Jump to content

Er det greit å gi barn våpenlignende leker?


Mightymoo

Recommended Posts

Fra artikkel:

– Barn blir ofte fascinert av og glad for våpenlikende leker, men det er leker som lett sender ut noen uheldige signaler. Noen lekevåpen er rene kopier av pistoler og maskingevær. Disse lekene er jeg mest skeptiske til, fordi de stimulerer kun til å leke at man er i krig, eller av andre grunner skal skade andre, sier hun til Familieliv.

 

 

http://www.vg.no/annonsorinnhold/famili ... ende-leker

Link to comment
Share on other sites

Våpenlignende leker bør følges av avmystifisering og gode holdninger. Da tror jeg neppe det er noe (stort) problem. Unger har da alltid lekt krig, cowboy og indianer, politi og røver m.fl. leker som inneholder elementer av kamp. De langt fleste har det da vel jammen blitt folk av også.

 

Også glemmer jo forfatteren helt jakt, når hun beskriver hva disse lekene "stimulerer til" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at mye voldsrelaterte dataspill er verre. De finnes på ulike nivåer og barn før skolealder sitter og dreper ting etter antall og poeng på kortest mulig tid. Så kan vi dra animasjoner og programmer med avansert grafikk på høyere og realistisk nivå til det vulgære. Det handler om at voksne eller modne reflekterte individer klarer å distansere seg selv og andre fra hva som er virkelighet og hvordan fantasien skal få lov til å sette preg på en.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik at de aller fleste fint greier å skille mellom skjermen og livet, også fra veldig ung alder. Og det er en forbausende mangel på studier som drar konsise slutninger mellom voldsspill og vold i det virkelige liv. Faktisk, uten at der trenger å være en sammenheng, ser vi at voldskriminalitet går ned samtidig som konsum av "voldelig media" går opp. Det har blitt hevdet at enkelte individer faktisk kan bruke dataspill til å "få utløp for" aggressivitet og dermed vise mindre tendens til aggresjon i møte med andre mennesker.

 

For egen regning; Dersom dataspill skulle være så kraftig påvirkning, er det jo rart at vi ikke ser horder av galninger som kjører over gamle damer på fortauet og denger prostituerte med golfkøller for å få pengene tilbake (GTA 3 og opp), eller for den del, løper rundt i mørke korridorer og mumser små hvite piller mens de lytter på repetitiv elektronisk musikk (Pacman).

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Iflg moderne mennesker skulle jeg og barndomskompisene alle ha blitt voldsmenn, drapsmenn og overgripere. Lekte med lekevåpen, kniver, sverd, sprettert, steinslynge, klatret i trær, måtte fanges inn med lasso på kvelden og gikk ikke i barenhage. Ikke fantes SFO, ikke leksehjelp, lufting i klasserommet skjedde ved at de på vindusrekka åpnet vinduet når vi gikk ut i friminuttet.

 

Hele bunten ble rimelige normale mennesker-rett og slett utrolig:-) I dag rykker jo barnevern og PPT ut om en stakkar guttunge har vannpistol og lommelykt...

 

 

Enig med Vaquero; dataspill (og tv/video-vold) er verre enn all verdens lek. Legg til mangel på menn i barenhager(potensielle syke overgripere iflg div folk har jeg fått med meg de siste ukene) og skole så blir det sikkert bra greier.

Tar meg en mokkabønne og litt kaffe jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi sprang rundt hele sommeren og lekte cowboy og indianer. Lekepistoler, blåserør, sprettert, kinaputter, pil og bue, spyd, fyrstikker, kniver var helt vanlige ting vi lekte med. Etter retten skulle vi alle sikkert vært lagt inn på lukka avdeling :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Iflg moderne mennesker skulle jeg og barndomskompisene alle ha blitt voldsmenn, drapsmenn og overgripere. Lekte med lekevåpen, kniver, sverd, sprettert, steinslynge, klatret i trær, måtte fanges inn med lasso på kvelden og gikk ikke i barenhage. Ikke fantes SFO, ikke leksehjelp, lufting i klasserommet skjedde ved at de på vindusrekka åpnet vinduet når vi gikk ut i friminuttet.

