Jump to content

Ny finpistol?


Hagila

Recommended Posts

Har nettopp fått kjøpetillatelsen tilbake og skal kjøpe mine første håndvåpen.

 

Når det gjelder finpistol så sikler jeg selvsagt på Pardini, Walther GSP og andre matchpistoler. Men med en startpris på 18.000 ++ så er det en litt for høy pris for øyeblikket. Har også sett på Hammerli som et alternativ ettersom den koster ca.10.000. Mitt spørsmål er da om Hammerli er et greit alternativ som første pistol?

Er ny som pistolskytter, og innser at jeg har lang vei fram til jeg kan utnytte våpnenes kapasitet fullt ut. Men merker jo selvsagt at jeg får bedre resultater med en matchpistol enn jeg får med en Ruger (klubbpistol). Kommer mest til å bruke pistolen til baneskyting, men håper jo selvsagt å få prøvd meg i feltskyting når sesongen nå kommer i gang.

 

Alle råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hämmerli X-esse er en kjempepistol.

Jeg har selv Pardini SP 22LR, men har skutt klubbvåpnene mye.

Har også en slik kort versjon i spesialpistol. En av de gøyeste pistoler jeg skyter.

 

Så hvis du har lyst på en slik så er det bare å kjøpe den. Eller som personen ovenfor her sa: se på brukte. Men min personlige mening er at bruktprisene på noen av de nyere matchpistolene blir forsøkt solgt for helt hinsides priser.

 

Min sønn er snart ferdig med sine 6 måneders prøvetid i klubben. Han skal ha en Hämmerli X-esse når han er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hammerli xesesse har nå engang sine særegenheter.

 

Rekylfjær kun på venstre side, gir en rekylfølelse som ikke alle liker.

 

Avtrekk som kan være følsomt for hvordan man belaster det sideveis under avtrekk. (Langt de fleste legger trykket på avtrekkeren til den ene eller andre side, oftere/mer enn midt på, og rett bak). Dette kan gi varierende avtrekksvekt.

 

Jeg har også opplevd at pipen har løsnet, og har blitt slått fremover i shrouden.

 

Magasinet kan sprekke, og ha litt problematisk mating.

 

Uten om dette er det ett flott våpen. Mye for pengene, men den som skyter mye..... Bør kanskje se seg om etter noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for interessante svar om emnet.

 

Har også sett at Winge Våpen har en Benelli MP 95 E Nera som er en strippet utgave av MP 90 S World cup. Prisen er i underkant av 10.000, og kan bygges om/oppgraderes til MP 90 S. Noen som har erfaringer med denne?

Link to comment
Share on other sites

Hammerli xesesse har nå engang sine særegenheter.

 

Rekylfjær kun på venstre side, gir en rekylfølelse som ikke alle liker.

 

Avtrekk som kan være følsomt for hvordan man belaster det sideveis under avtrekk. (Langt de fleste legger trykket på avtrekkeren til den ene eller andre side, oftere/mer enn midt på, og rett bak). Dette kan gi varierende avtrekksvekt.

 

Jeg har også opplevd at pipen har løsnet, og har blitt slått fremover i shrouden.

 

Magasinet kan sprekke, og ha litt problematisk mating.

 

Uten om dette er det ett flott våpen. Mye for pengene, men den som skyter mye..... Bør kanskje se seg om etter noe annet.

Det var da voldsomt. Vi har sikkert 5-6 av disse som klubbvåpen som blir behandlet og mishandlet året rundt med maks en puss i året. Vi har ikke hatt noen mekaniske feil eller skader. Ingen magasin som har sprukket eller piper som har løsnet.

Eneste vi gjør er å ta den årlige pussen når vi merker det kamres litt tungt.

 

Har forøvrig en Stenvaag versjon selv. Den blir nok pusset litt bedre enn klubbvåpenene, men har overhode ingen problemer med det.

 

Det du skriver om hvordan avtrekkeren er følsom for sideveis belastning makes no sense what so ever.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett at Winge Våpen har en Benelli MP 95 E Nera som er en strippet utgave av MP 90 S World cup. Prisen er i underkant av 10.000, og kan bygges om/oppgraderes til MP 90 S. Noen som har erfaringer med denne?

 

No er det lett å gå litt i surr i modellnr, men eg meiner at klubben sine to Benelliar er hhv MP95 og MP90. Gode pistolar begge to. Det einaste negative eg kan seie om dei er at tennstiftene har litt lett for å knekke, og då helst på stevne. Elles fungerer dei godt, og eg likar både grepsvinkel og balanse.

 

Vi har også X-Esse i klubben. Vi har hatt ein del problem med magasina, med tilhøyrande matefeil. Utover det har eg ikkje registrert nokre direkte feil med dei. Personleg likar eg ikkje grepet, og eg syns også at pistolen vert for lett. Men dette er jo smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Klubb-Xesse'n vår var i en periode helt ubrukelig, feilmating på feilmating. Det viste seg at det ene magasinet hadde en liten sprekk, slik at det ikke holdt øverste patron skikkelig på plass. Det andre var utslitt, med samme resultat.

Aner ikke hvor mange skudd de har gått.

Kjøpte inn 2 nye magasiner, og den ble helt frisk. Funksjonstesta begge, og bruker da kun ett av magasinene nå. Har det andre i reserve fram til det første igjen er utslitt.

 

Bruker samme taktikk på min egen Stenvaag, selv om den ikke brukes så mye, kun gått 850 skudd.

 

Har også sett et par stykker med knekt avtrekksbøyle, da denne også fungerer som sleidestopp.

 

Fine pistoler som er lett å skyte bra med, men kanskje ikke det mest holdbare om man skyter 10-tusener av .22 lr i året.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig i at tennstiften ryker oftere på Benelli enn andre merker.

I min klubb har vi flere MP95 og de har blitt godt brukt i årevis uten tull, har selv en MP90 som fungerer greit og de er lette å vedlikeholde. Den nye MP90 (med hvit skrift) demonteres og justeres uten bruk av verktøy, skal jeg pirke på noe må det være at duppeditten for fortrykk på avtrekkeren lugger litt iblant på min, men jeg skal nok få polert det vekk. Den er kanskje en smule sær mtp avtrekk vs MP95, men det er nok en justeringssak, er lite og umerkelig trykkpunkt i forhold til MP95.

Link to comment
Share on other sites

 

Det du skriver om hvordan avtrekkeren er følsom for sideveis belastning makes no sense what so ever.

Det var vertfall høyst relevant for min Stenvåg, var mye slark sideveis og shiming løste egentlig ikke problemet med varierende avtrekk, avogtil så var fortrykket borte, gikk noen skudd i myra på felstevner før problemet ble løst. Kjøpte ny avtrekker i aluminium som hadde korrekte dimensjoner, da løste alt seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...