Jump to content

Picatinny kikkertmontasje 200 STR


Midt-I

Recommended Posts

Tenkte vi kunne samle informasjon om dette i en tråd.

 

Hva anbefaler dere av picatinnymontasjer til Sauer 200 STR? Så for meg en slank montasje som kan brukes både til jakt og langhold. Er det ønskelig med tilt, og isåfall hvor mye? F.eks 0 ,3 eller 6 MIL? Det henger vel kanskje sammen med hvor langt man skal skyte og justeringsmulighetene i kikkerten, kan noen gi eksempel på dette?

 

Ser ut som det er litt forskjellige metoder som brukes for å feste picatinnyskinnen til 11 mm sporet. Noen klemmer langs 11 mm sporet, andre festes i skruhullet til miragebåndet. Varierer det hva slags skruehull som finnes på låskassen for de ulike årsmodellene? På min låskasse er det iallefall to 6-48 "Leupold" skruer (0,135 tommer/ ca. 3,4 mm skruediameter). (Merkelig at man ikke bruker metriske skruer forresten).

 

Har prøvd å lage en oversikt over hva som finnes på markedet. Finnes kanskje andre alternativer. Hva ville dere valgt?

- Våpensmia 0 eller 20 MOA stålskinne

- HG Firearms 0, 10, 20 eller 30 MOA stål

- EAW stål 20 MOA

- IEA Mil-Optics 0 MOA

- Longrangedesign (LRD) 0 MOA, anodisert aluminium

- US Optics 20 MOA (ute av produksjon), anodisert aluminium

- Jaktdepotet 20 MOA aluminium (ute av produksjon)

 

- Våpensmia 0 eller 20 MOA stålskinne

Vapensmia_SIG_Sauer_200_STR_picatinny.JPG

 

- HG Firearms 0, 10, 20 eller 30 MOA stål

HG_Firearms_SIG_Sauer_200_STR_%282%29.jpg

HG_Firearms_SIG_Sauer_200_STR_%281%29.jpg

 

- EAW stål 20 MOA

normal_EAW_Picatinny_SIG_Sauer_200STR.png

 

- IEA Mil-Optics 0 MOA

IEA_Mil-Optics_%281%29.JPG

normal_IEA_Mil-Optics_%282%29.JPG

 

- Longrangedesign (LRD) 0 MOA, anodisert aluminium

LRD_Longerangedesign_200STR_SSG_3000_%282%29.jpg

LRD_Longerangedesign_200STR_SSG_3000_%281%29.jpg

 

- US Optics 20 MOA (ute av produksjon), anodisert aluminium

US_Optics_SSG_3000_20_MOA.jpg

 

- Jaktdepotet 20 MOA aluminium (ute av produksjon)

Jaktdepotet__20_MOA.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til jakt vil jeg anbefale en flat skinne.

Med mange jaktkikkerter blir 20moa tilt for mye til at du klarer å skyte inn på 100m.

 

Så kan du velge en montasje med tilt, eks Spuhr eller GRS, til langholdsskyting.

Da får du valgt tilt ut fra kikkerten du vil benytte til langhold.

 

Har god erfaring med HG Firearms og LRD sine skinner.

Disse krever ingen endring av låskassen og nødvendige skruer medfølger.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jo (som vanlig) vært fint noe som dekker alle mine behov, så hvis 0 MOA kan bli for lite og 20 MOA (≈ 6 MIL) for masse, er kanskje 10 MOA (≈ 3 MIL) et happy medium? Har prøvd å sette meg inn i sammenhengen mellom tilt og justeringsområde av elevasjon i kikkert. For enkelhets skyld kommer jeg til å snakke i MIL, så MOA-greier må regnes om med en faktor på 0,291 for at vi skal snakke samme språk. For eksempel er 70 MOA x 0,291 ≈ 20 MIL.

 

Vet ikke hva som er vanlig justeringsområde for en jaktkikkert, men tar for eksempelets skyld utgangspunkt i en kikkert med justeringsområde på 20 MIL som vil si at man ved å skru på kikkerten kan justere treffpunktet med totalt 2 m på 100 m (4 m på 200 m, 6 m på 300 m osv. - vi snakker jo egentlig om justering av vinkler). 20 MIL er med andre ord maksimal topp-til-bunn justering av vinkelen i denne kikkerten.

