Jump to content

Langhold, i startgropa


brendjord

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

surfet google og kom over denne på European Long Range Hunting(Forum): (tror det er en herfra som har skrevet dette)

 

Bullet: Lapua Scenar 220 OTM L

Powder type: Vihtavuori N570

Powder weight: 65 grs

Case type: Norma

Case lenght: 63 mm

Primer: Federal 215 Large Mag Match

COAL: 85mm

Barrel length: 72 cm

Bullet speed: 830 m/sec

Group size: 5mm @ 100 meters - 5 shots

Lower the charge for 10% and go up carefully while watching for signs of pressure!

YOU ACCEPT THE LOAD ON YOUR OWN RISK!

 

her er ladningen 10 grs under min, men han har dog 8,5 cm lengre pipe. hvordan vil pipelengde påvirke fart?

lengre pipe -> mer fart? men da også mindre krutt?

Link to comment
Share on other sites

65 grs 570 bak 220 grs Lapua er en veldig slapp ladning. Da er 30-06AI'n min sprekere, som har 854 m/sek med 64 grs 570.

Jeg vet ikke hvor du vil hen med ladningene dine og skytingen, men alt mellom 74 og 78 grs har vært meget bra hos oss, vi er 3 som skyter/har skutt 300 wm I flere år. Til sammenligning er 74 grs N15/MRP en veldig presis ladning bak 200 grs SMK. Og N15 er en hel del raskere enn 570, dog lader vi 220 grs kula med like mye N15.

Å lade ned en 300 winmag er jo litt bortkasta?

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Målet er å finne en ladning som er presis og når langt. Jeg er helt fersk innen lading til rifle så trenger litt veiledning:)

 

Grunnen til at jeg vil lade nedover er at ut ifra slik jeg tolker ladetabbelene for 300 winmag(studert forskjellige tabeller og ulike krutt) så får jeg litt høy hastighet og mulig litt nærme rødstreken(?).

 

Tanken var å finne en presis ladning med fart mellom 820-840-ish da dette er hva jeg tolker ut ifra ladetabbelene en fin hastighet i 300wm.

 

Som sagt, helt ny og jobber med å bygge meg erfaring :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det var kanskje en fin fart før i tiden med de krutt typene som fantes da, men med de trege kruttene vi har nå, er det normalt å ligge mellom 850 og 900 m/sek med 220 grs Lapua Scenar L. Og dette er safe. Skal du skyte langt og utnytte patronen, bør du prøve å få så mye fart som mulig, med best mulig presisjon. 220 grs Lapua Scenar L har vært enkel å tune i de fleste våpen. Som sagt, om du vil skyte den kula nede på 800 tallet hva fart angår, klarer du det med en langløpa 30 - 06AI. Et mye mer fornuftig valg, gratis hylser, mye lengre levetid på pipa, mindre rekyl, og akkurat like presis. Jeg gikk fra 300 winmag til 06AI og har skutt 220 grs Lapua Scenar L ut til 1850 meter med min. Med 300 winmag klarte jeg 1971 meter, med mye mer rekyl og pipeslitasje.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar, ser jeg har vært litt "overnervøs" Mtp fart:)

Lader opp en serie med de jeg skøyt sist og verifiserer at presisjonen er på plass, Evt kjører små justeringer for å få max presisjon(ut ifra mine ladekunnskaper).

 

Lærer mer og mer for hver dag, motivasjonen er skyhøy!

Målet er som sagt ikke å starte på 1000m+, men 100m og jobbe seg utover etterhvert som evnene er på plass. Og har jeg 1 kule og forholde meg til forenkler dette jobben noe, som kan man eksperimentere med kuletyper etc når mer erfaring er på plass.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

da har det blitt en runde til på banen, tror jaggu jeg har kommet fremtil en ladning jeg skal skal teste litt mer.

 

for å ha litt data å gå ut ifra valgte jeg å lage en stige på henholdsvis :

72 grs

73 grs

74 grs

 

dette vil gi meg litt data å gå ut ifra mtp hastigheter og presisjon når jeg på et senere tidspunkt skal "finpusse ladningen" (altså når mer erfaring er på plass). blir å lade opp 100stk av 73 grs ladningen da denne ga best resultat (alle ladningene ble skutt 2 runder á 5 skudd).

nedenfor er link til seriene, si ifra hvis de ikke funker da jeg tester ut Onedrive sin bildetjeneste:)

 

72 grs

https://1drv.ms/a/s!AmC4omzIiDQogVgbCxk_pGED-HwT

 

73 grs, runde 1

https://1drv.ms/a/s!AmC4omzIiDQogVXvQewJHpc-erIY

 

73 grs, runde 2

https://1drv.ms/a/s!AmC4omzIiDQogVc0ZJ8HA4lA31tv

 

74 grs

https://1drv.ms/a/s!AmC4omzIiDQogVbXt2vVQPrWjY8a

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut dette! ser farten din er ganske fin ift. pipelengden og.. Så her har du nok kommet frem til ett riktig utgangspunkt! Pressisjonen ser ut til og være god og:) Personelig hadde jeg ikke skutt ladestige på elektroniske blinker da de fort kan registrere feil.. Men nå når du har funnet en ladevekt du vil gå for burde du lade opp 3x5 skudd med forskellig col og skyte på 300m(ikke kast bort flere skudd på 100m når du skyter .300WM og 220gr kuler;)! Det er overraskende hvor mye bedre tilbakemelding man får på 300m kontra 100m.. det kan også være veldig stor forskjell på pressisjonen med forskjellig col og..

