Jump to content

Bergara BA13 enkeltskuddrifle


Vestland

Recommended Posts

Har en Takedown i bestilling hos Børselars. Prisen er faktisk ikke ille, omkring sju tusen. Vær obs på at prisene på nett neppe stemmer. Jeg har fått oppgitt et par, tre forskjellige priser. Euroen blir jo dyrere og dyrere, og verken Pvas eller Børselars har fått oppdatert prisene sine (sist jeg sjekket, god tid før påske).

 

Rifla kommer ikke i .223, så om det er det du vil ha, må du lete etter noe annet. .222 er et fint alternativ da.

 

Takedown-rifla tas fra hverandre på samme måte som en dobbeltløphagle - av med forskjeftet og knekk børsa. Den andre varianten uten denne muligheten, blir mer kronglete. Her må man helst bruke vaierlås eller lignende når man transporterer dem. Jeg skulle egentlig ha den rimeligste versjonen, men fikk høre det var flere måneders ventetid. Den jeg har bestilt, var en utstillingsmodell.

 

Det er ellers litt ukurant gjengedimensjon, 5/8-24". Børselars gjenger om min til 14:1, som elgbørsa mi. Da bruker jeg samme demper. .30-demper er jo litt stort til .222, men brukte en A-tec Maxim .30 til Sako Vixenen jeg hadde, og det funket da ypperlig det.

 

Så får en vente og vente og vente og vente og vente.... Posten har nemlig rotet bort tillatelsen til han som kjøpte Sakoen min, og dermed står jeg enda med seks våpen i garderoben. Har nå ventet snart fem av seks uker (tar ca det her), og siden jeg fremdeles ikke har fått levert papirer til politiet, blir det nok avslag, og dermed enda seks ukers ventetid på ny tillatelse... Jippi... Får ta en telefon til politikammeret i morgen og forklare situasjonen. Med litt Lotto-flaks kan en jo treffe på noen som godtar forklaringen, men jeg tviler. Sju våpen er ett for mange uansett hvordan man teller...

 

Skal ellers sette på en Leupold VX6 3-18x50 på den. Kan bli kjekk toppjaktrifle det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tittet på en slik børse på Villmarksmessa i går. Ser snerten ut. Så gjenstår det å se om jeg får den da... Av og til får jeg lyst til å bruke litt sterke ord... Dro først nedom Børselars på vei til Lillestrøm. Handelen var helt ukjent for han bak disken. Visste ingenting, faktisk. Ikke hadde han sett noe til noen slik børse i det hele tatt heller, selv om den skulle være på plass lenge før påske (bestilte 26. februar og ombestilte uka etter). Da var det muligens tre andre som kanskje kunne ha kjennskap til det. Den ene er på vei til Afrika på jakt og kommer ikke igjen før om en måned. De to andre var på messa på stand. Passe irritert reiste jeg videre og fant standen til Børselars på messa. Disse to hadde heller aldri hørt noe om denne børsa. Med andre ord er det han som er på vei til Afrika som jeg har pratet med og burde pratet med og som jeg ikke har muligheten til å prate med på en måned! Kommuniserer de ikke i den butikken? Er det fire butikker i èn, med mur mellom?

 

Da jeg pratet med han jeg skulle pratet med (blir mye prat, det her...) i slutten av februar/begynnelsen av mars, endte det med at jeg bestilte en Takedown i stedet for vanlig pga voldsom leveringstid, minst tre måneder. Det var også noen ukers leveringstid på Takedown, men så nevnte han at det var en utstillingsmodell de kunne få opp, og jeg kunne uten problemer hente den uka etter. Faktisk kunne han få den opp fra Pvas på bare et par dager, men det kunne drøye en uke fordi de skulle gjenge den om til 14:1 (jeg ba om det). Denne er det ingen av de jeg pratet med i går som har sett noe til, fire uker senere... Hvor er den børsa egentlig?

 

Egentlig har jeg mest lyst til å gi f..en i hele greia, for det her er amatørmessig... Går det ikke an å gi beskjeder videre?

 

Fikk med telefonnummeret til den ene fyren så skal jeg ringe han til uka. Han virket veldig behjelpelig, men dersom alt er like ukjent da, vurderer jeg å droppe hele greia...

 

Kanskje jeg heller prøver å få tak i han jeg solgte Brno Fox'en min til for et par år siden og "krever" å kjøpe den tilbake. Den var nemlig helsikes god, selv med hanken på feil side...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flere som har fått seg slik rifle?

 

Etter mye om og men, hit og dit, rot og tull, har jeg endelig fått rifla mi i hus, en BA13 takedown i .222.

