Jump to content

Allsidig hund tips


Blaamand

Recommended Posts

Har tenkt en stund og kommet til at jakthund kunne vært kjekt å ha! Fra før har jeg en boxer og den egner seg nok særdeles dårlig som jaktkumpan.

Jeg er nesten utelukkende på småviltjakt og da i all hovedsak fugl og hare. Kunne også tenke meg å jakte rev og bever:)

Finnes det en rase som passer mine behov? Alt av tips tas i mot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Noen hund som er avlet til bever kjenner jeg ikke til :)

Men flere typer hund til rev.

Tenker du på drivende hund til rev eller hihund?

2 vidt forskjellige jaktformer og hundetyper :)

Kombinasjonshund til fugl og hare er vel heller ikke det letteste å få til.

Noen av de kontinentale rasene fungerer vel, men de fleste vil vel fungere best på fugl og kansje jage hare med

los ett kort stykke. De fleste kontinetale hunderasene som premieres på hare under avlsprøver testes på felthare.

Mye lettere å jage og finnes ikke i Norge som jeg veit om

Link to comment
Share on other sites

Nei, tenkte ikke å ha en hund til beverjakt, det var nok mer ment som tilleggs informasjon:)

 

Til rev er jeg nok mer interresert i drivende.

 

Jeg er klar over at jeg har en slags fantasi-miks i tankene :D kanskje bare gå for fuglehund da og håpe den kan jage opp en og annen hare?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en vorsteher etter allroundlinjer eller en münster har jo både fugl og hårviltinteresse :)

En kompis har en strihåra vorsteher fra allroundlinjer og den skytes det vel både fugl, hare, rev og rådyr for.

(de 3 sistnevnte artene i los) Men, ligger MYE jobb i den hunden. (noe som premiene på lavlandsprøver viser)

Link to comment
Share on other sites

Det er to helt forskjellige jaktformer det å jakte med drivende hund og/eller støtende. OG en langbeint støtende er ulovlig til rådyrjakt hvis den åpner kjeften eller forfølger rådyret lengre enn noen få meter.

 

Skal du jakte med støtende gjør ikke hunden annen jobb enn å skremme flest mulige dyr vekk fra deg og ut av jaktområdet. Har du ikke ei tett postrekke, blir det mye skrik og lite ull... Du må også tenke på om du bare skal være servicemann og presentere dyr for andre, eller om du kanskje har lyst til å skyte noe selv.

 

Skal rådyr være med, er det kun drivende hunder som er under 41 cm boghøyde som er aktuelle. Da har du beagle, drever, de små bassetrasene og dachsene å velge blant. Alle disse er fullt mulige å få til å drive både hare, rådyr og rev.

 

Det fine med drevjakt er at dyret går i los i jaktterrenget, og hunden presenterer dyret for skudd i timesvis. Det er også en jaktform som ofte gir størst jaktutbytte når man er alene, eller to-tre rolige jaktkompiser.

 

Skuddsituasjonene er også i all hovedsak mye bedre med en drivende hund - viltet kommer tuslende i lav fart, og det kommer til deg inn på post. Det er 100 ganger enklere å felle et vilt som kommer enn ett som flykter.

 

Men fugl er en drivende hund håpløs på, siden den ikke har vinger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men en münster eller vorsteher er lovlig som drivende hund på hare og rev. Og fungerer på fugl :)

De artene har ingen størrelsesbegrensning.

Og det er disse TS skriver at han vil ha hund til i sitt første innlegg :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det forandrer ikke at en slik langbeint sak ikke gjør annet enn å skremme det som er av vilt over alle hauger. INGEN av dem kan karakteriseres som en drivende hund, selv om de ikke klarer å holde kjeft i sine eksplosjonsartede opptak. Jakten på hvert dyr varer bare i noen korte heftige sekunder, og uten en posteringsrekke slutter det med det.

Link to comment
Share on other sites

Kan slutte meg til kommentaren om Vorsthe her. Har en glatthåret krabat i hus. Apporterer bever, rev, fugl og sjøørret. Støter rådyr og hjort, samt villsvin. Jager da drøye 5 minutter og kommer tilbake til utgangspunktet(meg). Sporer fugl i lyng, myr og snø. Tar stand. Løser hare.

Vorstehhund er vel fuglehund i Norge, jakt hund i Tyskland. Min har godt med sistnevnte i gener.

Sier ikke at det er like enkelt å se hva han sporer før man lærer å se på kroppsspråket hans. Sirkulære bevegelser på halen er 80% sjans for fugl. Sideveis logring er omtrent 80% sjanse for hårvilt. Dog er det ikke problematisk å få han av et spor hvis du mistenker at det er feil art han er på.