 

Hvis montasjen og løpet er vatret i forhold til hverandre sier vi at vi har 0 MIL, altså ingen tilt (korriger meg om jeg tar feil). Hvis alt er helt vinkelrett og flatt og fint på låskasse, løp og montasje går da i teorien kulen vannrett ut av løpet og vil treffe noen få ekstra cm lavt på 100 m (eller noen få tidels MIL om du vil). For eksempel hvis senteret av kikkerten er montert 4 cm over løpets senter vil kulen (avhengig av kaliber og ladning) kanskje treffe 7-8 cm lavt på blinken på 100 meter, og vi justerer 0,8 MIL opp (8 cm på 100 m) for å være innskutt på 100 m. Grovt sett har vi da fremdeles 10 MIL (1 m på 100 m) å gå på både opp og ned for å justere treffpunktet. Noen sier at optikken er best når den er stilt i senter av elevasjonsområdet (?), og skyter man bare ut til 300 m er det (igjen avhengig av kaliber) ikke mange cm drop. Da er det kanskje best uten tilt.

 

På den andre siden går vi "glipp" av mange klikk hvis vi skal skyte lengre hold uten tilt. Kulen skytes jo i en bue (som i dette tilfellet er en modifisert parabel grunnet luftmotstand) som først beveger opp mot siktelinjen (negativ høyde ift. siktelinje), og krysser siktelinjen der siktet er innskutt ("null" i høyde). Avhengig av innskyting går kulen deretter kanskje litt over siktelinjen en stund før den faller ned igjen og krysser siktelinjen, men det er ikke snakk om mange cm den er over i mellomtiden. På grunn av tyngdeakselerasjonen faller kulen bare raskere og raskere dess lengre tid den flyr, og kulefallet blir mer og mer merkbart dess lengre holdet blir. Nå begynner det å bli kjekt med flere tilgjengelige klikk!

 

Se illustrasjon. Den har noen åpenbare feil, men håper dere tar poenget som er tilgjengelig justering markert i blått.

 

normal_med_og_uten_tilt.jpg

 

Vi skrur altså (grovt sett) treffpunkt både opp for hold som er kortere enn innskyting og opp for hold som er lengre enn innskyting, og kunne likesågodt bunnet justeringen på innskytingen (for eksempel på 100 m) - siktejusteringen blir jo aldri (særlig) høyere enn innskytingen på 100 meter uansett.

 

Hvis vi antar at treffpunktet på kulen som traff midt i blinken på 100 m uten tilt kunne blitt justert 1 m opp eller 1 m ned, kan samme kikkert i en 10 MIL tilt montasje også treffe midt i når høydejusteringen er bunnet. Da har vi til gjengjeld mulighet til å justere treffpunktet 2 m opp på 100 m.

 

Så da er spørsmålet om man taper noe annet på å ha så mye tilt?

 

Tilt

Tilted mounts are necessary when shooting at very long distances. We generally recommend as little tilt as possible as the tilt really does nothing to improve the picture quality. In most cases 6-9 MIL (20-30 MOA) will have no negative impact on picture quality while a greater tilt can lead to problems.

 

To allow for the greatest available range of adjustment choose a mount with a tilt that is half of the scope’s range of elevation. For example Schmidt & Bender 5-25x56 have a maximum elevation adjustment of 26 MIL (93 MOA,) you should therefore choose a mount with 13 MIL (45 MOA) in tilt. Doing so assures that you are able to adjust the sight out to very long distances.

 

However when mounted in this extreme elevation it’s common to experience optical defects such as anoval picture etc. We therefore recommend that when fitting a large elevation scope (such as 26 MIL/93 MOA) on a .308 rifle that will only be used out to 1000 meters, to choose a 6 MIL/20 MOA tilt as it’s more than sufficient for that use.

http://spuhrwebshop.com/en/choose-your-mount.html

 

De optiske egenskapene til kikkerten er altså best med høydejusteringen stilt midt på, og hvis vi skal ha tilt bør vi ikke ha mer enn maksimalt halvparten av justeringsområdet til kikkerten. I vårt tilfelle er justeringsområdet 20 MIL, så vi bør ikke ha mer enn 10 MIL tilt.

