Jump to content

NM Langhold 2017


Guest

Recommended Posts

Langholdsskyttere:

 

18.-19. mars arrangeres NM Langhold 2017 ved Bjoneroa i Oppland fylke.

 

Stevnet starter lørdag 18. mars kl 0600 på vanlig oppmøtested. Erfaringsmessig er siste skytter ferdig for dagen rundt 1730. Middag ca 1900.

Søndag avholdes cold bore shot-konkurranse, etterfulgt av fri skyting på lørdagens baner.

 

Klasseinndeling:

Individuell (36 plasser) og Makkerpar (12 plasser).

 

Organisering:

Skytingen foregår på feltmessige baner, fra anviste stillinger eller frie stillinger innenfor anvist område.

Maksimal skyteavstand er ca 1100m, og det skytes på kjente og ukjente avstander.

Det blir tentativt 6 baner, med totalt 12-18 øvelser. Max 150 skudd (nøyaktig antall kommer nærmere).

Skytterne deles inn i lag som går sammen gjennom dagen.

All skyting ledes av egne skyteledere på den enkelte standplass. Skytterne skyter enkeltvis etter tur, med rullering av første skytter gjennom dagen. Makkerpar skyter sist i sine lag, da de også brukes som spottere for øvrige skyttere.

Det er ett stykke å gå gjennom dagen, ca 15km totalt.

 

Utstyr:

Egnet rifle, max 7.62 (.30-cal) kulediamter og 67mm hylselengde. Dette av hensyn til livslengde på stålmål og oppheng, samt tidsflyten i stevnet.

Hørselvern.

Varme klær, mat og drikke etter eget behov.

Brodder (anbefales på det sterkeste, da det gjerne er is på skogsveiene vi bruker).

 

Ikke tillatt utstyr: Laser avstandsmålere, vindmålere, kulebanekalkulatorer.

 

Overnatting:

Skytterhuset til Bjoneroa Skytterlag, overnatting tilgjengelig fra fredag til søndag.

http://kart.gulesider.no/m/8Ab2t

 

Deltakeravgift:

Individuell: Kr 1000,-

Makkerpar: Kr 1500,-

Prisen inkluderer overnatting og middag lørdag.

 

Påmelding:

Fra 1.11.2016, pr e-post til nmlanghold@yahoo.no

Skyttere som innledningsvis ikke får plass settes på venteliste, og varsles så snart det blir åpning.

Påmelding er gyldig når deltakeravgiften er innbetalt. Gyldig påmelding er bindende.

Deltakeravgift innbetales til kontonr 1210 03 94993

 

Nye og gamle skyttere er velkommen til Bjoneroa i mars.

 

Christian S

På vegne av Sigurd B; hovedarrangør NMLH 2017

 

NM Langhold 2017 sponses med premier fra:

 

Langhold.no

Mission Critical Designs

First Response Medical AS

Gjesåsen klatrepark

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Påmeldte:

 

Individuell

1. Åshild S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

2. Christian S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

3. Jørgen L, NOR, 6,5x55 - Bet OK

4. Audun K, NOR, 6,5x55 - Bet OK

5. Anders G, NOR, 308win - Bet OK

6. Tom K, NOR, 6,5x55 - Bet OK

7. Pierre N, SVE, 308 win - Bet OK

8. Nicklas O, SVE, 284 Shehane - Bet OK

9. Amund B, NOR, 6,5x55 - Bet OK

10. Johan E, SVE - Bet OK

11. Erik A, SVE - Bet OK

12. Torbjörn L, SVE - Bet OK

13. Jakob H, SVE - Bet OK

14. Oscar J, SVE - Bet OK

15. Aleksander R, NOR, 308win - På vei

16. Marcus L, SVE, 6,5x55AI - Bet OK

17. Thomas S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

18. Håvard T, NOR, 308win - Bet OK

19. Jon Helge N, NOR, 7mm WSM - Bet OK

20. Niklas L, SVE, - Bet OK

21. Erik D, NOR, 6,5x55 - Bet OK

22. Jo E T, SVE, 6,5x55 - Bet OK

23. Vegard N, NOR, 300WM - Bet OK

24. Tommy B, NOR, 300WM el 6,5GAP - Bet OK

25. Dan H, SVE - Bet OK

26. Glenn A, SVE - Bet OK

27. Roger W, SVE - Bet OK

28. Bjørnar M, NOR, 300WM - Bet OK

29. Oskar F, NOR, 308win - Bet OK

30. Johan R, NOR, 260rem - Bet OK

31. Arnold, D, NOR, 6,5x55 - Bet OK

32. Morten O, NOR, 6,5x55 - Bet OK

33. Fredrik H, SVE, 6,5x55 - Bet OK

34. Rino A, NOR, 300WM el 7mmRM - Bet OK

35. Knut Aa, NOR, 264TI - Bet OK

36. Daniel O, SVE, 6,5x55 - Bet OK

 

