Jump to content

260 Rem


msteiro

Recommended Posts

Hvor vanlig er 260 rem i Norge?

 

Lest litt rundt på internett, og liker tanken med "6,5" kule i en kort kasse.

Mange av de amerikanske merkene som kommer i dette til ok priser også.

 

Tenkt å begynne med hjemmelading, og liker tanken på en 260/358 (rein/elg) kombo.

Link to comment
Share on other sites

Det finst nok ein del. Den er nok på stigande kurve, vil eg tru. Enkel tilgang på gode kuler (via DFS-ruta) og hylser (via nedsizing av .308/oppsizing av 243, eller frå fabrikk) gjer den grei å lada. Kort kasse kan vera fint for lette rifler til jakt. Ofte er den lett å lada presis, og 6,5-kulene står seg godt til lange hald. I tillegg har særskild Jørund Lien skrive mykje om denne patrona og dette har nok gjort ein heil del for å gje den tilhengjarar her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 260 remington. Kjøpte en lettvekts-rifle for litt siden, og ville ha et kaliber som ga kort låskasse og liten rekyl. Jeg lader ikke selv, men vet at Lapua har hylser til 260. Forhandleren som solgte meg våpenet hadde merket en økning i salget av dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver 260/358 rein/elg kombo. Kjenner et par som har det og de virker da fornøyd. For egen del har jeg 260 Rem - 308 Win - 338 Fed i samme kasse. Det hele ble tilpasset i fjor sommer. Godt fornøyd så langt og den virker rimelig enkel å lade til samme treffpunkt med flere kuler. Regner med 260 får sin debut på storviltjakt til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har 308 nå, så tenker beholde den litt til jeg får dreis på lading.

Var innom tanken 6,5cm, men virker som mer ladekomponenter tilgjengelig til 260.

Den marginale effekt/presisjons forskjellen er ikke så viktig.

 

Kan man bore opp et 243 løp til 260?

Grunnen til at jeg spør er ideelt kunne jeg tenkt meg en 260 i Rem Model Seven, og veldig mye 243 å få til ok penge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem 7 i .260. Eneste boltrifle jeg eier. Presis nok til å skyte innertiere på 100 m. Hvis jeg skulle endret noe måtte det være et tjukkere litt lengre løp (55cm?) både for å være sikker på at den holdt anslagsenergikravet, og fordi man opplever litt rekyl og munningsvipp. Alternativt en demper.

Link to comment
Share on other sites

Har 308 nå, så tenker beholde den litt til jeg får dreis på lading.

Var innom tanken 6,5cm, men virker som mer ladekomponenter tilgjengelig til 260.

Den marginale effekt/presisjons forskjellen er ikke så viktig.

 

Kan man bore opp et 243 løp til 260?

Grunnen til at jeg spør er ideelt kunne jeg tenkt meg en 260 i Rem Model Seven, og veldig mye 243 å få til ok penge.

 

For enkelhetens skyld, borre opp: Nei

Bytt pipe og kaliber, jeg har selv en rem mod 7 i 243, den har jeg fått bygd om med pipeskift system og har en pipe i 243 win og en i 358 win, er selv glad i 6,5 kalibret og skal få en pipe til tilpasset i 6,5 creedmore. Usikker på hvor mye ferdig ammo som kommer til den, men jeg lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Har 308 nå, så tenker beholde den litt til jeg får dreis på lading.

Var innom tanken 6,5cm, men virker som mer ladekomponenter tilgjengelig til 260.

Den marginale effekt/presisjons forskjellen er ikke så viktig.

 

Kan man bore opp et 243 løp til 260?

Grunnen til at jeg spør er ideelt kunne jeg tenkt meg en 260 i Rem Model Seven, og veldig mye 243 å få til ok penge.

 

Kontakt "Snapphane", oghør om han kan reline løpet til 6,5. Han reliner slitne piper til grovrere kalibre,

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke med han, men 260 planene mine ble lagt litt på is, da jeg allerede har et 6,5 løp som skal monteres hos han nå snart.

Hadde egentlig foretrukket en kort kasse, men siden jeg fikk 3006n (som nå blir 6,5) av svigers, vil jeg bruke denne først og fremst.

 

Men hvis det ikke er noe problem, er det veldig greit å vite til den dagen jeg finner ut at jeg MÅ ha en til børse:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...