Jump to content

6,5x55 eller 223 ?


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei, jeg vil kjøpe min første rifle i grøvere kaliber en .22 som jeg har nå. Jeg har så si aldri skutt med rifle før bortsett fra 1 skudd med .308 og 2 skudd med .223. Jeg er altså fersk, men øvelse gjør mester. Det jeg i grunn lurer på er hva jeg bør gå for av 6,5x55 og 223.

Argumenter jeg har hørt om begge:

 

223 Pros: Er et veldig flatskytende kaliber, mindre rekyll/lyd, mindre vekt.

223 Cons: River i stykker alt i viltet.

 

6,5 Pros: Ødelegger ikke så mye av kjøttet sammenlignet med 223. Kan brukes på stort sett alt, smått og stort. Lettere tilgjengelig ammo?

6,5 Cons: Mer rekyll/lyd, mer vekt.

 

Når man ser det slik så er 6,5 en klar vinner mtp at det kan brukes på småvilt men også storvilt slik som elg, men jeg skal ikke jakte større vilt enn rådyr så dette er irrelevant i min situasjon. At jeg ikke skal jakte annet storvilt enn litt rådyr noen ganger er helt klart, så spørsmålet mitt er; Da riflen kun skal brukes på småvilt og rådyr, er det verdt å gå for en 6,5x55 når man får en lettere rifle i mindre kaliber med en 223?

 

Jakt jeg tenker jeg kommer til å bruke den på: Predator, kråkefugl, rev, toppjakt, rådyrjakt.

Jeg gjentar, argumentet med at 6,5x55 er mer allsidig mtp eventuell fremtidig elgjakt faller helt bort :) Jeg setter stor pris på hjelp-

Link to comment
Share on other sites

223 Pros: Er et veldig flatskytende kaliber, mindre rekyll/lyd, mindre vekt.

223 Cons: River i stykker alt i viltet.

 

6,5 Pros: Ødelegger ikke så mye av kjøttet sammenlignet med 223. Kan brukes på stort sett alt, smått og stort. Lettere tilgjengelig ammo?

6,5 Cons: Mer rekyll/lyd, mer vekt.

Vel.

 

jeg skjøt inn guttungens 223 i går - og la det være sagt med en gang du vil 100% garantert skyte bedre med en 223, og du vil lære deg flere rette vaner, og færre uvaner, og 223 er i det hele tatt bedre til å lære seg å skyte, noe du nok trenger.

999 av 1000 skudd er trening, og 223 knuser 6.5x55 på pris på treningsammo - ferdig snakka.

 

Litt innom argumentene dine:

- 223 er IKKE mer flattskytende enn 6.5x55! Enkelte ladninger i begge, kan være mer eller mindre flattskytende enn den andre. Og flattskytende er et tulleargument i utgangspunktet, sålenge laser avstandsmålere er i salg. Samtidig må det være lov å si at nybegynnere godt kan holde seg på hold der de ikke trenger å ta kulefallet i betraktning.

- 223 jaktkuler, på rådyr, lager generelt mindre høl enn 6.5 og sånt - og rådyret bruker dette til å komme seg litt lenger fra skuddplassen. du bruker disse ekstra 2-3 sekundene dyret bruker på å dø - til en halvtime - times leting...

"223. the Dog likes it - gives him alot of work" Var om 223 på rådyr, av en som har ansvaret for å ta livet av >400 rådyr i året.

- Ellers er jeg vel enig i oppsummeringen din.

 

Vil vel summere det slik: Er elg med i ligningen, 6.5. Er elg ikke med, 223 - litt avhengig av rådyrterrenget også - er du avhengig av å ankre de på stedet, eller kan du finne dem om de løper 30-50m? Uansett, generelt: 223. De få jaktpatronene du skal bruke til å drepe rådyr koster ikke SÅ mye. Og det er MYE triveligere å skyte med 223.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er hjemmelader vil jeg anbefale 6,5 . Det er svært dårlig utvalg i 223 ammo som egner seg til rådyr , men det finnes kuler som er gode om du lader selv .

 

Det er det ikke. Det er flere fabrikkladninger som egner seg godt til små rådyr, fra både Norma, Federal og Remington. Sikkert flere også.

 

Ferdigladd ammo er billigere i 223 enn i noe annet kaliber, og var jeg sikker på at råvilt var det største jeg skulle skyte hadde jeg valgt 223.

 

Det er ikke riktig at 223 skulle ødelegge så mye mer enn 6,5. Kjøttødeleggelser blir man aldri helt klok på, men gitt solide kuler i begge kaliber kan jeg ikke forstå at forskjellen er noe å bry seg om.

