Jump to content

Hvordan velge riktig drilling?


Monsengutt

Recommended Posts

Jeg har lyst til å investere i drilling etter å ha jaktet med kombi i 15 år. Ett løp blir litt lite i fuglejakta. Men kjekt med rifleløp i tilfelle man ser elg og rådyr. Jakter også rådyr og hjort med bikkje. Men jeg aner ikke forskjellen på de forskjellige. Hva er forskjellen på merkel, krieghof, sauer, antoni soli osv?

har noen krav:

Storviltkaliber

Hagle bør vel helst være 16 eller 20 pga vekt og balanse?

Enkel og grei. Ikke kreve masse vedlikehold.

Oppspenner eller ikke? Fordeler og ulemper?

Hakemontasje eller sving?

Kikkert eller aimpoint? Liker rødpunkt til fluktskyting...

Brukt eller ny? Syns de brukte har stive priser egentlig...

Har greit budsjett men ikke noe fancy tull som masse dyr gravering osv?

 

Noen som har forslag og tips?

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man begynne;-)

Cal 16 er brukelig på allt.

Så gamle drillinger er i markedet?

Montasje er best med sving.

Det gir deg mere valg.

skal du kjøpe brukt, vil jeg si jo eldre jo bedre.

Min er en Sauer &sohn fra -54.

_Den har jeg spandert ett nytt sikte på, med hakemontasje

Det kostet meg ca 4500kr.

Det meste som har med brekkvåpen å gjøre, koster penger ;-)

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Er det primært fuglejakt drillingen skal brukes til så ville jeg kjøpt 2x20/76-7x57R.

Er det primært rådyr/storviltjakt våpenet skal brukes til så ville jeg kjøpt 2x8x57JRS-20/76.

 

Merkel har begge typene og Schou Våpen er importør.

Gjør som @Griffon skriver ... Hiv på en svingmontasje av god kvalitet.

 

- Det meste som har med brekkvåpen å gjøre, koster penger :wink:

 

Like greit å ha den setningen i bakhodet...Tenk på dette før mann skal handle, for her nytter det ikke å tviholde på pengene.

Link to comment
Share on other sites

Ser at man ikke kan tviholde på penga når man tenker drilling :winke1::oops:

 

Hvis jeg går for nytt, er merkel best/gir mest for penga? Jeg har ikke erfaring med oppspenner, men ser at noen er for og andre imot. Er det det at den er tung å spenne opp i en stresset jaktsituasjon som er problemet ?

 

Noen som har erfaring med Antoni Soli? De er vel rimeligere.

 

Har tenkt kaliber 20/76 & 7x57R . Bruker mye en rifle i 6,5x55 på alt fra rådyr til elg i dag. Det blir vel ca samme ytelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Henger meg på denne.

Leter etter rette modellen som primært skal benyttes til støkkjakt, dvs rask som en hagle, men med mulighet til kule på annet vilt eller fugl på litt lenger hold.

Skal bæres langt så vekt er vesentlig, dvs kaliber 16 eller 20.

Ser at de fleste nye veier fra ca 3,5kg og oppover.

Leser det ut fra første innlegg som at vi er ute etter drilling med ca de samme kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Min første drilling var en sauer fra 80 tallet. Den ble brukt mye på skogsfugljakt, men for 4 år sia fikk jeg et godt tilbud på en ny merkel 96k og slo til. Jeg synes ikke den var i nærheten av saueren med tanke på flukt skyting. Så nå har jeg akkurat fått en 80 modell sauer i hus igjen og merkelen skal ut. Jeg Synes merkelen er best egna på hårvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både blaser d99 og antoni zoli drilling.Hvis det er oppfluktsjakt på skogsfugl som gjelder er zolien mitt førstevalg pga vanlig haglesikring.Drilling med tung oppspenner blir for treige når man må skyte fort.Zolien er et meget godt og solid våpen kan anbefalles

http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/38666

Dette er skandinavias beste drillingkjøp akkurar nå.

Også setter du picatinny skinne på den.Jeg har satt på skinnen som er til Tikka t3.passer perfekt.Da kan du bruke billige montasjer og enkelt og feste alle rødpunkt sikter.Skal du ha flere sikter er det dyrt med svingmontasjer og hakemontasjer.

Link to comment
Share on other sites

Har en kraftig mistanke om at Zoli ikke holder samme kvalitet som andre merker nevnt her. Gjenspeiles også i prisen. Fikk børsisen til å se på en brukt som var til salgs for ei tid tilbake, for meg og han var ikke imponert. Både lurvet stålarbeid og sprekkdannelser i tre. Ble ingen handel.

