Jump to content

Vidaxl våpenskap?


bbdg

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har fått en så guffen følelse av et nettsted som ved dette. Det lukter "ligg unna" lang vei. De FG-godkjente fra Europris er et bra tips hvis størrelsen er tilstrekkelig. Det samme med PSSO-skapene som XXL av og til har kampanje på.

 

Les mer om FG-godkjenning for sikkerhetsskap (ikke verdiskap) her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller satset på et fra europris eller et brukt. :wink:

 

Jeg har våpenskap så det holder men hadde besøk i dag av en som hadde bestilt og jeg fikk også en uggen følelse.

Fikk han til å sende mail om at han ville heve kjøpet hvis de ikke kan dokumentere FG godkjenning.

Håper bare han får pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet og fk-butikkene har også våpenskap til under 3000,-

Sjøl ville jeg nok lagt på et par lapper og kjøpt meg et Seifuva SG-149D fra Safebutikken. Det er kjekt med litt ekstra plass og å slippe å bolter det fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller satset på et fra europris eller et brukt

 

Jeg har et våpenskap fra europris å det er ikke til å anbefale. Har en sauer 200str, den klarer jeg akkurat å smyge inn i skapet etter å ha tatt ut alle de andre våpnene først. Så visst du har noen våpen med lange løp så ville jeg styrt unna europris.

Link to comment
Share on other sites

At de markedsfører dette skapet som et våpenskap er i seg selv muligens ikke i tråd med lovverket. Siden det er krav til oppbevaring i FG godkjente skap i Norge finner jeg det pussig om butikker har mulighet til å annonsere skap som våpenskap all den tid de ikke oppfyller kravet i norsk lov om nettopp oppbevaring. Om de hadde skrevet verdiskap eller safe er saken ganske annerledes. At de leverer fra utlandet bør ikke bety stort siden de markedsfører seg i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du dette fra?.............. Hvilke andre krav tenker du konkret på?

 

 

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985).

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1.

 

 

Sikkert disse 3 sistnevnte han tenker på- Men kan nesten garantere at det skapet ikke tilfredstiller/er godkjent etter disse krava heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, om skapet tilfredsstiller alle standardene som kreves er jo saken grei, men da ville det jo strengt tatt være naturlig å få skapet FG merket også, om det ikke åpenbart gikk langt utover FG kravene. Enig med deg Ståle i at dette skapet neppe tilfredsstiller noen av de underliggende standarder.

Link to comment
Share on other sites

uvisst om de har lest denne tråden, men det er ihvertfall en linje som er verdt å merke seg her:

 

"Advarsel: Dette våpenskapet er ikke godkjent i henhold til EN 1143-1 så er det ikke godkjent for oppbevaring av våpen eller ammunisjon."

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er hukommelsen min som skurrer, men jeg kan ikke huske at den setningen var der første gang jeg tittet på annonsen... 8)

 

Da har de muligens fått et tips? Skapet tilfresstiller krav til oppbevaring av ammunisjon - så de er veldig forsiktige i markedsføringen nå :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

"Advarsel: Dette våpenskapet er ikke godkjent i henhold til EN 1143-1 så er det ikke godkjent for oppbevaring av våpen eller ammunisjon."

 

Dette kom vel etter at jeg hadde en prat med en dame som snakket gebrokkent norsk :wink:

De visste forøvrig ikke hva FG godkjenning var.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som noen har skremt dem godt :lol: Fint at de har tatt med at skapet ikke er godkjent som sikkerhetsskap, men det er jo å ta hardt i å skrive at man ikke kan oppbevare ammunisjon i det. Det er nok hevet over enhver tvil at det tilfredsstiller kravene om "...oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen."

 

Men det gjør jo også en kommodeskuff, så således virker det jo som en dårlig handel :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...