 

Og hvor nøye er egentlig det med kjøttødeleggelser på rådyr da? Det er ikke mye kjøtt i en rådyrbog uansett, og ulempen med litt mer kjøttskader veies godt opp av at dyret ofte faller på plassen. Det er ihvertfall min konklusjon, som ikke har brukt annet enn lettekspanderende/varmintkuler på rådyr på mange år, dog i kaliber 243 og 308. I 223 hadde jeg sikkert unngått de letteste, men det finnes jo endel å velge i.

 

Fordelene med 223 vs 6,5 er slik jeg ser det:

- Mindre patron gir mindre rekyl, som gjør det lettere å treffe

- Ferdigladd er 223 billigere å skyte med enn 6,5, og det gjelder vel når man lader selv også.

- Uten at jeg har testet det selv antar jeg at det er lettere å dempe 223 enn 6,5x55, fordi den bruker mindre krutt.

 

"Flattskytende" og "lettere rifle" er ikke momenter jeg bryr meg om, og tror ikke det nødvendigvis er riktig heller. Det kommer an på den aktuelle patronen/ladningen og den aktuelle rifla. For egen del anser jeg at innenfor 200m er begge flattskytende nok, og skal jeg skyte lenger må jeg uansett skru på siktet. Om rifla er for tung å bære er det på tide å slanke seg selv litt. Det gir også fine helsegevinster.

 

Just my 2 cent, som man sier:-)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som 223 ikke er så uaktuell som jeg trudde likevel. Jeg vil jo egentlig ha 223 mtp rekyll og demping da dette vil være en fin start på rifleskyting for meg og lettere å lære. Så om ikke annet kommer opp så lener jeg mot 223. Er det å få tak i noen bra pakkeløsninger i 223 med kikkert og demper på under 10 lapper brukt? Har sett på Finn men hva som er bra og ikke vet jeg ikke. Noen som har erfaring med Rem 700 i 223? Tre/synt stokk? Tenker jeg skal levere søknad på rifle samtidig som 2 håndvåpen søknader rundt sep/aug.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 223 og 9,3 løp, og merker at det skytes jo 100:1 omtrent hva gjelder bruk av rifla. Det kan være lurt å kjøpe ei rifle med 1:10- 1:8 stigning. Slik jeg ser det er det ingen ulemper med deg det, og fordeler med at du kan skyte tyngre, lengre kuler som egner seg bedre på rådyr. Feks også homogene kobberkuler i litt høyere vekt enn 50grs :) Farta kommer også ned til 800ms ca med de tyngre kulene, ødelegger vel ikke like mye kjøtt som 1150ms med 40 grainere ;)

Jeg har 1:10,og klarer 69grs vanlige kuler. Skulle gjerne hatt 1:8 men blaser leverer ikke det. Ellers egner 223 seg bedre enn 6,5 i kortere løp om du vil ha demper. Under 50cm er ikke så lurt i 6,5, mens 223 godt kan kappes ned mot 45 om du vil. 6,5 har stor hylse ift kuledia, og trenger litt løpslengde for å få opp farta :)

Ellers har jeg jo fundert på samme sak selv, og om jeg skulle jakta hjort, rein og elg også så ville valget vært enkelt : 6,5. Men jeg har 9,3 også, så kunne tillate meg å spesialisere litt med smått kaliber :) lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte magpul hunter 700 til min rem sps tac i .223, og den kosta mye mindre enn 9000.

 

http://www.2alfa.no/magpul-hunter-700-s ... earth.html

 

Funker toppers, men vær obs på at oppsettet blir tung med varminløp, demper og tofot. Jeg er fornøyd med min rifle, men synes den samler dårlig med alt annet enn Hornayd V-max, der samler den derimot fryktelig bra! V-max fungerer ikke til rypa, så jeg kommer til å kjøpe meg hjemmeladingsutstyr på ferielønna. Det er også mulig at du vil være tjent med å kjøpe en brukt high-end rifle, for da trenger du ikke kjøpe ny stokk. Det må du med rem700, for hoguestokken er dårlig. Hva med en gammel Sako/Tikka?

 

Om du skal gå i fjellet bør du ha en riflesekk med hylster bak ryggen, for dette er tungt.

Link to comment
Share on other sites

Med budsjett på 20K; hvorfor kjøper du ikke ei S&L Legacy eller Sako 85 Varmint? Remington 700 er en 4000.- StenGun-avart som må doktoreres mye for å få den til å bli anstending. Jeg skjøt konkurranse med 700/223 i en 3-4 år og hadde mer problemer med den enn alle de andre riflene i samme kaliberklasse tilsammen i løpet av en 30-års periode. Skal du selge igjen får du mye bedre betalt for S&L/Sako enn en Rem700 basert på at innkjøpsprisen på 700 er lik de andre. Skal du ha tung pipe så kjøper du Tikka T3. Skal du skyte mye med billig fabrikk er det best med 1-12" pipe uansett hva langholdsfanatikerne sier :-) Hvor mange tusen skudd kommer du til å skyte over 300m? Jeg kjenner en OL-mester som sier: "Skal du bli god til å skyte må du stå til knes i tomhylser". Da er det greit å få presisjon med S&B-ammo til under 4.- skuddet.

