Jump to content

type våtfor??


cita

Recommended Posts

Har en valp på 3 mnd. som jeg lurer på om skal begynne å våtfor etter hvert.

Har litt trua på at det er mer "naturlig" for hunder.

Prøvde litt med vom og hundemat men hun ble litt løs i magen,muligens jeg startet med litt for mye.

Blandet tørt og vått.

Da er det jo Norwegian polar og vom/hundemat som er å velge i,er det noen med erfaring med de to typene ??

Eller er det tørrfor som gjelder ?

Link to comment
Share on other sites

Er ingen foringsekspert. Men det viktigste er vel kvalitetsfor for valper, enten du velger tørrt, eller "vått" for.

 

Vet ikke hva du mener med Vom" Det er et hundfor som heter Vom, men de har flere produkter. Og så er det frysetørket vom, som må (bør) bløtes før det gies. Så, jeg vet ikke hva du har brukt og eventuelt blandinger av dette. Hundefloret Vom, har godt rykte.

 

Men når en går over til nytt for, bør en altid begynne forsiktig og så øke gradvis. (Løs mage er en av symptomene, på feil foring). Riktig sammensatt våtfor, er sikkert det beste. Men det er mange år siden (noen hundeliv) jeg tok noe hensyn til dette. (Og jeg har hatt og har hardtarbeidende hunder).

 

Har ikke sjekket om Norwegian Polar, har begynt med valpefor. Men den vanlige typen (frossen i blokker, eller i hermetiske pølser), er etter min mening unødig "kraftig" for en valp og er ikke sammensatt riktig for valper. Selv om jeg vet om noen som har brukt det, så anbefaler jeg det ikke. Det er primært for, for voksne hardtarbeidene hunder, som trekkhunder, fuglehunder og en del jakthunder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med vom & hundemat. Ser ingen grunn til å samle erfaringer med noe annet. Tidligere hunder er oppfostret på tørrfor i diverse varianter. Den første fordelen jeg merket, var at bikkjene er steinfornøyde når vom blir servert. Pels, tenner og klør har også vært helt i toppsjiktet. Nå har jeg ikke jakthunder, men en rottweiler og en riesenschnauzer. Førstnevnte er kjent for å fise hemningsløst...hele tiden. I alle fall har alle mine stinket død uansett fôr. Dette er også uhyre sjeldent nå. Mine får kun vom og jeg får, som du skjønner, ikke fullrost fôret. En annen bieffekt er også prisen. Det går 2.4kg hver dag, og da passer det bra å betale 15,- pr kg[sMILING FACE WITH SMILING EYES] Løs mage er ofte pgs rask overgang til nytt fôr, og enda oftere forbigående.

Link to comment
Share on other sites

Norwegian polar er jo varmebehandlet og da føler jeg at litt av poenget er borte.

Fôra på Vomog hundemat siden 2004 på 3 forskjellige hunder og kommer til å fôre på det så lenge jeg har hund :)

Link to comment
Share on other sites

Reint rått kjøtt har ikke så mye næringsverdi i seg selv. Noe proteiner men lite fett.

Derfor innmat som vom, lever mm. brukes.

Hunder forbrenner fett som drivstoff.

Og jo bedre kvalitet på fettet jo bedre.

Derfor hunder utnytter fettinnholdet i rått fôr bedre enn det som er sprøyta på mais/kornkulene som tørrfôr er lagd

av.

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å vertfall ikke bare bruke våtfor, har hørt om hunder som har fått problemer med tennene etter å KUN ha spist våtfor.

Tørrfor er med å rengjøre tenner også, hundene mine får tørrfor noen dager og VOM noen dager.

 

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe hundemat med kvalitet, det er ikke så mye ekstra penger for at hunden skal ha det best mulig.

 

Kan trygt si at de liker vom best, for da er Sikkel-dammen på gulvet mye større før de får maten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd at de får mer tannstein av å kun gå på V&H men er jo stor forskjell på hunder på generell basis. Mine har alltid fått bein og tygge på så tannsteinproblemet har vært lik 0 her :)

Om man vil være pirkete så bør man vel heller spørre seg om hva de har gjort med fettet i tørrfôr når en sekk der fôret innholder 32% fett kan stå i ett år i 20 grader celsius uten å harskne.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen vitenskaplig dokumentasjon på dette men kjenner flere som har hunder nå med mye mindre magetrøbbel etter at de begynte med Vom og hundemat. Merkes spesielt i tiden det ikke er båndtvang. Altså den tiden da hundene lett finner ting å spise i naturen som kansje gjør at de blir dårlige i magen.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar ut en porsjon Provit vom eller storfekjøtt fra fryseren og tiner i kjøleskapet over natten. Dette blandes 50/50 med kvalitets tørrfor og serveres direkte slik at tørrforet ikke blir mykt. Kaldt vann ved siden av. Stor matlyst, flotte tenner og pels, lite møkk.