 

Hele bunten ble rimelige normale mennesker-rett og slett utrolig:-) I dag rykker jo barnevern og PPT ut om en stakkar guttunge har vannpistol og lommelykt...

 

 

Enig med Vaquero; dataspill (og tv/video-vold) er verre enn all verdens lek. Legg til mangel på menn i barenhager(potensielle syke overgripere iflg div folk har jeg fått med meg de siste ukene) og skole så blir det sikkert bra greier.

Tar meg en mokkabønne og litt kaffe jeg.

 

Tilsluttes! Kan legge til luftgevær, luftpistol, pil & bue, natriumklorat/avispapir osv. Og vi var i fysisk aktivitet fra vi kom hjem fra skolen til vi ble "truet" inn om kvelden. Jeg ville ikke byttet barndommen med noe :D

Link to comment
Share on other sites

Iflg moderne mennesker skulle jeg og barndomskompisene alle ha blitt voldsmenn, drapsmenn og overgripere. Lekte med lekevåpen, kniver, sverd, sprettert, steinslynge, klatret i trær, måtte fanges inn med lasso på kvelden og gikk ikke i barenhage. Ikke fantes SFO, ikke leksehjelp, lufting i klasserommet skjedde ved at de på vindusrekka åpnet vinduet når vi gikk ut i friminuttet.

 

Hele bunten ble rimelige normale mennesker-rett og slett utrolig:-) I dag rykker jo barnevern og PPT ut om en stakkar guttunge har vannpistol og lommelykt...

 

 

Enig med Vaquero; dataspill (og tv/video-vold) er verre enn all verdens lek. Legg til mangel på menn i barenhager(potensielle syke overgripere iflg div folk har jeg fått med meg de siste ukene) og skole så blir det sikkert bra greier.

Tar meg en mokkabønne og litt kaffe jeg.

 

Tilsluttes! Kan legge til luftgevær, luftpistol, pil & bue, natriumklorat/avispapir osv. Og vi var i fysisk aktivitet fra vi kom hjem fra skolen til vi ble "truet" inn om kvelden. Jeg ville ikke byttet barndommen med noe :D

 

Helt enig. Sønnen min på 15 år har flere ganger sagt: "Jeg kunne ønske jeg vokste opp på den tiden du var liten".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører en av de siste generasjonene da alt dette var normalt, det var strengt tatt ventet at oss gutta boys skulle holde på med alt slikt. Om vi ikke gjorde det, var det grunn til bekymring hos foreldre om man i fremtiden var i stand til å spre sine gener :lol:

 

Bor selv i en kommune der alt ble plutselig urbanisert i sentrum. Du skal ikke mange minuttene kjøre fra sentrum til at du kommer bort fra disse new-age, kaffe lattè-drikkende, feministiske, beßerwißerne til at det fremdeles er litt som i gamle dager der guttene enda (i litt moderert form) leker slike leker vi gjorde før.

 

Nei, alt var bedre før i tiden...

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg er nå ikke gammel (født på 90-tallet) men jeg har nå alltid lekt både med lekepistoler og pil og bue, og til og med en brukt m72(den siste var forbeholdt hjemme med gardinene lukket), jeg har skutt på kompiser med erte-skyttere og sprunge rundt i nabolaget med "maskinpistoler og håndgranater" og lekt krig. Ser fremdeles at unga her gjør det av å til, uten at jeg har sett noen reagere på det. Bor vel bare i et veldig "bra" nabolag jeg da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg du skal fortsett å bo der!

 

Her i området er det ikke en unge å se utendørs; unger med lommelykt tidlig på høsten? Utdød rase tydeligvis. Unger som går til skolen er på rødlista.

Tenåringer med fiskestang på bergene? Er du rusk-er jo livsfarlig!

Link to comment
Share on other sites

Les denne tråden 1 gang til og spør deg hvorfor vi har fått denne utviklingen.

 

Høyst sannsynlig har du ved valg stemt på sosialdemokratiske partier. Du vet disse som skal ha kloa i alt du tjener og i gjenytelse legge begrensinger for alt du vil foreta deg.

