Jump to content

Lett/ultralett sovepose til reinsjakta


McIver

Recommended Posts

Min gamle gamle 3-sesongs sovepose er mildt sagt utslitt og jeg planlegger å investere i ny utover sommeren.

Tanken er at jeg skal kjøpe en lettest mulig så den egner seg godt til reinsjakta bl.a. Samtidig vil den bli brukt på overnattingsturer på fjellet om sommeren, på turer som innebærer vandring med oppakning.

 

Jeg har fra før en bra vinterpose så jeg er altså interessert i en så lett som mulig pose.

 

Jeg har en Fjellduken Hunter som iallefall alltid er med på reinsjakta og vil bli brukt i kombinasjon med soveposen.

 

Har vært innom sportsbutikk og sett litt. Det finnes bl.a. en ultra lett sovepose på 600g Haglöfs l.i.m. down +1. Den besto for det meste av dun og tåler fukt veldig dårlig, tørker aldri slik jeg har forstått det. Mulig den blir altfor lettvekter også?? Noen som har erfaringer med denne?

 

Noen som har noen erfaringer og/eller anbefalinger å komme med?

Gjerne gi meg navn på soverposer som kan passe bra til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

mer enn konkret soveposeanbefaling vil jeg si noe om sovesystem.

 

Vil sterkt anbefale en dunsovepose. Det er lettest og best.

Men, de er omtrent verdiløse uten et varmt underlag. Underlaget står for veldig mye av varmetapet - så jeg ville gått for et lett underlag med høy R-verdi, helst oppmot 5 eller mer.

Neoair X-therm er helt ypperlig, men exped synmat winterlite tror jeg også kan være et greit alternativ uten at jeg har prøvd.

 

Videre vil jeg også anbefale å ikke overdrive med posen på reinsjakt. Det kan bli snø og noen minusgrader om natta, men det blir ikke bikkjekaldt.

Et smart triks for å holde posen lett (, og samtidig ha utstyr som har flere bruk, ) er å gå for en litt lettere pose, og heller ha med seg en lett dunjakke som du kan forsterke posen med (legge utenpå posen, over føttene om det er litt kaldt, og trekke opp over overkroppen om du fryser.) Ullklær i soveposen er også greit for å slippe å ha så tykk pose.

 

Selv bruker jeg en Mountain Equipment Xero 250 som har rett under 300gram dun i XL utgave. Har sovet 'helt greit' ned til -7 med denne, og et par minus er hvertfall null probl i komb med dunjakke.

(Og jeg er lang, tynn og egentlig nokså frossen av meg.)

 

Før krona ble så lav var import et greit alternativ, og da har bl.a. Zpacks fantastisk gode poser, men også polske cumulus bra poser til bra pris.

En godt designet pose, ikke for stor, med overkant av 300gram dun av god kvalitet burde holde for de fleste på reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes bl.a. en ultra lett sovepose på 600g Haglöfs l.i.m. down +1. Den besto for det meste av dun og tåler fukt veldig dårlig, tørker aldri slik jeg har forstått det. Mulig den blir altfor lettvekter også?? Noen som har erfaringer med denne?

Må nesten spørre: hvor har du fått det fra at den tåler fukt veldig dårlig og aldri tørker?

 

Akkurat oppsett du beskriver er mitt oppsett på reinsjakta, og andre fjellturer også.

 

Jeg kjører en Haglöfs l.i.m. +1 med en Jerven Hunter utenfor. Helt konge. Og som @jamez sier, et godt underlag.

Siden jeg er old-school og ikke enda(!) tør stole 100% på luft underlag bruker jeg et system med to underlag. Et tynt, lett luftunder lag (husker ikke merket, kjøpt i USA og et tykt skumunderlag under der.

 

Aldri hatt noe problem med fukt eller tørking. Veier veldig lite og fungerer utmerket.

 

Så Jerven duken har du fra før, og Haglöfs l.i.m +1 anbefales på det sterkeste i kombinasjon med duken.

Link to comment
Share on other sites

Det at dun ikke tørker er en myte som har oppstått pga mye dårlig dun.

Se på en Canada Goose jakke som bruker nesten voksne dyr, og hvor da dunet klumper seg og holder på vannet når det blir vått.

