Jump to content

Helvete...afrikafeber igjen!


seawolf

Recommended Posts

På impuls her en dag fant jeg fram Craig Boddingtons "Safari Rifles II" og leste den om igjen for tredje gang.

Problemet med slik lektyre er at det starter drømmer!

 

Jeg begynte å jakte storvilt forholdsvis sent ( i tredveårsalderen).

Oppvokst på en stein uti havet og sjømann av yrke var ikke dette noe jeg hadde erfaring med.

Men etter hvert har det blitt hjort og rådyr på Møre, elg i Nordland, villsvin og dåhjort i Skåne, muntjac og dåhjort i England, to turer til Sør Afrika, og en tur til Namibia med et assorter utvalg plains game fra duiker til kudu.

 

Nå er jeg passert 70 og har innfunnet meg med at mine "rambling days are over" , men du dæven, det skulle vært topp med en siste tur til Namibia før de med hvite frakker, alternativt sorte dresser kommer og henter meg.

 

Som pensjonist er budsjettet svært begrenset, og med lav krone i forhold til dollar og euro er vel heller ikke tidspunktet det ideelle.

Men jeg har allerede begynt å spekulere på hvilken rifle jeg burde tatt med, hvilke kuler jeg burde lade opp, hvilke sko og klær, kanskje den gamle hatten eller en cap... (noen som kjenner seg igjen? :wink: )

 

Uansett, drømmer er gratis, og hvem vet..... :twisted:

Namibia2155.jpg

Edited by Guest
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Følg drømmene og dra!!!!!. Av bildet ser du jo rimelig oppegående ut!. Må jo ha noen historier å fortelle når en en vakker dag kommer dit de med hvite frakker holder til. Må være toppen og sitte på gamle hjemmet å fortelle om jakt på savannen i Afrika. Har sjøl og en stooor drøm om å kunne få reise til afrika på jakt, men er kun en fattig enkel mann fra landet, så det får bli med drømmen her i gården.

Link to comment
Share on other sites

Spenn inn livreima og dra.....fin Hartmanns zebra forresten... :thumbup:

 

Jeg er 53 og har forbannet meg på at jeg skal jakte i Afrika minst en gang pr. år.. så lenge jeg orker....come hell or high water, har levd etter det prinsippet siden 2013...

Link to comment
Share on other sites

Ja denne ble skutt like utafor gjerdet til Etosha National Park i kveldinga.

Trackeren skulle hente pickupen noen kilometer unna, men kom aldri tilbake.

Vi hørte løver i nærheten, men måtte forlate zebraen og lete etter karen med bilen.

Han sto fast i en vortesvinhull og hadde kjørt seg helt ned på forakslingen.

Etter mye graving og styr fikk vi opp bilen og fant igjen zebraen, men nå var det blitt stupmørkt.

PH og tracker jobbet med å få den opp på pickupen mens jeg sto oppe i bilen med ei svær lykt og rifla klar og lyste rundt i tilfelle løvene ble for nærgående.

Det gikk bra og vi kom oss til campen i god behold.

Men to dager tidligere ble det skutt to ungløver der som hadde drept kveg, så litt spenning var det også :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn er denne delen av Namibia, her har man villmarka tett innpå seg, vi ble vekt hver morgen av løver som brølte, det var i grunnen veldig fasinerende.

satt på åte og ventet på hyene i bekmørten.

Skal innrømme at vi gikk i høy ferdigstilling kilometeren til bilen.

Mens jeg var der på jakt fikk Phn melding om at 2 hannløver hadde tatt kveg på nabofarmen, og om vi ville jakte på de.

Men vi kom alldri så langt at vi kom oss i vei, da hadde de fanget de i snare.

Den ene hadde slitt seg og rømte, så de måtte jakte på den neste dag.

De fikk tatt begge to, 2 stk fullmanet hannløver på 200 kg hver.

Link to comment
Share on other sites

Det er en tid for alt! Jeg dro til East Cape i 2009 siden vi planla produksjonsstart i det tidsrommet, greit å få til en tur i tålig ung alder også. Nå har jeg 3 barn, masse gjeld, alt for lite tid, men mange drømmer! Målet er å få til en tur etter bøffel i løpet av ikke alt for mange årene, men jeg innser at det sitter litt langt inne å blåse så mye på soloferie...... Blir lettere den dagen ungene er ute av heimen, men det er jo lenge til. På den ene siden bør en leve litt i nuet, men samtidig bør en jo ikke leve over evne heller.

 

Faren min er 71 år, han ville ikke vært i stand til å dra på noen jaktsafari pga helsa. Om helsa di er god og du kan ta deg råd, reis av sted! :D Mye kan endre seg fort når en har passert 70. Når det er sagt, det er mange nok eksempler på spreke åttiåringer, men en bør kanskje ikke ta noe for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jo helsa er på topp, men kondisen er naturlig nok ikke som hos en yngre kar lenger.

Men jeg trasker noen mil under elgjakta hver høst, så jeg skal nok klare å henge med.

Vi får se hva neste år bringer, som dere sier, en skal ikke ta så mye for gitt når en har bikket 70...

 

Alt i alt er det ikke det det står på, men heller økonomien

Jeg får heller unngå å kjøpe alt slags utstyr jeg tror jeg har bruk for, og heller klare meg med det jeg har ;)

Mulig det kan selges unna litt våpen som blir lite brukt, ligger noen kroner der også ...

Link to comment
Share on other sites

12036829_10153058983045825_2546861623780224871_n.jpg?oh=99a800db3ff053e0f9f8f75ca5bd6225&oe=57A6E894

Denne her er meeget beskrivende for alle oss som spinker og sparer på det meste, bare for å kunne vandre i den afrikanske bushen igjen.

