Jump to content

Fantastisk tilbud på trofe - elefant..!


pondoro

Recommended Posts

  • 11 months later...

Så mye usakelig fra en gjeng fra øverst på apeberget.
Elefanter må oppleves in natura, og ja hadde jeg hatt råd så skulle jeg jaktet elefant.
Jeg skrev for noen år siden at jeg hadde vanskeligheter med å skyte elefant, jo det har endret seg, etter å ha hatt de på nært hold i bushen.
Det er jo også mulighet til å få skutt seg en tuskless til en rimelig penge (i relativ forstand)

Link to comment
Share on other sites

Safarimax hadde tilbud på tuskless i Zimbabwe for ca. USD 9000,- i desember i fjor..

Sett på bakgrunn av at mange nordmenn  bruker hundretusener på bil og båt samt millioner på hytter så er det ikke spesielt dyrt å jakte i Afrika...B|

Link to comment
Share on other sites

På tur i august i fjor (reportasje kommer), ble det både tuskless og bøffel i Zimbabwe, der tuskless kostet 5000usd. Leoparden snek seg unna (primærformålet med turen), men spotted hyene ble et plaster på såret den siste morgenen.

Tusklessjakta var en fantastisk opplevelse siden kun 1-2% av elefantene er uten tenner, dvs det ble mange ansmygninger på flokker... 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
På Sunday, March 12, 2017 den 18.13, Caspianblue skrev:

På tur i august i fjor (reportasje kommer), ble det både tuskless og bøffel i Zimbabwe, der tuskless kostet 5000usd. Leoparden snek seg unna (primærformålet med turen), men spotted hyene ble et plaster på såret den siste morgenen.

Tusklessjakta var en fantastisk opplevelse siden kun 1-2% av elefantene er uten tenner, dvs det ble mange ansmygninger på flokker... 

Ok, selv om du måtte fremkalle den 24 bilders Kodakfilmen, begynner dette å trekke ut.

Vet ikke hvordan jeg på en  noenlunde dannet måte skal be deg trekke fingen ut av du vet hva. :-D

Løfte, er et løfte..klart :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I 2018Så mye usakelig fra en gjeng fra øverst på apeberget.
Elefanter må oppleves in natura, og ja hadde jeg hatt råd så skulle jeg jaktet elefant.
Jeg skrev for noen år siden at jeg hadde vanskeligheter med å skyte elefant, jo det har endret seg, etter å ha hatt de på nært hold i bushen.
Det er jo også mulighet til å få skutt seg en tuskless til en rimelig penge (i relativ forstand)

Link to comment
Share on other sites

Så mye usakelig fra en gjeng fra øverst på apeberget.
Elefanter må oppleves in natura, og ja hadde jeg hatt råd så skulle jeg jaktet elefant.
Jeg skrev for noen år siden at jeg hadde vanskeligheter med å skyte elefant, jo det har endret seg, etter å ha hatt de på nært hold i bushen.
Det er jo også mulighet til å få skutt seg en tuskless til en rimelig penge (i relativ forstand)

I 2018 blir det Zim og bøffeljakt, kommer til å sjekke ut mulighetene for ett tilleggsdyr mens vi er der, og kanskje byr det seg en mulighet på elefant.
Ellers blir det å fortsette sparingen og jakte elefant i 2019.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litt om jakt på Tuskless:
 

TUSKLESS ELEPHANT
Last year, working with Ivan Carter, my partners and I produced a pretty darned good film on hunting elephant. There are numerous close encounters with elephant, mock charges turned by waving a rifle (to look taller) and so forth. Elephants telegraph their intentions with fairly consistent body language. An elephant bull in musth, with his forehead glands secreting, well, you steer clear of that one. But in general, elephant bulls are big bullies. Confront them and they’ll turn away.

Here’s the big secret: Only an idiot messes with elephant cows. They are naturally protective of not only their own offspring, but the young in the herd, and they are considerably more aggressive by nature than bulls. Now, elephants are overpopulated in Zimbabwe, and there is a fairly strong (and definitely inherited) tuskless gene. So, as a management tool, Zimbabwe Parks & Wildlife has instituted an aggressive quota for tuskless elephant, either sex. This is without question the least expensive elephant hunt on the African continent, and in my view it’s one of the most exciting and dangerous hunts in our modern world.

When encountered, tuskless bulls are often more aggressive than tusked bulls (perhaps persecuted by other elephants?), but they’re actually not common. When you have a tuskless permit, you’re generally looking for a tuskless cow. This means you have to go into the cow herds and try to winnow out a mature cow that is without a calf at heel. This is very much a trophy hunt in reverse, a very difficult and dangerous task. The elephant you want to look at will invariably be hidden in the herd. All the cows are aggressive. As you’re crawling around, looking at their mouths and for smaller feet nearby, you take absurd chances making sure you select the right animal—and avoid shooting the wrong animal.

This tuskless quota has been in effect for several years. It’s a wonderful management tool. Given the fact that there are too many elephants, tuskless is clearly a less desirable gene. But with every season that passes, there are fewer tuskless elephants and more herds that have been penetrated, and they are ever more alert and hostile. Hunting tuskless elephants must rank as one of the most dangerous hunts available in today’s world.



