Jump to content

17 hmr pussing...


BixTheBug

Recommended Posts

Jeg har hatt to rifler i nevnte kaliber. Den første, en Savage 93 pusset jeg to ganger. Etter 450 skudd og rett før den ble solgt.

Den samla på godt under en merkelapp (sånne til skivelapping) hver gang jeg testa.

 

Den jeg har nå, en CZ455 samler på hjørnet av en merkelapp uten at den er pussa noe særlig utførlig.

 

Det jeg leser er at de fleste som opplever at 17HMR begynner å spre dårlig har ei krone som bare er skitten og at den etter rens samler bra igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dra snoken gjennom et par ganger hver gang jeg har vært å skutt no særlig mer enn 20 skudd. Mest bare for å få ut kruttrester og diverse før jeg setter børsa bort. Bruker 17 mye til fugl og vil at alle 1. skudda sitter der de skal :)

 

Når jeg merker at gruppene åpner seg fra innafor 10'ern på de små XXL blinkene føler jeg det er på tide med en puss. Estimerer dette til et sted rundt 200 skudd, men YMMV. Min erfaring med kaliberet så langt gir meg ikke inntrykk av at det krever veldig mye pussing, men mer enn mye annet. Men slik ammunisjonstilgangen er nå om dagen er pussing min minste bekymring. Jeg har bytta tilbake til 22lr løpet og lar det nok stå i all overskuelig fremtid.

Link to comment
Share on other sites

"Gjør det selv"- pussesnor:

Ta et tykt fiskesnøre, til havfiske. Lengde litt mer enn 2x pipelengden. Tvinn snøret (batteridrill), og legg de to tampene sammen, slik at snøret tvinner seg sammen i dobbel tykkelse/halv lengde. I den ene enden har du nå en løkke, i den andre to tamper som du smelter samme med lighter el.

Dette pussesnøret er stivt nok til at det er lett å dytte igjennom fra kammerenden, og i løkken kan du dytte inn pusselapper.

Obs! Pusselappens størrelse er viktig! Fastkilt lapp/snor i .17- løp er fiklete å få ut. Prøv deg frem litt forsiktig til du har funnet riktig mengde. Jeg bruker ferdige .22 - lapper; 1 passer perfekt til .17, 2 til .22 og 3 til .30

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...