Afrikafeber er fæle greier, og desverre finnes det ingen kur, bare korttidsvirkende behandling i form av å bestille flybilletter, og telle ned til avreise. Problemet er jo at når man sitter på flyet hjem igjen, herjer feberen aller verst.. :trist:

 

137 dager igjen til neste "behandling"...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at populasjonsveksten på det afrikanske kontinentet kommer til å stige med ca 1,5 milliarder mennesker innen 2050, dvs til 2,3 Milliarder; så bør man kanskje reise så snart man kan.

 

I 2100 forventes det å stige til 4,3 milliarder.. tror de fleste store dyrearter risikerer å bli utryddet.

Link to comment
Share on other sites

Bestill deg en tur @seawolf, du har ingen garanti når det gjelder helse! :smile:

Det trenger strengt tatt ikke koste all verden hvis du ikke har høye krav.

 

Selv kjenner jeg meg veldig igjen i innlegget til @Kammerherren...kanskje vi 2 bukker kan jakte bøffel sammen om noen år !?.

@pondoro...om frua drikker kaffe hjemme eller i Afrika spiller ingen rolle...ta henne med på tur så blir dere begge fornøyde :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Min Afrikafeber fikk jeg med meg fra Afrika. Jeg jobbet en stund i det som nå er Zim, og en stund i Angola. Jeg fikk ikke jaktet noe annet enn matnyttig vilt noen av stedene. Feberen jeg fikk med meg heter malaria... :D

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg klager ikke Per, men ser på muligheter for å få dette til, enda en gang :D

Leiligheten min er full av trofeer ( på samtlige rom) jeg har ikke plass til mer.

Jeg er "særboer" og styre dette selv, men turen trenger ikke bestå av store og dyre trofeer.

Et par warthog, en stor hannbavian, jakal og kanskje en mountain zebra , det trenger ikke koste all verden verken i trofeeavgift eller taxidermiutgifter.

 

Første gangen jeg reiste (2006) var etter at jeg hadde kreft.

Jeg forbante meg på at gikk dette bra skulle jeg reise til Afrika på jakt.

Det gikk bra og nå har jeg som sagt vært der tre ganger, men drømmen er altså å få oppleve det en gang til :wink:

Sitatet til maral sier egentlig alt!

Link to comment
Share on other sites

Namibia har en befolkningtetthet pr kv km som er lavere en i Norge, så noe overbefolkning der er ikke overhengende.

 

Yepp. Det er snakk om et land som er ca. 2,5 ganger større enn Norge. Med en befolkning på ca. 2,3 millioner.

At det er grisgrendt, vakkert, fortryllende står jeg først i køen for å signere..

Har som Seawolf hatt tre turer ned DER. To til ZA, og en til Namibia.

Har gode minner fra alle, men det var Namibia som ga den virkelige Afrikafølelsen. Friviltbane, villmark, torner, slit, jakt " vi nordmenn liker".... :wink:

Når campen kun går på vedfyring, og solceller, er livet topp :D

Kjenner meg så jæ... Igjen i det du skriver Seawolf. Bor i den regionen med størst økning i arbeidsledighet, og jobber (heldigvis ennå) i bransjen som er rammet mest.

Skal til Afrika en gang til.. Om jeg så må trekke på kaien :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv kjenner jeg meg veldig igjen i innlegget til @Kammerherren...kanskje vi 2 bukker kan jakte bøffel sammen om noen år !?.

Det er en plan! :mrgreen:

 

Seawolf, ta masse bilder, så sparer du en halv afrikatur i taxidermikostnader. Ta med noen skaller el.l, men ikke få lagd opp bogmontasjer av alt du skyter. Da kan du heller skyte mer og bli noen dager ekstra! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skal ikke mye til for å bli hektet.

Jeg drømte egentlig om Canada/Alaska.

Men helsa (reumatisme) tilsa ikke "Nordlig regnskog".

Så gode venner "presset" i noen år. Så tengte jeg "skitt au, det må prøves".

Nå lengter jeg bare nedover igjen.

Det trenger ikke bli så himla dyrt.

Man kan satse på stor impala, Duiker, vortesvin, Stenbuck etc.

Artig jakt i rette omgivelser :-)

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Reis nyt livet og friheten! Afrika er ett fantastisk kontinent og det er viktig å ha noe å mimre om på gamle dager :wink: Varmen,,viltet,naturen og maten og drikken er vanedannene i meget stor grad.Reiser selv ned igjen i sept sammen med gode venner og for meg er dette årets høydepunkt !

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser African Hunter av James Mellon, har sendt mail til Johann Veldsmann (Shona Hunting Adventures) i Namibia som vi jaktet hos i 2011.

En av mine 30-06 rifler (en Kimber Classic) er hos Rogne Våpen for pipebytte til 338-06 A-Square, lett rifle med bra effekt.

Selv om jeg ikke på noen måte har besluttet noe som helst, skjer det tydeligvis ting parallelt som kan tyde på at underbevisstheten har planer.

Den som lever får se :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Afrikafeberen nærmer seg 40 grader, og vi har bestemt oss. Det blir jakt i SA i februar/mars 2017. Vi er 3 erfarne jegere fra 55 til 62 år som har vært i SA tidligere. Ønsker ca. 7 jaktdager management/cull hunting på plainsgame, 1 bøffel ku, samt 1 stk. trofè på stor Kudu og Sebra. Vi ønsker å jakte "walk and stalk" med medbrakte våpen og ammunisjon. Foretrekker enkel innkvartering. Fornuftige priser........

 

Vi hadde et opplegg som "gikk i dass", og kaster ut følgende forespørsel på kammeret: Hva, hvem og hvor anbefaler du???? Send gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...