Read more: http://www.petersenshunting.com/uncategorized/6-hazardous-hunts-that-could-kill-you/#ixzz4de6jUsSP

 

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er -64 som har lagt ut bilde av meg og elefant #2. Helt sykt øyeblikk forøvrig. Bare minutter før kom 8-10 elefanter flat out mot oss. Jeg skyter med åpne sikter og har god hjelp i en stødig tracker som slipper litt lys over siktene. Jeg tror Graham som holdt lykta for meg om han ikke var totalt blendet av munningsflammene fra Rigbyen ikke visste hva som egentlig skjedde ellers så slapp han en terning i buksa. Men stod i det gjorde han. Fin fyr Graham.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, BPP skrev:

Du har booket med Nyamazana? Gratulerer i så fall, og du har VIRKELIG noe å se frem til.

Har vert i kontakt med wayne flere ganger dei site åra   ,Delte camp med han oppe i matetsi området for noen år siden.men nå er det bare datoen som står igjenn blir i juli -aug .bilde av BPP ligget ute på African hunting.com   .det er bare å legge ut bilder og ein liten histori hadde vore topp😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 26.3.2016 den 6.46, -64 skrev:

Ja så sant det er sagt Ruger#1,bedre å sitte på heimen å tenke på det ein har gjort enn det ein skulle ha gjort.så tilbake til tema,delte camp med Wayne van den Bergh Oppe i Matetsi for noen år siden på bøffel jakt ,ein meget triveleg kar som er seriøs på alle måter,var i kontakt med han tidlegere i vinter han har hatt gode priser på ele før dette tilbude og ,men så dukka det opp et bra tilbud på leopard opp ,så da får nok ele vente noen år til.får bare håpe att ikke stamma blir heilt ødelagt.ele trofeer tar ikke store plassen i heimen.

Enig. Gled deg over det du har fått oppleve gjennom livet, det vil være jævlig surt å sitte på gamlehjemmet sur og grinete og angre over det du ikke har gjort, men som du kunne ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

Det som de aller fleste bør tenke over er at trofejakt på dyr i Afrika gir dyrene en verdi, og den gjengse afrikaner skjønner at det går penger rundt i bushen og spiser, de er gode å ha slik at vi (afrikanerne) har penger på bok.
I det øyeblikket jakta blir stoppet/forbudt, ja da mister faktsik dyret sin verdi, (banken går konkurs) da betyr det ikke noe om noen skyter disse og lar de ligge å rotne.
Livet i bushen er ikke vanskeligere en det..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Er det den jevne afrikaner som nyter godt av pengene troféjakten koster?

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Er det den jevne afrikaner som nyter godt av pengene troféjakten koster?

I det store og hele ja, Det meste av kjøttet fra dyra som blir skutt går til lokalbefolkningen. Skoler og andre institusjoner får kjøtt, slik at ungene og folket får viktig proteinrik mat, og trofejakta sysselsetter mye folk fra vaskehjelp, kokker, poolboy, trackere og skinnere, og sikkert mange flere, de får lønn av Outfitteren, vi som jegere legger igjen litt penger til de i form av tips, og annet.
Så i Afrikansk målestokk så er dette positivt for lokalbefolkningen, uten dette hadde de ikke hatt noen verdens ting, annet en tjuvjegere.

 

På 26.3.2016 den 6.46, -64 skrev:

Ja så sant det er sagt Ruger#1,bedre å sitte på heimen å tenke på det ein har gjort enn det ein skulle ha gjort.så tilbake til tema,delte camp med Wayne van den Bergh Oppe i Matetsi for noen år siden på bøffel jakt ,ein meget triveleg kar som er seriøs på alle måter,var i kontakt med han tidlegere i vinter han har hatt gode priser på ele før dette tilbude og ,men så dukka det opp et bra tilbud på leopard opp ,så da får nok ele vente noen år til.får bare håpe att ikke stamma blir heilt ødelagt.ele trofeer tar ikke store plassen i heimen.

Enig. Gled deg over det du har fått oppleve gjennom livet, det vil være jævlig surt å sitte på gamlehjemmet sur og grinete og angre over det du ikke har gjort, men som du kunne ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert dumt spørsmål fra en som aldri har skutt noe større en en medium til large elgokse, men jeg må jo spørre: Hvor plasserer man kula på et sånt beist? Uansett hvilket elefantkaliber man velger blir jo kula veldig liten i forhold til dyret. Hodeskudd?

Link to comment
Share on other sites

Godt organisert jakt er noe de involverte og dyra tjener på på lang sikt. 

Du får ikke ei krone av meg når jeg leier ut hytte og selger fiskekort du heller, men de lokale (altså meg og Jokerbutikken oppi veien) tjener litt. Så den jevne nordmann får fint lite utbytte av reinsjakta på Ringebufjellet eller laksefisket i Tana, men de som bor der og driver med det sitter igjen med en slant. Kanskje ikke direkte overførbart, men jeg tror ikke det bare er the Great White som tjener på det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...