Jump to content

Nosler-tråden


elghundno

Recommended Posts

Jeg lager denne tråden fordi begynner virkelig å få sansen for Nosler og fant ikke en samletråd for Nosler.

 

Her håper jeg folk kan komme med spørsmål, ladedata, erfaringer, nyheter og gjerne bilder fra kuletester å kuler funnet i dyr.

 

Da er det bare å håpe på at det er flere Nosler entusiaster enn bare meg på kammeret :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nosler "Trophy grade 308Win" er ladet til vo-853m/s så det gir kanskje en pekepinne.

308 WINCHESTER

Bullet Weight: 165 grain

Bullet Style: Partition

BBL Twist: 1-10"

Use: Deer & Elk Sized Game

308 Winchester

 

 

BRAND: Trophy Grade Ammunition | BULLET STYLE: Partition

PART #: 60053 | COUNT: 20 | MSRP: $44.00

BULLET WEIGHT: 165 | BBL TWIST RQMT: 1-10"

FOR USE: Deer/Elk Sized Game | LEAD-FREE: N

--------------------------------------------------------------------------

Yards / Muzzle Velocity(FPS) Energy(FT-LBS) Drop In Inches(100YD) Zero Drop In Inches(200YD) Zero

MUZ: 2,800 2871 -1.5 -1.5

100: 2578 2435 0 -1.9

200: 2367 2053 -3.7 0

300: 2166 1719 -13.7 -8.1

400: 1975 1429 -31.1 -23.6

500: 1795 1180 -57.4 -48.1

600: 1627 969 -94.6 -83.3

700: 1473 795 -144.9 -131.8

800: 1336 654 -211.3 -196.3

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ble felt et rådyr på laget i fjor med Partition (308). utgangshull som en knyttneve.

 

Har selv skutt to elg med Partition i 6,5x55. Gjennomskudd på begge.

 

Så for den som prissetter gjennomskyting er dette kulen og den er effektiv.

 

selv har jeg lastet opp med Partition i både 6,5 og 3006 for mange jaktår pga. at xxl hadde tilbud på ferdigrulla til 15,-/stk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt Nosler i mange år da jeg har XXL et steinkast unna. Lite utvalg der om dagen, men en tur på Jaktdepotet anbefales, meget bra utvalg. Har skutt mye 155 grains i 308/3006 med bra presisjon. Jaktkule er 150/180 grains Accubond, disse kulene har og meget god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt E-tip de siste årene. 150grs i .308. Er veldig godt fornøyd med presisjon og effekt i viltet. Lite skade på kjøttet blir det og. Fant denne i nakken på en hjort i fjor, etter at den hadde gått gjennom ryggraden og deretter innom en bog.

 

normal_20151107_213623.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...
  • 1 year later...

Håpar at eg ikkje skuffar nosler gjengen no, men skar ned hjortekalven som vart skoten med NP, vart litt betenkt då.

Eg vil sei at den var skoten i overgangen mellom bog og ribbebeina sån ca. Hold ca 60-70 meter, den gjekk 12 meter ganske nøyaktig, har «original» lengda på løpet ei tikka t3x. Veit ikkje akkurat farten på kula. Lada med 46 gr mrp.

 

For og ta det negative fyrst, den var så blodslått, såg ok ut sålenge den hang men når ein skulle skjera i den så var det ein god del og skjera vekk ja. Er klar over at erfaringsgrunnlaget er svært tynt da men.

 

Positivt, gjekk kort strekning så var lett og finna igjen noko som kanskje overskyggar at kjøtet var blodslått, dette var svært positivt. Er svært lite lysten på leiting og ettersøkshund. Er klar over at erfaringsgrunnlaget er lika spinkelt her.

Link to comment
Share on other sites

Det ufortjent(?) dårlige ryktet skyldes vel først og fremst at denne kula med delevegg nesten uten unntak slipper fremre blykjerne (siden den ikke er loddet til mantelen) ved ekspansjon, og at denne blyklumpen om den er litt skjevt deformert kan skjene av gårde i litt tilfeldig retning eller fragmentere. Jeg har sett det på noen slakt, og det verste tilfellet var da den vinklet nær 90 grader i en råbukk (som fikk et rent sideskudd) og punkterte vomma. På pluss-siden kommer at bakre blykjerne sikrer brukbar restvekt og penetrasjon, uavhengig av hva som skjer foran deleveggen. Og at den generelt gir korte fluktstrekninger skal jeg ikke protestere på.