Jeg jakter mest småvilt, men også en del rådyr/villsvin. For min jakt er denne fyren helt topp. Selv ville jeg ikke hatt en som er mentalt preget for å være Setter på fjellet. Nær kontakt, og aldri langt unna, det er slik jeg jakter.

Lykke til med ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Står noe om støtende hunder over 41 cm, som jager/støter maks 5 minutter i Norge her.viewtopic.php?f=7&t=43621

Jeg har en Heltysk Strihåret Vorsteh som støter Rådyr med los.Den jager fra 200-500 meter.Dvs 30 sekunder til 2 minutter.

Mange tror slike hunder skremmer vettet av viltet,men min erfaring er at rådyren stopper straks hunden har gitt seg.Er også ganske effektivt å smyge med en slik hund i søk føre seg.Rådyren løper ikke alltid rett fram,men ofte i en bue tilbake,og kan da gi gode skuddsjanser.

Det som er viktig er at hunden loser,da har rådyrene full kontroll.En Tysk vorsteh skal lose på vilt.I Norge blir det sått ned på.En støtende hund som ikke loser er mindre godt egnet etter min mening. Jeg vil også undrerstreke at en Vorsteh eller annen langbent hund som jager for lenge ikke er humant,men det kan man også si med en Drever eller beagle som jager i 3 timer.

Jeg jager også rådyr med Drever.For rådyrene tror jeg faktisk det er bedre med en Vorsteh som jager 2 minutter, enn en kortbeint drivende hund som jager i 3 timer.

Min Strihår står også for fugl og hare.samt godkjent ettersøkshund.Noe mere allround hund enn en veldressert Tysk Strihåret Vorsteh finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vennligst hold udokumenterte og usaklige kommentarer rundt godkjente drivende hunder på rådyr for deg selv! Det er gjort vitenskapelige studier i forbindelse med vinterjakt på rådyr i Sverige som konkluderer med at drivende hunder IKKE stresser dyrene!

 

En Vorsteh som tar ut og driver rådyr/hjort/elg med los er ulovlig! OG selvsagt i de aller fleste tilfeller helt ubrukelig for ensomjegeren.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være. Men for rådyr har svenskene samme kravet. Svenskene tillater langbeint drivende på elg, og er med det Europas eneste land som tillater slikt på klauvilt (så vidt jeg vet).

 

Jeg ser at DN kjører med en definisjon på kortdriver med inntil 5 minutter drevtid. En vorsteh i 30 km/t tilbakelegger tilbakelegger 2,5 kilometer på den tiden! Hallo'en...

 

Vi har drivende og stillende hunder som er tilpasset human jaktutøvelse på klauvvilt, jakt ryper med fuglehundene.

Link to comment
Share on other sites

Så iflg DN så er kortdriver med boghøyde over 41cm lovlig så lenge den ikke jager mer enn 5 min?

Hørt fler har snakket om det men aldri sett det i noe lovverk.

 

TS. ser etter en kombihund og selvfølgelig vil ikke den gjøre jobben like perfekt som en spesialist av ypperste klasse. Men enkelte kan faktisk ikke sitte med en spesialist til hver jaktform heller. Og med enn kombihund

så skyter man det viltet hunden jager. Er vel en grunn til at drilling og kombihund er så populært i vilttette omeråder.

Vorsthe og Münster (stor/liten) er ikke fuglehunder, de er kombihunder som skal kunne det meste.

Nei, de er ikke like gode som spesialistene (som regel) men det forlanger neppe de som kjøper en heller!

Å ha Norge som fasitt på Vorsthe blir bare tull. Man får se hva som står i rasebeskrivelsen om hva den er avlet til! At man her i Norge prøver å lage setter/pointer ut av Vorsthe blir helt feil. Og neppe godtatt av den tyske moderklubben

Link to comment
Share on other sites

Det kan være. Men for rådyr har svenskene samme kravet.

Mulig ting er forandret men når jeg var i Sverige endel pga en dommerutdannelse for endel år siden så var det 3 kategorier rådyrhund i Sverige. Støtende, kortdriver og drivende.

En kortdriver den gangen var i definisjon en hund med drevtid mellom 5-15 minutter.

Noe (som den gang) ble sett på som ideèlt på Wachtelhund og Tysk jaktterrier.

Men begge de rasene driver vel i snitt endel lengre nå etter det jeg hører.

40 minutters drevtid på Tyskern er visst ikke uvanlig :/

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det må være plagsomt å ha en "allsidig hund".

Aldri helt vite hva som kommer ut av snaret, og aldri helt få dreis på bruken av hunden.

Som regel planlegger en ved å kjøpe jaktkort og leie jaktterreng etter en spesiell type vilt, og en plan for jakten.

Forbereder jakten med skytetrening og jaktdressur i forhold til spes type vilt.