Makkerklasse

1. Alan og Arnt Kyrre, NOR - Bet OK

2. Emil og Peder, SVE, 6XC og 7mm - Bet OK

3. Kimbo og Daniel, SVE - Bet OK

4. Vetle og Krister, NOR - Bet OK

5. Mikael og Johan, SVE - Bet OK

6. Christian og Geir Magne, NOR, 260 rem og 6,5x47L - Bet OK

7. Andreas og Emil, NOR, 260 rem og 6,5x55 - Bet OK

8. Olav og Christian, NOR, 6,5CM og 260 rem - Bet OK

9. Michael og Markus, SVE - Bet OK

10. Jørgen og John Olav, NOR - Bet OK

11. Tom Erik og Sondre, NOR, 264TI x 2 - Bet OK

12. Sem og Henrik, SVE - Bet OK

 

Venteliste individuell:

1. Tony J, NOR

2. Fredrik J, SVE, 6,5x55

3. Håkan M, SVE

4. Tobias E, SVE

5. Peter B, DAN

6. Markus A, SVE

7. Thomas K, NOR

8. Martin L, SVE

9. Olav H, NOR, 308 win

10. Glenn L A, NOR

11. Ilya K, NOR

12. Gøran H, NOR, 6,5x55

13. Eivind H, NOR

14. Magnus N, NOR

15. Jonas E, SVE

16. Marcus T, SVE

17. Carl D, SVE

18. Patrik L, 308 win, SVE

19. Asbjørn K, NOR

20. Anders H Je, Nor

 

Venteliste makkerklasse:

 

1. Sigbjørn og Olav, NOR, 6,5x55 og 308 win

2. Peter og Carl, SVE

3. Olav H og ??, NOR

4. Olav og Knut, NOR

5. Glenn og Ilya, NOR

6. Halvard og ?, NOR

7. Johan og Jakob, SVE

8. Anders og ?, Nor

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Plassene gikk virkelig unna i år, og alt var fylt opp før 00.30 i natt.

 

Tusen takk for all interesse og alle påmeldinger.

 

Påmeldingslistene og ventelistene er oppdaterte, og alle skal ha fått svar på mail.

 

Kontonummer finner dere i invitasjonen, merk at det er nytt kontonummer i år.

Betalingsfrist settes til 1.12.2016, så saneres listene noen dager etter det. Eventuelle ikke betalte plasser går da videre til de på ventelistene.

 

mvh Sigurd og Christian

Link to comment
Share on other sites

De første tre årene hadde makkerklassen stor frihet, feks til å bruke begge som skyttere (med samme totale antall skudd som individuelle skyttere. Jeg har ikke sett at dette har blitt gjennomført på noen nevneverdig god måte, men jeg har ikke sett alt). For å gjøre det mer oversiktlig for skyteleder var det i 2016 kun tillatt med en av dem som skytter på den respektive bane, men de kunne selv velge hvem som skjøt den enkelte banen. Hvordan det blir i 2017 er opp til Sigurd.

 

Emil og Peder har gjort det veldig bra i den klassen de siste to årene (Peder har gjort det bra i den klassen alle fire gangene), og de fordeler grovt sett som følger:

Emil (med 6XC) skyter de kortere banene, ut til ca 500m, mens Peder (7mmRM) tar seg av de lengre banene. Den som ikke skyter spotter.

Hvis de har mer de ønsker å legge til gjør de sikkert det selv, jeg er tom.

 

Ansvars- og oppgavefordelingen i paret bør være avklart (skytingen gir seg jo selv), som feks avstands- og vindbedømmelsen. Når begge skal overlappe blir det fort knot og diskusjon, som igjen ofte fører til dårlig skyting, rare avstander eller så mye tidsbruk at man ikke rekker å skyte før tiden er ute.

 

Det er ikke noen hvilepute å ha en makker (hvis man har ambisjoner om høye poengsummer, vel å merke...) hvis ting ikke er avklart før klokka starter. De makkere som er samkjørte drar stor nytte av det, spesielt hvis de kommuniserer godt; det gjør feks korreksjoner presise og lett forståelige, da går det fort.

Det er kun siste år at beste par hadde høyere poengsum totalt enn beste individuelle, og det var få poeng som skilte.

