Jump to content

S/S Hagler, utvalg.


Mre92

Recommended Posts

Er redd den lista blir veldig kort :(

Sist jeg sjekka så er det vel bare Beretta (kr. 35 000+) med choker. (Og en avtrekker.)

Markedet er ikke oversvømt av smekre sideliggere med engelsk stokk til den prisen du nevner.

Sabatti Sirio var det nærmeste jeg kom og den har faste choker.( 1/4-1/2)

Sideliggere med utbyttbare choker og en avtrekker er jo tradisjonelt sett litt kulturkollisjon.

Håper andre her har fler forslag til deg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er et veldig begrenset marked for s/s hagler i Norge generelt, og med slike ønsker blir det utrolig vanskelig å finne noe uansett prisklasse.

 

Jeg er s/s entusiast og litt sær i valgene, men hvis du kan avse noen av kriteriene dine så ligger det flere flotte pent brukte s/s hagler i ditt budsjett på Finn.no. Jeg vet at Sport1 på Kongsberg har flere brukte s/s i hylla, og trur iallfall én av dem er med ekte sidelåser noe "jeg" mener er et must på slike våpen.

 

:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sabatti Sirio er jo egentlig perfekt for meg, bortsett fra at den har faste chocker. Sidelås er ikke et must.

 

Har også tenkt litt på Beretta 471 Silver Hawk, men klare ikke å finne prisen på den. Har også lest noen negative omtaler der den har falt fra hverandre under jakt.

 

Er det noen som har erfaring med Sabatti og vet hvordan kvaliteten og levetiden er?

 

O/u hagler kan også vurderes, men er jo ss som er drømmen, og da betaler jeg gjerne litt ekstra om kvaliteten og omtalen er god.

 

Blir forestten å kjøpe nytt, ikke brukt da det er en gave til meg selv. Kan også importeres fra utland om det er enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti importeres av Vaabenhuset Nygaard i Haltdalen, og veilpris er 19900,-

Leveres også i 20-kaliber. http://vaabenhuset.no/

 

Om en virkelig vil spandere på seg selv er det mye pent fra Rizzini, vet Landrø har noe på lager (de som er importør), og hvis en vil "tafse" er det mulig å få våpen sendt til div forhandlere rundt i landet for visning. (Jeg kan ordne dette i NT om det er av interesse.) Rizzini Custom Shop, hvis en vil gå veldig langt - da er tur til fabrikken inkludert for å velge stokkemne, gravering osv. For kjøper og selger ................. :roll:

 

Ser BR550 ligger i prislista til Landrø (2015-lista) til rundt 30' og BR552 til ti høvdinger mer... Ligger ikke ut på webben til Landrø.

 

https://translate.google.com/translate?sl=it&tl=no&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.rizzini.it%2Fit%2Ffucili%2Ffucili-da-caccia-giustapposti.html&edit-text=

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med en forhandler som sier at Beretta 471 Silver Hawk ikke produseres lenger.

Den er byttet ut med Beretta Parabello 486, som koster ca. 53k. Litt mer en det jeg hadde tenkt å betale.

Det ser ut som at det blir jegerkurs i mai, og en Sabatti Sirio på meg om alt går etter planen :)

Takker for all hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett mye fint på finn.no. Jeg er en som nesten aldri har kjøpt noe nytt, så denne gangen skal jeg har noe som er splitter nytt.

Er det noe galt med det da? Skjønner jo at det kan bli mye billigere å kjøpe brukt, også er gjenbruk bra for miljøet osv, men det blir ikke brukthandel på meg denne gangen, derfor vil jeg finne en ny sideligger som passer meg bra, og er rimelig i pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg lurer på om det er noe bra utvalg på sbs hagler her i Norge med engelsk stock, utskiftbar chock, 12 kal og gjerne innenfor prisklassen 1-20000 kroner. Takker for alle svar på forhånd.

 

Nytt finns det inget som är värt pengarna, sorry men så enkelt är det.

 

Begagnat däremot är en helt annan sak, där kan du för 20 000 nok förmodligen hitta en AyA No2, och det är fenomenalt mycket bössa för de pengarna. Men visst - lösa choekr har den garanterat inte.

 

Sbs är helt enkelt något man antingen betalar 50 000 eller mer för ELLER köper begagnat.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Sbs är helt enkelt något man antingen betalar 50 000 eller mer för ELLER köper begagnat.

Om man skal stå på ett pass i Skåne med andre adelige iført tweed,six pence og høye gummistøvler så er vel dette korrekt!

Om man liker S/S og skal ha ett jaktvåpen så stemmer det på ingen måte!

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte adlig så det faller direkt, och jag jagar vanligen inte med adliga heller även om det händer.

 

Utan det är en ganska enkel iaktagelse av VAD som produceras i vilka volymer till VILKET pris. Och då är den beska sanningen enkel - en svs till samma pris som en O/U är väldigt mycket sämre gjord - och nu är jag snäll. OM du inte går upp i prisklass...... SVS har gått från att vara den billigaste bruksbössan till att vara finsmakarens val, det är med andra ord inte en slump att Beretta valde att dumpa den ganska stabbiga och trista 471an och lansera 486 i en högre prisklass. Därmed blir man som köpare "blåst på pengarna" om man letar efter en "billig ny" svs. Det enda "undantaget" jag på rak arm kan komma på är Fabarm som gör en med Simsonklackar i prisklassen 30-35 000 sek. Vad jag har hört är det en ganska känd "problemmodell" även om jag inte sett någon i Sverige med 25 000 skott genom.