Sper på i sesongen med vom,nyrer, lever og avskjær fra hjort.

Link to comment
Share on other sites

Har en 12 år gammel flatcoat som spiser Labb våtfor med ren vom, dette blandes med tørrfor og noen ganger litt kokt ris og leverpostei, madamen pleier å kjøpe storfe lever som først kokes og så tørkes i ovnen, skjæres i terninger og brukes som belønning og snacks....hunden er sprek som en valp og speilblank i pelsen....selv om han har fått Cushigs

Link to comment
Share on other sites

Det er litt morsomt å lese om alle "ekspert" råd, som kommer her. TS har ikke beskrevt hunderase, eller bruksområde. Men da jeg vokste opp levde gårdshunder (også jakthunder), på potetskrell, skyller (div. avfall, hovedsakelig vegitabelsk) og en skjelden gang beinrester m/noe slintrer. De fungerte ok, selv om det sikkert ikke var optimalt.

 

For meg virker det som, om mange av de som uttaler seg på slike furum, kan lite om ernæring (samme med meg). Bare synser, bassert på markedføring og kanskje trekkhundmiljøet, for sledehunder. De sist nevnte, bedriver ekstremsport og ønsker rask utvikling av sine hunder og optimal oppbygging av kropp, med anntatt riktig fysisk trening. (Mer ekstremt, enn østeuropisk ernæring for talenter innen idrett, for barn/ungdom)

 

Da TS ikke har nevnt noe om hundetype og bruksområde, er det unødvendilg å forsøke å finne det optimale for, for en god oppvekst. "Soffahunder" trenger ikke et optimalt for, for å leve et ok liv. De trenger kun et ok for. Til sammenligning, hva er optimalt for mennesker? Vi spiser da ikke det, vi egentlig "konstruktert" for! Vegetabelsk ernæring!

 

Men annerkjente gode tørrfor, er mer enn akseptabelt og noe av det beste hunder kan få. Og uten spessiel kompetanse, det beste en kan få. Mange jaktmiljøer (samt mange, i trekkhund miljøet) benytter kun tørrfor. Kanskje med en "topping" av protein- og fett prosent, før og i ative perioder.

 

I min barndom/ungdom, var det mitt første avsnitt her, som gjaldt. Da jeg begynte med stående fuglehunder (hardtarbeidende hunder, det meste av året. Jakt og fysiskt trening.), begynte jeg med ekstremfor, som slakteavfall, tilpasset slakteavfall, Norwegian Polar, m.m, for jakt 7 - 21 dager (7 - 10 timer/dag, i søk). Da fungerer ikke det opptimale våtfor, grunnet temperatur, o.l. Så, jeg/vi benytter tørrfor. Og det fungerer (uten vekttap), hvis en vet hva en driver med. For meg (med aktive jakthunder), vil ikke V&H fungere, da det er alt for lite både protein og fett i deres for, uansett tørrfor, eller våtfor. Men for for de fleste hunder, vil dette og div. andre for, fungere bra. Ellers er det mye annet bra for, både våtfor og tørrfor, enn det fra andre enn V&H.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bittelitt kjenskap til langdistansekjørerne her i Norge og snakka litt med bla. Robert Sørlie om fôring.

Merkelig at han sier at grunnen til at de fôrer med rått er at tørrfôr ikke holder.

Og mtp at han er sponsa med alt tørrfôr han klarer å få i bikkjene sine og med ulempen det er å fôre så mye bikkjer med fôr som må oppbevares i mange frysere samt tines så synes jeg at det er merkelig at han i det hele tatt fôrer på V&H.

Men, Robert Sørlie og Sigrid Eikran tar nok feil når det kommer til fôring!

Men jeg mitt dumme naut stoler mer på de flinke trekkhundfolka når det kommer til fôring av hund enn folk som driver med andre hundeaktiviteter.

 

Og en annen ting er jo at våtfôr kommer i flere forskjelllige typer!

Akkurat som tørrfôr.

Så hva slags rase og hvilket aktivitetsnivå hunden er/har spiller ingen rolle!

Så lenge hundeeier kjøper fôr som står til hundens aktivitetsnivå/forbrenning!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bittelitt kjenskap til langdistansekjørerne her i Norge og snakka litt med bla. Robert Sørlie om fôring.

