Jump to content

Patronvalg til bjørnejakt.


vts

Recommended Posts

Har blitt invitert på elgjakt i et terreng hvor det også er bjørn. Mulighet for lisensjakt er til stede.

 

Jeg skal jakte med 30-06. Hva anbefaler erfarne bjørnejegere?

Jeg har lyst til å prøve Hornady 165gr GMX på elg. Men er noe i tvil om den egner seg til bjørn.

Et annet alternativ er Norma Partition.

 

Håper på gode tilbakemeldinger.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Velg Nosler Partition.

Ribbena på en bjørn er ganske "spinkle" ved treff der vil en stiv massiv kule ekspandere dårlig og gi liten effekt.

En Nosler P vil uansett ekspandere.

Vær også oppmerksom på at treffområde på en bjørn er ganske lite, "bjørneskiver" som finns på markedet er direkte feil.

Blørnen har små lunger og ganske lite hjerte.

Riktig siktepunkt er ca 1/3 opp på høyden, og på frambeinet. Dette gjelder ved et rett sideskudd.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden var jeg på et foredrag med Søren Ervig.

Han bodde jo i lange perioder i Canada og guidet mange bjørnejegere.

Han prediket at han helst skjøt bjørnen i overgang hals - bryst, med andre ord i knoken nederst i bogfjøla.

Med slik skuddplassering knakk han frambeina på bjørnen, samt penetrerte framdelen av lungene.

 

Søren Ervig brukte 338 Winmag på bjørn (tror han var sponset av Sako?) og sa også at han foretrakk sideskudd hvor gjennomskyting var alfa og omega.

Uansett, ifølge han var det viktig å parkere bjørnen, da et dårlig treff like gjerne avstedkom angrep som flukt.

Jeg har aldri jaktet eller skutt bjørn, men så mye svartbjørn og hadde nærkontakt med den da jeg i min ungdom jobbet i British Columbia. Spesielt på Vancouver Island var det mye av den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Innlegget ditt fikk meg til å tenke på ei historie, som av åpenbare grunner ikke kan verifiseres:

 

En prest var ute og gikk, og støkket en bjørn, som løp etter han. Presten prøvde også å løpe, men snublet i prestekjolen, og straks var bjørnen over han. Presten ba en bønn til sin "overordnede":

"Kjære Gud, la denne bjørnen bli en god kristen".

Og straks hørte han over seg:

"O du som metter liten fugl - ".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...