Jump to content

Hvilket 22lr skal jeg kjøpe og hvorfor akkurat den?


Langrenn

Recommended Posts

Tenker kjøpe en 22lr, blir sikkert lynsjet nå men er litt keen på halvautomat! Er mest tiltenkt morroskyting men sikkert litt trening og tenkte 22 er kurant til rypa på fjellet! Er ikke intresert i tips om våpen i andre kalibere en 22lr grunnet stor tilgang på Ammo fra før samt billig skyting!

har også noen kriterier som må være på plass! 1 må være godkjent for jakt!!! 2 boksmagasin 3 festemulighet enten for optikk/skinne 4 helst være ferdig gjenget for demper 5 halvautomat

Link to comment
Share on other sites

Standardsvaret er: 10/22 til moroskyting, men med mindre du vil bruke masse tid og energi er det ikke praktisk å bruke den til jakt på småting. Det er ikke umulig, men rent økonomisk kan det fort bli billigere å kjøpe både en 10/22 og en CZ455 med det samme. Den ene skyter mye, den andre treffer mye.

Link to comment
Share on other sites

Hvor presise forventes det at en mellomklassesalongrifle egentlig er? Hvor presis er en CZ455? Jeg har en "Toys'r Us-rifle", en Rem 597. Sist samlet jeg 15 skudd på ca 15 mm på 70 meters hold, et digert høl og et par "slengere" med Top Shot-patroner fra XXL. Er ikke det bra nok? Skjøt ikke noe bedre med en Anschütz 1416 jeg hadde, feks.

 

Det eneste jeg har gjort for å forbedre presisjon er å gjøre pipa frittliggende og bytte avtrekkshammer. På toppen sitter en Leupold 3-9x33EFR. At jeg har kappet kolben 5 cm slik at jentungen kunne bruke den, hjelper vel ikke på presisjonen, men likevel. Det er en kjekk sak.

 

Det høres jo ut som om 10/22 og 597 er rakleverk som sprer som hagler. Mitt inntrykk er at de med få og rimelige grep kan bli virkelig gode og presise våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo ingen super pressisjons skyting og i mine øyne er 22 en leke! Jeg vet at presisjonen er 99% min feil om ikke går helt bra og alt, skyter stabilt har mine jaktvåpen og denne er kun et leketøy som kan brukes :) når det er sagt er1022 grei glemte også å si at dette er lavbudsjett og ikke noe fancy greier! Jo billigere jo bedre egentlig

Link to comment
Share on other sites

Cz 452/455 er nok gode rifler. Problemet på de jeg har sett på er avtrekket. Grovt, mye kryp og sandpapir følelse. Mitt inntrykk er at dette er veldig individuelt på ulike våpeninduvider. Sjekk dette nøye før eventuelt kjøp.

22 er ikke en leke, men et fantastisk treningsverktøy. Og veldig kjekt på jakt. Sørg for å få ett godt våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For morro skyting, må jo Remingtons Nylon 66 være tingen. :) Den har vel fremdeles "verdensrekorden" i fluktskyting. D.v.s. treff uten bom, på oppkastede treklosser og rekorden er selvfølgelig amerikansk og med over 10 tusen treff, er det vel ikke mange som kan konkurere.

 

Utrolig morsom på hurtig skyting og skyting på figurer i bevegelse. Den er ikke pressis nok for langtholds skyting. Men dekker det meste som en 22 LR bør brukes til, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Remington Nylon 66n jeg hadde gikk så dårlig at den ble bare brukt til avlivning av fellefanga grevling.

Den tiden jeg hadde denne så ringte jeg våpenkontoret og spurte om jeg kunne få godkjent søknad

til en CZ 452 til vanlig jakt. Da jeg nevnte at det var en 66 jeg hadde så fikk jeg beskjed om at den søknaden ville bli godkjent uten problem. Var ikke første telefonen de hadde fått ang den halvauton og presisjon.

