Jump to content

Z6i vs R2 vs V6 2,5-15x56


Riflejeger88

Recommended Posts

Skal ikke uttale meg om Z6i eller V6 da jeg ikke har prøvd de, men jeg har hatt Meopta R2 2,5-15x56. Optisk sett er siket særdeles bra, nesten sånn at jeg ikke kan forestille meg at det kan bli særlig mye bedre. Dette gjelder både i dagslys og mørke. Men siktet har etter min mening 3 svakheter som Meopta burde ha unngått.

- Lysprikken er unødvendig stor (2,5cm @100m) og litt følsom på hodeplassering. Dvs. at om man ikke plasserer hodet korrekt er ikke lyspunktet "knallrødt" men litt "blast".

- Hvorfor bruke retikkel "tysk nr. 4" type "grov" når man har lys i siktet. Trådkorset er bortimot ubrukbart uten lys likevel.

- Mangler parallaksejustering. På lengre hold må man velge om målet eller trådkorset skal være i fokus. Veldig fremtredende på max forstørrelse. Dette gjør skyting på små mål på lengre avstander enda verre.

I mine øyne er dette et typisk storviltjaktsikte på normale avstander. Og til det er det meget bra. Jeg kjøpte det til småviltbørsa og solgte det pga overnevnte svakheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge. hva som er verdt 7-10000 kr må hver enkelt selv avgjøre, jeg mener det er verdt det. Men det er tydlige forskjeller på de to siktene. det er dorull effelt på meoptaen. Swaroen er rett å slett bedre å se igjennom. men for all del meoptaen er en veldig god kikkert men ikke like god som Swaroen i bruk. Egenskapene i mørket skal jeg ikke si noe om da jeg kun har brukt Swaroen til dette. Men det skal også sies, hadde en z4i 2,5-10x56 som var hakket bedre i dårlig lys enn z6i 2,5-15x56 jeg har i dag. er vel ofte slik at superzoom kikkertene med 6-8 zoom er dårligere i mørket enn de med 4 gangeren.

Har fortsatt et par meopta kikkerter å det som irriterer meg mest med de er tommeklikk. Jeg mener europeiske kikkerter skal ha mm. men markedet er nok størst i USA så da får de det de vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...