 

Jag säger det inte för att jag vill att det ska vara så - jag säger det eftersom det är så. Och jag tycker det är synd att marknaden nu är som den är. Men jag kompromissar aldrig med verkligheten, för det är bland det dummaste man kan göra...... As the words goes: If it looks like shit, if it smells like shit and if it feels like shit - you can be fairly sure it ain't gold you're looking at.

 

Man kan hitta förvånande bra bockar till priser under eller runt 10 000 sek (tex Akkar Churchill och ATA SP som förvisso inte blir en Beretta eller Browning för det men de är faktiskt förvånande prisvärda och slitstarka sett till en hel del rent skit som också säljs i samma prisklass), men svs i den prisklassen är pengarna i sjön bildligt och bokstavligt kallat. I synnerhet som man kan extremt mycket roligare svs-bössor begagnat till fullt acceptabla priser.

Jag såg häromdan en ATA SP Sporter som gått minst 75 000 skott som banbössa - den var inte i nyskick och man hade bytt några stift i den, men den var fortfarande tät och fullt brukbar...... En PRISVÄRD bössa.

För några veckor sedan såg jag en FAIR O/U som gjort ungefär det samma antal skott (kanske 10 -15 000 lägre) - den var nog att anse som "totalt slut", även om den hållit för långt mer än vad en FAIR brukar hålla. Och jag brukar inte kalla FAIR för speciellt prisvärda heller.

 

Om du öppnat och tittat in ett knippe av de skrotbössorna som saluförs i dag hade du sett det med. Därtill har jag sett en knippe på de skjutbanor jag brukar skjuta på - och de imponerar då verkligen inte vare sig i slitstyrka eller skjutegenskaper.

 

Det är ingen rättighet att köpa bra grejor till det pris man vill betala - däremot kan man köpa mer eller mindre prisvärda grejor.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört är det en ganska känd "problemmodell" även om jag inte sett någon i Sverige med 25 000 skott genom. /T

Tar utgangspunt i at TS er jeger og ikke baneskytter. Undrer på om gjennomsnittsjegeren (norsk, eller svensk) skyte mer enn noen få tusen skudd i livet. De færreste passerer vel 10 tusen skudd! Og du snakker om hagler som kan skyte mer enn 30 tusen, samtidig så samennlingner du med banehagler som kan skyte 70 - 100 tusen. Dette er ikke hagler TS etterspurte!

 

Kjøpte de første haglene på 60 tallet, for jakt. Pr. dag dato har jeg kun 2 hagler, begge billige. Den første av disse, kjøpte jeg vel på slutten av 70-tallet og det er en Sauer & Son, mod 8. Og den andre er en av de billigste Brno hagler som ble solgt (og kjøpt) på 80-tallet, hos Aaserud i Drammen. Saueren har jeg nok skutt mest med, men den har ennå ikke gått 10 tusen og er fremdeles trang i låsing. Brno hagla har ikke gått mange tusen skudd, men den holder sikkert livet ut. :) Denne modellen av Brno har ikke bokser lås og kun sikring av avtrekker. (Det siste som et minus). Men, det er etter mitt syn en bra jakthagle. Og er den i produksjon, anntar jeg den ligger i prisklassen 5 - 8 tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Nu använder du din preferens för hur mycket man använder en hagelbössa.

 

Jag skjuter som regel runt 3000-5000 skott om året på banan - det är en i mina ögon ganska normal träningsdos. Utöver det runt 500 jaktskott på vilt om året.

 

25 000 skott är då ungefär 5-6 år.

 

Och då är jag inte speciellt flitig egentligen.

 

Skjut 1000 skott om året och bössan håller halva ditt jaktliv. Om inte rosten eller slagtstiften tar den innan dess...... Jag kan nog tycka att den som jagar bör prestera minst 1000 skott på hagelbanan och 500 skottpå älgbanan årligen för att kunna motvera sina skott på vilt. Så jo - en livslängd på bra över 10 000 skott hävdar jag nog är ett minimum som man SKA kräva.

 

Grejen är att jag har sett bössor ge upp efter 500 till 1000 skott. Ejektorfjädrar som brister, ejektorer som strejkar, slagstift som går av, kolvar som spricker, förreglingsfjädrar som går av eller lossnar för att inte tala om enkeltryck som inte kopplar om...... Utöver det kommer som regel säkringar som inte fungerar (även om de tekniskt är både dubbel och trippellåsande så funkar de inte pga totalt obefintlig inpassning) och ofta en närmast sanlöst förmåga att rosta. Lägg sedan till degiga tryck och taskiga skjutegenskaper.

 

En hagelbössa ska uppfylla tre krav:

 

1 den ska med lindringa medel kunna fås att passa skytten (det klarar alla mer eller mindre - det finns wellpapp och tejp, räcker inte det finns såg och rasp)

2 den ska var så pass balanserad att den tillåter skytten att utvecklas

3 den ska hålla så pass att skytten slipper stå och fundera på när nästa klick ska komma

 

De två sista är det som fäller.......

 

Nu vet jag inte under vilka ekonomiska möjligheter du lever ditt liv men i min värld är 10 000 kronor fasligt mycket pengar som jag måste ha världigt tråkigt för att få ihop - därför ser jag ogärna att jag kastar de pengarna i sjön, och att även andra med fördel kan få slippa det. Ska jag hosta upp det dubbla så är det en aning lättare att smälta om jag vet att det finns ett restvärde i bössan om 5-6 år än att bränna 10 000 kr på ingenting alls där värdet är i princip noll efter det att lämnat handlaren.