Tar gjerne med passende og utvalgt våpen og utstyr til denne spesielle jakten.

Er sammen med andre jaktkompiser som jakter på det samme og sammarbeider under jakten.

 

Mitt forlsag til hund er å velge en spesialist, og satse på å få den god.

Trolig ville jeg, med blanke ark valgt noe innenfor: Drever-Støver på pus, eller Setter-Pointer på fjær.

 

Lykke til, det blir jakt uansett!

Link to comment
Share on other sites

5 minutters drevtid er noe myndighetene har definert som passende. Eneste stedet jeg har sett det skriftlig er i en mail DN eller lignende sendte til noen i en rasehundklubb (mulig wachtelhundklubben). Dette er litt problematisk for de såvidt jeg har skjønt siden tyske jaktprøver sier drevtid på 15 min er optimalt for rasen. Det er sikkert en del som jager lendre enn det, men jeg har også sett at veldig mange sliter med å få mer enn 2 minutters lostid.

Av de rasene som brukes som kortdrivere så tror jeg 30 km/t er veldig mye raskere enn de er i stand til å jage, en ting er hva bikkjene greier under optimale forhold, noe annet er hva hunden greier i skog mens den skal følge ett spor. Var vel en av wachtelfolka her inne (evt på robsoft) som skrev at bikkja hans hadde ca 6 km/t som gjennomsnitthastighet under los. Det er ikke mye raskere enn de raskeste beaglene jeg har jaktet med.

Og jeg vil gjerne se dokumentasjon på at disse hundene ikke er lovlig til jakt i Norge og Sverige, da bruken av de har eksplodert i Sverige de siste årene ettersom villsvinbestanden øker. De er mye brukt til kombijakt på klovvilt og fungerer utmerket til det. Har vanskelig for å tro at denne utvilkingen ville kommer hvis det hadde vært ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Vil kommentere et par punkter som Ole-Johan kommer med.

 

En Vorsteh som tar ut og driver rådyr/hjort/elg med los er ulovlig! OG selvsagt i de aller fleste tilfeller helt ubrukelig for ensomjegeren

Kontinentale fuglehunder har ofte i seg at de driver viltet til sin fører. Med erfaring kan de bli utrolig dyktige til å drive viltet og servere på et sølvfat. Kombinert med jegerens terrengkjennskap kan dette være førsteklasses enmannsjakt.

 

Jeg ser at DN kjører med en definisjon på kortdriver med inntil 5 minutter drevtid. En vorsteh i 30 km/t tilbakelegger tilbakelegger 2,5 kilometer på den tiden! Hallo'en...

En støtende hund skal kun få bevegelse i dyra så de kommer ut av tetta. Optimalt skal de være så stressa at de ikke ser skytteren før det er for sent, men heller ikke paniske. Denne type jakt betinger en godt dressert hund som avbryter på signal eller helst skjønner sjøl når dyra har passert postrekka. Heite bikkjer vil aldri fungere som støtende hunder, og det er utelukkende kompetansen til fører/trener som avgjør kvaliteten på hunden.

Link to comment
Share on other sites

Mener lovteksten sier støtende skal jage under 12-15 min. Det var en tråd hver for ikke lenge siden hvor dette kom frem. Som sagt, det går aldri i 30 kmt her i mitt krattfylte terreng heller. Og det detter da sannelig ti talls rådyr her i året. Opplever at rådyra rask faller til ro fort han slipper sporet. Har også hatt to rådyr foran, så kjakan min og deretter bukken jumpende gakk i hæl. Så til en viss høylytt herremann som er så uenig, vi jakter tydeligvis forskjellig. Her er rådyyrstammen særdeles tett, og vandt til hunder og folk. Er lite stresset.. Gjenopptar beiting mens bikkja er i andre enden av jordet. Så jeg tror at jeg jakter tåelig trygt på min måte. Og det er ikke problematisk for meg at jaktdagen er variert. Som jeg skrev, så dreier det seg om å lese hundens tegn. Og de er stort sett tidligere nok..

Link to comment
Share on other sites

Litt klipp og lim fra svar fra Miljødir.

 

Basert på tidlige uttalelser fra Direktoratet for naturforvaltning fastholder Miljødirektoratet tidligere kommuniserte definisjon om at grensen mellom kortdrivende og løs på drevet halsende hunder er drevtider på 5 minutter. Dette vil si at dersom en hund som i utgangspunktet er støtende/kortdrivende har drevtider som overskrider 5 minutter vil den aktuelle hunden i et slikt drev falle inn under definisjonen løs på drevet halsende.

 

(Hele innlegget: http://jakt24.no/bruk-av-stotende-hund- ... t-i-norge/ )

 

DN har mao ett helt annet syn på hva andre land ser på som kortdriver.