 

2016-05-14%2013.27.37_zpsd1f1orhc.jpg

 

Så får en håpe den svarer til håp og forventninger. Det blir jo litt som å hoppe etter Wirkola etter å ha hatt en kraftig ombygget Brno Fox og dronninga selv, en Sako Vixen, men den lover godt, om ikke annet. :-)

 

Siktet er for øvrig en Leupold VX6 3-18x50. Mer enn stort nok på denne lille rifla, men den skal i hovedsak brukes på toppjakt. Samtidig er det kjekt med 50 mm og lys til revejakt. Liker også at den har 3x på laveste og 18x på høyeste forstørring. Når synsfelt på laveste forstørring er såpass som 12,6 m/100 m ("hele" 10 cm bedre enn feks Zeiss HT 3-12x) og er relativt kompakt til størrelsen å være, ja da blir det en perfekt allrounder for meg.

 

Nå får jeg vel ikke tid til å frekventere skytebanen på noen uker enda, dessverre, så review på hvordan denne Toys'r Us-greia funker, må vente.

 

Et lite førsteinntrykk med noen plusser og minuser kan jeg da melde om, men da etter hva mine kriterier har vært:

 

Kriterier:

Kaliber .222. Hvorfor? Fordi derfor vel... :mrgreen: Jeg bare liker det kaliberet og har ingen andre grunner. Er pen patron et argument?

Links. Jeg har meldt overgang til links for godt. Derfor salg av både Brno Fox og Sako Vixen. De ga meg ikke rette følelsen lenger. Hanken på feil side blir liksom så feil... I familien er det to som skyter links og to som skyter høyre, og BA13 er kinderegget her. Den kan brukes på begge sider. En smått genial greie er at det på hanen sitter en tapp skrudd i fra høyre. Denne skal forenkle oppspenning da hanen kommer veldig nær objektivet. Denne tappen kan skrus ut og settes i fra venstre også. Kolben er ellers helt rett. Med andre ord er dette både links- og høyrerifle. Kunne det passet bedre?

Kompakt. Rifla skal være med på all småviltjakt og være med i sekken, en Vorn QRR.

 

+:

Kan brukes både av links- og høyreskyttere.

Kaliberet, selvsagt. Det finnes så å si ingen linksrifler i .222. Dette er det eneste rimelige alternativet, i hvert fall.

Pris. Fra ca 6 500,-. Takedown er en femhundrelapp dyrere, men det er jo rimelig det og.

Shilenløp. Har ikke peiling selv, men "ekspertene" sier det er good shit.

Kompakt. Den er kort og hendig og passer perfekt i en sekk. Takedown-varianten kan tas fra hverandre som en o/u-hagle, men trenger man egentlig det?

Gode grep, selv om plasten virker noe billig.

 

-:

Litt hardt avtrekk. Vet ikke hvordan man justerer det uten å plukke ting i småbiter. Fant ikke noe i instruksjonsheftet i farta.

Tung. I følge annonsene skal den veie 2,8 kilo. I så fall veier siktet og ringene på rifla en kilo til sammen, for sulamitten veier 3,83 nemlig. 3,1 kilo sånn der omkring virker mer riktig enn 2,8. X-bolten med reim, veier 3,78 kilo.

Toys R'us-utseende. Den ser jo ut som et lekevåpen... Den gir imidlertid ikke den følelsen. Har vært borti verre plast enn dette, feks på Tikka T3.

For lave åpne sikter. Jeg kommer ikke langt nok ned på kolben. For meg spiller det ingen rolle, men andre som lurer på slik børse og har lyst å beholde siktene bør klå på den først.

Ukurant gjengedimensjon. Den kommer med 5/8-24. En får selvsagt tak i dempere, men kanskje ikke det merket man vil ha.

 

Totalt sett. For meg ser det ut til å være det riktige valget. Det ble kaliberet jeg liker best, rifla er hendig og kommer til å passe perfekt i sekken som dødvekt der, pluss at hele familien kan "leke" med børsa, enten de skyter med høyre eller med venstre.

 

Gleder meg til å skyte den inn! :-)

 

Lite bilde til slutt for å vise hvor kompakt småtten er:

2016-05-15%2011.40.54_zpsum64qw77.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bytte kaliber på denne BA13 Take down modellen?

 

Ser at man kan gjøre det på Apex modellen, men fant ikke noe informasjon om det gikk på B13 Take down.

 

Kunne vært kjekt med en i 222 og et extra løp i 308 kanskje.

 

Noen som vet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slenger ved nokre bilder av min takedown i 222, levert frå pvas.

Har ikkje fått vert på skytebana enda, men satser på det blir snarlig.

 

Fått montert på en Zeiss Conquest DL 3-12x50, som blir kikkertsikte til revejakta.