 

Da har du fått akkurat det samfunnet du har ønsket deg.

 

Ser at vi kan nyte en fin vårsol i helga. Men husk sykkelhjelm og flytevest.

Link to comment
Share on other sites

Les denne tråden 1 gang til og spør deg hvorfor vi har fått denne utviklingen.

 

Høyst sannsynlig har du ved valg stemt på sosialdemokratiske partier. Du vet disse som skal ha kloa i alt du tjener og i gjenytelse legge begrensinger for alt du vil foreta deg.

 

Da har du fått akkurat det samfunnet du har ønsket deg.

 

Ser at vi kan nyte en fin vårsol i helga. Men husk sykkelhjelm og flytevest.

 

Det var jammen et skikkelig saklig innlegg :|

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker på min egen oppvekst er det mange ting som jeg oppfatter som et paradoks ved denne diskusjonen. Da jeg var veldig liten, før jeg begynte på barneskolen, hadde jeg liten oppfattelse av at våpen var farlig og til for å "drepe" med. Da tenker jeg på leken med kruttlapp pistolen og vann pistolen, cowboy og indianer, det alle lekte i gata når vi ikke holdt på å stryke med fordi vi enten hadde klatret for høyt eller holdt på å drukne. Dødeligheten var faktisk ganske høy. 4 av de jeg vokste opp med overlevde ikke pga. drukning eller fall fra høyder. I ettertid ser jeg at leken med våpenlignende gjenstander faktis var noe av det tryggeste vi drev på med.

 

Da jeg begynte på skolen lærte man fort hva våpen kan brukes til og formålet med de, og ikke minst hvor farlig de kunne være. Det var en direkte konsekvens av å være med på jakt og å skyte i et skytterlag. Fokuset var litt annerledes den gangen. Jeg husker veldig godt at jeg som 8 åring fikk skyte på en "soldat halvfigur" med AG3. Hvor enn politisk ukorrekt det er i dag, så var det liksom ingen tvil om at det var det vi holdt på med. Etter dette sluttet man å "leke" med våpen, det ble noe alvorlig over det hele. Våpen gikk fra å være leketøy til å i stedet bli et verktøy for jakt, selv om jeg ikke for alvor ble en jeger før i voksen alder.

 

Hvis jeg skal trekke noen sluttninger basert på egen oppvekst, så må det vel være at får man en "sunn" eksponering for våpen så utgjør de ikke ett problem. Jeg synes det er være med de som ikke skjønner at våpen i seg selv ikke er farlige. Det er personen bak! Dessverre begynner samfunnet å bestå av mange i kategorien som mener at våpen i seg selv er farlig, og det tror jeg skyldes mangel på eksponering. Det er antagelig slik det går når man ikke skal forholde seg til våpen i det hele og store.

Bør barn få leke med våpen? Svaret ligger kanskje i hva "samfunnet" vil oppnå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke innprente ett skille til ett barnesinn.

Her er det nok ting i huset som sier pang og sender ut noe i skummelt i motsatt ende. Det er nedlåst, men jeg tar ikke sjansen uansett.

Jeg prøver å få ungene til å forstå mye om mangt, men vil ikke innføre forskjellen mellom ekte og lekevåpen til i pensum. I dag er utseendet for likt.

 

I vårt hus.. våre regler.. peking og 'skyting' på hverandre er ikke greit. Har vært nok ulykker, de har jaggu nok av andre ting å leke med. Samtidig har de mulighet for å skyte på blink fra ung alder. Men da med en forståelse over risiko rundt det de driver med.

Link to comment
Share on other sites

Da ligger ballen i beina dine Jeffery, så kan du forklare samfunnsutviklingen.

 

 

Uten å legge ut på noen avhandling om temaet så må jeg i hvert fall påpeke at det i beste fall er en grov forenkling av hva som påvirker utviklingen av et samfunn du beskriver. Er nok langt mer komplekst enn du tydeligvis liker å mene. Men det er jo behagelig å finne enkle forklaringer og etablere noe tydelige "fiendebilder".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...