 

Det er synd Swift A-frame med samme konstruksjon, men der fremre blykjerne er loddet, har så tykk mantel at den kan ekspandere dårlig ved moderat fart og treff i bløtvev, samt i mindre hjortevilt som rådyr. Det ville i så fall vært min "all round"-kule. I stedet bruker jeg Oryx til alt hjortevilt unntatt elg, som får hjemmeladet 180 grs A-frame i .30-06. Når det er sagt vil jeg også slå et slag for Lapua Mega, som både er god og litt rimeligere en Nosler PT. Mener det var @Jegermeistern som sa i en annen tråd at den nesten er for god til å være sann.

 

Hva angår Sonic Ballistic Hunt ser jeg produsenten skriver at dette er en fragmenterende messingkule, som etter reklamen skal splittes i 3 hoveddeler som så skjener ut i en viss vinkel fra treff-punktet, mens bakre del av kula holder sammen og fortsetter rett fram(?). Ja, mulig den virker slik ved tester i ballistisk gel, men at en slik kule skal lage noe mindre søl enn f. eks. Nosler PT har jeg ikke særlig tro på.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev No skal eg ikkje gjere dette om til ein diskusjon for/mot Nosler. Men eg vil først seie at eg personlig har skutt ganske mange hjorter med denne kula, flest i 6,5x55, litt i 3006 og eit knippe i 9.3x62. Og min erfaring har stort sett vert bra, hvis eg har planta kula midt i bogen på 20 meters hold, synes eg inngangsbogen kan ha litt "nosler-tendenser", men aldri i ein slik grad at det har vert eit problem, og eg har tenkt at prisen ein betaler på inngangsbogen er verdt det ein får m.tp skuddteikn og korte fluktstrekninger. Og ein bekjent som har enormt med hjorteløyver, der han skyter det meste sjølv og selger kjøttet, han har skutt fleire hundre dyr med denne kula gjennom åra - og han har gode erfaringer med kula.

 

So for å konkludere litt, so er min erfaring med kula veldig bra og eg har delt erfaringer med ein som har skutt meir hjort enn dei fleste andre berre kan drømme om, og han har heller ingenting å utsette på den. Men med det ufortjente ryktet, meiner eg at svært mangen meiner noko om denne kula og svært få ha brukt den. Og hvis dei har brukt den, so er det som regel i svært liten grad - og ikkje slik at ein har eit grunnlag for å konkludere. Men alle "har høyrt" at nosler er omtrent for ein granat å rekne.

 

Og for ordens skuld, refererer eg ikkje til deg og dine erfaringer/meininger no! Du kan ha skutt 1000 dyr med nosler for det eg veit.

Men poenget mitt er at nosler er blitt litt som schæfer :mangen har meininger om rasen, uten å ha hatt ein - men alle kjenner nokon som er blitt bitt av ein.

Edited by magnum_mauser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, magnum_mauser said:

 Men alle "har høyrt" at nosler er omtrent for ein granat å rekne.
Og for ordens skuld, refererer eg ikkje til deg og dine erfaringer/meininger no! Du kan ha skutt 1000 dyr med nosler for det eg veit.

Nei, mine egne erfaringer er svært begrenset, og det jeg har sett gjennom rundt 40 år som storviltjeger bygger først og fremst på vilt som andre har felt med denne kula. Så la oss være enige om at alle kuler/kulekonstruksjoner har sine styrker og svakheter, og at alle storviltjegere som har jaktet noen år etter hvert finner sin(e) favoritt(er).;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/19/2021 at 10:09 PM, magnum_mauser said:

@Sølvrev Og hvis dei har brukt den, so er det som regel i svært liten grad - og ikkje slik at ein har eit grunnlag for å konkludere. Men alle "har høyrt" at nosler er omtrent for ein granat å rekne.

Hvis det er slik at bare egen erfaring teller for å gjøre opp en mening så vet jeg ikke hvorfor vi er her.

Jeg har aldri brukt Partition og kommer aldri til å gjøre det bare for å få eget lite datagrunnlag som enten bekrefter eller like fort avviker fra den store totalen. Jeg har sett milliarder av bilder hvor den kula gjør akkurat hva navnet antyder, fronten spletter vekk og etterlater sårkanal, bakenden suser videre og sikrer gjennomlufting og godt blodspor. Skikkelig smart rent teknisk, men barna mine skal ikke spise sånt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Stefflus said:

Hvis det er slik at bare egen erfaring teller for å gjøre opp en mening så vet jeg ikke hvorfor vi er her.