 

Om jag står på skjutbanan eller jagar så gör jag det för att ha trevligt - och som regel gör jag det långt mindre än jag vill göra eftersom livet även har andra krav på min tid. Då är strulande bössor eller ens risk för strulande bössor liksom INGET jag accepterar.

 

En studsarpipa håller upp emot 8 - 10 000 skott (för modesta kalibrar, magnum kan ligga på 1/3 eller tom lägre). Då brukar de flesta anse att det går att skruva i en ny pipa. Det motsvarar ganska väl den förväntade livslängden på slagtsiften på de flesta vettiga hagelvapen. Varför ställa dramatiskt mycket lägre krav på en hagelbössa och acceptera att den är helt slut vid samma antal?

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag skjuter som regel runt 3000-5000 skott om året på banan - det är en i mina ögon ganska normal träningsdos. Utöver det runt 500 jaktskott på vilt om året.

 

/T

Mine refferanser, er ikke kun hva jeg skyter og har skutt. Men flere ti-talls av andre jegere (bekjente og venner), som jeg kjenner (og har kjent) gjennom 40 -45 år med haglejakt, hvor de knapt er på skyttebanen. Og er de på banen 2 - 5 ganger pr år og skyter 30 skudd, er det bra. Selvfølgelig kjenner jeg andre som skyter mer og jeg kjenner noen få, som jeg betrakter som baneskyttere. Men, de er unntakene.

 

At du har opplevd hagler som kun tåler noen få skudd, kan være så. Ellers så virker det som du har mest erfaring med dyre hagler. :) Og det er ikke min erfaring, hverken med billige hagler, eller billige rifler og håndvåpen. Heller ikke flere av mine bekjentes våpen. Selvfølgelig hender det at billige våpen kan ha noe større feilprosent, enn de mellom-dyre, eller de dyre. (Og det har forekommet feilproduksjoner, men de ser jeg bort fra). Men selv på dyre våpen, kan ting skje. Ellers er hagler relativt enkle greier, så det er ikke ofte ting streiker. Og da er det normalt enkelt å fikse. Ejektorer er det også mindre tull med, enn ekstraktorer.

 

Kjenner til eksempler på, at noen få billige hagler har gått både 15 - 20 tusen skudd, uten at det har vært noe galt med hagleløpet. Samme med at tennstifter ryker så dramatisk oftere på billige hagler, enn de litt dyrere. Dette er noe jeg bare har hørt rykter om (2 og 3 hånds informasjon), men ikke annsett som noe stort problem. At kolber ryker på en bane (uten å ha fått et slag), er også ukjent. Men jeg vet om både dyre og billige haglekolber som har knekt i terrenget, etter at eieren har falt oppå våpnet. Så, jeg undrer litt på dine referanser. :) Kanskje det har vært solgt andre våpen i Sverige, enn her i Norge, jeg vet ikke.

 

At du sammenligner rifleløp og holdbarheten på dem, med holbarhet på hagler, synes jeg er litt undelig. Det har lite relevans.

 

Når folk kommer med slike krav til hagler, skremmer dere vettet av nybegynnere, som da tror de må kjøpe av det dyreste og beste for å begynne med jakt. Og folk skal de ha mer enn kun våpen, for å drive med jakt. Det er ikke alle som kan (eller vil) bruke så mye penger på en ny aktivitet, som de kanskje bare skal prøve seg på.

 

500 jaktskudd i året! Ja da feller du vel et sted mellom 400 og 500 hundre vilt, i løpet av året da, med all treningen du har. Er nok ikke mange her i Norge, som skyter så mange jaktskudd. Jeg feller nok en del fuglevilt jeg også, men ..... Og et par år, var jeg ikke på banen og trente heller. Og jammen skøt jeg ikke fugl da også, selv om jeg fikk noe flere bomskudd. Men selvfølgelig annbefales det, at folk skyter så mye på banen, at de er komfortable med våpnet og har et rimelig antall treff.

Link to comment
Share on other sites

Jag skjuter som regel runt 3000-5000 skott om året på banan - det är en i mina ögon ganska normal träningsdos. Utöver det runt 500 jaktskott på vilt om året.

 

/T

Mine refferanser, er ikke kun hva jeg skyter og har skutt. Men flere ti-talls av andre jegere (bekjente og venner), som jeg kjenner (og har kjent) gjennom 40 -45 år med haglejakt, hvor de knapt er på skyttebanen. Og er de på banen 2 - 5 ganger pr år og skyter 30 skudd, er det bra. Selvfølgelig kjenner jeg andre som skyter mer og jeg kjenner noen få, som jeg betrakter som baneskyttere. Men, de er unntakene.

 

Jo - men det är ju det som är min poäng, det finns de som skjuter mer och som skjuter aktivt. Att då rekommendera något utifrån sin egen lägre aktivitetsnivå blir liksom fel. Det är ingen katastrof om man har "för bra" bössa för en lägre aktivitet - men det är hopplöst att kladda med skit som inte funkar. Men det även lite så att är det bara jaktlagets årliga rävjakt och en runda på jaktlagets årliga grillkväll man ska ha med bössan på så kan man i ärlighetens namn ta precis vad som - begegnat som nytt. Men nu finns det de som vill en aning mer än så.....