Link to comment
Share on other sites

Hei Monsengutt,

 

Mye kan skrives om ulike drillinger, men jeg vil anbefale deg å prøve eller holde i ulike drillinger hos en våpenforhandler.

 

Det er ikke lett å finne "drømmedrillingen", men en kommer langt med å se på de ulike modellene med egne øyne.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

 

Er støkkjakt et av bruksområdene med høyest prioritet bør vekta være nogenlunde lav og du bør være komfortabel med løsningen på sikringa.

 

Jeg hadde en Krieghoff Trumpf Dural med greenersikring fra 1956 i 16/70-7x57R som veide 2,9 kg. blank uten kikkertsikte. De og tilsvarende får du brukt for 15-25.000.

 

De fleste drillingene som produseres nå ligger på drøye 3 kg og oppover, det er vekt som er merkbart hvis du går med børsa i hendene store deler av dagen.

 

Jeg meldte overgang til nyere drilling på grunn av at jeg fikk til en grei handel på rifledrilling, som passet bedre mitt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne ha tafset på forskjellige drillinger, men her i Trøndelag har jeg ikke funnet noen forhandlere med noe utvalg.

Kun Merkel og Blaser der sistnevnte utgår pga oppspenner. Merkel er noe tung og har ca samme vekt i kaliber 12 og 20 hvis jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både blaser d99 og antoni zoli drilling.Hvis det er oppfluktsjakt på skogsfugl som gjelder er zolien mitt førstevalg pga vanlig haglesikring.Drilling med tung oppspenner blir for treige når man må skyte fort.Zolien er et meget godt og solid våpen kan anbefalles

http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/38666

Dette er skandinavias beste drillingkjøp akkurar nå.

Også setter du picatinny skinne på den.Jeg har satt på skinnen som er til Tikka t3.passer perfekt.Da kan du bruke billige montasjer og enkelt og feste alle rødpunkt sikter.Skal du ha flere sikter er det dyrt med svingmontasjer og hakemontasjer.

 

 

Antonio Zoli med picatinny-skinne..... :overrasket:

De som kjøper seg drilling er ofte opptatt av kvalitet, pene linjer og klassisk utseende.

Her blir det 0 av 3...

Sterkt subjektivt uttalt, men dog.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Ja satte på det,da original mak montasjen ikke er stabil nok til toppjakt.Ser ingen spesielle fordeler med sving eller hakemontasje, bortsett fra at noen synes det det eneste estetiske riktige på en drilling.Nå har jeg 4 kikkert sikter til min zoli pluss en Eoteck rødpunkt sikte,og skal man få montert alt dette så er picatinny skinne det mest praktiske og ikke minst økonomiske., akkurat som det er til en bolt rifle som har flere bruksområder.Har også montert nye åpne sikter ala de som er på sauer 303.Har hatt denne i 15 år og aldri vært noe tull med den.Og har flere kjente som også har Zoli drillinger, fornøyde er de alle.Har også hatt Merkel tidligere.Men den mest robuste og brukervennlige er for meg Zolien.Det beste med den er sikringen som er som på en vanlig hagle.

Link to comment
Share on other sites

Du jakter fugl, men vil ha mulighet for rifle dersom behovet dukker opp. Det er noen ting du må bestemme deg for:

 

* Er fuglejakta viktigst? I tilfelle er det mange som anbefaler relativt lange løp. Da snakker vi helst eldre drillinger.

* Kan du leve med Greener sikring? (sikring ved siden av kolbehalsen). Dersom du kan det så her du MYE å velge mellom. Jeg klarer det ikke, og har et mer begrenset utvalg.

* Skal du på leirdueskyting med drillingen din? I tilfelle må du ha en som tåler stål. De fleste gjør det, litt... med svake stålladninger. Men om du skal trene skikkelig så må du ha en som tåler stål, og da er det et meget begrenset utvalg. Blaser D99 (har hatt en slik, uegnet på fuglejakt på grunn av oppspenner på hagleløpet etter mitt syn), Merkel K96 og noen få andre. Dersom du kan trene mest med hagla og minimalt med drillingen så har du MYE å velge mellom.

* Er vekta viktigst? I tilfelle snakker vi Dural (aluminium) baskyle. Det kan være et risikoprosjekt... Det er store kvalitetsforskjeller mellom ulike produsenter, og samme produsent i ulike årstall. Dural har et dårlig rykte i Tyskland; enkelte har opplevd at legeringen nærmest har smuldret opp. En av gutta på Jakt og Friluft i Arendal fortale om en kar som kom inn med en dyr sidelåsdrilling i dural som det var skutt slark i. Med stålkasse kan det fikses. Aluminium kan visstnok ikke fikses. Du kan få dural drillinger rimelig i Tyskland, fordi de har dårlig rykte. Jeg kunne godt ha hatt en dural drilling til (har hatt en), men da vil jeg for det første sjekke den selv og se at det ikke er slark, og for det andre vil jeg betale mye mindre for den enn for en med stålkasse.