Jeg har aldri brukt Partition og kommer aldri til å gjøre det bare for å få eget lite datagrunnlag som enten bekrefter eller like fort avviker fra den store totalen. Jeg har sett milliarder av bilder hvor den kula gjør akkurat hva navnet antyder, fronten spletter vekk og etterlater sårkanal, bakenden suser videre og sikrer gjennomlufting og godt blodspor. Skikkelig smart rent teknisk, men barna mine skal ikke spise sånt kjøtt.

Nei, det vil neppe barna dine tåle 😉

Til tross for alle dei miliardane av bilder du har sett, so blir ikkje ein overdrivelse/myte meir sant fordi masse mennesker uten praktisk erfaring eller kunnskap, gjenntar seg i det uendelige.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Nosler pleide å ha bilder av sårkanalene på de forskjellige kulekonstruksjonene sine, på nettsiden sin. De har de av enellerannen grunn fjernet.

 

Partition skilte seg ekstremt ut fra alle andre kuler, i at den hadde en tidlig ekspansjon ca. tilsvarende de andre kulene, men så gikk den over i en "helmantel-lignende" penetrasjon som var mye dypere enn alle de andre kulene til Nosler. 

 

Jeg sliter litt med å forstå at en slik penetrasjon skal kunne bety noe som helst annet enn at projektilet går "inn som en blyspiss og ut som en helmantel", altså at det endrer beskaffenhet underveis i sårkanalen - altså 2 ganger, først ved en økning i diameter og deretter en reduksjon. En slik endring må bety en stor reduksjon i kulens diameter - og da sliter jeg igjen med å forstå at det skal bety noe annet enn at Partition "slipper" mesteparten av volumet foran skilleveggen etter en viss gjennomtrengning. 

 

Og videre at Nosler ikke bare visste dette, men rettogslett publiserte bilder som viste dette. 

Før, altså. Nå er de vekk fra Nosler.com.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Jeg sliter litt med å forstå at en slik penetrasjon skal kunne bety noe som helst annet enn at projektilet går "inn som en blyspiss og ut som en helmantel",

En kules evne til god penetrasjon verdsettes av mange erfarne jegere.

RWS H-mantel har lignende egenskaper som Partition og har fortsatt trofaste tilhengere som ikke vil ha noe annet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Stefflus said:

Det er kun dersom man har egen erfaring man får mene noe om den kula.

Har ikke skutt 100 vis av vilt med Nosler P, men rakk da å skyte 3-4 før jeg byttet til andre kuler. Ikke fordi den var dårlig, men fordi når jeg startet å lade fantes det lignende kuler jeg fikk billigere. Har selv brukt mye Nosler BT og den lager også litt stygt kjøtt der du treffer og du finner noen fragmenter på de utroligste plasser til tider. Men der jeg jakter liker jeg ikke gjennomskytinger og om det blir gjennomskyting vil jeg at kulene skal være så deformert at de stopper fort etterpå. Som @bobby nevner H-mantel er ei lignende kule jeg brukte mye av i 7mm den gang jeg hadde det fine kuler til det jeg og mange andre vil de skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

En kules evne til god penetrasjon verdsettes av mange erfarne jegere.

 

Ja, selvfølgelig, det var det som var poenget mitt. 

 

Det var noen her som påstod at det var helt feil at NP var som en granat å regne, men jeg mener altså at produsenten selv pleide å markedsføre den som en granat med en helmantel bak.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Ja, selvfølgelig, det var det som var poenget mitt. 

 

Det var noen her som påstod at det var helt feil at NP var som en granat å regne, men jeg mener altså at produsenten selv pleide å markedsføre den som en granat med en helmantel bak.

Det var min påstand, og eg står fortsatt for det eg har sagt. Min erfaring tilseier at ved korte hold, ekspanderer fremre del relativt heftig, men ikkje verre enn f.ex ei interlock eller andre "simple" kuler som skal gjennom ein bog i høg hastighet ville gjort. Men sjølv om det blir litt søl, har eg til gode å sjå "eksploderte"/ødlagte boger av nosler. Og når holda strekker seg over 50 meter, ser det stort sett veldig ryddig og greit ut.

Poenget mitt er at mennesker som har lite kunnskap og erfaring har ein tendens til å overdramatisere kor ille denne kula faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forsåvidt riktig at det er mye som er/var verre. Jeg er gammel nok til å ha jaktet da det egentlig bare var 2 typer ammunisjon å få kjøpt: Norma Elite og Norma Nosler (Partition). Norma Elite stoppet i bogfjøla på elg og Norma Nosler gjorde ikke.

 

Det endrer ikke at NP er en både enkel og gammel konstruksjon. Eller at den er konstruert nettopp for å slippe mye av den fremre kjernen, for ellers hadde den bakre kjernen vært meningsløs.

