Jump to content

Minkjakt


Unord

Recommended Posts

Hei.

Jeg meldte meg akkurat inn i forumet med hensikt for å jakte mink.

Vi har en hytte på en liten øy i Vestfold der det kryr av mink. Vi har derfor også en Jack Russell terrier som vi håper kan bli god på jakt for å kvitte oss med disse. Var på hytta for et par dager siden- og det krydde av oppspiste ærfuglegg, og da jeg fant en hunnærfugl drept under hytta (makabert, halsen var tygget bort så kun skjellettet var igjen rundt hals og resten av hode og kropp inntakt) kjente jeg at nå må vi tøffere tilverks. For et fælt skadedyr mink er!

Vi har Hund nr 2, som er drøyt et år. Jeg hadde den med i bånd igår og han var ivrig og sporet interessert. Vår forrige Jack R. klarte å ta to mink, uten at vi hadde trent henne (innstinktet er på plass hos rasen) Jeg håper han vi har nå vil klare det samme. Jeg har jegerprøve og våpen, men ville foretrekke å ikke selv bruke det. Det jeg lurer på er:

1) Har noen gode tips på trening?

2) Kan vi klare å ta mange uten våpen, og hvis våpen hva slags ammunisjon trenger vi?

3) Hvis noen har hund som liker minkjakt er det bare å komme! Hunden vil garantert finne- og vår kan få lære litt!

Hilsen en ny bruker

Link to comment
Share on other sites

Som bbdg påpeker har vi rettskraftige dommer her til lands når det gjelder bruk av hund for å avlive vilt, med uheldig utgang for hundeeier/jeger.

 

Foreslår at du tar en kikk på gjeldende lovverk for jakt og fangst, med spesielt fokus på viltlovens §19. og §20. Naturmangfoldlovens §15. og Hundelovens §28. bokstav b.

 

Forøvrig stusser jeg over at du påstår at minken er et fælt skadedyr som bedriver makaber aktivitet, når du selv ønsker å sette hunder til å rive ihjel vilt? Selv om minken er en art som ikke er naturlig hjemmehørende her til lands er dette en tankegang jeg har store vanskeligheter med å følge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Er det noen som har andre tips jeg konsentrere meg om. Kanskje bra feller? Hva annet enn gevær en kan bruke som våpen? Det blir "rått parti uansett" Har sett på min mann som har slått ihjel mink som er presset opp i et "hjørne".

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg brukt slagfeller spesielt tilpasset fangst av mink for å minimalisere blindfangst så langt det lar seg gjøre. Skal du drive jakt eller fangst i Norge er det et lovverk du må forholde deg til, og dette skal du som har jegerprøven ha en viss oversikt over, og i hvert fall evne til å finne frem i, og lese deg opp på.

 

Vil benytte muligheten til nok en gang å minne deg på at det å bruke hund eller slagredskap for avliving av vilt er strengt forbudt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Leser meg opp på feller du foreslår. Har ikke jaktet med våpen på annet enn fugl, den gang jeg hadde fuglehund- og det er mange år siden. Har verken lyst eller evner til det nå, så feller blir nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Trykk HER

 

Så leser du spesielt på kapittel 9. Fangst (§§ 30 - 36)

 

Et utvalg av slagfeller for mink finner du ved å trykke HER

 

Vil anbefale deg en slagfelle med en utforming som ligner på Syningfella, altså med inngang i rør. Dette reduserer sjansen for blindfangst betraktelig ift. åpne feller som f.eks. Conibear o.l.

 

Aktuelle åter å putte i fella er f.eks. fisk av ymse slag. Dette er jo gratis og lettvint å få tak i på en øy i sjøen, i tillegg lukter det en del noe som har en tiltrekkende effekt på minken.

Link to comment
Share on other sites

Til spørsmål 2 angåande ammunisjon så brukar vel dei fleste hagle med forholdsvis fine hagl til å jakte mink. Sidan minken sjeldan står i ro ved jakt så er nok hagle det beste. Ellers er det jo lovleg med salongrifle,men da er ein meir avhengig av at minken står nokolunde i ro. Fordelen med salongrifle er at då kan ein bruke lyddempar om ein ikkje vil forstyrre naboar om det er andre hytter i nærheiten. Viss du brukar feller som fangar levande (må sjekkast kvar dag) så er salongen grei å bruke til avliving.

