Jump to content

Salongrifle i voksen størrelse, til banebruk/jakttrening


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har forslag til salongrifle i mer voksen størrelse? Jeg ønsker den som et supplement til treningen med min T3 på banen. Primært ikke til jaktbruk med andre ord, og vekten med kikkert og demper bør nærme seg fire kilo.

 

Kriterier:

1 Bolt, ikke semi

2 Stokk med voksne mål, helst noe som kjennes som en vanlig jaktstokk. Helst tre, ikke plast

3 Presisjon

4 Totalvekt 3,5-4 kg

5 Lavere pris enn en full jaktrifle...

 

Har fiklet på Cz455 Varmint, men syntes den ble for framtung og stokken for luftgeværaktig. Har også kjent på Sako Quad varmint, og likte den, men synes den er for dyr :-/

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte sammen ei "voksen" salongrifle for litt sia. 200STR, GRS stokk, Leupold VX2

12B81803-3FC3-46D3-9814-BAD487FDC944_zpsd7pgrkyu.jpg

 

Den oppfyller kravene dine 1-3, og i mange tilfeller 5 - 4 sliter den litt med. Men voksne mål = voksen vekt. Men jeg aner ikke hva den veier.

 

22-Saueren kan jo også få seg en McMillan-stokk, da blir den iallefall voksen, her med Atec Maxin fremst og IOR 3-18x42 oppå.

IMG_6672.jpg

 

Det morsomme med Saueren er jo at jeg ikke "har" disse våpnene akkurat nå, men jeg kan lage dem når jeg vil, - Saueren kan være jaktrifle, DFS-børse, LH-rigg, jaktfeltrigg, eller voksen salongrifle - 22-treningsrifle til DFS, med 5-10 minutters mellomrom :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den saueren er jo selvfølgelig flott, men koster mange ganger det jeg har lyst til å bruke på dette. Abschützen kjenner jeg ikke. Ser flott og veldig dyr ut...

 

Skjønner ikke at neste alle salongrifler skal lages så puslete :-/

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter med Tikka T3 til vanlig og vil ha noe som ligner ville jeg definitivt gått for Sakoen. Helt identisk avtrekk, samme utforming på stokken, cirka samme vekt og balanse og omentrent like mye plast :mrgreen: Ser Beveren sport selger den for rett under 11;

http://www.beverensport.no/products/sako-quad-varmint

Fortsatt ikke en veldig billig salong, men "likhetsfølelsen" er det ikke noe å si på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Noen som har forslag til salongrifle i mer voksen størrelse? Jeg ønsker den som et supplement til treningen med min T3 på banen. Primært ikke til jaktbruk med andre ord, og vekten med kikkert og demper bør nærme seg fire kilo.

 

Kriterier:

1 Bolt, ikke semi

2 Stokk med voksne mål, helst noe som kjennes som en vanlig jaktstokk. Helst tre, ikke plast

3 Presisjon

4 Totalvekt 3,5-4 kg

5 Lavere pris enn en full jaktrifle...

 

Har fiklet på Cz455 Varmint, men syntes den ble for framtung og stokken for luftgeværaktig. Har også kjent på Sako Quad varmint, og likte den, men synes den er for dyr :-/

 

Hva med en CZ455 American og et par justeringer (hyperlinker i teksten):

 

1. Det er bolt, ikke semi. Avtekket justeres med et Yodave triggerkit. Jeg har dette, og avtrekket mitt er krypfritt og på ~600 gram.

 

2. Stokken byttes til en Boyds (min favoritt er Pro Varmint, men det er mange under $100-grensa). Så kan du sette på en kolbeforhøyer og evt. en kolbeforlenger.

Jeg har ikke forlengeren, og jeg er 180cm.

 

3. CZ455 har rykte for god presisjon, gitt nytt avtrekk. Ønskes bedre presisjon kan pipa byttes til ei match-pipe, men da ryker budsjettet ditt ;)

 

4. Du kommer greit innafor vektkravet ditt, gitt en "normal" kikkert, med de løsningene jeg har skissert her :)

 

5. Dette er relativt,

CZ455: 6000 kroner, men du kan selge den originale stokken

Yodave: 150 kroner

Boyds (ferdig inn til Norge): 2000 kroner

Kolbeforhøyer: ~400 kroner

 

Da er du ferdig på snaue 8000 kroner (gitt at du selger originalstokken)

(Men så har jeg ikke tatt med kikkert og montasje).

 

Har jeg glemt/oversett noe?

Link to comment
Share on other sites

har rykte for god presisjon

Rart man ikke ser CZer i BR50, (der BR50 er rell konkurranse, ikke Norge), eller i ISSF skyting på 50m. CZen er presise nok, men både Sako, Anschütz og Sauer er trolig enda mer presise. Det er uansett på et nivå som få klarer å realisere.

 

Da er du ferdig på snaue 8000 kroner (gitt at du selger originalstokken)

Som Anschutzen eller Sakoen koster nye... Cry once :wink:

 

Den rifla du egentlig ser etter - nemlig Sako Finnfire, lages dessverre ikke lenger. De er dessuten nesten aldri til salgs, og jeg skjønner hvorfor. Du kan jo lete etter en brukt, for de fins - men ikke hold pusten.

finnfire_range_0.png

 

K

Link to comment
Share on other sites

har rykte for god presisjon

Rart man ikke ser CZer i BR50, (der BR50 er rell konkurranse, ikke Norge), eller i ISSF skyting på 50m. CZen er presise nok, men både Sako, Anschütz og Sauer er trolig enda mer presise. Det er uansett på et nivå som få klarer å realisere.

