Jump to content

Vondt å fly !


Fury

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har store problemer med flyreiser pga ødelagte trommehinner. (Rifter og arrvev) Det gjør fryktelig vondt i ørene og hodet ved avgang og innflyging, faktisk så gjør det så vondt at jeg har store vanskeligheter ett par dager. [25/5-16 skal jeg til spesialist for å få høreapparat]

 

Er det flere her inne med lignende problem ?

Hva gjør dere for å unngå disse plagene ?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du sliter med å utligne trykk i øreganger i forhold til omgivelsene.

Mange råd er å finne på dykkerforum eller andre dykkerrelaterte fora.

For meg fungerer å klemme nesa og prøve blåse hard gjennom nese, men det finne flere teknikker.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper å gjespe ofte samtidig som du drar i øreflippene for å åpne mellomøregangen til halsen. Hvis det går, så prøv å reise med de nye 787 dreamliner flyene som kan bruke høyere kabintrykk enn vanlige fly, dvs. de slipper ut mindre trykk i kabinen når de gå opp i høyden for at skroget ikke sprekker i den tynne luften.

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med det samme, berre ikkje i veldig vondt skala. Men kan gå fleire månar med dott i øret etter flytur.

Har vært til ørelege for og sjekke tinitussen min og då sa han at eg har trange øregangar og det kan gjere at ein får fly problem og f.eks problem med vatn i øret(som eg og har). Vatnet går inn men kjem ikkje så lett ut :)

Link to comment
Share on other sites

Nesespray i god tid før flyging, gjerne flere dager for å være sikker på at ting er åpent. Tyggegummi, dere hjelper å holde bevegelse i systemet. Aldri klem for nesa og blås gjennom ørene (utligne) på vei opp, alltid gjør det på vei ned. Begynn utligning så fort du merker at flyet begynner nedstigning. Husk, trykket minker i kabinen på vei opp, lufta som da ligger i ørene, mellomøret tror jeg men ikke sikker, utvider seg og trenger større plass. Da hjelper det ikke å blåse mer inn.

Dersom dette er noe som skjer hele tiden bør du oppsøke lege med problemet.

http://www.flylegen.no/web/bihuler

Link to comment
Share on other sites

Har drevet litt med dykking og det eg har sett derfra er at det er veldig individuelt korleis ein foretrekker å utligne trykkforskjellen, holde for nesen og blåse, svelge, gjespe/gape, bevege på ørene osv. Men det som går igjen hos dei som sliter med å utligne er at dei ofte må opp noen meter for å få utlignet. Dvs dersom dei ikkje utligner før trykket blir for høyt, så klarer dei ikkje å utligne og må opp noen meter til mindre trykk og utligne der før dei kan gå ned litt igjen.

Så ut fra det så tenker eg at et tips for dei som har problemer med å utligne ved trykkforskjell kan vere at ein må passe på å utligne ofte nok, slik at trykkforskjellen ikkje får muligheten til å bli så stor. Gjerne tygge, svelg, blåse, nærmest kontinuerlig under periodene med trykkendringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...