Jump to content

Fx Wildcat 6,35mm


Kjell Olav

Recommended Posts

Har i alle år hatt diverse luftgevær i kal 4,5 og 22, jeg liker å skyte med disse børsene og det er utfordrende i forhold til kulefall, vind og å holde børsa på riktig måte. Alle disse har vært våpen som har hatt fjær, og jeg har hele tiden hatt lyst på og fundert på å skaffe en pcp. Så det ble til at jeg kjøpte en Fx Wildcat i kal 6,35 for noen uker siden og har nå fått skutt noen hundre skudd med denne. Et fjærvåpen hopper ganske mye i skuddet slik at det er lett å miste siktebildet, det er sånn sett en fryd å skyte med pcp der rekylen er minimal. I riktig (godt) lys er det fullt mulig å følge kulen i siktet frem til målet. Valget av kikkertsikte stod mellom Hawke Sidewinder 6-24x56 og FX 6-18x44 SFIR. Jeg syntes Hawk'n ble stor og veldig topptung på den lette luftrifla så det var FX'n som ble med hjem. Prisen var også ca halvparten for Fx. Siktet ble montert i Fx No Limit 30mm montasje, denne kan tiltes uten å sette kikkerten i spenn. Jeg liker siktet godt, det er klart og fint og klikkene ser ut til å stemme bra. Dumt at ikke mildottene går hele veien ned, men ender i en stolpe, idiotisk design. Men uansett, innskutt på 45 meter kan jeg bruke dottene fra 10 til 80 meter og det holder for meg. Vil en lenger ut er det feks mulig å skyte seg inn med den øverste dot'n i siktet, det blir kanskje ikke like presist som å sikte med det fine korset på innskutt avstand, men man er nå uansett innskutt kun på ett hold, på alle andre bruker en retiklet til å holde over. Eventuelt klikke seg dit man vil på tårnene.

 

Ellers ser det ut til at Wildcat'n går godt, på kortere hold som 50 - 60 meter blir det kun et stort hull i skiva om det ikke blåser for mye. Det er befriende å håndtere de store 6,35 mm kulene i forhold til grynsmå paraboler i kal 4,5, 22 kan gå an, men 6,35 er en annen verden. Har kun skutt en eneste 5 skudds serie på 100 meter og den målte 35 mm....og det var litt vind som fikk løvbladene til å blafre. Kule var JSB Exact King 25,39 grs, utgangshastighet 273 m/s. Har nå fått tak i JSB Exact King Heavy på 33,95 grs, den bør være stabilere i vind, men har ikke fått testskutt enda. Har så vidt veid noen kuler på den digitale vekta, og det er litt variasjon på dem, ca 0,5 grs på det meste. Kommer til å prøve med en sortering for å se om det har noe for seg. Får ca 55 skudd med full kraft, før regulatoren ikke greier å kompensere lenger, da ligger trykket på ca 140 Bar.

Godt fornøyd med både børse og sikte, og kalibret virker til å fungere godt på lengre hold.

 

normal_1459953766652.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis. Skal ha meg en en luffe med magasin selv. Vurderer en av større kaliber så jeg kan få bedre utnytte av 100m banen min.

Kunne tenke meg; enten 5.5 eller 6.35mm.

 

Det hadde vært morsom med en liten oppdatering på hvordan 50 til100m gruppene dine utvikler seg når du får testa den litt mer.

 

Også hvor destruktive er kulene når de kommer frem på 50 og 100m? Det er det som bekymrer meg mest med de store kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

Ang energi i målet så har jeg kun testet på en selvanviser, av typen "metallsilhuett-kylling" for 22 LR. Denne sitter på en bøyle som sparkes ned i bakken, kyllingen snurrer rundt ved treff. Med kyllingen på 50 meter og skutt med Weihrauch HW77K i 4,5mm snurrer denne to-tre ganger rundt. Med Wildcat'n så spinner den mange (7-8?) ganger rundt, og bøylen blir slått løs fra bakken etter noen skudd. Selv på 70 meter så får denne mye juling fra 6,35 millimeteren. Forskjellen i bevegelse på selvanviseren med de to kalibrene er stor, for å si det pent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja, magasinet kommer en del i veien og du vil få det i kinnet, samt at kanten på anlegget på den siden av børsa ikke er veldig avrundet. Jeg har prøvd å skyte noen skudd fra "feil side" :wink: og det går helt greit, men kjenner at magasinet er der, og kinnet må selvfølgelig løftes fra stokken for at magasinet skal kunne rotere ved ladegrep. Egentlig er det litt rart at FX ikke har tatt mere hensyn til de som skyter links. Jeg tror du nesten må prøve selv for å finne ut hvor mye det plager deg.

IMG_20160525_102049_640x480.jpg

IMG_20160525_101933_640x480.jpg

Jeg er fortsatt strålende fornøyd med luftrifla, og presisjonen er helt glimrende.

Børsa får du kjøpt hos Børselars som er importør av FX.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe anledning til å feste noe i toppen?

 

Jeg tenker på en eller annen kinnstøtte, Den kunne vært laget slik at det var mulig å folde den opp for å komme til til magasinet,

men allikevel vært slik at den føltes solid ved kinnkontakt.

 

Ellers er det en deal breaker, er jo blant de be giftede venstrehendte selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Anlegget er festet med tre unbrakoskruer, så det kan være mulig for den nevenyttige (som jeg vet du er :wink: ) til å lage noe som kan brukes/festes der.

 

IMG_20160525_153023_640x480.jpg

 

Her ser man godt forskjellen på høyre og venstre side, og hvordan magasinet stikker ut. Fint avrundet anlegg for den som skyter høyrehendt, stakkars dere andre :roll: Men som sagt, det går, men bør testes av den enkelte før man handler.

IMG_20160525_153237_640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ver det jeg mente, at det var monterings hull på toppen. Burde være mulig å lage noe til den ja

På min Bobcat er det et aluminiumsdeksel over der, som har samme buede form, og som er skrudd fast i de skruehullene oppå. Det passer perfekt som kinnstøtte. Men siden det passa perfekt til meg (det er for høyt for noen) så har jeg ike sjekka om det er justerbart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dumle.

Mulig det kan gjøres så enkelt som å vri kolbekammen 90 grader med klokka, lage nye hull, ei slisse til magasinet og skru den fast. Eventuelt legge noe mellom låskassa og kolbekammen for å bygge opp litt, siden den vil bli noe lavere da. Magasinet stikker 10,5 mm ut fra siden av låsen, toppdelen av kolbekammen som da vil være på magasinsiden bygger 10 mm så det burde fungere fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Har Bobcat'n vært stabil Krister? Tenker da på lekkasjer, bytte av o-ringer og slikt

Null problemer med Bobcaten, bortsett fra at den ble litt lite brukt. Jeg solgte den for ikke så lenge siden, for å kunne legge pengene i noe annet.

Men veldig fornøyd med den egentlig - eneste er at den ikke er så relevant til å trene DFS- type skyting som jeg er blitt mer og mer hekta på. En annen ulempe er at den oppfordrer unødvendig sterkt til ulovligheter. Et kraftig og superpresis, helt stille våpen, men akk så ulovlig til jakt, som det er trygt å skyte opp i lufta og trær med, når en har plager av skjærer og kråker og måser - er en helt unødvendig fristelse fant jeg ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...