 

Jeg håper du får noen betraktninger fra noen som har prøvd klassen også, da jeg strengt tatt bare har stått og sett på. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er reglene oppgitt noe sted? Det må vel være noen regler, hvordan er ildkommandoer, hvor lang tid til forberedelse får tiden starter? Hvordan bereegnes poeng? Hva slags skytestillinger kan påregnes? Eller er alt dette hemmelig?

Regler omkring makkerpar, hvem skal skyte, må begge skyte, kan begge skyte på samme øvelse, osv?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er reglene oppgitt noe sted? Det må vel være noen regler, hvordan er ildkommandoer, hvor lang tid til forberedelse får tiden starter? Hvordan bereegnes poeng? Hva slags skytestillinger kan påregnes? Eller er alt dette hemmelig?

Regler omkring makkerpar, hvem skal skyte, må begge skyte, kan begge skyte på samme øvelse, osv?

 

De forrige gangene forelå reglene så tett opptil stevnet som mulig, gjerne på klubbhuset kvelden før. Det fordrer jo enkle regler som de fleste vil klare å få med seg, og alle å forholde seg til i praksis.

 

Ildkommandoer som IPSC (vi bruker skyteledere fra dynamisk-miljøet i området).

 

Skytterne har i hovedsak måtte gjøre seg klar mens neste skytter har gjennomført øvelsen. Det er generelt lite tid til forberedelser fra skytteren før er ferdig til neste begynner, så de som somler mest rekker ikke alltid å komme til skudd (det har skjedd), men de fleste rekker å skyte det meste på den aktuelle banen.

 

Poengberegning er alltid opplyst på banen. Generelt én score for "enkle" skudd, og mer poeng for lengre/vanskeligere skudd, med noe differensiering etter tilgjengelig tid/avstand.

 

Skytestillinger har stort sett vært liggende, men innslag av skyting over stokk og stein. I år ble det også brukt ett jakttårn som var blitt bygget på en av hogstflatene (denne banen er nå så gjengrodd at den ikke brukes videre). Det har normalt ikke vært mest mulig kødne stillinger, men stort sett liggende.

 

For makkere har det vært fritt, men parets totale antall skudd per øvelse har vært det samme som for individuelle skyttere. Se mitt forrige innlegg for noen betraktninger rundt makkerklassen. Det er lettest for skyteleder å ha kontroll når en av makkerne skyter den aktuelle banen slik det var i år, det blir trolig videreført. Makkerne må gjerne bytte på å skyte, slik at en skyter en bane (med alle øvelser på den banen), mens makkeren skyter neste bane med tilhørende øvelser.

 

Opplegg osv er ikke hemmelig som sådan, men det er (tidligere altså) rett og slett ikke klart før uka før stevnet. Tilbakeholdenhet i det lengste gir arrangøren størst mulig frihet lengst mulig, og idéer utvikles eller justeres hele tiden, så den friheten er god å ha.

 

Jeg synes det har vært helt fantastisk å ha akkurat de reglene jeg har ønsket, så har det gjerne kommet innspill i etterkant som har ført til utvikling og justering til senere der det har vært hensiktsmessig.

 

Noe detaljert program har jeg aldri kunngjort før stevnet, og det gjøres neppe denne gangen heller. Man får se når man kommer, sånn det bør være.

 

I 2017 er det Sigurd som setter reglene, de er helt sikkert også klare før stevnedagen en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke at jeg hadde noen som helst plan om å melde meg på NM Langhold 2017, men det er noe jeg reagerer litt på her. I den individuelle delen nesten halvparten av de påmeldte fra Sverige (15stk). Greit at alle kan delta på tvers av nasjoner, men hadde det ikke vært en idé å la de norske komme først i køen?

 

Jeg skjønner at det er et omfattende opplegg og at ting tar tid med å gå runda.

 

Håper ingen ser på meg som en total idiot :silent: Er bare vant med fra pistolskyting at alle som ønsker, kan delta på NM :)

Link to comment
Share on other sites

Er bare vant med fra pistolskyting at alle som ønsker, kan delta på NM

Dette er jo ikke noe egentlig NM i noen gren som egentlig fins. og muligheten til å ha med mange er svært begrenset.

 

Både i Sverige og Norge skytes sånn smått PRS, og det skytes felt, og det skytes mer "offisielt" dvs. i regi av et godkjent forbund, F-class og UNL 500m. De to sammen med DFS sin feltskyting er det eneste langholdsskyting som er approbert av noe forbund, og som arrangeres stevner i noen skala, selv om UNL/F er høyst småskala i forhold til feltskyting, der er det fort flere på et (av hundrevis) stevne enn det er på alle F/UNL stevner til sammen.