Skal også gå til innkjøp av en Leupold vx2 2-7x33, som skal stå på rifla når den ikkje blir brukt på rev.

Vart ganske tung med zeiss på, då berre rifla veg ca 3,2kg.

 

normal_DSC_0022.JPG

 

normal_DSC_0023.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det noen flere som har fått erfaring med denne lille saken? Jeg har hatt min siden mai i fjor og er i grunn ganske så fornøyd med den. Upåklagelig presisjon med alt jeg har servert den, fra ferdigladet Norma Jaktmatch 55 grs til selvladet Vmax 40 grs. Jeg har for øvrig fått gjenget om løpet, fra 5/8-24" til 14:1 og bruker demperen som hører til .308'en, en Hausken JD228. Ikke optimalt, men pyttsan. Det funker jo.

 

En ting er jeg imidlertid ikke helt fornøyd med, avtrekket. Det er på drøye 2,5 kilo, og det er ikke bra nok, synes jeg. Det er presist, for så vidt, men jeg vil ha det en kilo lettere, minst. Har sendt epost til Pedersens Vaabenlager, som selger disse børsene, så får en se om det blir noe svar. Om noen her har peiling, så kom gjerne med noe om hvordan det gjøres!

 

Her er bilde av min slik den ser ut nå, lakkert enkelt og i all hast med gummilakk fra Biltema, noen dager før tur til Sverige i januar. Har brukt strikk for å få svarte streker. Måtte bare prøve... Det er styggere enn juling, og strikkvarianten ble mildt sagt ikke bra (har sett på det på Youtube, men da med Duracoat eller noe slik, hvor det funker å bruke det), men det sitter da fast ennå. Noe varig er uansett ikke slik lakk, og det skal snart av likevel. Hele greia var bare et forsøk for å se om det tåler litt håndtering. Skarpe kanter går dårlig, for å si det sånn. Grepene blir uansett bedre med gummiert overflate.

 

2017-01-21%2014.45.50_zpsir3wciwt.jpg

 

Er godt fornøyd med siktet, for øvrig, men må innrømme at jeg liker den gamle Zeiss Victoryen jeg har på den andre rifla mi bedre i skumring. Jeg liker egentlig ikke lys i siktet i det hele tatt. Ville heller hatt medforstørrende retikkel uten lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...
3 timer siden, AsgeirK skrev:

Noen som har fått kjøpt ekstra løp til ba13 takedown ? Spurte pvas for ett år siden og da var det ikke mulig å kjøpe ekstra løp ¬¬

 

Jeg fikk beskjed om at våpenet ikke hadde riktig godkjenning for salg som systemvåpen i Europa. Produsenten var vist i gang med å søke. 

 

Hvem av forhandlerne som sa dette husker jeg ikke. Om det er rett aner jeg selvfølgelig heller ikke:)

 

Enkelte av riflene til CVA i USA ser forøvrig mistenkelig like ut. Kanskje en av de egentlig er samme rifle.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, BearBeer skrev:

 

Jeg fikk beskjed om at våpenet ikke hadde riktig godkjenning for salg som systemvåpen i Europa. Produsenten var vist i gang med å søke. 

 

Hvem av forhandlerne som sa dette husker jeg ikke. Om det er rett aner jeg selvfølgelig heller ikke:)

 

Enkelte av riflene til CVA i USA ser forøvrig mistenkelig like ut. Kanskje en av de egentlig er samme rifle.

:( Får vente på en billig TC Encore istedet da 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg eid denne rifla en tid og er fornøyd, men jeg skulle gjerne kvitta meg med picatinny(?)skinna. Høy skinne pluss montasjer blir for høyt. Jeg vil heller fjerne noe enn å bygge opp kolbekammen.

 

Jeg er usikker på hva jeg kan erstatte skinna med. Det er fire hull på rekke i løpet. Avstanden er ca 2,2cm mellom de to første og to siste. Mellom parene er det ca 2 cm. Altså: *2,2*2*2,2*. Løpet er rundt og 1’’ i diameter. 

 

Målene over ligner mistenkelig på mål jeg har funnet på CVA rifler i USA (.86’’.79’’86’’). Som jeg tror Bergara produserer. CVA finnes det tilpassede montasjer til. 

 

Jeg har forsøkt å høre med importør og produsent om alternative montasjer og om det bare kan kjøpes CVA montasjer til rifla, uten å få oppklarende svar. Proppen her er nok Bergara. Norsk importør har forsøkt å finne svar. 