Sier vel litt om presisjon/kvalitet på Remington Nylon 66 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha halvauto er 10/22 det tryggeste valget mtp kvalitet, funksjonering, andres erfaringer og ikke minst oppgraderingsmuligheter. En standard karabin er ikke kjent for fantastisk presisjon, mulig take-down versjonen er bedre? For god, pålitelig presisjon er det to ruter, full ombygging av en standard karabin (dyrt, men du har alle muligheter) eller en Target-versjon. Den er litt tung til å være en 22, men sammen med en god, fyldig kolbe og en tung stabil pipe får du en god, presis rifle rett ut av boksen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha halvauto er 10/22 det tryggeste valget mtp kvalitet, funksjonering, andres erfaringer og ikke minst oppgraderingsmuligheter.

Funksjonering? Tja... har noen av 10/22 skutt mer enn 10 tusen skudd, uten funksjonsproblemer da? 66 kan da deles og fraktes delt. Oppgradering og pressisjon? Er TS opptatt av det da? Og 66, er da jaktbar.

 

Andres meninger. Ja - her er det mange som er fasinert av 10/22. Men så var det ønsket til TS da? Hvis det var pressisjon det gikk på og samtidig rimelig våpen, er vel en CZ et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt ann på, hva en skal jakte og på hvilke hold! :) TS legger ikke vekt på pressisjon.

Sant nok, men mtp at 22lr er lovlig opp til hare så gir vel størrelsen på den TS skal jakte seg selv :)

Og min lille erfaring med Nylon 66 (3 stk) så anser jeg den lite egnet til annet enn rein morroskyting.

Selv på ganske kort hold.

Myk "Tupperwarestokk", elendig avtrekk og kikkertsikte festet på blikkdekselet som sitter over låsekassa gir tilsammen en presisjon som er så dårlig at den burde nesten være forbudt til jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

For morroskyting får en gode 25-skudds magasiner til 10/22, vet ikke hvordan det er med 66'n. Til jakt og trening blir presisjon fort en faktor, det er begrenset treningsverdi i noe som ikke samler anstendig. Og skal en skyte rype på fjellet må en kunne treffe rypa på mer enn 15m. Et anstendig avtrekk er også en fordel, det er relativt enkelt å ordne på en Ruger med ettermarkeds-deler.

 

At en 66 kan gå 10'000 skudd uten puss er selvfølgelig ingen ulempe, men personlig jeg ser heller ikke den enorme nytten siden jeg aldri vil la et våpen gå så lenge uten puss. 10/22 er jevnt over veldig pålitelig, selv når den ikke er nypusset.

 

Jeg sier ikke at Rugeren er best på alt, på ingen måte. Men det er en veldig god allrounder, spesielt om en koster på seg noe som en Target-modell. Kapper man den til 40cm blir både vekt og balanse med demper helt ypperlig etter min mening. Den kan også tas ut av stokken med 1 skrue, da har en 2 omtrent like lange deler. I beddet tilstand er det ikke noen problemer med endring av treffpunkt, tviler på om det er noe problem uten bedding men det har jeg ikke testet.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men mtp at 22lr er lovlig opp til hare så gir vel størrelsen på den TS skal jakte seg selv :)

Nå er det flere år siden jeg testet pressisjonen på min Nylon 66, mener den lå på ca 30 - 35 mm, på 75 m med de beste patronene. Jeg har hovedsakelig skutt trost, på opp til ca 50m. Lengste hold på Skjære er ca 70 m og kråke 70 - 80 m. Det er felt røyskatt og mink på kort hold. Og jeg skulle nok klart å fått noen fjellryper og harer også, hvis jeg hadde forsøkt. Så det er da et jaktvåpen, men ikke for de lange hold. Vil vel også annta, et folk flest bruker 22LR på relativt korte hold på jakt. Så pressisjonen er nok tilfredstillende, hvis folk kan skyte og kjenner begrensningene til eget våpen. Avtrekket er et "slepe avtrekk" og egner seg nok best for raske avtrekk. Og det fungerer bra, hvis en lærer tekknikken.