 

"NM Langhold" ligner såvidt jeg forstår på en sammenkoking av alt dette, sammen med litt "infanteriløp" eller noe sånt, i og med at man skal gå 12-15km i utmark, og bærer preg av at det er miltær personell som er arrangører.

Denne arrangøren gjør akkurat som han vil, og har i fravær av forbund og program, total frihet både i opplegg av øvelser og i uttak/prioritering av deltakere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg det litt bedre M67 :) Jeg trodde dette var et "offisielt" NM, men da har jeg misforstått hele greia :lol:

 

Har ikke satt med inn i dette med langholdsskyting, men det er noe som frister veldig å prøve seg på. Ser veldig moro ut. Må bare finne noen som kan bli med meg her i området :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Marius:

 

Som Krister ser er dette overhodet ikke noe offisielt NM, men det var så vidt jeg vet det først åpne (for alle) langholdsstevnet i Norge ved i starten i 2013, og jeg gikk vel høyt ut med navnsettingen den gangen. Siden har det hengt ved, men vært gjenstand for noe diskusjon... ;-)

Nå later det til har blitt noe i nærheten av en merkevare, eller i alle fall noe folk langt utover de som har deltatt har hørt om, så det blir trolig værende også i fremtiden.

 

De første årene hadde det ikke svart seg å arrangere stevnet uten svensk deltagelse, da de norske skytterne (med hederlige unntak) har vært ganske treige å få med, men det har løsnet skikkelig for 2017-runden. Det tatt i betraktning er det ikke aktuelt å gi norske skyttere forrang på plassene, men heller la plassene gå etter prinsippet "førstemann til mølla". Svenskene er dessuten så flinke at det er et stort tap for konkurransens del å ikke slippe dem til; mange av dem er ekstremt flinke, noe som vises på resultatlistene.

 

For å moderere det Krister sier om formen av stevnets som en konsekvens av yrke vil jeg si at det heller er en konsekvens av terrenget og banemuligheter:

Alle baner er feltmessige i områder preget av tett skog; vi skyter fra topp til topp, over hogstflater osv. Det er ikke mulig å avvikle et stevne av dette omfanget på én bane i dette terrenget. Vi må skyte der mulighetene er, og dit går det i de fleste tilfeller ikke bilvei verken til standplass eller målene. Fotturen er en bonus. :-)

 

Ellers er Kristers siste setning en presis vurdering av mitt syn på det også, og det har så langt utrolig morsomt å stå så fritt til å lage stevne akkurat som jeg vil ha det. Hadde jeg føyd meg etter allle kritikerne (som innledningsvis var mange, men som nå har gitt opp, tror jeg) hadde det blitt noe helt annet, som sikkert også kunne blitt bra. Tilbakemeldinger på bra/bli bedre etter stevnet er alltid kjærkomment, samt tips og idéer.

 

I 2017 er det Sigurd som lager opplegget, og det blir noen nye baner mens andre utgår (hogstflater gror igjen): Jeg er veldig spent på hva som kommer, siden jeg nå får skyte hele stevnet selv for første gang.

 

Du og alle andre som ikke har prøvd før er hjertelig velkommen ved eventuelle senere anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar Christian S :)

 

Da fikk jeg en god forklaring på det jeg lurte på. Og jeg skjønner prinsippet ;)

 

Det virker som et veldig bra opplegg dere har fått til. Er virkelig bra med sånne ildsjeler som klarer/gidder å dra i gang med et sånt prosjekt!

 

Ja, det er jo ikke akkurat smått med terreng som kreves for å få til et slik arrangement. Jeg har blitt bortskjemt med at vi som driver med pistolskyting ikke trenger de aller største arealene for å gjennomføre et feltstevne :)

 

Får prøve å finne noen i nærheten som driver med litt langhold, så kanskje vi sees neste år :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oppdatert påmeldingsliste i ny post, siden det nå kun er mulig å redigere poster i tre dager med ny løsning på kammeret:

 

Individuell

1. Åshild S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

2. Christian S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

3. Jørgen L, NOR, 6,5x55 - Bet OK

4. Audun K, NOR, 6,5x55 - Bet OK

5. Anders G, NOR, 308win - Bet OK

6.