 

Er det noen her som har kjennskap til dette? Alt av tips settes pris på. Jeg ser etter noe lavt og gjerne lett. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dere som har BA13, er dere fornøyd med den eller blir den for tung, hammeren er for sen og dere savner raskt oppfølgingsskudd? Er litt frista på ei lita rifle og da kan en BA13 være et greit og billig våpen å teste ut om enkeltskuddsrifle er noe for meg og så eventuelt oppgradere til en lettere kipplauf med oppspenner senere.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg sitter også litt på gjerdet her i forhold til denne børsa. Jeg har en søknad inne på en slik, men plages av usikkerhet.

Jeg trenger en kort børse som jeg kan bruke primært til hundeførerbørse, men er usikker på om enkeltskuddsmekanismen vil plage meg.

Går det greit å lade/opererere på skytebane, og hvordan er presisjonen på denne i forhold til konvensjonelle boltrifler? Gjelder 308win.

Link to comment
Share on other sites

@gissmo79  jeg er også veldig fornøyd med rifla. Har den i 308. Den veier litt mer enn andre, men oppleves hendig og stødig. Kjappe oppfølgingsskudd går litt tregere. Om det et en vesentlig ulempe er diskutert i en annen tråd her på kammeret. Jag har ikke hatt anledning til å savne det:)

 

@endreslPresisjonen i min er topp og jeg skyter bedre med den enn den andre rifla jeg har (202). Lading og operering på skytebane går fint.

 

Jeg bruker min mye på smygjakt. Det er nesten lydløst å lade, spenne opp osv. 

Edited by BearBeer
Svarte til feil person så supplerte litt.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BearBeer skrev:

Jeg bruker min mye på smygjakt. Det er nesten lydløst å lade, spenne opp osv. 

 

Har bortimot samme bruksområde tiltenkt til min. Smygjakt og svarthundjakt på hjort, samt hundeførerbørse under elgjakta. Hvis den er brukbar å bruke så virker det som en hendig pakke. 

 

1 time siden, bardp skrev:

Ja og etter en stund sitter man med en haug ubrukelige rifler som ingen andre heller vil ha😉.

Lider allerede litt av syndromet. Har tre dedikerte storviltrifler i skapet allerede, og det hjelper vel ikke på med en til. Ble skutt opp med alle i år, men da jeg faktisk fikk et dyr på skuddhold  så fikk jeg faktisk bare til å skyte med ei av dem 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått min Bergara BA13 i 308Win i 20" og 12" twist, og må si det er en snasen liten børse, men jeg sliter med å få presisjon i den. Samler ca innenfor 8-10 cm på 100 meter. Jeg har prøvd jaktmatch 150 grs ferdigladd og Hornady FMJ-BT i 150 grs. Jeg trodde disse skulle gå ganske godt i 12-twist, men dette var ikke direkte imponerende. Har jeg vært uheldig her, og fått et løp med haglepresisjon, eller finnes det ammo/ladninger/kuler som går bedre her?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, endresl skrev:

Da har jeg fått min Bergara BA13 i 308Win i 20" og 12" twist, og må si det er en snasen liten børse, men jeg sliter med å få presisjon i den. Samler ca innenfor 8-10 cm på 100 meter. Jeg har prøvd jaktmatch 150 grs ferdigladd og Hornady FMJ-BT i 150 grs. Jeg trodde disse skulle gå ganske godt i 12-twist, men dette var ikke direkte imponerende. Har jeg vært uheldig her, og fått et løp med haglepresisjon, eller finnes det ammo/ladninger/kuler som går bedre her?

 

Må vel være noe mekanisk galt her. Et eller annet som sitter løst tenker jeg. Sjekk skruene i picatinny-skinna, sjekk at montasjene sitter stramt, å sjekk at ikke optikken er ødelagt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som har hørt om det har vært fremgang på kjøp av flere løp til BA13? Har en selv, og våpenkortet er jo som på et systemvåpen, men det er fortsatt ikke mulig å kjøpe ekstra løp "løst"?

 

Edit: Forøvrig ei hendig og god rifle ellers, som jeg har blitt glad i.

Edited by Rome77
Link to comment
Share on other sites

Godkjenning som systemvåpenO.o Mulig det er noe slik i andre land, men det kan det umulig være i Norge. Hvis noen vil kjøpe, og få tilpasset, ørten løp til M98'en sin, så er det helt uproblematisk. Og jeg tviler på at noen en gang hadde tenkt på ordet systemvåpen når disse havnet på sivile hender.

Link to comment
Share on other sites

Kjipt hvis man ikke får løp til de, mener det er noe styr med tilpasning til kasse. De selges vel under et annet navn over dammen, så går jo an å sjekke noe sånt.

 

Men jeg ville bare levert til børsemaker og lagd en muffe. Nytt løp inn, null problem. 

 

Ihvertfall i 308 etc, tror jeg de fleste av disse aldri ser slutten av løpslevetiden. 7-8000 skudd i en enkeltskuddsrifle er en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...