 

At du har opplevd hagler som kun tåler noen få skudd, kan være så. Ellers så virker det som du har mest erfaring med dyre hagler. :) Og det er ikke min erfaring, hverken med billige hagler, eller billige rifler og håndvåpen. Heller ikke flere av mine bekjentes våpen. Selvfølgelig hender det at billige våpen kan ha noe større feilprosent, enn de mellom-dyre, eller de dyre. (Og det har forekommet feilproduksjoner, men de ser jeg bort fra). Men selv på dyre våpen, kan ting skje. Ellers er hagler relativt enkle greier, så det er ikke ofte ting streiker. Og da er det normalt enkelt å fikse. Ejektorer er det også mindre tull med, enn ekstraktorer.

 

Jag har också varit ung och dum en gång - tro mig, jag har ägt min beskärda del skitbössor från Sabatti och Marrochi mfl. Sedan har jag jobbat som civil smed med - och även där var det vanligaste reparationsobjektet just Classic/Sabatti eftersom dessa såldes i kopiösa mängder på 1990-talet. Statistiskt sett borde det vanligaste reparationsobjektet ha varit Beretta 686 - men det var Classic som då inte alls imponerade. Därför är mitt råd alltid att hellre köpa begagnad kvalitet före nytt lågprisproducerat - för att jag vet att det funkar. Till skillnad mot billig skrot som ytterst sällan gör dig speciellt glad.

 

Kjenner til eksempler på, at noen få billige hagler har gått både 15 - 20 tusen skudd, uten at det har vært noe galt med hagleløpet. Samme med at tennstifter ryker så dramatisk oftere på billige hagler, enn de litt dyrere. Dette er noe jeg bare har hørt rykter om (2 og 3 hånds informasjon), men ikke annsett som noe stort problem. At kolber ryker på en bane (uten å ha fått et slag), er også ukjent. Men jeg vet om både dyre og billige haglekolber som har knekt i terrenget, etter at eieren har falt oppå våpnet. Så, jeg undrer litt på dine referanser. :) Kanskje det har vært solgt andre våpen i Sverige, enn her i Norge, jeg vet ikke.

 

Visst hittar du billiga bössor som funkar ibland - men det är inte regelmässigt så. För det som kännetecknar den billigaste produktionen är just att den är så fenomenalt ojämn - du kan hitta en bra, fem-sex halvbra och sedan några vrak. Det ligger i sakens natur om du har lite insyn i modern produktionsteknik. Jag tror inte det säljs i grunden andra vapen i Norge än i Sverige. Men jag hör till dem som görna rotar i högen hos smeden, och jag rör mig bland ganska många som skjuter. Det är delvis mitt yrke ;-).

 

Och visst händer det att bra bössor behöver repareras, det händer dock extremt mycket mindre ofta och händer det beror det förhållandevis ofta på att ägarna inte alltid gjort som de skulle. Även ett kvalitetsvapen måste servas och rensas lite då och då.

 

At du sammenligner rifleløp og holdbarheten på dem, med holbarhet på hagler, synes jeg er litt undelig. Det har lite relevans.

 

Nej - det var ett bete. I Sverige och i Norge är det viktigaste argumentet för en hagelbössa priset. Lite mindre så i Finland och betydligt mindre omfattning i Danmark/Tyskland/England/Polen. Men det är något extremt provocerande att konstatera att pris och prestanda faktiskt följs åt på hagelvapen. Mer än på många andra saker.....

 

Når folk kommer med slike krav til hagler, skremmer dere vettet av nybegynnere, som da tror de må kjøpe av det dyreste og beste for å begynne med jakt. Og folk skal de ha mer enn kun våpen, for å drive med jakt. Det er ikke alle som kan (eller vil) bruke så mye penger på en ny aktivitet, som de kanskje bare skal prøve seg på.

 

Exakt. Och den som ska "prova" att jaga ett tag, vad ska den köpa? Mitt råd blir alltid samma - har du pengarna, köp en Beretta 686 för den kan du sälja om ett par år om du inte ska hållas med mer hageljakt och ha pengarna tillbaka. Har du inte pengarna - köp begagnat. För även där har du som regel tillbaka pengarna. men en ny lågpristurk eller lågprisitalienare är pengarna i sjön.

 

500 jaktskudd i året! Ja da feller du vel et sted mellom 400 og 500 hundre vilt, i løpet av året da, med all treningen du har. Er nok ikke mange her i Norge, som skyter så mange jaktskudd. Jeg feller nok en del fuglevilt jeg også, men ..... Og et par år, var jeg ikke på banen og trente heller. Og jammen skøt jeg ikke fugl da også, selv om jeg fikk noe flere bomskudd. Men selvfølgelig annbefales det, at folk skyter så mye på banen, at de er komfortable med våpnet og har et rimelig antall treff.

 

De flesta jag jagar med skjuter runt 1000-1500 skott om året, några skjuter mer, några mindre. Generellt sett ligger förmågan att träffa ganska proportionerligt mot träningsdosen. Men det har inte med saken att göra i sig - de flesta som avlossar skott mot vilt borde faktiskt öva en hel del mer. Och om man ska öva en aning mer och som sagt ha en möjlighet att utecklas så gör man lämpligen med det med något man kan utvecklas med - inte som redan från början begränsar.