 

Ja det er konstruksjonen (kobling av løp, til resten av våpnet) som gjør at noe pressisjon reduseres. Men våpnet er da ikke produsert og ment for "prikkskyting" på 100 - 300 m.

Link to comment
Share on other sites

For morroskyting får en gode 25-skudds magasiner til 10/22, vet ikke hvordan det er med 66'n.

 

Og skal en skyte rype på fjellet må en kunne treffe rypa på mer enn 15m.

Kanskje du skulle lese hva TS skriver. :) Han er ikke ute etter et dyrt våpen. Det er i første rekke et rimelig våpen, for morroskyting han ser etter og han vurderer muligens ryper.

 

Når jeg kan smyge meg inn på fjellryper og skyte dem med hagle, kan han også skyte dem på det dobble holdet med en Nylon 66.

 

Men våpnet har ikke boksmagasin, det er et rørmagasin i kolben med plass 14 (eller var det 17) skudd. Husker ikke helt, jeg bare lader opp.

 

Det finnes sikkert flere "morrovåpen" han kan bruke, men dette var et forslag. Og etter min mening, like bra som en 10/22, når en tar hensyn til TS sine ønsker og ikke andres behov.

 

Editt: Verken jeg, eller artikklen har nevnt noen om våpnet ble pusset (eller ikke), mellom øktene, da rekorden ble satt.

Link to comment
Share on other sites

Børselars hadde vel en Nylon 66 inne for litt siden til den nette pris av 1600 kr mener jeg at det var.

Jeg bytta til meg min med en camo kjeledress og en halvliter pils. (omtrent 500 kr)

Noe jeg føler i etterkant at var litt i meste laget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at TS nevner pris med et eneste ord. Og Nylon 66 ryker uansett på magasinet ihht det TS ønsker. At du er fornøyd med din er jo flott, men nå er det to andre som kommer med ganske alvorlig kritikk av presisjonen her, så det er kanskje ikke gitt at alle er som din?

 

Til ren morroskyting er det som sagt mange alternativer, men igjen har Ruger en fordel med originale 25skudds magasiner som funker (om det er noe TS finner moro da). Men med en gang jakt og trening kommer inn i bildet mener jeg at presisjon bør vektlegges mye mer. Der mener jeg Targeten har en stor fordel, både pga egenpresisjon og ergonomi som er nærere en grovkalibret rifle enn mange andre 22'er. Halvauto 22 er en utfordring, rett og slett fordi mange er laget som rene plinkere uten stort fokus på presisjon.

 

Remington 597 er kanskje et alternativ, jeg kan ikke huske å ha hørt for mye godt om de men de har kanskje blitt bedre med årene? De har vel også kommet med en Target-versjon som formodentlig er bedre? En annen klassiker er Marlin 60, har alltid likt de.

Link to comment
Share on other sites

Kommer med en liten utenom det vanlige Browning Buckmark rifle om du er litt sær som meg. Pistol karabin er tøft og presisjonen i min er god. Amerikanerne er litt skuffet for det påstås at pistolen går bedre. Eg er meget fornøyd med min og syns den er lett, hendig og godt balansert. Du får bare 10 skudds magasin til den og sleide utløseren kommer du ikke til så bra med høyre hånda, men eg liker pistolgrepet meget godt. :)

 

Alt i alt en artig rifle som ikke alle har med en egen sær sjarm, men standardsvaret er nok heller 10/22 iallefall viss du liker å bygge. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at TS nevner pris med et eneste ord.

De som har nevnt dårlig pressisjon, har ikke skrevet noe om hva den egentlig var. Jeg har hatt andre bekjete med med samme rifle og de har hatt tilsvarende pressisjon.

 

Og hvis de som var negative til pressisjonen her, kjøpte et slikt våpen og trodde de fikk skarpskytter rifle (med den konstruksjonen), sier vel litt om dem. Jeg viste da i forkant, at det våpnet ikke var noe skarpskyttervåpen. Og det var da heller ikke grunn til at jeg kjøpe mitt.

