Jump to content

Hylselengde 9x19. Ladeboka og Vithavuori VS Amerikanske data


Torbo

Recommended Posts

Satt å plundret litt med 9x19 ladning i dag da jeg la merke til at det er forskjell på europeiske og amerikanske data hva angår hylselengde på 9x19.

Lee, Speer, Hogdon og Hornady oppgir .754''(19.15mm) som maks lengde mens ladeboka og vithavuori mener at .748''(19.00mm) er langt nok. Hvorfor?

Jeg fant frem et representativt utvalg av engangsskutte hylser cbc, gecco, s&b og gfl som jeg presset, og de viser seg at bare et fåtall av de måler under 19.00mm.

Det er ikke det at det er av så stor betydning, for de blir stort sett borte lenge før trimming er aktuelt. Men jeg lurer nå likevel på hvorfor de opererer med forskjellige tall.

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterer meg litt med dette er tanken på den ferske hjemmeladeren som har fått streng beskjed om å lese ladeboken, og nå sitter å trimmer hylser :forvirra:

Jeg husker selv når jeg begynte å lade, helt sinnsykt nøye på alt og følte boka til punkt å prikke. Glad jeg ikke begynte med 9mm :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterer meg litt med dette er tanken på den ferske hjemmeladeren som har fått streng beskjed om å lese ladeboken, og nå sitter å trimmer hylser :forvirra:

Jeg husker selv når jeg begynte å lade, helt sinnsykt nøye på alt og følte boka til punkt å prikke. Glad jeg ikke begynte med 9mm :lol:

Hva er problemet, med litt for korte hylser da? Tror ikke du har forstått dette med hjemmelading.

 

Det er opp i mellom tidene produsert mange forskjellige 9 mm våpen og det finnes fremdeles gamle våpen, hvor kammeret KAN være marginalt. Da er det bedre med litt for kort hylse, enn motsatt. For det siste, er ikke bra! Og dette er nok grunn til, at både Våpenjournalens Ladebok og vithavuori annbefaler den korteste standarden.

Link to comment
Share on other sites

Gecco5, har du fått blåst ut av deg nå? Jeg tror ikke du helt skjønte ordlyden i det jeg skrev. Det var en spøk! derav bruken av :forvirra: og :lol: . Det er sånne jævla verdensmestere som deg som alltid skal gjøre en hver tråd om til ubrukelig hvem kan pisse lengst diskusjoner.

Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du helt skjønte ordlyden i det jeg skrev. Det var en spøk!

Det er mange rare inngegg, eller tråder her og en vet aldrig når de bare er naivt utformet, dumt, eller ett forsøk på spøk.

 

For folk som forsøker å være opne for alle eventualiteter og hjelpsomme, blir det vanskelig å forholde seg til slike som deg. Kanskje du skulle være litt tydligere ovefor fremmede folk. Ser ingen ting, som tyder på spøk, i overskriften og ditt første innlegg. Bare navititet og dumskap! Men, det er lovlig å være dum. :) Så er dette en spøk, undrer jeg litt på deg.

 

Editt: Tegn/symboler, forandrer ikke ordlyden i teksten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...