7. Pierre N, SVE, 308 win - Bet OK

8. Nicklas O, SVE, 284 Shehane - Bet OK

9. Amund B, NOR, 6,5x55 - Bet OK

10. Johan E, SVE - Bet OK

11. Erik A, SVE - Bet OK

12. Torbjörn L, SVE - Bet OK

13. Jakob H, SVE - Bet OK

14. Oscar J, SVE - Bet OK

15. Aleksander R, NOR, 308win - På vei

16. Marcus L, SVE, 6,5x55AI - Bet OK

17. Thomas S, NOR, 6,5x55 - Bet OK

18. Håvard T, NOR, 308win - Bet OK

19. Jon Helge N, NOR, 7mm WSM - Bet OK

20. Niklas L, SVE, - Bet OK

21. Erik D, NOR, 6,5x55 - Bet OK

22. Jo E T, SVE, 6,5x55 - Bet OK

23. Vegard N, NOR, 300WM - Bet OK

24. Tommy B, NOR, 300WM el 6,5GAP - Bet OK

25. Dan H, SVE - Bet OK

26. Glenn A, SVE - Bet OK

27. Roger W, SVE - Bet OK

28. Bjørnar M, NOR, 300WM - Bet OK

29. Oskar F, NOR, 308win - Bet OK

30. Johan R, NOR, 260rem - Bet OK

31. Arnold, D, NOR, 6,5x55 - Bet OK

32. Tony J, NOR

33. Fredrik H, SVE, 6,5x55 - Bet OK

34. Rino A, NOR, 300WM el 7mmRM - Bet OK

35. Knut Aa, NOR, 264TI - Bet OK

36. Daniel O, SVE, 6,5x55 - Bet OK

 

Makkerklasse

1. Alan og Arnt Kyrre, NOR - Bet OK

2. Emil og Peder, SVE, 6XC og 7mm - Bet OK

3. Kimbo og Daniel, SVE - Bet OK

4. Vetle og Krister, NOR - Bet OK

5. Mikael og Johan, SVE - Bet OK

6. Christian og Geir Magne, NOR, 260 rem og 6,5x47L - Bet OK

7. Andreas og Emil, NOR, 260 rem og 6,5x55 - Bet OK

8. Olav og Christian, NOR, 6,5CM og 260 rem - Bet OK

9. Michael og Markus, SVE - Bet OK

10. Jørgen og John Olav, NOR - Bet OK

11. Tom Erik og Sondre, NOR, 264TI x 2 - Bet OK

12. Sem og Henrik, SVE - Bet OK

 

Venteliste individuell:

1. Håkan M, SVE

2.

3. Peter B, DAN

4. Markus A, SVE

5. Thomas K, NOR

6. Martin L, SVE

7. Olav H, NOR, 308 win

8. Glenn L A, NOR

9. Ilya K, NOR

10. Gøran H, NOR, 6,5x55

11 Eivind H, NOR

12. Magnus N, NOR

13. Jonas E, SVE

14. Marcus T, SVE

15. Carl D, SVE

16. Patrik L, 308 win, SVE

17. Asbjørn K, NOR

18. Anders H Je, Nor

 

Venteliste makkerklasse:

 

1. Sigbjørn og Olav, NOR, 6,5x55 og 308 win

2. Peter og Carl, SVE

3. Olav H og ??, NOR

4. Olav og Knut, NOR

5. Glenn og Ilya, NOR

6. Halvard og ?, NOR

7. Johan og Jakob, SVE

8. Anders og ?, Nor

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunnet manglende redigeringsmuligheter i forumet skjer videre drift av NM Langhold 2017 i blogg på kammeret:

Oppdaterte deltakerlister ligger her, i det 2. innlegget.

 

mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...


Oppdatering:

Antall skudd lørdag:

- Min: 90 skudd

- Max: 170 skudd

 

Antall skudd søndag:

- Minst 1 skudd  (cold bore shot)

- Max: Etter eget ønske for fri skyting.


Dere må ha med soverpose og liggeunderlag/feltsent etter eget ønske.

Oppmøtetider:

- Lørdag: 0600 for innbrief.

- Søndag: 0900, på nærmere angitt bane.

Mat:

- Ta med til eget bruk for helgen, unntatt middag lørdag.

Drikke:

- Ta med til eget bruk.

Føre: Brodder / dubbar anbefales på det varmeste.

Regler:
- Foreligger som vanlig fredag kveld.

- Laser avstandsmålere (også innebygde i sikter, osv, kulebanekalkulatorer og vindmålere er ikke tillatt.

- Prestasjonsfremmende (spesialisert skytter-) bekledning er ikke tillatt.

Betaling:

- De som evt ikke har betalt grunnet sen plasstildeling e.l: Ta med kontanter.

- Betalingsstatus oppdeteres i løpet av kvelden.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för en trevlig tävling och en härlig naturupplevelse. Det känns i kroppen att jag gått på tur igår :)

Tur att vi orkade köra hela vägen ner så att Jacke och Erik kunde försvara den fina traditionen att svenskar skjuter bäst på nm ?

Edited by johaneriksson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...