 

Och får att återgå till gundfrågan - man hittar mycket få SvS vapen i prisklassen 1-20 000 nok (jag tar mig friheten att översätta det till 1 - 25 000 sek) om det ska vara nytt. Det finns en anledning till det. Marknaden saknas. Och det som finns ligger i det lägre segementet i prisspannet. Det finns en anledning till det med. Kontentan är att mitt råd - bland andras - är att helt sonika konstatera de fakta som föreligger, och hellre köpa nått vettigt begagnat i stället.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Det finnes S/S hagle her i Norge som koster 3490 spenn.

Legger man ett par tusen hos børsemaker i den (avtrekksjobb og litt polering) så har man sansynligvis en hagle som holder livet ut. Tror heller ikke at den billigste fra Merkel havner på 50 000 selv om de har steget uforholdsmessig mye i Norge de siste 25 årene

Link to comment
Share on other sites

Det finnes S/S hagle her i Norge som koster 3490 spenn.

Legger man ett par tusen hos børsemaker i den (avtrekksjobb og litt polering) så har man sansynligvis en hagle som holder livet ut.

 

Om man inte skjuter specielt mycket och inte har några krav alls på samskjutning och träffbildskvalitet..... Jag har testat ett knippe sådana, de hade då inte många rätt i min bok.

 

Tror heller ikke at den billigste fra Merkel havner på 50 000 selv om de har steget uforholdsmessig mye i Norge de siste 25 årene

 

Merkel har tagit sig rejält i kragen kvalitetsmässigt sedan 1989 - 1992. Och priset har gått upp med - sist jag kollade kostade den enklaste modellen 40E runt 40 000 sek, och det var några år sedan. Då var i alla fall engelsk kolv ett tillval i "meisterstück" så huvudet säger 55 000:- (sek då) för en 40E med 28" pipor, ejektor och engelsk kolv i kaliber 20.

 

Jag provade en sådan får några år sedan - långt trevligare än de som gjordes under Honeckers ledning kan jag säga. Framförallt träarbetet är fenomenalt mycket bättre än under den östtyska perioden.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Det finnes S/S hagle her i Norge som koster 3490 spenn.

Legger man ett par tusen hos børsemaker i den (avtrekksjobb og litt polering) så har man sansynligvis en hagle som holder livet ut.

 

Om man inte skjuter specielt mycket och inte har några krav alls på samskjutning och träffbildskvalitet..... Jag har testat ett knippe sådana, de hade då inte många rätt i min bok.

 

Jeg har vært med å testskutt flere Star Baikal S&S og O/U og de har gitt bra samlinger med rett patron når vi har skutt på papir.

Nå har jeg aldri eid en(eller kommer til) men de som påstår at holdbarheten på de er dårlig aner ikke hva de snakker om. Men legg noen tusen kroner i avtrekk/og polering så har man livet ut.

Link to comment
Share on other sites

PMT, etter avataren din å dømme, har du ikke sansen for Bullshit.

Da ville det være fint om du klarte å unngå å "shove mainnskit" også. :lol:

 

Det er naturligvis riktig som du sier at pris og kvalitet til en viss grad henger sammen, men å påstå at alt rimelig og nytt er ubrukelig er intet mindre enn arrogant. Himmelropende arrogant.

 

Du får selvfølgelig ha dine preferanser, og når du skyter så mye som du gjør forstår jeg at du ikke har lyst på en Baikal. Men å hevde at de går i stykker på 1000-1500 skudd er positivt feil, og å hevde at de ikke er verd pengene kan være sant, ut fra ditt eget perspektiv. Det kan du ikke godt presse ned over øra på andre. Til mange slags bruk er de rimelige børsene helt utmerket. Skulle man komme i skade for å slite ut en Baikal eller BRNO, vet man ihvertfall at interessen er hjertelig tilstede.

 

Ditt råd til trådstarter om å vurdere brukt er faktisk godt, siden sideliggere er "umoderne" er det kjøpers marked. Men stopp der er du snill, Å tute øra fulle på nye skyttere om hvor dyr en børse må være for å være verdt pengene har ingen relevans for andre enn deg selv.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har vært med å testskutt flere Star Baikal S&S og O/U og de har gitt bra samlinger med rett patron når vi har skutt på papir.

Nå har jeg aldri eid en(eller kommer til) men de som påstår at holdbarheten på de er dårlig aner ikke hva de snakker om. Men legg noen tusen kroner i avtrekk/og polering så har man livet ut.

 

Ja, det är din åsikt. Jag antar och hoppas att du bygger en åsikten på en erfarenhet av bössorna i frågan.

 

Och jag hävdar att du har fel. Den åsikten bygger jag på att jag har testat långt mer än ett tiotal och reparerat en hel del med (den riktigt svaga punkten på Izvehsk är kolvarna som har en oroväckande tendens till att spricka pga dålig träkvalitet eller vara komplett fel inpassade mot baskylen). Konstruktionen är i grunden sund - det är en rysk kopia på en Browningbock, eller om det gäller SvS en Sauer m/8, men det är kopior som stundom ser ut att vara inpassade med en vinkelslip och en hammare....

 

Visst kan en tillverkare ha otur - det har Browning/Miroku med - men extremt sällan i jämförelse utifrån mina erfarenheter. Att gud eller annan valfri ickemänsklig makt på rent jävelstyg skulle skicka alla misslyckade baikaler i just min väg som ett bizarrt skämt är, som jag ser det, ganska osannolikt......

 

.........

Det er naturligvis riktig som du sier at pris og kvalitet til en viss grad henger sammen, men å påstå at alt rimelig og nytt er ubrukelig er intet mindre enn arrogant. Himmelropende arrogant.