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere det har vell hverken eg eller andre benekta heller? Det som har blitt sagt noko om, er i kor stor grad ekspansjonen av fremre del påvirker eit slakt - der min påstand er at mangen har eit feilaktig inntrykk av at np "sprenger" sund boger.

 

Avslutningsvis kan eg nevne at ein sesong jakta eg konsekvent med noko so horribelt som interlock i 6,5x55 - for å få erfaring om korleis slakt vart sjåande ut etter ei so "simpel" kule - referansen min var oryx og nosler partition.

 

Og etter omlag 10 dyr med den kula, der slakta (hjort) stort sett såg veldig greie ut - so konkluderte eg med at ryktet til denne kula sammstemte ikkje med slakta eg hadde hengande i låven - dei såg hverken verre eller betre ut enn mine referanser.

Eg gjekk allikevel vekk frå denne kula, fordi eg ville ha noko som eg var 100% sikker på ville holde sammen og fortsette etter treff i harde bein, marginale vinkler osv. Men med med eit standard bog/lunge, såg det slettes ikkje verre ut enn med nokon av superkulene eg har brukt. 

 

Vi har dette som hobby/lidenskap og dyrker interessen vår. Forlengelsen av det blir av vi ender opp som "dramaqueen's" heile gjengen, som overdramatiserer det meste og vi trur alltid at vi må forkaste det gamle, gå for det nyaste - og selvfølgelig er berre det beste godt nok. Eg merker dette på meg sjølv og andre, og trenden er størst når vi kjem til kuler og optikk - men det er ein annan diskusjon 😉

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil her fortelle litt om mine erfaringer med Partition.

Har brukt NP i en årrekke, mest i cal 30 og 375, men også i 6,5. Har skutt alt fra rådyr til afrikansk bøffel med denne kulen.

En av grunnene til at jeg har brukt denne kuler er at det for meg har vært enkelt å få god presisjon i alle kaliber. Samt at den har oppført seg veldig bra i viltet. Der jeg har funnet igjen kuler har vært i elgslakt, og det har for det meste vært med 180 grain i 30-06 og 300 grain i 375 hh.

Personlig så kjenner jeg ikke igjen at NP i stor grad fragmenterer og mister blyet i front. Av de kulene som jeg har funnet i elg, så har de aller aller fleste hatt en fin soppform og stor restvekt.

Tror at jeg etter hvert har skutt over 100 vilt med denne kulen.

Den eneste gang jeg husker en kule (180 g) delte seg, var i skulderen/bogbeinet på en elgokse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elite (ol) kuler som stopper i bogfjøla er nok et typisk eksempel på fjæra som ble til ti høns. "Alle" har hørt om det, men få har sett det. En og annen gang har det nok skjedd, og da gjerne i 6,5, men ikke som regel, som man kan få inntrykk av. Begynte selv å jakte elg tidlig på 80 tallet og stort sett alt ble skutt med diverse "blyspiss" til langt inn på totusentallet. Kan ikke komme på et tilfelle der kula har vært årsak til manglende skuddvirkning.

Kulevalg til  jakt har utviklet seg til å bli nerdetema nummer en på diverse sosiale fora, og man kan få inntrykk av at om en trår litt feil her, så ender det i katastrofe med dyr som enten ikke faller eller ender opp som uspiselige. De som er mest bastante rundt temaet er kan hende de som har færrest timer i slaktebua.

Jeg oppfordrer selvsagt ikke til å velge den billigste (svakeste) kula, når det nå finnes så mange gode lodda eller homogene kule å velge i, men både elgen og mindre vilt dør like godt av ei gammeldags blyspiss eller NP om skuddet sitter der det skal. Spiselig er det også.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte NP i 270win i en sesong. Skjøt vel 6 hjort med den, så ikke voldsomt erfaringsgrunnlag, men jeg ble positivt overrasket over denne kulen. Hadde hørt at det kom til å bli stygge slakt og mye søl, men det opplevde ikke jeg. Den ga supre skuddreaksjoner og knall og fall. Husker ene bukken jeg skjøt, der den sto når jeg traff lå det en "ring" av pels rundt dyret, neste steg var den byttet ut med blod, og deretter en død hjort. 

Ble god gjennomskyting og veldig gode blodspor. 

 

Har solgt den rifle, og nå bruker jeg kun e-tip (på 6 året) i 30 kaliber. Veldig godt fornøyd med den. Skjøt en kolle for noen dager siden, gjennomskyting og den gikk 19m før den datt. Kjempefint slakt. Anbefales. 