Tja, ... jeg kjenner både nomekjørere- og nordiske hundekjørere, samt det "stående fuglehundmiljøet" og synes dette blir tullete. Sørlie/Eikran markedsføerer sine produkter, som de er sponset av! Og ikke nødvendigvis det foret de bruker. Og de er ekstremspotutøvere! Glem dette, for dere vanlige som har vanlige "sofahunder".

 

Men selv R.S. og S.E. bruker tørrfor! Jeg kjenner ikke de nevnte personer personlig, men jeg kjenner dem og andre, via miløjøet og generelt miljøet. De vil aldri, oppgi sitt spesifikke hundefor!

 

Og bassere seg på hva folk (trekkhundmiljøet) gir sine hunder, er tull. Ikke nødvendigvis feil, men det blir for oftest for "kraftig kost", d.v.s. for mye proteiner og fett. Det har ikke "sofahunder" bruk for. De blir bare feite! For (hardt-arbeidende) voksende hunder, er V&H IKKE tilfredstillende, verken for meg, eller Robbet/Sigerid. For valper er det ikke så nøye, hvis de får et annerkjent for.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at de fleste jeg kjenner som driver med hundekjøring eller andre hardt arbeidende hunder har stikk motsatt erfaring da!

Bruker ofte en blanding av tørrfôr og V&H.

Eller frysetørket vom sammen med tørrfôr om det er problemer med oppbevaring av frossent fôr!

Så beklager at jeg ikke har så mye tro på at du sitter med hele fasitten her Geco5.

Om man sammenligner opptagligheten på tørrfôr kontra V&H så har rått fôr mye høyere opptaglighet pga manglende varmebehandling.(kjent ernæringsfysiologi) Så å se på fôrsekken og tro at det som står der er næringa hunden får i seg stemmer nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at de fleste jeg kjenner som driver med hundekjøring eller andre hardt arbeidende hunder har stikk motsatt erfaring da!

Tja... jeg tviler også på, at dine råd er noen å samle på! :)

 

Har jeg sagt det er en motsettning, for de som driver med den type hundhold? Les det jeg skriver! Men å anbefale dette, for vanlig hundhold er tull!

 

Tross frykt for å bli personlig, så hadde det vært interessant å vite hvilken hunderase du har og hva de har prestert!

Link to comment
Share on other sites

Å, du vil se hvem som kan tisse høyest?

Du kommer med mange useriøse påstander, uten på kunne komme med noe seriøs dokumentesjon, eller sannsynelig erfaring. Så gjerne "pisse høyset", kanskje du og likesinnede forstår forskjellen.

 

Har sett noen av dinne kommetarer i tildigere (andre tråder) og det virker ikke som om du har så mye erfaring. Kanske noe bedre etter noen ti-år. :)

Link to comment
Share on other sites

Kansje sett ut fra dine øyne men hvem sier at du sitter med fasitten som sagt?

Din påstand, at andre har annen erfaring, er tvilsom. At du har det, betyr lite. :) Jeg og tusner av andre (med hardtarbeidene hunder), har annen erfaring. Hva med deg? Har DU en/noen hardt arbeidene hund (hunder)? Og hva har de prestert?

Link to comment
Share on other sites

Tror du bare kan legge vekk det forsøket på hersketeknikk med en gang!

 

Du kommer med påstander om at andre folk ikke har noe erfaring og at du selv og tusner andre kan dette.

Jeg har mest erfaring med drivende hunder/hihunder men de regnes sikkert ikke av fuglehundfolket som hardtarbeidende hunder.

Tiden i ungdommen med trekkhunder regner jeg ikke da jeg da ikke hadde spesielt med ansvar.

Du har noen norgesmestere antar jeg pga måten du skriver?

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen av dinne kommetarer i tildigere (andre tråder) og det virker ikke som om du har så mye erfaring. Kanske noe bedre etter noen ti-år. :)

 

Herre gud! Du er ikke sann! Hva har dette med muslimer å gjøre? Underkastelse, hjernevasking, eller tvilsom propaganda?

Link to comment
Share on other sites

Tror du bare kan legge vekk det forsøket på hersketeknikk med en gang!

 

Du kommer med påstander om at andre folk ikke har noe erfaring og at du selv og tusner andre kan dette.

Tviler på at du har noe som helst erfaring, slik du uttaler deg! Hihunder, er alt fra "sofahunder, til i ekstreme tilfeller, middels aktive jakthunder. Så, dårlig refferanse. :( Men det kunne jo vært interessat med premieringsgaden og i hvilken prøve du har på dine hunder da? Jeg kan bevise mine hunders premineringer. :)

 

Tror du skal holde deg til ting (du kanske kan) og ikke det du tror du har "peiling" på.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...