Jump to content

Når arvelater lever


SauerBonde

Recommended Posts

Våpenforskriftens § 20 Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

Må arvelater være død? Er en arvelater død? Må man dø for å bli en arvelater? Har en idiotisk krangel med et idiotisk våpenkontor som forlanger ett av mine våpen destrueres med bakgrunn i at min bestefar ikke er død. Eventuelt må bestefar levere inn tøflene, men det er ikke et tema på mange år enda.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg overtok min bestefars gamle salongrifle var han fortsatt i live, og det viktige for saksbehandler som innvilget søknaden med affeksjon ved arv som erhvervsgrunnlag, var at personen jeg kaller bestefar var min mor eller fars far, og ikke en "bestefar" jeg ikke hadde slektskap til.

Link to comment
Share on other sites

Min bestefar døde for 25 år siden. Bestemor overtok våpnene hans under amnestiet. Jeg overtok (3 våpen, maks antall) nylig med grunnlag i affeksjon/arv selv om bestemor lever i beste velgående. Dette tok de ikke gebyr for en gang.

 

 

EDIT: Kan legge til at min mor også overtok 3 våpen. Hun har verken jegerprøven eller noe sikkerhetskurs av noe slag. Vi har begge "skyteforbud" med disse våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo fortsatt arve dem med vanlig behov for våpenet som grunn. Jeg arvet ei salongrifle etter en gammel onkel som ikke lengre var I stand til å ta vare på denne på forsvarlig vis, og søkte bare med begrunnelse av at jeg ville ha behov for denne til småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...