Ser man på en Arcteryx eller Marmot dunjakke er det en helt annen dunkvalitet, og tåler desto mer.

 

Et alternativ er jo primaloft, det tåler fuktighet mye bedre, men foretrekker dun bedre selv da jeg synes det puster bedre.

 

Skal du barbere litt vekt på utstyr, er dette ganske bra side:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/

 

Eneste butikken jeg ahr funnet med så bra utvalg og hvor man kan sortere på vekt :)

Ofte jeg bruker denne til oppslag, og kjøper det i Norske butikker hvis tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill :D

 

Det at dunposer, eller dun generelt kanskje, tørker dårlig er noe jeg fikk høre av en butikkassistent en eller annen plass. Jeg tok det nok bare som god fisk da jeg ikke har kjempemye erfaring med rene dunprodukter. Men, det er altså bare bullshit :wink:

 

Virker som at en slik Haglöfs lim +1 kan være tingen for meg da? Eller iallefall noe i den retningen.

Kan legge til at jeg som liggeunderlag har brukt Exped Downmat 7mm LW, den veier rundt 500gram mer enn Exped SynMat Winterlite som ble nevnt lengre opp i tråden her.

Er godt fornøyd med dette underlaget og bruker å ha den inni fjellduken sammen med soveposen. På kroppen har jeg ull, samt lue på hodet.

 

Må legge til at jeg bruker fjellduken siden jeg ligger under åpen himmel på reinsjakta. Dette har funket fint og jeg har vært gjennom kalde netter samt netter med mye regn.

Det blir såklart en del kondens inne i duken, men har sålangt aldri hatt problem med å fryse og har aldri blitt våt på kroppen.

Jeg har vurdert å gå til innkjøp av et veldig lett telt å ta i bruk. Noen som har forslag til et egnet telt foresten?

 

Jakter foresten rein i Romsdal, så det er mye steinete og kuppert terreng.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha med fjellduk, ville jeg kjøpt meg en lett Mid som du kan dette opp med en vandrestav, og benytte fjellduken under deg. Det holder i massevis til villreinjakt. Du trenger egentlig ikke noe telt da. Avstand ut til vei igjen er aldri veldig lang (som i mange dager) og villrein jakt i storm driver de færreste med. Et Mid (gjerne i cuben) veier veldig lite og beskytter mot regn og en del vind.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha med fjellduk, ville jeg kjøpt meg en lett Mid som du kan dette opp med en vandrestav, og benytte fjellduken under deg. Det holder i massevis til villreinjakt. Du trenger egentlig ikke noe telt da. Avstand ut til vei igjen er aldri veldig lang (som i mange dager) og villrein jakt i storm driver de færreste med. Et Mid (gjerne i cuben) veier veldig lite og beskytter mot regn og en del vind.

Unnskyld min uvitenhet :D , men hva er et Mid?

Er det det samme som et tarp?

Link to comment
Share on other sites

Bruker cuben mid selv. Jeg har en Locus Gear Khufu CTF3.

Her på reinsjakt i Sunndalsfjella. Bunnduk er egensydd fjellduk av jervenstoff, Neoair Xtherm underlag, ME Xero 250 posen. Ligger midt i teltet og breier meg og har plass på begge sidene.

9606452526_e178640de2_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veier forøvrig 300gram :roll:

Så kommer gåstavene i tillegg men disse har jeg blitt helt avhengig av å gå med. Er utrolig digg når man går både oppover og nedover, og særlig med tung sekk.

 

Har ikke opplevd mer enn 12-15m/s vind. Det går fint. Solid og står støtt om det er godt satt opp og bardunert. Cuben er helt regntett.

Tror ikke det står noe dårligere i vind enn lette telt som f.eks. ringstind superlight.

Største ulempe med det på reinsfjellet er at det krever endel areal, forholdsvis i "et plan". Det er ikke alltid så lett å finne, men ikke så farlig om det havner noen steiner inni da :)

 

Syns det er litt kos å bruke litt tid på kveldinga på å finne en høvelig teltplass som passer i forhold til sted, vær og vind :)

Link to comment
Share on other sites

Eit anna alternativ som eg har brukt ein del gongar på tur er å ha med to 5meters snøre, to gåstavar (evt. to tynne bøyelige småtre) og ein jervenduk.