 

K

 

Et rykte kan være så mangt :)

 

Men i ISSF 50m er det vel uansett ikke "vanlige" salongrifler til under 10k som benyttes ;)

Bleiker og Anschutz her koster jo i området rundt 60k, og det er derfor *litt urealistisk å ta med denne konkurransegrenen.

 

BR50 kjenner jeg lite til, men jeg forstår at det er Benchrest på 50 meter. Hva er "normal" kostnad på disse børsene? Jeg tviler på at det er rundt 10k :)

 

Jeg følger noen PRS-aktige .22-matcher, og her er topp 5 en blanding av custom CZ455 med Lilja-piper og KIDD Supergrade 10/22 (som begge også er altfor dyre for trådstarter).

 

Her er en 5-skuddsamling (ikke min, men en kamerat) på 183 meter med CZ455, Lilja Match-pipe og Lapua Center-X-ammunisjon.

Jeg syns det er ganske rå samling, og det viser med tydelighet at CZ455 kan levere god presisjon i de rette hender.

 

normal_12891502_1015856261782783_8430246828593295343_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lilja Match-pipe og Lapua Center-X-ammunisjon.

Jeg syns det er ganske rå samling, og det viser med tydelighet at CZ455 kan levere god presisjon i de rette hender

Nei, det er et eksempel på hva ei Lilja Match-pipe kan levere ;) Den koster vel dessuten mer enn CZen man setter den i? Både Saueren og Anschützen min kan skyte sånn som det der (og har gjort det) om alt liner opp - rett fra eska.

CZen er ei super budsjettrifle, har en 5k budsjett, så er det knallrifler, har en enda mindre budsjett, så fins TOZ, de er enda røffere og har enda dårligere avtrekk, men de er faen så presise fremdeles. Jeg har da hatt min CZ jeg. Men om budsjettet er 8 eller 10 - så får en mer for pengene om en kjøper ei Sako eller Anschütz, enn om en bygger ei rifle av en CZ.

Har en en CZ og vil ha ei bedre rifle, så er det min mening at en på sikt blir mer fonøyd, om en selger den, og kjøper ei - vel - bedre rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lilja Match-pipe og Lapua Center-X-ammunisjon.

Jeg syns det er ganske rå samling, og det viser med tydelighet at CZ455 kan levere god presisjon i de rette hender

Nei, det er et eksempel på hva ei Lilja Match-pipe kan levere ;)

 

Joda, forsåvidt enig der ;)

Men da sier vi samtidig at pipa er viktigere enn rifla, og at det ikke spiller så stor rolle hvilken låskasse og stokk som står på :)

Da er det mest økonomisk fornuftige allikevel å velge CZ.

 

Både Saueren og Anschützen min kan skyte sånn som det der (og har gjort det) om alt liner opp - rett fra eska.

K

 

Men det har jeg ikke sett, og derfor kan jeg heller ikke argumentere for det. Jeg har sett CZ-gruppa, og derfor argumenterer jeg for den :)

Link to comment
Share on other sites

Den rifla du egentlig ser etter - nemlig Sako Finnfire, lages dessverre ikke lenger.

Denne er nå ikke så ulik da...

SakoQuadRange.jpg

Men til prisen for en slik ny, ville jeg heller kjøpt en 200STR. Den har mye bedre avtrekk, ingen plastdeler osv, osv.. :wink:

 

CZ er på mange måter kanskje ei bedre rifle enn Sako siden de ikke bruker plast både her og der, men de lager et helt forferdelig avtrekk som ødelegger hele rifla. Det hjelper liksom ikke at resten er bra når avtrekket suger så jævlig. Man kan selfølgelig kjøpe et nytt avtrekk fra Timney el.l., hvis man har lyst på den jobben da, og blir fornøyd med avtrekket etterpå :wink:

 

Men da sier vi samtidig at pipa er viktigere enn rifla, og at det ikke spiller så stor rolle hvilken låskasse og stokk som står på :)

Slik er det til en viss grad uansett hvilken rifle og hvilket kaliber vi snakker om :wink: Pipa er alltid viktigst! ...så kommer neste spørsmål; Kan du ta et rent avtrekk hver gang?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville gått for rekrutt rifla til weihrauch eller anschutz ,eller om du kommer over en noen år gammel vanlig "jaktutgave" av anschutz med 54 mekanismen. det er vell toppen av toppen når det gjelder salongrifler. jeg ser det ligger noen weihrauch rekrutter på finn.no. ikke hver redd kolbene kan skjøtes på i lengden med mellomleggskiver og de nyeste utgavene kan man justere kolbekammen opp og ned.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en sånn brukt (Anschutz 1827 skiskytter) for 6 000 inkl 5 magasiner. Dette er mer eller mindre bolt utgaven av dagen rettrekkere. Satte på 20MOA (20 for lite) skinne og kikkert.

Har sett flere i to-tre våpenbutikker for 5-6 000.

anschutz1.jpg

Super presisjon og avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Eneste ulempen med de riflene er at avtrekket blir for lett om en skal trene til jakt/jaktfelt. De riflene er i en helt annen klasse.

 

Skiskytterne har 550g avtrekk. Nytt 1500g koster 3500,-.

 

Disse avtrekkene er i en egen klasse og må oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...