* Er du villig til å importere selv? Jeg har gjort det mange ganger. Handlet på egun.de. Det enkleste er å finne en drilling fra en forhandler; som skriver EU wide shipping, og spørre om han vil sende til Norge og hva det koster. Du kan også alliere deg med noen som importerer for deg, for eksempel Krico, men det koster. Husk å legge til moms og avgifter til totalsummen før du byr. Fordelen med å importere selv er at man kan gjøre kjempebra kjøp. Ulempen er at det er en risiko for at du kjøper katta i sekken (jeg har aldri gjort det). Tyskland er langt unna. De har sterke forbrukerlover og du har rettigheter. Men, det er langt unna. Sikrest å handle gjennom en anerkjent forhandler selvsagt. De vil nødig ha dårlig score på egun.de.

* Hva slags kikkertsikte vil du ha? Dersom du kjøper en eldre drilling er det ofte med et mer eller mindre uegnet sikte i hakemontasje. Det koster deg 5000 med ny hakemontasje, til et sikte som funker. Dersom du finner noe med svingmontasje så er det betydelig billigere å bytte sikte, og bruke flere sikter.

 

For øvrig, du nevner at du ikke behøver fin gravyre. Det er sånn at forseggjort gravyre finnes på eldre våpen, fra den tiden da håndtverkerlønningene var lave. Da betaler du lite for gravyren. Skal du ha fin gravyre på nye våpen koster det en arm og en nyre.... Gravyren betaler du altså lite for, om du handler eldre våpen på egun.de i alle fall. Stokken bør ofte freshes opp om du kjøper brukt, og det ligger gode tråder til hvordan du kan gjøre det her på kammeret.

 

Lykke til! Post tråd med bilder og resultater av testskyting.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skulle gjerne ha tafset på forskjellige drillinger, men her i Trøndelag har jeg ikke funnet noen forhandlere med noe utvalg.

Kun Merkel og Blaser der sistnevnte utgår pga oppspenner. Merkel er noe tung og har ca samme vekt i kaliber 12 og 20 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Vedr. Merkel drilling kan jeg legge ved at min tidligere Lützen model ( 32 tror jeg fra 80- tallet en gang ) i kaliber 20/76 - 6,5x55 veide 3,2 kg. Disse har smalere låskasse enn tolver utgavene. Kaliber 16 utgavene har nok samme låskasse som kaliber 20, og har da noe lavere vekt enn utgave i kaliber 12.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det koster deg 5000 med ny hakemontasje, til et sikte som funker. Dersom du finner noe med svingmontasje så er det betydelig billigere å bytte sikte, og bruke flere sikter.

 

Prisen på ny hakemontasje kan vel ikke stemme, bare en svingmontasje koster fra 6200 kr til 7000. kr. 10.000 kr er de prisene jeg har hørt for hakemontasje. At det er dyrere enn sving er temmelig innlysende, så da høres 10.000 kr temmelig realistisk ut. Med muligheter for etterstramming på en svingmontasje, vil jeg gått for det. Hvordan slik gjøres på en hakemontasje, eller kan gjøres i det hele tatt på hakemontasje vet jeg ikke. Sikkert mulig der også, men nok mere arbeidskrevende, og dertil dyrere. Jeg vil også tro at gamle våpen har større sjangser for å være noe mer upresise i låsing p.g.a. elde. Skjønt det er noe jeg tror, og ikke har belegg for, men likevel tror er sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

* Er vekta viktigst? I tilfelle snakker vi Dural (aluminium) baskyle. Det kan være et risikoprosjekt... Det er store kvalitetsforskjeller mellom ulike produsenter, og samme produsent i ulike årstall. Dural har et dårlig rykte i Tyskland; enkelte har opplevd at legeringen nærmest har smuldret opp. En av gutta på Jakt og Friluft i Arendal fortale om en kar som kom inn med en dyr sidelåsdrilling i dural som det var skutt slark i.

 

Dural et " rissikoprosjekt ", det høres ikke lovende ut. Har valgt meg ut en Krieghoff Trumph Dural i Sverige, skal nok gå grundig til verks når jeg ser våpnet. Vekt, og fravær av oppspenner på hagleløp er viktig for meg. Skjønt jeg solgte nylig en Trumph som veide 3,5 kg i kaliber 12- 5,6x50R. Syntes den ble for tung, så jeg må bare ta sjangsen på at Duralen klarer å henge med noen år, selv er jeg ikke ungutt lenger, så da er vel sjangsen stor for at den holder min tid, og de som kommer etterpå får finne en annen løsning.