 

Bildet er en 150gr e-tip fra en bukk jeg skjøt for noen år siden i 308, V0=800m/s

IMG_20161007_013250.jpg

Edited by rotorhead
La til bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/22/2021 at 9:08 PM, vavlo said:

Elite (ol) kuler som stopper i bogfjøla er nok et typisk eksempel på fjæra som ble til ti høns. "Alle" har hørt om det, men få har sett det. En og annen gang har det nok skjedd, og da gjerne i 6,5, men ikke som regel, som man kan få inntrykk av. Begynte selv å jakte elg tidlig på 80 tallet og stort sett alt ble skutt med diverse "blyspiss" til langt inn på totusentallet. Kan ikke komme på et tilfelle der kula har vært årsak til manglende skuddvirkning.

 

Dette har jeg opplevd, tidlig åttitall,30-06 180grs diverse "blyspiss", rent sideskudd 60m. Kula traff leddet mellom bogfjøla og overarmsbeinet på en elgokse på 230 kg og gikk fullstendig i filler, langt ettersøk. De neste 10 årene brukte jeg bare 200grs Nosler Partition i 30-06, har bare positive ting å si om den kula. Har også brukt 180 grs NP i 308 på elg inntil nå nylig, funker veldig bra med korte løp og lave hastigheter, etter min mening ødelegger ikke NP mer kjøtt enn bløte lodda kuler

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

'Drama' og 'nerding'. -Jeg vil si det heller er forkjemperne som ser svart-hvitt og tolker i verste mening. Jeg har aldri påstått at NP ikke virker, tvert mot er det en smart konstruksjon for å felle vilt.

Mitt ankepunkt er bare at dere ignorerer restvekt og undervurderer giftigheten av bly særlig for barn. Kanskje det er en ryggmargsrefleks mot alle angrep.

Akkurat som de fleste ting, biler, båter, hus etc. var kuler bedre før og bedre nå, og umodent i tiden mellom.

-Hele diskusjonen mangler noe. Jeg skyter gjerne Rådyr med ren blykule i 44mag. Elg med homogen kobber i superfart eller lodda kule i nokså høy fart.

Jeg kan se for meg at NP er bra i 9,3 og slikt på korte hold eller på lengre hold i 30 kaliber. Kanskje vi burde *nerde* litt mer om slikt. Jeg syns jegere har altfor dårlig innsikt i fart-ekspansjon.

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Stefflus said:

Jeg kan se for meg at NP er bra i 9,3 og slikt på korte hold eller på lengre hold i 30 kaliber. Kanskje vi burde *nerde* litt mer om slikt. Jeg syns jegere har altfor dårlig innsikt i fart-ekspansjon.

En av NP "kvaliteter" - og som dens tilhengere forlengst har erfart og setter pris på,- er dens evne til pålitelig ekspansjon  på både korte og lange hold.

Typisk adferd ( i .30 kal.) er ca 12-14mm ekspandert Diam. og restvekt 64-68%.

Ulik din preferanse til "homogen kobber i superfart" - så fungerer altså NP i de fleste forhold og kaliber uavhengig av fart - innom rimelige grenser selvfølgelig.

Har du @Stefflus aldri vurdert om kuler som krever "superfart" for å ekspandere egentlig er å foretrekke,.. jeg tenker da kombinationen høy fart/ følsomhet for kvist.

Ikke mye prærie i Norden,..men mye kratt/skog.

 

Selv har jeg forlengst (klubb GGG) konkludert med ypperligheten av tung Rundneset kule I makelig fart-700+m/s-, helst da loddet god 220 grs fra Woodleigh i trofaste .30-06. 😇 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg kjem sikkert til og fortsetta med NP kula men er ikkje veldig hverken for eller imot så det er ikkje kritikk men 12-14 mm ekspandert for ei .30 kaliber kule. Er det mykje? det høyres ikkje så imponerande ut. For 6.5 blir det vel enda mindre. Men når eg tenker meg om veit eg ein del har hatt god erfaring med kula i 222/223 til rådyr. Der blir jo ekspansjonen enda mindre igjen, dyra er jo mindre og da. Men forstod det slik at erfaringa gjaldt i forhald til andre .224 kuler.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også meget god erfaring med NP i 9,3x62 285gr. Nå bruker jeg ikke denne, skiftet til GMX, TTSX og E-Tip. Dette fordi det meste av slakt skal til videresalg.

NP i 9,3 vil jeg si har meget god virkning, og lite "granat" effekt. Kan hende i mer fart/andre kaliber har en mer eksplosiv virkning. Ikke bare basert på mine omtrent 20 elg, men også andre som bruker/har brukt samme kule i årevis.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...