I Sverige (ihvertfall for noen år siden) så ville dette være en støtende hund.

Kortdrivere fra 5-15 minutter og drivende lengre enn det!

Link to comment
Share on other sites

Vennligst hold udokumenterte og usaklige kommentarer rundt godkjente drivende hunder på rådyr for deg selv.

 

Var dette svaret til meg? I såfall synes jeg dette er en unødvendig kvass og dårlig måte og diskutere på.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser at DN kjører med en definisjon på kortdriver med inntil 5 minutter drevtid. En vorsteh i 30 km/t tilbakelegger tilbakelegger 2,5 kilometer på den tiden! Hallo'en...

 

 

Hallo. Her er et par eksempler på hvordan rådyrjakt kan være med strihår og münster. Med en hund som loser på spor - slik som helst er ønskelig - går det ganske rolig med rådyrene, og det er ikke noe problem å skyte hverken selv, eller for postene. Ser også at dyrene sjelden er spesielt stresset i uttaket heller, har fått mange dyr løpende rett på meg som stopper og når det har fått et lite forsprang på hund, for så å se seg tilbake.

 

En münster eller strihår, kan også læres til å henge bare på rev om man ønsker det. Det blir som regel ikke lange drev, men ikke sjelden vil hunden kunne stille reven så man får skutt. I tillegg hender det at man får skutt rev på stand også. En slik hund funker også bra på beverjakta som apportør, i tillegg til å funke bra på fugl. Første bikkja vår som var en SV/B blanding var forresten en røver på å jage hare, og bortsett fra at hun slutta å lose etter et tåpelig tilfelle av sauedressur så jagde hun hare som en støver når hun fikk sjansen - og det tura bra :)

 

Allsidig jakt = kontinental hund. Har også en gammel jaktspringer, og dersom jeg skulle hatt en hund mer eller mindre reint til fugl og litt apport hadde jeg nok gått for det.

 

Ville helt klart gått for en kombinasjon av foreldredyr der begge er sporlosende om du skal jage endel hare og rev.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg valgt en Springer Spaniel.

Det er en kombihund som er lett å få til. Den støter ut hårvilt og fugl. Jobber stort sett innenfor haglehold. Om dressuren er noenlunde på plass. Enkel å få til alt av apport. Går spor som en støvsuger.

Og det er familievennlige hunder.

PS. Min forhenværende Springer hadde over 100 hjortefall på samvittigheten. I dag har jeg Tysk Jakt terrier.

Link to comment
Share on other sites

jeg har wactelhund og den er godkjent på rådyr som rase... selv om den er over 41 cm

 

 

i praksis,, hunden kan løpe veldigt fort,,, men det skjer ikke uten att det er visuel kontakt med dyret,, hunden er avhengig av og følge vitringen og det er det ikke muligt i full gallop,,,, min hund loser i et tempo tilsvarende en drever.. og den brekker av etter kort tid som er ca 5 min..

 

et rådyr er enormt raskt mye raskere en hunden og vil etter noen få hundre meter ha lakt hunden bak seg i skogen eller over neste fjellknaus,,,

 

men dette er en allrounder så hun tar gjerne forskjelige spor kommer hun over andre spor når hun er på bakspor såtar hun gjerne en ny los.

 

det skjer nokk at løshunder klarer og fange inn rådyr i norge men da tror jeg att det er snakk om syke skadde dyr eller små kalver som trykker...

 

i slutten av september så vil nokk alle kalvene vere såpass store att de lett legger en hund bak seg... hvis det da er en form for vegetasjon og geografi som tillater det.

 

og til trådstarter undersøk gjerne wactelhund den vil kunne gi deg mye av det du etterspør,, men jeg tror ikke du vill finne hund som dekker godt allt du ønsker deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg henter meg en KV i august, til mye av de samme bruksområdene du beskriver. Skog og fjell, fugl, hare, rev, sammen med apportering av sjøfugl. Jakter rådyr, men i litt små terreng for å bruke løshund. Ettersøkshund blir nok målet der. Jeg jakter på det meste jeg har mulighet til, og trives på fjellet eller i skogen med våpen, telt og fiskestang. Jeg regner ikke med å få en spesialist på det ene eller det andre, men har som mål en allsidig hund som ikke skal sitte hjemme når jeg er på tur.

Link to comment
Share on other sites

Vennligst hold udokumenterte og usaklige kommentarer rundt godkjente drivende hunder på rådyr for deg selv! Det er gjort vitenskapelige studier i forbindelse med vinterjakt på rådyr i Sverige som konkluderer med at drivende hunder IKKE stresser dyrene!

Vel, hva med litt selvinnsikt? Hvor er din dokumentasjon på dette og alt det andre du skriver?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...