 

En bil av merket Rolls Royce er sikkert en kjempebra bil, men heller ikke den holder inn i evigheten. Kanskje litt søkt å sammenligne bil med ei " dural-børse ", men når det gjelder varighet så er det to rimelig gode produkter som forventes å ha en viss varighet. At f. eks. Krieghoff har laget noe som går ut på dato raskt er jeg virkelig i tvil om, men sikker, nei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å investere i drilling etter å ha jaktet med kombi i 15 år.

Noen som har forslag og tips?

 

Jeg som svarer deg har ingen lang erfaring med drillinger, men har likevel hatt noen stykken nå av tre ulike merker. Valget har nå havnet på Krieghoff da disse " anses " å ha en bedre gjennomgående kvalitet enn andre merker. NB! noen vil sikkert si at dette er sprøyt, helt greit. Krieghoff har vissnok en relativt lav produksjonstakt p.g.a. mye håndarbeide, borger det for bedre kvalitet? Muligens, jeg kan ikke utverdere det. Jeg har bevisst ikke gått for eldre drillinger fra 60-tallet og eldre, bare fordi at jeg ikke tror noe på at disse er bedre. Ingen har kommet med hvorfor disse eldre drillingene er bedre, flottere gravyre er nok tilfelle, men det er vel ikke alt om de er bedre?

 

Er temmelig overbevist om at det uansett perfeksjon under produksjon, så skjer en viss slitasje med årene. En annen problematikk som jeg har fått øynene opp for, og hvor info kom fra en svensk forhandler. Var at mye eldre drillinger i Sverige har rust/gravrust i en eller annen form i løp. Jeg kjenner ikke markedet der borte, men dro hjem en drilling for noen år siden som raskt gikk i retur p.g.a. denne problematikken. Vanskligere å holde ved like et våpen med rust i løpene, at det også kan ha noe innvirkning på presisjon på kuleløpet kan også være tilfelle, selvfølgelig avhengig av hvor i løpet skaden sitter.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Da ble det drilling til slutt, etter mye kikking og grubling. Jeg droppet gamle børser med hake og greenersikring. Da ble utvalget mindre. Oppspenneren på blaser klarte jeg ikke. Stod igjen med merkel og krieghoff. I dag hoppet jeg i det og kjøpte en nesten ubrukt Krieghoff trumpf med en nydelig grade 3 stokk. 12/76 7x57R. Klargjort for svingmontasje. Børsa ble omtrent dobbelt så dyr som jeg hadde sett for meg i utgangspunktet :lol:

 

Jeg kjøpte noen esker rws kegelspitz 10,5 g. Mest for å få noen hylser til sjøllading, men hvordan er de på større vilt som elg og hjort? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt en del våpen opp igjennom årene, blant annet en Merkel drilling i 20/6,5x55- som jeg solgte for mange år siden. Jeg var aldri helt fortrolig med den selv om presisjonen var topp, sikringen på tangen og vekta stoppet på 3,2 Kg uten kikkert. Jeg skjøt duble`på orrhane med den- med kikkerten montert, men ble likevel aldri helt fortrolig med den børsa. Mulig det var riflepatronen,- eller at det etter hvert ble flere hønsehauker å se- enn orrfugl. Fuglejakta ble etter hvert mer preget av dårlig samvittighet en av glede, hovedsaklig på grunn av lite fugl. Merkelen ble solgt uten dårlig samvittighet. Tiden har gått, ungene har vokst opp og jakter selv og en får mere tid til jakt igjen. Og sunn fornuft sa igjen at et måltid orrfugl og rype bør en ha samvittighet til å høste fra naturen. Drilling måtte anskaffes igjen. Kriteriene var enda hardere enn tidligere om den skulle bli brukt og ikke stå i skapet sammen med mye annet. Sikring på tangen, (skyter Links) R-patron godkjent for storvilt, minimum 60 cm løp-  og lett. Valget falt på en Karl Hauptmann i kaliber 16/16/7x57R. Den veier 2.45 Kg uten kikkert, rundt 2,9 med en fast Zeiss 6x42. Den har dural kasse, men med min bruk og våpenbehandlig er jeg rimelig trygg på at den holder i min levetid og at de som arver den også får gleden av den i mange tiår. Jaktgleden blir for min del betydelig større når et flott av et våpen kommer til sin rett. Men børsa må kunne brukes- er den så dyr og fin at den ikke kan tas med ut i sitt rette element har den liten verdi for meg. Første skudd på vilt endte slik:

 

 

IMG_1583.JPG

Edited by asterix
Dårlig bilde og skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...