 

Jag brukar säga det samma. Den som förnekar att pris/prestanda inte hänger ihop på hagelvapen är i bästa fall arrogant - och han vill som regel ingen levande människa väl. Att prata väl om en vara för att man har en, säger en enda, är som jag ser en aning slirigt och när jag ser/hör det undrar jag alltid "vem vill han lura?". Hade det inte funnits en begagnatmarknad hade jag kunnat förstå det - men nu gör det ju det. Och då blir det för mig komplett obegripligt.....

 

Du får selvfølgelig ha dine preferanser, og når du skyter så mye som du gjør forstår jeg at du ikke har lyst på en Baikal. Men å hevde at de går i stykker på 1000-1500 skudd er positivt feil, og å hevde at de ikke er verd pengene kan være sant, ut fra ditt eget perspektiv. Det kan du ikke godt presse ned over øra på andre. Til mange slags bruk er de rimelige børsene helt utmerket. Skulle man komme i skade for å slite ut en Baikal eller BRNO, vet man ihvertfall at interessen er hjertelig tilstede.

 

Du ska nog vara en aning försiktig i att jämföra gamla med nya......

 

Izvehsk satsade på lågprisproduktion redan på 1960-talet, de gjorde ett par riktigt bra SvS på 1950-talet bla en som jag har för mig hette m/54. Men det var då det. Sedan dess har det gått konsekvent sett rakt utför...... Relativt sett har en hagelbock från Izvehsk aldrig varit så billig som den är i dag sett till disponibel inkomst i snitt - de effektiviserar de med som alla andra, men inte för kvalitet till bibehållet pris utan för att pressa priset. Och det säger sig själv - tittar man på vad de kostar och räknar baklänges så inser man vad de kostar ut ur fabriken.

 

Nu kan ryssar göra bra vapen med - inte tal om saken. Men då kommer i alla fall hagelbössorna från Tuula, antingen TOZ (som är ganska okända utanför Ryssland, men det är bra grejor, eller TKSIB (mest kända för MC-modellerna) som håller riktigt, riktigt bra klass.

 

CZ BRNO från då (då det var ordning i världen och fienden kom från öster inkluderna Tjeckoslovakien) och nu. De gamla är en smula trista och tröga kreationer att skjuta med men kvalitetsmässigt är de eoner framför vad man spottar ut sig i Izvehsk för den fabriken fokuserade på lågprisproduktion redan i början av 1960-talet. Svaga punkter på BRNO är vanligen kolvarna (låg träkvalitet och lite slirig inpassning är inget framgångskoncept) och ejektorerna som på vissa kan vara stört omöjliga att komma till rätta med. Men det var då det. I dag görs de i Turkiet och imponerar inte alls...... Därtill har de ingen SvS på programmet längre vad jag vet. Vilket i sig även det bevisar att SvS inte längre är en volymprodukt.

 

Ditt råd til trådstarter om å vurdere brukt er faktisk godt, siden sideliggere er "umoderne" er det kjøpers marked. Men stopp der er du snill, Å tute øra fulle på nye skyttere om hvor dyr en børse må være for å være verdt pengene har ingen relevans for andre enn deg selv.

 

Jag försöker få trådskaparen att inte kasta pengarna i sjön. Vad försöker du göra?

 

Trådskaparen kommer naturligtvis att göra sitt val, och han kommer att få stå konsekvenserna av det med - precis som alltid annars. Vet man inte så frågar man - det är en klok sak att göra. Men man ska vara försiktig med att värdera svaren.... Människor som alltid prioriterar pris före alla andra värden ska man vara lite försiktig med, det är en visdom jag lärt mig med åldern.

 

Jag kan alltid se de som frågar mig i ögonen även efter något år när sakerna börjar bevisa sitt värde. Jag gillar inte att säga "vad var det jag sa" och jag gör det inte speciellt ofta heller eftersom man inte behöver sparka på den som ligger ner. Däremot skulle jag kunna göra det snudd på dagligen - vilket är fenomenalt tragiskt.

 

Men visst - ska man inte skjuta mer än nån ask om året så visst, men då duger ärligt talat vad som helst. Även billigast möjligt i begagnatstället.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Hei pmt

 

Selges noen av bøkene dine i Norge, sender du evt til Norge?

 

Mvh Andreas

 

Jag kan skicka, det är inga problem. Men jag tror du kommer långt billigare undan om du köper böckerna genom en onlinesite som Adlibris eller Bokus. Nu har jag inte skickat speciellt många exemplar till Norge men det verkar alltid bli ohemult dyrt för mottagaren hur jag än försöker. Ni är ju inte med i EU och då vet speditörerna att ta hiskeligt betalt på den svenska sidan......

 

I alla fall Adlibris.no säljer böckerna i Norge. Det vet jag för det har sålts några ex genom dem - av mina avräkningsnoter att dömma i alla fall.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Nå vil trådstarter ha en ny hagle til rundt 20 000 og da blir det for dumt å dra hagler i 50 000 kronersklassen inn.

Ja, jeg hadde nok også sett meg om etter en brukt S/S da vi nå kan bruke blyhaggel her i Norge igjen.

Men trådstarter en nok ikke så " lite nördig på hagelbössor" som noen som skriver her samt at kansje ikke banker ut mange tusen skudd på leirduebanen hvert år.

Og da holder hagler som Sabattin sikkert mer enn nok.

Tar jeg ikke helt feil så har den livstidsgaranti på materialene den er produsert i også.