 

Du finn meir og jakt og fangst av mink her : http://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider ... ink%20(POD).pdf

 

Sidan eg er medlem på eit anna forum om jakt på mink så ser eg at det er ein del som brukar hund og hagle på minkjakt. Heilt klart ei spennande jaktform som og er veldig nyttig for fuglelivet.

Link to comment
Share on other sites

er noe helt annet om hunden din kan ta livet av en mink, men DU skal ikke la din hund gjøre det, fordi det er inhuman og ulovlig jaktform. For guds skyld skyt dyra ,bikkja kan bitte så mye de vil i dem når de er dau. Og til TS, jeg ville redigert vekk den delen av kommentaren din hvor du innrømmer at din man har slått ihjel mink, helst skulle jeg sett at du ikke hadde nevnt det i det hele tatt. Lykke til med jakta/fangstn, men ta nu å les opp nøye på reglene rundt hva en det er dere velger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

22lr, en blykule, som består av nøyaktig det samme materialet som blyskudda i en 9mm flobert, er norgesmester i rikosjett? javel.... var en tur på månen jeg her om dagen å kjøpte essoburger. Nå må du forklare litt mer her, er det av egen erfaring du sier dette? For, hvis vi skulle fulgt de dere fysikkens lover så hadde vi sett at det kanskje er en liten overdrivelse? :lol:

Link to comment
Share on other sites

I 9/6mm Flobert (Eikenøtt), så er det kanskje samme kulematerial, men i forskjellig hastighet = Forskjellig rikosjett risiko. :wink:

 

Har skutt endel med 6mm flobert i 22lr rifle. Har prøvd sprettetter med mye mer futt. Og det er derfor jeg nå lurer på om 6mm flobert går å kjøpe over disk i dag? (Til bruk i håndvåpen/rifle ved avlivning i felle). 22lr blir "Litt" overkill på 0cm hold.

 

Ps. Har endel (Les mye) erfaring med 22lr og rikosjetter, og jeg vil påstå at kombinasjon av kule og utgangshastighet knapt har sin make blant amo i vanlig bruk.

 

Går en opp til 22wmr minsker rikosjett faren (øket hastighet = oftere knust/flatet kule).

Går en ned til 6mm Flobert, og rikosjett faren minsker betydelig. (Lavere hastighet = at kulen absorberer mer av kraften som er tilgjengelig).

 

Ett lite ps. 17HMR er rå på lite rikosjetter med 17gr kule. Men kan lage mye "sprut" nært der den treffer bakke/vann/stein. Flott om man er 10m pluss fra treffsted.

 

Mitt valg på mink, er bly hagl eller tilsvarende der bly ikke er lov.

 

Min anbefaling: Bruk slagfeller som er tilpasset mink, og spar seg mye styr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og det er derfor jeg nå lurer på om 6mm flobert går å kjøpe over disk i dag?

Så langt jeg vet, produserer fremdeles Dynamit Nobel disse Flobert patronene. Både 6 mm Flobert (med spiss- og rundkule) og 9 mm. Som du vet er jo mm betegnelsen feil, den første passer til kl 22 LR våpen og den andre i 38 SP revolver. Jeg har fremdeles noen liggende, men de er kjøpt for flere ti-år siden. Så jeg vet ikke om noen fører de her hjemme. Men, de kan vel bestilles.

 

Og patronen er vel den samme som USA kaller for 22 CP CAP.

 

6 mm Flobbert må da være mer enn god nok, til avliving av mink i felle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet litt med både fangst og hund.

Feller er IKKE mer effektivt enn hund.

Skal du tømme området er du nesten helt avhengig av å ha en god hund. Når denne har gjort jobben bruker du feller som en buffer i tillegg til jevnlige runder med hund. Jeg anbefaler varmt Trapper90- feller i treroms kasse med litt "Kishels Gland mink lure".

Denne kombinasjonen tar også tispene i den viktige perioden før hekketiden starter. Alle andre feller jeg har prøvd tar hovedsakelig hannmink, og de får jo ikke unger...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...