Jump to content

Jakt med drilling (bilder)


gordon setter

Recommended Posts

Tenkte å lage en liten tråd med bilder av jakt med drillingen, artig om også andre har bilder å legge ut av drillingene sine og jakt også. Er jo mange her inne på forumet som viser interesse for drilling.

 

Dette første bilder er fra nå lørdag, ble skutt bare denne rypa, var desverre eneste rypa jeg så i fjellet den dagen. Dårlig rypeår i år for å si det mildt.

Gordon Setteren på bilde er Sarek, hunden til en kompis av meg som jeg lånte denne dagen, en trivelig unghund på litt over året.

Rypa ble felt med hagle, skutt sittende på bakken. Senere på dagen fikk jeg skutt en kråke med rifleløpet men har ikke bilde av den.

Kommer med flere bilder etterhvert..

 

Drillingen er en:

Merkel K96 standard i kal 20/76 og 5,6x52R, en ren småvilt drilling :P

normal_003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ny drilling i fjor, eller riktigere reklamasjonsbyttet inn en Zollidrilling med kammerfeil. Da ble det en Merkel K96 i 12 / 7-57R Dette er blitt universalbørsa når jeg og dachsen er på jakt :D Jeg skyter allt som skulle være jaktbart når han er ute og driver, og da er en drilling god og ha. Bruker slapt ladet 175gr hornady RN ca 700m/s med nydelige slakt som resultat. Både på smått og mediumstort villt.

normal_Malvin08_009_%5B800x600%5D.jpg

Her er den med på årets første jakt 25 sept.

normal_A-Tec_002_%5B800x600%5D~0.jpg

Og her står de begge klar, dagen før.

Matorgel er tingen, når man jakter universalt :D

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en hare i går med drillingen, en Blaser D99 20/20-7x57R toppet med Zeiss 1,5-6x42

Haren stoppet opp på 50-60 m hold så da fikk den seg en hjemmeladet 10,1 grams Oryx i bogpartiet, slapp å gå ettersøk for å si det forsiktig :shock:

Legger ut ett bilde av dachsen og haren, drilling kom ikke med på dette bildet desverre.

 

Med dachs og drilling er man klar for det meste :D

26_10_08.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann Gordon Setter!

Tar med et par bilder fra vår vinterjakt i Mars i år.

Jeg har også en Merkelt K96, min er en lux i 20-76/6.5x57r. Her er min og Gordon Setter sin ved siden av hverandre

Skaubjnndobbeldrillingpvinterjakt.jpg

 

her er vi nede i en frossen bekkedal. Skjøt rypa med hagleløpet, med kikketsiktet på 6 x forstørelse! Rypa ligger frem og til venstre

SkaubjnnDrillingrype.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i går, kjøpte kort for en dag på et grunneierlag på Kvaløya utenfor Tromsø. Er ikke lov å jakte med hund på dette grunneierlaget, så ble med meg og drillingen på jakt denne dagen.

Så faktisk en del fugl, og fikk skutt noen skudd med hagleløpene, men mye bom, er ikke helt konfertabel med fluktskytingen med drillingen, og må få gjort noe med dette, skal ikke være mulig å bomme på så opplagte sjanser som jeg hadde.

Men vingeskjøt ei rype som gikk ned i et kratt, lette lenge etter denne men måtte gi opp. Med hund hadde denne blitt med hjem. (Baglimit på 2 ryper så forstår ikke helt forskjellen på jakt med eller uten hund) Tror man skadeskyter flere uten hund og ergo legger igjen mer død fugl i fjellet en med hund..men men.

 

Senere på dagen kom jeg over denne fjellrypesteggen, bildet er tatt på 80-90 meter (Har en Cannon eos 450D med 55-250 linse som gjorde det mulig)

Så i kikkertsiktet at jeg traff, ser opp og ser en rype som flyr, men tror min ligger der oppe, noe den ikke gjorde, bilde under er av skuddplassen, fjær og blod, var mye blod, den hadde rullet et stykke ned og kommet seg på vingene. Fant denne igjen sittende et par hundre meter unna. Fikk gitt den et skudd med hagleløpet på bakken, men var langt hold, og siden den trippet voldsomt og var på tur å fly rakk jeg ikke å legge meg ned igjen for rifleskudd. Den var helt rød i buken der den fløy avgårde.

Ble desverre ikke noe fugl med hjem denne dagen, værste jeg vet er slike skadeskytinger når man ikke finner igjen viltet.

 

normal_Rype1.jpg

 

Beskjært bilde.

normal_002.jpg

 

normal_Rypeskadeskutt1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...