om du ikke nødvendig vis kan si med 100% sikkerhet at det er han kan du jo nevne at du ser at det er han som kontrollerer tv'n på din tv og også nevne mulig 2 år fengselsstraff. Er lov å lyve litt for å få slutt på slik dritt og plaging.

Ett kamera pekt i riktig retning vil avsløre om fjernkontroll pekes i retning din TV (kamera ser IR lyset), litt i gråsonen å filme ut av egen eiendom, men bør kunne forsvares for å bevise det som skjer, evt passe på å slette så lenge naboen ikke har kødda.

du kan også prøve å sette et rør over IR detektoren som peker mot sofaen din slik at den tar inn IR kun fra foran tv'en. Hvis ikke sofan din står i samme linje som naboen "skyter" fra :)

Ellers hadde det jo vært gøy å satt opp en IR mottaker (i vinduet mot han) som igjen trigger noe artig utstyr. F.eks. en 1000-metring som skrur på flombelysning rett mot naboen og som skrur seg av igjen når han skrur av tv'en din :roll::lol:

Ja, kraft=motkraft osv.

Kamera er ikke helt innenfor m.t.p lovverket, men å løpe fram og avsløre sniken i vinduet er det! Da kan det være på sin plass med hageslange mot vinduet, lyskaster, tåkeluren fra helvete eller en god gammeldags ringe på døra og stikke av.

Har du plen, så start opp den mest illsinte gressklipper straks han har fyrt opp grillen.

Noen gang vurdert oppdrett av haner eller husky?

Ingenting er som en god gammeldags barnslig nabokrangel! En glemt kunst.. alt for mye går til forliksrådet. ;)

Snakk med naboen, det bruker å være det enkleste. Det kan jo tenkes at han ikke gjør dette med vilje evt hører på fornuft...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde sendt ungan på spek om natta.

Nabokrangel må man ha prøvd. Her i huset e det om å gjøre å starte hondaen og hjelpe naboen med det samme man ser felleskjøpfresen begynne å slite i sørpa. Og eg kan ta meg fan på at den dagen eg kjøre meg fast så står han der å glise me den spillernye firhjulstrekkarn sin. Vi har en 6 år gammel nabokrangel på gang enda :mrgreen: Noen episoder var kanskje litt over kanten, men verdt det.

IR-signaler har en lei tendens til alltid å finne veien når de ikke skal. Litt merkelig, for hvem har ikke slitt med å få fjernkontrollen til å virke selv når den pekes rett mot tv-en? Men prøv å rette fjernkontrollen mot tak, gulv, bakvegg, under bordet osv. I mange tilfeller kommer signalene frem nesten uansett hvor de pekes. IR-lyset reflekteres i glassflater, vegger m.m. Det er ikke så innlysende hvilke materialer som er bra eller dårlige for IR, da vi jo ikke kan se dem med det blotte øyet. Men det finnes noen triks. Kameraer er i utgangspunktet følsomme for IR. Se på fronten av fjernkontrollen gjennom et digitalkamera eller kameraet på mobilen. Det skal være mulig å se det blinker. De fleste kameraer har innebygd filter for å fjerne IR, men dette er ikke 100% effektivt. På noen webkameraer er det ganske lett å fjerne dette filteret, for deretter å kunne se IR.

Film på vinduet, som Thor nevner, vil kunne være en løsning. Jeg så ikke nøye på spec, men vil tro det finnes noe som sperrer IR og ellers slipper dagslys gjennom.

Moddet webkamera rettet mot naboen som tar opp kontinuerlig vil muligens kunne avsløre problemet. Hvis du er heldig så kan det byttes mellom ulike kanaler på IR-mottaket på TV.

Med litt elektronikk skulle det være mulig å plukke opp signalet og trigge en eller annen handling. Blinke med en lampe tilbake f.eks. Da blir det enten veldig gøy, eller helt uinteressant. Lampa kan byttes ut med en laser, eller noen annet. Potetkanon ;)

Forslaget om et rør foran IR-mottageren var det første som slo meg. Da blir retningen på signalet mye mer kritisk. Kanskje noen lag med tape, plast e.l. som demper signalet? I utgangspunktet er signalet fra naboen langt svakere enn ditt eget, så kanskje du kan dempe ned slik at bare ditt eget slipper gjennom.

Tidsur på tv, så har den kun strøm når du selv er våken.

Løsningen kommer mye an på hva du er ute etter. Skal du bare unngå at tv-en slår seg på om natta, eller ønsker du å dyrke nabokrangelen?

Hehe, fjernstyrt potetkanon hørtes grumt ut[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Et enkelt spørsmål? Kan man virkelig bruke en fjernkontroll gjennom en glassrute? Er det noen som faktisk har prøvd?

T :-)

Hadde nettopp min fjernkontroll dypt inni en tykk blomstervase i glass rettet mot min tv. Funker like bra å betjene tvn. IR tape på vindu høres bra ut, men den kan vel kanskje ta bort endel dagslys tror jeg. Skal prøve å sette en tom dorull på mottakeren og male den sort så ingen lurer.

D-Link sine trådløskameraer med natt-modus ser i alle fall infrarødt. Det er direkte skummelt å se på Roomba'ene mine når de støvsuger mørke rom. De ser ut som gigantiske edderkopper som flyr rundt på gulvet.

Vindustape kan jeg anbefale. Jeg har en versjon som demper det aller meste av både IR og UV og i tillegg er så tykk at det er omtrent umulig å bryte seg gjennom glasset i rimelig tid. Jeg har i tillegg tykk, svart insektnetting som er kraftig nok til å holde bikkjene inne. Det er fremdeles plenty lys når jeg åpner persiennene. Det er ikke mulig å se inn til meg om dagen og på kveldstid kan man stort sett bare se bevegelser utenfra.

Sent from my iPad using Tapatalk