Jump to content

Heihei, jeg er ny! :)


KristerF

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet og tenkte jeg måtte være høflig å introdusere meg selv og gjør det med å lage en liiten liste :)

-Krister heter jeg

-Bor i Troms

-Startet karriere med luftvåpen

-FX Wildcat .25(pil opp)

-Har tatt jegerprøve

-Vært på én hel jakttur med min Buhag Suhl(12/70) enkeltløp og det gikk som forventet(ingen felt)

-Ønsker å drive med småvilt og storviltjakt

-Har mer interesse av rifler enn av hagl men ønsker likevel en dobbeltløper(hagle) av noe slag.

-Først på handlelisten min nå er CZ 455 .22 Syntetisk(mulig 17hmr også da det virker populært)

-Deretter en storvilt rifle. Har sett blant annet på Tikka T3 og Browning A-Bolt.

-Har mange spørsmål, lite erfaring og kunnskap når det gjelder kruttvåpen.

 

Tjoheii! :)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Villmarksbutikken som jeg har fått tilbud fra nå, er de tilnærmet optimal i den lengden de kommer i. Høres ikke så ufornuftig ut da jeg tror at om kortere løp på disse hadde vært bedre hadde de vel gjerne levert de slik fra fabrikk? :)

Venter fortsatt på tilbud fra Børselars. Om noen har forslag til flere jeg bør be om tilbud av så må dere si ifra!

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

då forsvinn meininga med dempar på 22 og presisjonen vert ofte dårlegare fordi at kula bryt lydmuren på vei ned til subsonisk og begynner å tumle i lufta.

Første delen av setningen er riktig, det er også stor forskjell på hastighet i forskjellige løp. En type ammo som er nær oppunder lydmuren i ei rifle, kan finne på å være over i ei anna.

For rifler, siden loven krever 40cm, og få er så korte, så er trenden høyere hastighet jo kortere løp, eller iallefall lavere jo lenger..

Det er to grunner til å ha kort løp på ei 22LR rifle - hastigheten er ikke blant dem, for den velger man lett med ammunisjonsvalg. man er ikke NØDT til å skyte TopShot :roll: Kjøper en rett plass, og nok, får en uendelig mye bedre ammunisjon til nesten ikke mer penger. Men løpet:

- rifla blir kortere og hendigere

- kule tilbringer korere tid i løpet, og det er mer tilgivelse å hente for avtrekksfeil

 

Grunner for å ha langt løp er stort sett to det og

- bedre sikting med åpne sikter

- lettere å holde stødig, spesielt på frihånd.

 

Salongrifler med demper blir som regel 10-15cm lenger - så etter min mening er det helt naturlig å kappe dem minst tilsvarende. Balanse kan man hente tilbake med bly i framstokken.

Et argument mot kapping er choke-myten - jeg vet im mange kappede 22LR rifler, og alle er like presise, og de jeg har pusset, som er 15-20stk, har ingen merkbar choke uansett? Andre har sikkert mer kunnskap om det enn jeg, men please, ikke referer til myten...

 

Andre del av setningen jeg siterer er, som jeg liker å si, vas. Det stemmer at high velocity ammunisjon ofte er mindre presis enn den oftest subsoniske matchammoen, men det fins supersonisk matchammo, og transsonisk er vanlig, f.eks. SK Biathlon Sport. Den er skremmende presis på 100 og 200m, leeenge etter at kula er subsonisk - den er forresten subsonisk på 50m også - men tumler gjør den ikke. Ikke på 50m og ikke på 500m.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Andre del av setningen jeg siterer er, som jeg liker å si, vas. Det stemmer at high velocity ammunisjon ofte er mindre presis enn den oftest subsoniske matchammoen, men det fins supersonisk matchammo, og transsonisk er vanlig, f.eks. SK Biathlon Sport. Den er skremmende presis på 100 og 200m, leeenge etter at kula er subsonisk - den er forresten subsonisk på 50m også - men tumler gjør den ikke. Ikke på 50m og ikke på 500m.

 

 

Var dette jeg også ville frem til, Men jeg syns de som vaser skal få prøve å bevise vaset sitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

ar dette jeg også ville frem til, Men jeg syns de som vaser skal få prøve å bevise vaset sitt

Så mange myter som er vas, og så mange som tror på det, så er det bedre å kommentere de før de sprer seg enda mer. At 22LR-kuler tumler er en fin måte å bortforklare at en ikke kan skyte, og en måte å forklare den elendige presisjonen en kan se på litt lengre hold med billig 22LR ammo. Det skyldes imidlertid variasjon i hastighet, og ujevne kuler, stort sett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du får lytte til bbdg og M67, de vet hva de snakker om. :-)

 

Du lærer og fort at der er noen her inne som kan og en mengde folk som synser.

Du har valgt et våpen med presisjon, et utmerket våpen til trening og jakt på mindre dyr.

Anbefaler at du kjøper en kikkert med AO. Og litt stor forstørrelse. Da er det lettere å plinke inn et skudd på predatoren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver ukappet først

Det er jo det de fleste gjør, inkludert meg selv. Skulle kappe Anschützen jeg, men den er uansett så kort i forhold til diverse langholdsrifler, at det aldri har blitt slik. Argumentet med litt lengde og tyngde i pipa er også der, det er lettere å skyte godt om balansen er god.

Det er slik det er med våpen, mange faktorer og de fleste drar i hver sin retning, så skal en velge et optimum - kanskje er det det fabrikanten har gjort - noe som passer for de fleste.

 

Dersom kikkerten ikke har parallaksejustering ned til 10-15m, men kanskje 50(?) og du synes rifla er merkelig lite presis på korte hold - så kan det være årsaken. Parallaksefeilen blir veldig stor på de korteste holdene, og det blir viktig å justere parallaksen rett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...