Jump to content

Lyddemper


Roffe77

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er tre kompiser som vurderer å gå til anskaffelse av lyddemper. Vi har alle Tikka T3 Lite i kaliber 30-06 og demperne vi har sett på er Hausken 151 eller 224. Så begynner det morsomme, for vi får rimelig ulike svar etter hvem vi spør.

 

Lyddemping og rekyl

Hausken 151 anbefales av en av forhandlerne hvis hovedformålet kun er å dempe smellet. Hausken 224 hvis man også ønsker å dempe rekyl. Dette begrunnet i at Hausken 151 er lettere (riktignok bare ca 80 gram). En annen forhandler mener at dette bare er tull. Med et så kraftig kaliber som 30-06 behøver man en større demper. Jeg må si meg enig i sistnevnte da produktsidene til Hausken indikerer en viss forskjell i støydempingen mellom disse to. Noen av dere som har synspunkter?

 

Kapping av løp og påvirkning på hastighet og treffpunkt

Så kommer det til det evinnelige spørsmål om kapping av løp og hvordan dette påvirker kulehastighet og treffpunkt. Vi har fått servert følgende påstander fra de ulike forhandlerene:

 

- Man må ikke kappe løpet, men putter man på lyddemper uten å kappe så påvirker det balansen i børsa, noe som kan være uheldig. Nå har jeg testet i butikken med å tre innpå en lyddemper av typen Hausken 224 uten at jeg merket så mye forskjell i balansen. Synspunkter?

 

- Kapping av løp medfører lavere hastighet og derav treffpunktendring ift et løp sm ikke er kappet

- Kapping av løp medfører ingen endringer av betydning da hastigheten på kula er så høy i utgangspunktet (Tikka har 57 cm løp, og man kan kappe ned til 51 cm uten betydning for hastighet og treffpunktavvik)

- Kula får høyere hastighet når man setter på en lyddemper (dette tror jeg ikke stemmer med fysikken)

 

Jeg har ikke så veldig lyst til å kappe løpet mitt så fremst jeg ikke må. Har dere noen synspunkter på kapping av løp, kulehastighet med og uten lyddemper, med og uten kappet løp, og eventuelle treffpunktavvik mellom kappet og ukappet løp?

 

Med hilsen

Noe forvirret jeger

Link to comment
Share on other sites

Eg vil anbefale 224, sida den berre er 80 gram tyngre. Den dempar både lyd og rekyl meir effektivt. Angåande løp. Som du skriv syns du at det er heit greit å ha 224 på utan å kappe, og då ville ihvertfall eg beholdt lenga. Du taper fart uansett viss du kappar løpet. Angåande sistnemde punkt. Du får faktisk eit par m/s ekstra med demper, sida den blir ein slags forlengelse av løpet (leste det i eit jaktblad). Så konklusjonen er: størst mogleg dempar og lengst mogleg løp, så lenge det ikkje blir altfor framtungt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter også JD184. Jeg har 224/228 til til både 30-06(58cm løp) og til 9,3(40cm) løp. Men begge har fått nye JD184 til bruk på jakt. Har også personlig erfaring med tilsvarende dempere til 30-06(45cm løp). Min erfaring viser at mindre demper gir mindre demping av både lyd og rekyl, men det er ubetydelig forskjell. Kjennes ikke børsa smidig og balansert blir man ikke fornøyd med demper.

Jeg synes 58cm løp og lang demper er noe dritt å gå med i skogen, men den brukes bare på bø'n og posting i åpent lende. Kort/kort 9,3 foretrekkes til jakt i skogen og ved gåing.

Hadde jeg hatt kun en pipe til jakt på normale avstander, under 250-300 m, ville jeg hatt 30-06 kappet til 45-50cm og brukt JD184.

Link to comment
Share on other sites

Du får litt reduksjon i hastighet. Feks da jeg kappet min 9.3 fikk jeg en reduksjon i hastigheten på ca 30 m/sec. Gikk fra ca 60 til 45cm løp. I prakisis har dette liten betydning, bare bruk kalkulatoren til Norma.

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... ik/iframe/

 

For å vise hvor lite betydning det har i praksis. En patron som gav et reffpunkt på 400m har nå samme treffpunkt og hastighet på ca 387 meter. Disse 13 metrene har i praksis ingen betydning, derimot får man litt mer smell og rekyl.

 

På 30-06 får du nok litt mer reduksjon i hastighet, men i praksis har det nok liten betydning, kanskje du skal kappe på 48cm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 15 grams kule Norma 232 grain JaktMatch. Målte den til ca 745 m/sek og ca 715 m/sek med kortere løp (den er oppgitt til 765 m/s). Jeg vil tro de fleste tyngre kuler får mindre hastighets reduksjon, men det vil variere.

 

Se på denne tabellen om 308 :

 

http://www.thefirearmblog.com/blog/2015 ... ity-tests/

 

Tyngre kule gir mindre tap og 168 grain gav bare et tap på ca 6 m/sec pr tomme. Men derimot 180 grain kula ga litt større tap.

 

 

Denne testen med 45 acp :

http://ballisticsbytheinch.com/45auto.html

Viser til og med at kortere løp (10 tommer) gav høyere hastighet en 18" med tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...