 

Leste for endel år siden at børsemakerne hos Holland&Holland syntes det var trist at de fleste dobbelrifler og hagler de fikk inn var pusset "istykker" og ikke skutt "istykker"!

Noe som lett kan skje om man kjøper noe i høy prisklasse (om man ikke har ræva full av penger selvfølgelig)!

Link to comment
Share on other sites

Nå vil trådstarter ha en ny hagle til rundt 20 000 og da blir det for dumt å dra hagler i 50 000 kronersklassen inn.

 

Jag drar ju inte in, jag försöker ju styra UT och hjälpa TS att inte kasta sin surt förvärvade slantar i sjön.......

 

Ja, jeg hadde nok også sett meg om etter en brukt S/S da vi nå kan bruke blyhaggel her i Norge igjen.

 

Bly eller stål kvittar lika, man kan skjuta stål i vad som helst som är provat för röksvagt krut - allt annat är en myt.

 

Men trådstarter en nok ikke så " lite nördig på hagelbössor" som noen som skriver her samt at kansje ikke banker ut mange tusen skudd på leirduebanen hvert år.

Og da holder hagler som Sabattin sikkert mer enn nok.

 

I detta får vi vara oense, inte mer än så.

 

Tar jeg ikke helt feil så har den livstidsgaranti på materialene den er produsert i også.

 

Den dagen "garanti" i vapenbrachen betyder annat än att "vi kommer att tillhandahålla reservdelar och reparation inom en 3 årsperiod" så kommer jag att hålla med dig. Men att vänta på en reservdel i 4-5 månader - vilket faktiskt inte är alls ovanligt - så ser jag "garanti" som tämligen värdelöst.

 

Leste for endel år siden at børsemakerne hos Holland&Holland syntes det var trist at de fleste dobbelrifler og hagler de fikk inn var pusset "istykker" og ikke skutt "istykker"!

Noe som lett kan skje om man kjøper noe i høy prisklasse (om man ikke har ræva full av penger selvfølgelig)!

 

Nu kan det omöjligen vara vapnets fel att dess ägare är en komplett idiot. Och nu vet jag inte om H&H är de som drabbas mest av det heller..... Det abasolut vanligaste offret för sådana dumheter (i Sverige i alla fall) är en Beretta S686 SilverPigeon som vissa ägare behandlar som extremt känsliga oljeindränkta lindebarn.

 

Därtill blir "skit" inte "bra" bara för att man för stunden inte har råd med annat. Det gäller vapen likväl som precis allting annat i livet. Om andra har råd ska man inte tramsa bara för att man är avundsjuk......

 

Att man måste ha röven full av pengar för att köpa vettiga bössor är bara dumheter. De som jag jagar med och som jagar med en Purdey eller H&H (det är en 5-6 stycken (varav en möjligen är lite kvasiadlig) samtliga har högst normala inkomster som tom ligger under min) så har ALLA långt sämre bil än mig, och jag har inget att skryta med på den punkten (en 7 år gammal Subaru kallad "Subban" för de som kan svenska och förstår skämtet). Det handlar inte om pengar för jag har aldrig i hela mitt liv köpt en bössa över 40 000 sek. Det handlar bara att prioritera och att begripa vad man ska köpa till vilket pris. Du kan få fenomenalt trevliga bössor för 20 000:-, en riktigt bra brittisk pigeon gun med 3" patronläge, ejektor och 30" pipor är till exempel alls inte omöjligt att hitta. Har man tålamod kan man förmodligen hitta en som är handgraverad och förbannat snygg tom. Varför då tramsa med turkisk lågprisproduktion som garanterat aldrig kommer att vara värd ens en fraktion av nypriset?

 

Jag köpte för en jaktkamrats räkning in en Pedro Arrizabalaga svs på Holts för ett tag sedan. Hemma i Sverige inklusive frakt etc - landade den för lite under 12500 sek. Och det är en SvS med extra allt..... För hand uttagbara sidolås, kassaskåpstät, handhuggen jäkligt snygg gravyr, slanka pipor i stål som man knappt kan hitta i bössor under 100 000:-, case, snyggt kolvträ... Ursäkta men en ny Sabbati för 10 000:-?

 

Mitt tveklöst sämsta köp var en Marrochibock - efter 5 år av kroniska problem gav jag upp och tillverkade nya hanar och avtryckarstänger, riktade hålen för stiften (och fick göra nya större stift) samt rättade till säkringsomkopplaren så den fungerade. Därefter sålde jag den - med rejäl förlust utöver en hel del missade jakter eftersom skrället inte fungerade som den skulle under de åren. Men så är det att vara ung och dum.

 

Köp gärna nytt, men var inte korkade.......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Köp gärna nytt, men var inte korkade.......

 

Nei, men å kjøpe noe til 50 000 (nytt) om man er jeger som skyter noen 100 skudd i året og som har ett våpen som verktøy og ikke noe man onanerer til ?

Men man kan jo gjerne skrive 1000 ord om hvor dumt det er også!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det fremdeles handler om en sideligger til rundt 20K,så er jeg hjertens enig med PMT....Kjøp ikke en ny italiener,eller tyrker.Man kan finne en utrolig fin engelsk bokslås,tysk førkigsproduksjon etc for sånne penger.Kanskje til og med en engelsk sidelås uten ejektor...Utskiftbare choker er noe man som regel tror man trenger...