 

 

Gøy og se ting kommer på plass for deg, spent på utviklingen når avstanden øker!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takker:)

 

Er personlig ikke noe fan av elektroniske skiver selv da jeg liker å se hullet i skiva:)

 

I sommer har jeg tilgang på "bane" fra 0 - 900m så blir å sette meg opp en 300m bane og jobbe videre. Har kjøpt inn 100stk hylser + kuler som skal lades denne uka før avreise nedover til helga.

 

Er også medlem på Facebook gruppa "Langholdskyting på Andøya" så tenkte å høre om de vil ha med en gjeste-skytter noen runder, om ikke annet en å stifte bekjentskap over en kaffe og våpensnakk:) (bor på Rena og skal besøke svigers på Andøya i sommer)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

liten oppdatering

 

sommerferien startet og jeg la ut en "noen som vil ha med en gjesteskytter" annonse på FB gruppa Langhold på Andøya, responsen var overveldende!:) ikke bare fikk jeg mulighet til å skyte, men fikk også låne ladeutstyr og kuler av en av kara da kulene jeg bestilte før avreise ikke rakk frem! Fantastisk gjeng!

 

første dagen lå jeg å skøyt litt for meg selv på eindommen til svigers, men uten spotter slet jeg med å komme meg inn på skiva på 300m.

 

så ble jeg som sagt innvitert på skyting med Andøya gjengen, hvor vi skøyt noen timer på banen deres rett sør av andenes. flott bane med skiver fra 50-500m.

her gikk de gjennom litt bedømmelse av vind, hvordan kneppene på kikkerten virket samt litt tips og triks.

la meg til og fikk skutt meg skikkelig inn på 200m. deretter ble det skyting på gonger på 300 m (for å lære knepp på kikkerten).

 

kjørte også igang en PRS konkurranse (mener å huske de kalte den "skill station" eller "skills shooting"?) hvor vi hadde gonger på linje på 350 ish meter. startet 2 meter bak våpenet og på "ild" var det å kaste seg ned bak rifla, justere kikkert i forhold til avstand/vind, og starte på gongen til venstre og jobbe seg mot høyre, total tid var på 90 sek. FANTASTISK GØY!!

 

avsluttet med å skyte mot 3 gonger på 425m (ca). minste gong på ca 15x15cm (mener jeg å huske). rifla var innskutt på 200m så det ble 16 knepp opp, 2 knepp høyre for å kompensere for vind.........

skøyt først mot den største gongen...TREFF

nest største....TREFF

minste gongen........TREFF

 

:)

 

det er en FANTASTISK følelse når alt klaffer og man får en snev av mestringsfølelse! hadde en bratt læringskurve på banen, og det ga meg masse å tygge på:) nå er det trening og atter trening som må til! dagene mellom øktene nå går til å lære seg kikkerten bedre, bruk av tabell/kikkert/knepp, lesing av vind +++

 

motivasjonen er høyere enn noensinne!! :)

 

og vil rette en stor takk, og bøyer meg i støvet, for gutta fra "langhold på Andøya"! fantastisk gjeng!!

Link to comment
Share on other sites

Skal handle inn litt lesestoff og ser på bøkene fra bryan litz:

-Applied Ballistics for Long Range Shooting

-Accuracy and Precision for Long Range Shooting

 

Hvilken lønner det seg å starte med? Planen på sikt å kjøpe mer en ei bok, men greit å starte med en:)

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt litt mer skyting her på Andøya

 

Vi rigget opp en bane på 735m og satte et Bullseye kamerasystem ved skiva.

Før start brukte vi litt tid på å lese vær og vind. Det viste seg at vinden , som vekslet mellom 1 m/sek til 3,5 m/sek, flyttet på seg...dvs, vi fikk først vinden fra kl 12, men vinden dreide rundt med klokka. Ved første skudd fikk vi vind fra kl 12, ca 30 min etter fra kl 3 osv. Etter 2 timer skyting hadde vinden jobbet seg hele veien rundt slik at vi fikk den fra kl 10.

Med andre ord, fantastisk mye læring og en konge dag.

 

De siste 5 skuddene jeg hadde lå innafor 22cm, lite høydespredning. Skal se om jeg ikke får tak i bilde av skiva.

 

Kjempefornøyd med dagen, masse læring og masse nye momenter som er notert ned i notisboka:) begynner å få identifisert endel momenter jeg kan fokusere på under trening.

Har også en Kestrel 3500NV på vei i posten som skal hjelpe meg med vinden.

Link to comment
Share on other sites

Glemte en ting.

Vi brukte som sagt Bullseye kamerasystem, dette var konge å benytte under skytinga! Kunne godt tenkt meg et slik selv, men prisen er helt horribel(just my 2 cents)......

 

Så, har planlagt å bygge opp et eget portabelt kamerasystem......lista med komponenter begynner å bli klar, men på forske litt til for å få det slik jeg ønsker:)

Virker det jeg har funnet frem av komponenter slik jeg tror har det potensiale for å bli knall, med mulighet for laaaaaange avstander(3-5000m), flere kameraer (på forskjellige avstander) og bedre oppløsning enn Bullseye systemet.

 

Drar igang en prosjekttråd når ting begynner å bli klart:)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lønner det seg å starte med? Planen på sikt å kjøpe mer en ei bok, men greit å starte med en:)

Jeg vil si Applied Ballistics for Long Range Shooting er grunnpensum. Den er relativt lettlest med mye god teori, og et svært tabellverk med målte ballistiske data for en rekke kuler. Erfaringsdata altså, ikke data oppgitt av produsent, som ofte har en tendens til å være litt eller mye bedre i brosjyren enn i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...