Då kan du slå opp jervenduken som ein kukong med glidelåsen opp ved hjelp av gåstavane/trepinnane, snøra festa i kvar endemalje som bardunar og festa til større steinar (evt medbragte pluggar). For å motvirke kondensproblemet som nokon meina oppstend med bruk av jervenduk kan ein åpne glidlåsen litt i kvar ende for å få litt sirkulasjon. Sjølv med delar av glidelåsen åpen vil det komme minimalt med nedbør inn då det sjeldan regnar loddrett på fjellet, den lille fuktigheita som vil oppstå vil bli lufta ut. Med liggeunderlaget inne i duken søv du godt og lunt. Bør settast opp på langs med vinden evt. ha med to ekstra bardunar for å ta opp horisontale krefter frå vinden vist einaste egna plass er på tvers av vindretning.

Link to comment
Share on other sites

Bruker cuben mid selv. Jeg har en Locus Gear Khufu CTF3.

Her på reinsjakt i Sunndalsfjella. Bunnduk er egensydd fjellduk av jervenstoff, Neoair Xtherm underlag, ME Xero 250 posen. Ligger midt i teltet og breier meg og har plass på begge sidene.

 

Denne såg genial ut, da også mtp den lave vekta! Denne må jeg se nærmere på :D

Link to comment
Share on other sites

...og fjellduk for forsterkning av sovepose er nødløsning. Det er å pisse i buksa for å holde seg varm, for etter en natt har du garantert fått ganske bra opphopning av kondens i fotenden eller hele soveposen.

 

det er vel litt individuelt hvor mye folk svetter, men jeg ble iallefall temmelig klam etter en natt med Fjellduken termo (60 g /m2 fyll) som soveposeforsterkning

Link to comment
Share on other sites

Jeg òg liker å ha med fora fjellduk på vidda, genial å ha i lengre pauser når man speider, eller hvis uhellet skulle intreffe. Jeg kutta heller dunjakke på forrige tur...

Ved kjøp av sovepose gjelder det å ha en poselengde som passer godt. Er selv 181, og Mountain Equipment Xero 300 er akkurat passe med sine 185 cm i regular. Er du over 184, vil en Sir Joseph Koteka 290 i 190cm være et godt valg. Brukte en Xero 750 første tur på reinsjakt, altfor varm!

 

Jeg liker å ta med lett telt. Helsport Ringstind SL fungerer bra, man har det bedre i et 2 duks telt om drittvær skulle komme...

Underlag er Exped Synmat Winterlite MW. Det geniale her er bredden på 65cm selv i medium lengde... 51cm som er standard på M er for smalt, i alle fall hvis man skal sove på ryggen, armene går i bakken.. Neoair X-therm bråker forferdelig når man snur seg, Exped er et mye bedre valg som eventuelle kompiser som sover lett vil sette pris på!

Har med en Exped multimat for å beskytte liggeunderlag. Det er fint som underlag når man skal speide i fjellduken også.

Link to comment
Share on other sites

Neoair X-therm bråker forferdelig når man snur seg

 

Har du sovet på et?

Ja det knitrer når du håndterer det, men ikke når man ligger på det. Ei heller når man snur seg.

Jeg har 4 kompiser som har makan og ingen har klagd på knitring om natta. Heller tvert imot skytt av hvor varmt og behagelig det er.

 

Har forøvrig ofte med et noe nedklippet skumunderlag fra Jysk. Under 100 gram og under 100kr. Beskytter under luftunderlag i teltet og brukes som sitteunderlag på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Neoair X-therm bråker forferdelig når man snur seg

 

Har du sovet på et?

Ja det knitrer når du håndterer det, men ikke når man ligger på det. Ei heller når man snur seg.

Jeg har 4 kompiser som har makan og ingen har klagd på knitring om natta. Heller tvert imot skytt av hvor varmt og behagelig det er.

 

 

Nei, har ikke sovet på et, men har ligget ved siden av et, og det hørtes godt...

 

Etter mange jaktskudd uten hørselvern samt en halvflaske jegermeister på kvelden, så sover man godt uansett vet du 8)

 

Er ellers enig med "avtreksfeil", Exped er overlegen... designed/made in Europe er ofte bedre enn made in US, optikken likeså...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...