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Charles Ingram ute for salg i Sverige.Fin gammel skotsk bokslås,med doble pipesett,moderne kammer for 12\70.Pent gravert,side clips,sikring for haneoppfang,(Intercepting sears) og det hele.22 store svenske...kanskje kan den prutes til 18-20 000,-Den ville kostet en formue i dag med sine to løpsett.

Link to comment
Share on other sites

Köp gärna nytt, men var inte korkade.......

 

Nei, men å kjøpe noe til 50 000 (nytt) om man er jeger som skyter noen 100 skudd i året og som har ett våpen som verktøy og ikke noe man onanerer til ?

Men man kan jo gjerne skrive 1000 ord om hvor dumt det er også!

 

Mjo, dét er det vanskelig å argumentere imot, men kjøper man en sideligger er det fordi den får det til å krible i buksa. Skal man ha verktøy kjøper man o/u, tenker jeg.

 

PMT, siden du er godt i gang med å rydde opp i tro og overtro, hvordan går det å skyte stål leirduepatroner i gamle sideliggere?

Link to comment
Share on other sites

Köp gärna nytt, men var inte korkade.......

 

Nei, men å kjøpe noe til 50 000 (nytt) om man er jeger som skyter noen 100 skudd i året og som har ett våpen som verktøy og ikke noe man onanerer til ?

Men man kan jo gjerne skrive 1000 ord om hvor dumt det er også!

 

Men om du menar att det är klokt att köpa nytt för 10 000 kr som sannolikt är rent mög när man kan få en långt bättre begagnad kanonbössa som håller sitt värde är korkat?

 

Bara för att du själv inte vill/kan/har råd kan ju faktiskt andra ha det, eller hur?

 

 

PMT, siden du er godt i gang med å rydde opp i tro og overtro, hvordan går det å skyte stål leirduepatroner i gamle sideliggere?

 

Alldeles utmärkt som regel - så länge den har ett nitroprov och moderna patronlägen så är det inga som helst problem. Gamla tyskar kan dock vara extremt tångborrade och då kan i bland träffbilderna se för jävliga ut. Men bottom line - hagel vet aldrig ur vilken pipa det skjuts och en pipa vet aldrig var den andra pipan sitter.

 

Gillar man inte tanken på att brotcha upp en gammal bössa till 70mm så finns det 65mm patroner laddade med stål så fungerar - men de är lite tröttare och för trånga choker kan spöka till det en del där med.

 

Min gamla H&H har jag nog skjutit 5000 stålskott i vid det här laget - där är inte ens en repa i piporna. Min Powell har jag haft som huvudsaklig banbössa och den har gått nånstans runt 30 000 stålskott. Utöver en hel del heta 3" stålpatroner på gåsjakt. Men båda har patronlägen som följer CIP med ganska långa övergångskoner. Ska man vara flitig så rekommenderar jag att man i alla fall rättar upp munnarna så de blir raka och förlänger övergångskonerna.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt av en diskusjon dere har hatt :P

Nå er Jegerprøven bestått.

Vurdere å legge inn en bestilling for en Sabatti Sirio, men holder også et lite øye på bruktmarkedet.

Grunnen for at jeg vil ha sbs er at jeg har bod altfor mange år i England, og vært med kompisser på jakt.

Sideliggeren falt alltid i smak hos meg.

 

Takker for alle svar og diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg i din søken etter sideliggere. Jeg eier selv en gammel og sliten belgisk sideligger. Ikke stort å skryte av, men ufattelig mye penere enn alt som finnes av o/u modeller (slik jeg ser det).

Ser du har fått mye gode forslag her, men jeg hiver inn disse også: http://borselars.no/vapen/hagle/side-side . Jeg vet ikke stort om Sabatti, men jeg har håndtert et par Yildizhagler og sitter igjen med et solid førsteinntrykk. De har visst også en modell med engelsk skjefte: http://www.yildizshotgun.com/en/elg_15.html .

Kanskje noe å vurdere? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sabatti Sirio er nevnt, antageligvis det beste kjøpet mtp pris og kvalitet.

 

Beretta har jo en modell men noe stiv pris. Hadde jeg skulle brukt 30000+ på Sideligger ville valget falt på Fausti DEA, koster vel 35000 på XXL. Bildene på nettsiden lyver derimot da den som henger på veggen hos XXL Sandvika har flammeherdet låskasse etc, den er absolutt nydelig.

 

Tror nok bruktmarkedet er det beste alternativet som de fleste sier, vanskelig å finne sideligger med utskiftbare choker derimot..

Link to comment
Share on other sites

Sport1 Kongsberg har en "Grulla" med sidelåser i hylla! Prisen på 45k er litt over budsjettet til TS, kanskje innehaver er mottagelig for bud?

Dette ser ut som et pent eksemplar med alt en skikkelig s/s hagle skal ha. (Min mening) Nypris på tilsvarende våpen hos Rogne Våpen, begynner på 75k...

 

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kolla bara att det är en premium och inte en lägre grade, handlare har en förmåga att vara en smula blinda på vad som är premium och vad som är "second grade". Prisdifferansen ska vara större än 45/75 för en second grade.

 

För en premium är 45 ett fynd, för en second är 20 snudd på ett överpris......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skriver i første innlegg pris mellom 1-20 000 kr!

Når forslag om det dobbelte eller mer dukker opp her da så undrer jeg på om alle leser tråden fra startinnlegget!

Når kommer forslaget om en ny Holland&Holland med argumentet at hagla vil holde i 3 generasjoner fremover?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...