 

Langhold med en 6,5x55 blir kanskje fra 500 og opp til 1000 m avhengig av bane og hvor god man er til å treffe. Laget en forenklet klikktabell:

 

lapua_9_g.png

 

Hvis jeg har regnet rett ser man altså at man med kikkerten med 20 MIL justeringsområde kommer ut til 900 m uten tilt (husk at 20/2 gir 10 MIL hver retning). Med 3 MIL tilt hadde vi fått totalt 13 MIL justering opp av treffpunkt, og kunne skutt over 1000 m. Med 6 MIL hadde vi komt enda lengre.

 

Da er spørsmålet om 3 eller 6 MIL har noen negative konsekvenser for optikken på kortere hold, f.eks. til jakt? For meg høres det ut som 3 MIL kan være en slags gyllen middelvei..

Link to comment
Share on other sites

En kule i ca 800m/s, vil falle ca 7,5cm på hundre meter. Så om man monterer ett sikte parallelt med løpet oppå, vil kula treffe under 7,5cm pluss høydeneforskjellen mellom løp og sikteakse, f.eks 5cm.

 

Det betyr at om man har en tilt på 12,5cm på 100m (1,25 mrad) treffer man uten å skru siktet fra midten i det hele tatt. Så om man tillater like stor forringelse av bildet som man har med parallell montasje. så vil 2,5 mrad være optimalt. (like mye ned, som man vanligvis skrur opp)

 

Som man også ser, vil optimal tilt være avhengig av høyden på montasjen.

 

Ikke glem at jaktsikter ofte har mye lavere forstørrelse noe som gir tilsvarende fler klikk.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye fin teori...

Jeg har ingen montasjer uten 20 eller 25 moa tilt. Det har stått en drøss kikkerter fra Bushnell, Tasco, Zeiss, March, IOR, Leupold og Aimpoint, og Vortex, flest Zeiss - i disse montasjene, og da på en 7-8 rifler - minst. En Zeiss-kikkert, og Aimpointen, er farlig nær bunnen på 100m, men ikke helt nede.

Dersom det ikke er feil med huller og tilpasning, og alt arbeid er gjort med små toleranser, slik det skal - f.eks. en HG-skinne på 200STR, som er smekk-i, så er dette et ikkeproblem. Det samme er hvor kikkerten er skarpest i bildet,

100m er vel det holdet en skyter minst, om en er mellom 16 og 65, så det er knappast der en skal optimalisere heller, selv i teorien.

 

Forresten, Midt-I, før du spekulerer deg fram til all teori omkring langholdsskyting selv, fra grunnen av - med eller uten feil, eller forsøker å få langholdsskyttere (og andre...) til å gjengi den her mer eller mindre riktig... Kjøp to ting: Hauglands, "Langholdsskyting fra grunnen", og Litz, "Applied Ballistics for Long Range Shooting". Se og les, det vil spare mye spekulering, frustrasjon, halvgale, helt gale, eller dårlig formulerte svar her inne, og en masse tid. Kjøp, les, gå på banen, skyt, spør konkret om du plages. :D

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er mye fin teori...

Skal selvsagt ut og skyte også, men må ha feste til kikkertsikte først. ;) Har boken til Litz, bare ikke åpnet den ennå. Du mener det sjelden er problem med skarphet i optikken med elevasjon justert på maks? Og 20 MOA/ 6 MIL duger som regel til jakt?

 

Så om man tillater like stor forringelse av bildet som man har med parallell montasje. så vil 2,5 mrad være optimalt. (like mye ned, som man vanligvis skrur opp)

Man taper altså ingenting optisk på en 3 MIL montasje kontra ingen tilt, men får strekt langholdskapabiliteten = vinn vinn. Det ser jo ut som man kunne komt forbi 1000 meter med 3 MIL tilt (igjen avhengig av kikkert). Tror ikke jeg kommer til å skyte mye lenger enn det.

 

Valget står mellom 3 eller 6 MIL montasje.

Link to comment
Share on other sites

Eneste tilfellet jeg har klart å se at bildet er dårligere når justeringa er stilt til endes, er på Razoren ved skyting på 2000m. Men der stiller en 18mrad fra midten...