 

http://www.jaktogfriluft.no/vaapen/rifle/schultz-larsen-legacy

 

http://www.sako.fi/rifles/sako-85/85-hunter-laminated-stainless

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe rem å skifte deler er berre tull meiner eg . Har gjort det sjøl, masse penger ut vinduet bedre å kjøpe ei rifle som har det du trenger rett ut av boksen. Ein sauer 100 i 6,5x55 med ein god kikkert så er du der. Då har du ei grei børse som er fin til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg i grunn lurer på er hva jeg bør gå for av 6,5x55 og 223.
I jaktsammenheng er svaret enkelt: Skal du ikke jakte rein eller hjort, gå for 223. Og hvis du også skal jakte elg og bjørn, gå for 30-06 og opp. 6,5 og dens "slektninger" (fra 260 Rem og 25-06 til 8x57 IS) er storviltpatroner (for "middels vilt", i land med virkelig stort vilt), 223 og dens slektninger, som 222 Rem og 22-250, er nusselige patroner, for trening og mindre vilt.

 

Å kjøpe rem å skifte deler er berre tull meiner eg.
Å kjøpe ei ny, komplett rifle, og så straks begynne å skifte deler, er, mildt sagt, - - (nei, det kan man ikke skrive!). Det er ille nok med oss som stadig vekk "bygger på" våre gamle M98-mekanismer. Det blir som i eventyret om spikersuppa.

 

Du har også minimalt bruk for alskens "tacticool"-skjefter, som ofte koster det samme, eller enda mer, enn et adekvat våpen. Har du et budsjett på 20 K, får du ei brukbar rifle med en OK kikkert for halvparten, bruk resten på treningsammo!

 

Og vil du ha erfaring med 6,5x55 - meld deg inn i nærmeste skytterlag. Der får du prøvd STR 200, eller hvertfall Krag/M67 i OK tilstand til skiveskyting.

Om du ikke er hjemmelader -
- bør du absolutt bli det, uansett kalibervalg! Se tråden om "fadderordning for heimelading" her inne.
Link to comment
Share on other sites

Om ein er på jakt etter ein boltrifle i .223, kva er dei meir fornuftige riflene der økonomi og presisjon møter kvarandre?

 

Jeg sikler litt på en browning x-bolt i 223- den har kalibertilpasset låsekasse, noe som for meg er ett "must". Lang låsekasse til kjempekort patron har jeg lite til overs for, med mindre det er ett systemvåpen..

Nytt er også att du får den med 1:8 riflestigning så du kan skyte tyngre kuler om du begynner å lade selv--

Link to comment
Share on other sites

Om ein er på jakt etter ein boltrifle i .223, kva er dei meir fornuftige riflene der økonomi og presisjon møter kvarandre?

 

Tikka T3

 

Det er ikke langt fra sannheten

.

Men samtidig er presisjonen i de aller fleste 223-rifler såpass at det er vanskelig å bruke et sånt mål - de er svært presise, kanskje like presise (med kjøpeammo iallfall) de fleste. T3 har godt rykte, S&L bør være bra, Brno/CZ er bra normalt.. Etter min erfaring, med folk jeg kjenner som har hatt rifler de ikke gadd å ha lenge - så er muligens Remington noe av det verste man kan ha - men det er mange Remington, og har noen et mandagsløp, så vet alle det fort. Men jeg vet iallefall om et par Remingtoner, og minst en Browning - som nok helst skulle vært mistet under uerfiske.

Men T3 bør være bankers. Og Sauer 202, Blas(t)er, S&L, Sako, igrunnen det meste.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits å ha varmint pipe på ei 223 rifle som jeg skal bruke på jakt og litt trening? Jeg jakter ikke mye, den skal brukes på toppjakt, og kanskje rev og rådyr.

Mtp presisjon vil et standard løp med demper være greit? Det hadde spart meg både vekt og penger

 

Kan dette være en bra handel eventuelt? http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=67744961

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits å ha varmint pipe på ei 223 rifle som jeg skal bruke på jakt og litt trening?

Mnei, tja... Det er vel til en viss grad lettere å skyte presist med ei tung lang pipe, men på jakt blir en veldig fort lei tunge lange piper - iallefall på mange slags jakt.

Skal du smyge mye så er varmintpipe bare et helvete, skal du sitte mye, så kan det være greit. Men nødvendig? Aldri. Noe av poenget med 223, er jo at det går an å ha ei lett rifle uten at den hopper verden rundt av rekyl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...