Jump to content

Ammunisjonen min tørker ut? Korroderer?


Istagg

Recommended Posts

Noen andre som opplever dette?

Når det kommer til .22lr ammoen min, virker det som om voksen og oljen, alt etter ammo sort, tørker ut.

.308 blyspiss jakt ammoen falmer og blir matt i tuppen, og slugsene blir orntlig hvite.

Nå er slugsa sjeldnest brukt, og er vel 3-4 år gammle. Jakt ammoen blir brukt opp hvært år.

All messing ser bra ut. Legger spesielt merke til at det virker som belegget på .22 ammoen tørker ut...

 

20160325_004128_zpsvebmdwcf.jpg

20160325_004256_zpsc6nasb0d.jpg

 

Våpen og ammoskap står i et siderom av stua, med forheng over åpningen, som jeg også bruker som soverom. Over bakkenivå. D.v.s jeg bor ikke i en kjeller.

Er ikke plaget med fukt hær utover det jeg vet. Utenom vanndamp innimellom fra springen, og matlaging. (åpen kjøkken stue løsning)

 

Ammoskap er av typen selvlagd løsning med lås, og jeg har bestandig oppbevart noen poser med silica kuler sammen med både ammo og våpen.

Silica kulene er løse og tørre, og viser ikke tegn til å ha absorbert fukt. De klumper seg ofte sammen om de tar opp masse fukt.

 

20160325_004648_zpsyxzbjvkm.jpg

20160325_004853_zpsavnhh2ms.jpg

 

Stua og rommet er sør og vest vendt, og det blir ofte veldig varmt hær om sommern. (Vestfold)

Lurer rett og slett på om ammoen tørker ut...

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut som korrosjon grunnet fukt snarere enn tørre forhold.

Om jeg forstår deg rett -dette rommet brukes også som soverom?

Mange soverom har problemer med kondens fordi de er for kalde -fukt søker mot kaldeste flate som ofte er yttervegger. Beste oppskrift: ovn på soverommet, god utlufting i korte perioder. Soverom med vindu som alltid står litt åpent og uten tilførsel av varme er oppskriften på kondens i kalde vegger og vinduer vil ofte gå trangt og maling flasse.

Hilsen snekkeren ;-)

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut som korrosjon grunnet fukt snarere enn tørre forhold

Se på plattloddet rundt skorstein, det er hvordan bly takler fuktighet.

Det vi ser på denne ammunisjonen er korrosjon forårsaket av forurensing/gasser i luft.

Det kommer fra treverk eller oftwest fra limprodukter i spon og finer.

Link to comment
Share on other sites

Svarte... Hadde håpet at det ikke var det.

Skapet har jeg bygd selv, av finèr plater. Limt og skrudd sammen...

Dårlig kombo altså :lol:

Skulle jo tro det hadde fått tørka ut nå etter 3 år, men den fukten/avgassene er vel delvis forseglet under malingen.

 

Jeg må ha noe låsbart, så da får jeg kassere dette skapet og kjøpe meg et metall skap fra ikea eller noe.

Takker for svar folkens :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det vi ser på denne ammunisjonen er korrosjon forårsaket av forurensing/gasser i luft.

Det kommer fra treverk eller oftwest fra limprodukter i spon og finer.

 

Fant en liten bekreftelse i dag, så holder en knapp på det Per-S sier.

20160329_210445_zpstqrysqug.jpg

 

Disse ble kjøpt samtidig med den forrige slug'en jeg la ut bilde av.

Disse har stått i patronholdern på kolba til hagla, inne i våpenskapet.

 

Tusen takk til alle dere hær på Kammeret som kan og vet.

Dere har til stadighet kloke råd å komme med, til oss med hakket mindre erfaring :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...