Risikoen for at du ikke "når" til 1000m med 10moa/3mil er etter mitt syn langt verre (for den er reell, hard stop, ende, går ikke) enn en teoretisk betraktning om at kikkerten er mindre skarp 1/3 grad fra midten - greit at kikkerter ikke alltid er like skarpe i kantene, men det får være måte på ;) Dessuten er det ved skyting på 100m, du har mye mer bruk for eventuell skarphet lenger ute - så etter mitt syn, mest mulig tilt. Jeg har HG 20 moa, bare fordi jeg ikke oppdaga at han hadde 30moa da jeg kjøpte.

Å skulle skyte til 1000m er noe alle som tukler med langholdsskyting ønsker seg etterhvert, og vil prøve på.

 

Har boken til Litz, bare ikke åpnet den ennå.

Les den, alt du lurer på står jo der :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Midt-I

Det er lettere å komme med en anbefaling om du kan si noe om hvilken kikkert eller kikkerter du har tenkt å bruke? Det er ganske stor forskjell på kikkertsikter og bruksområde.

 

Personlig har jeg alltid brukt 10 mil når jeg monterer picatinnyskinner, men det er ikke alle sikter som dette passer for. Jeg har en Zeiss som bunner helt ut om jeg monterer den med 10 mil. Det går akkurat slik at jeg kan skyte inn på 100 m, verken mer eller mindre. Det er greit å ha litt mere margin å jobbe med. Ut over Zeissen har jeg bare sikter med mye justering. Noen av det har ikke retikkel i "senter" heller, og er ment å stå på skrå fra fabrikk.

 

3 mil er nesten ikke tilt, og du skal ha en veldig sær kikkert for at 6 mil ikke skal kunne funke. Skal du først ha tilt bør du i hvert fall gå for 6 mil, som du har konkludert med selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Førstepost oppdatert med bilder. Valget falt på den nye skinna til Skytterlinken som er produsert av Våpensmia. Skinna er i stål og fås med 0 og 6 MIL tilt, gikk selvsagt for modellen med tilt. Skinnen ser ut til å ha veldig høy kvalitet.

 

Her er video av produksjon:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

HG funker. Om jeg husker rett så er det kun klemskruer på Skytterlinken sin. Det er ikke 100% pålitelig, jeg har sett (andre merker dog) slike flytte seg mange ganger. Våpensmia har vel en som er kopi av den gamle US Optics, den funker også bra.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

@M67

Hos Langhold.no står det at "Picatinny skinne Sauer 200STR" (HG Firearms?) skal skrues fast i hull for dioperfestet i låskassen.

Min 200 STR fra ca 1998 har jeg ingen hull i låskassen for feste av diopter..

Jeg har kun skruehull helt foran på låskassen for miragebånd-feste (+ ett lite ett ikke langt unna som jeg ikke helt vet hva skal brukes til)

 

Vil det si at jeg må borre og gjenge låskassen for å bruke denne skinnen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser også på andre alternativer som f.eks Vision sin picatinny skinne. Det ser ut som den også kan skrues fast i skruehullene helt framme på låskassen. Og så bygger den ikke få høyt som HG Firearm/Langhold sin.

Edited by Rekyl1
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Våpensmia sin 20moa stålskinne skrus også fast fremme på kassa, funker fint den.

 

Trodde Vision sin skinne også gjorde det, men ikke sikker. En fordel med Vision sin aluminiumsskinne er at er lengre enn de andre jeg har sett, ca 2cm lengre i fremkant dersom man har problemer med å få kikkerten langt nok frem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Om du ikke rører kikkert å bytter skinne vil du da havne ca 10 moa over, altså grovt sett 30 cm over på 100m. Da må du skru ned ca 3 mil/mrad for å være midt i på 100m igjen. 

 

Da har du litt over 20 mil/mrad å gå på oppover. 

 

Om det er vits å bytte skinne kommer jo an på om du skal skyte på så lange hold at du trenger mer justering.. 

 

Med min 6,5x55 med 73cm pipe, Norma DL å v0 på 828 m/s så rekker jeg ut til 1400 meter med 20 mil/mrad. Litt over 1300 meter med 17,7. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...