 

Siterer fra TS sitt 2. inlegg: "glemte også å si at dette er lavbudsjett og ikke noe fancy greier! Jo billigere jo bedre egentlig"

Link to comment
Share on other sites

De som har nevnt dårlig pressisjon, har ikke skrevet noe om hva den egentlig var.

Regner med at det er meg det henvises til her!

Nå hadde ikke vi med skyvelær når vi testskøyt ammo men av de 3 jeg har vært borti så har vel ingen av de samla innafor en snusboks på 50 meter.

Altfor myk plaststokk (man klarer lett å bøye forskjeftet slik at man får forandret treffpunkt, rett og slett elendig avtrekk, som du selv nevnte så er innfesting av pipe til låsekasse dårlig samt at kikkertringene er festet til ett blikkdeksel som tres over låsekassa og skrus fast med 2 gjennomgående skruer med mutter på andre siden.)

Altså er nesten samtlige løsninger på rifla en oppskrift til dårlig presisjon!

 

Jeg forventet på ingen måte en skarpskytterrifle. Den egner seg ypperlig til avlivning i felle så den har sin funksjon.

Kort og hendig er den også. Og omtrent verd de rundt 500 kr jeg ga for den. En kompis som var tidligere eier og vi har fortsatt ett godt forhold.

Men jeg har null problem med å si at børsa er noe møkk som jaktrifle og det står jeg for selv om

den fortsatt står i våpenskapet om den ikke er på utlån!

Link to comment
Share on other sites

Har moro skutt med min CZ 452 i dag. :-)

Barnebarna stor koste seg med en snurreblink på en avstand av 40m. Det klasket og det snurret.

Jeg presisjons skjøt litt.

Har hatt halvauto. Det var gøy, men ble litt for mye og høyt forbruk av amo.

Men det blir lek.

En presis bolt rifle er å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt og trening blir presisjon fort en faktor, det er begrenset treningsverdi i noe som ikke samler anstendig.

 

helt enig. Har også kommet dit at det er morsommere å treffe enn å bare tømme magasinet i ful fart :twisted:

 

Har selv en 10-22. Kjøpt i std karabin utførelse og gikk ikke så aller værst, men så begynte jeg å fikle.... :mrgreen:

Kjøpte Target stokk, noe som ikke funka for meg - kom ikke overens med ergonomien. Har nå boyds pro varmint stokk, samt feit pipe osv..

Link to comment
Share on other sites

Ja, de er ikke helt idiotiske. Men kanskje for TS som anser 22lr som leketøy, man får ikke like stor magasinkapasitet.

 

Har akkurat solgt min mod 60 som jeg har hatt siden 94 eller deromkring (bare kjøper omsider får godkjent søknaden sin).

Hadde både 10/22 og mod 60 samtidig når jeg kjøpte den, marlin 60 var både mer presis og driftsikker. Men det var før internett og masse oppgraderinger tilgjengelig forran fingertuppene.

Men for all del, Marlin er ikke fantastisk.. men sånn rett ut av eska er den bittelitt bedre synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til TS. Om du fortsatt ønsker halvauto først og fremst, ville jeg rådet deg til å kjøpe en kurant modell. Men prøv først! Ingen har nevnt Browning SA-22 enda. Den er litt dyr, men leter du litt kan du finne brukt til hyggelig pris. Riktignok rørmagasin i kolben, slik at omlading tar litt tid, men delbar og passer fint i sekken. Har ikke selv, men den har alltid stått på vil-ha lista mi... Ruger 10/22 har jeg riktignok, og den kvitter jeg meg aldri med. skikkelig legobørse, du får deler overalt. Har også en BRNO 2, og den er fin, men det er Rugeren som blir med ut på tur. For å få billigst mulig bør du kjøpe brukt. Da kan du være heldig å få med en del tilleggsutstyr nærmest gratis.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...