Jump to content

Verktøy for å måle newton når man skrur til en skrue.


222. Nitro

Recommended Posts

Hei, har tenkt til å gå til innkjøp av en Sako Quad.

Der står det at ved løpsbytte så kan man kun skru til med max 8 newton.

Hva heter dette verktøyet jeg må ha for å måle dette når jeg skrur til?

Dersom du vet hvor jeg får tak i verktøyet billig så gjerne nevn dette også.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Bare husk å stille nøkkelen tilbake til null med en gang du er ferdig med den, ellers kommer den helt utav kalibrering med en gang.

Det der er stort sett en myte, akkurat som at magasinfjærer svekkes av å ligge ladet. En korrekt designet og produsert fjær siger ikke, tvert i mot vil det å spenne den ned og opp igjen slite mer.

 

Man bør selvfølgelig ta høyde for at en og annen fjær siger litt pga materialfeil etc, men det er uansett ikke noen rask prosess.

 

Edit: Alle materialer kan sige litt under belasting, men moderne fjærstål er laget nettopp med tanke på å redusere dette. For veldig presis bruk vil jeg si at man bør spenne ned momentnøkler, og det er kanskje ikke noen vits i å la de stå på høyeste innstilling, men ellers er jeg svært skeptisk til påstandene om at dette ødelegger nøkler.

Link to comment
Share on other sites

Du får ta en prat med de firmaene som kalibrerer verktøy, så får du svar.

Derfor vi kjøper mange nye momentnøkler på jobb, når de kommer tilbake fra Nordsjøen i varierende oppspenning....

Stahlville sine er laget på en annen måte, og tåler dette bedre. Dyre, men varer lengre

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvor mye ut av kalibrering kommer nøkler som er spent?

Er det snak om 5% eller 10% ?

Og hvor store momenter er det snakk om?

Jeg mener det er ikke så store krefter når nøkkel er spent til 8Nm og ingen stor fare til å skade gjenger hvis den går 10% ut av kalibrering. Men interessant spørsmål og jeg vil gjerne finne mer om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...