Jump to content

Ny jaktrifle


Sniken

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ny rifle og trenger hjelp til å velge riktig.

 

Det jeg har i dag

Jeg har i dag en Remington 700 i .243 som jeg ikke er spesielt fornøyd med.

Patronene kjiler seg lett, presisjonen er ikke spesielt bra og kvaliteten er jevnt over dårlig.

I høst holdt jeg på å knuse zeiss kikkerten min fordi reimskruen som festes i stokken plutselig knakk.

Kaliberet er for øvrig litt i minste laget, da jeg kunne tenke meg et våpen som jeg også kan bruke på hjort/elgjakta.

 

Kriterier for ny rifle

- Lett

- Minst mulig rekyl

- God kvalitet

- God presisjon

- Ikke kresen på patroner

- Billig å skyte med

- Kaliber som kan brukes til det meste av jakt

- Skal også brukes til trening

Og så må rifla gjerne være så billig som mulig i innkjøp også :)

 

Kaliber jeg vurderer er derfor 6,5x55 og 308.

 

 

De jeg har vurdert inntil videre er

tikka t3x:

Fordeler: Har inntrykk av at denne innfrier de fleste kravene mine.

Ulemper: Men den har pushfeed og det er vel samme systemet jeg har mislikt på rem700?

Pris: 10000-12000kr klassen

 

Sako 85, sauer 100, 101 og mauser 12: (Såvidt jeg kan skjønne er disse riflene ganske likestilt)

Fordeler: De er hakket over Tikka t3x i utseendet og jeg tror de alle har controlled feed løsning?

Ulemper: De er noen lapper dyrere enn tikka. Og da kan man nesten like godt gå for brukt sauer 202 i til rundt 19-22k virker det som..

Pris: 16000-20000kr ish..

 

Sauer 202:

Fordeler: Løpsbytte, men usikker på om jeg i det hele tatt har behov for det.

Ulemper: Vekt?

PrisKan fåes ned 20-22000klasse.

 

Merkel Helix:

Fordeler: Kan også bytte løp. Mulighet for rask oppfølgingsskudd, men det bare er gimmick?

Ulemper: Presisjon

Pris: Kan fåes ny ned i 20-22000kr.

 

Browning bar:

Fordeler: Rask oppfølgingsskudd, presisjon.

Ulemper: Kaster hylser på andre / image?

Pris: Billigere enn helix(12-16000kr)

 

 

Setter pris på innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale 6,5x55, billeg ammo og stor tilgang, samt liten tekyl og stort sett god presisjon. Av rifler vil eg berre nemne schultz og larsen, blaser, mauser (ny, ikkje dei fra krigens dager) og andre litt meir uvanlege rifler. Lika ikkje å gå for dei samme riflen som alle andre, sjølv om dei er gode. Lika å skilje meg ut litt. Sjå dessutan på bruktmarkede, der er det mange kupp som berre ligg og ventar på den rette eigar. Du må halde i riflene og finne den som gjev godfølelsen, og prøveskyt om du kan.Og so må eg berre spørje, vil du ha systemvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202:

Fordeler: Løpsbytte, men usikker på om jeg i det hele tatt har behov for det.

Ulemper: Vekt?

PrisKan fåes ned 20-22000klasse.

 

Jeg bruker en 202 wolverine på snik- og posteringsjakt og det eneste jeg vil påpeke med denne som er mine irritasjonsmomenter er:

 

1. Sikringen føler jeg er litt ekkel å bruke da den ikke har noe "klikk" når den er sikret eller usikret... Har ikke hatt noen ulykker eller nestenulykker men er litt greit å få et bekreftene klikk når du sikrer eller avsikrer.

 

2. Skulle gjerne hatt mulighet til å plyndre våpenet uten å måtte ta av sikringen, spesielt da av-sikreren er inne i avtrekksbøylen.

 

3. Bunnen på 5-skuddsmagasinet er av plast, og stikker ut av våpenet noe som gjør det utsatt for slag

 

Ellers har jeg ikke noe å påsette på rifla. Er en kjemperifle etter min mening :winke1: Det at den ikke er av den letteste i klassen sier jeg er bare er en del av treningen :lol:

 

MTP kaliber støtter jeg siste taler med at 6,5 er et kjempe alternativ! Med mindre du lader selv... da tror jeg ville heller gått for 308 eller 3006 bare for å ha litt mer kraft til å velte elgen med i kanskje litt tettere kratt :wink:

Link to comment
Share on other sites

At patronene kiler seg er ikke fordi rifla er push-feed. Rifler med push-feed fungerer for det meste alldeles utmerket. Jeg har Remington 700 som mater og kaster ut uten noen som helst slags problemer. Tilpasning og finish er det avgjørende. Mulig ei rifle med kontrollert mating vil være litt mer tilgivende ved dårlig tilpasning og finish(?).

Av de du nevner så er det vel bare Sako 85 som har kontrollert mating. Og den den har for sikkerhets skyld en kvasiløsning på akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale 6,5x55, billeg ammo og stor tilgang, samt liten tekyl og stort sett god presisjon. Av rifler vil eg berre nemne schultz og larsen, blaser, mauser (ny, ikkje dei fra krigens dager) og andre litt meir uvanlege rifler. Lika ikkje å gå for dei samme riflen som alle andre, sjølv om dei er gode. Lika å skilje meg ut litt. Sjå dessutan på bruktmarkede, der er det mange kupp som berre ligg og ventar på den rette eigar. Du må halde i riflene og finne den som gjev godfølelsen, og prøveskyt om du kan.Og so må eg berre spørje, vil du ha systemvåpen?

 

 

Jeg har sett litt på S&L, men kjenner ikke så mye til de ulike modellene. Det meste havner vel i samme kategori som Sako85, sauer 101 osv?

 

Blaser har jeg vel egentlig utelukket fordi jeg tror ikke jeg ville følt meg trygg på mekanismen, selvom det er lenge siden det har vært ulykker med det nå.

 

Vedrørende systemvåpen så har jeg ikke det som noe krav. Men hvis man til syvende å sist kommer opp i samme prisklasse som et systemvåpen, så kan man jo like godt kjøpe det som en vanlig rifle tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

vil bare legge til at du kan jo se på Browning a-bolt eller x-bolt :) har en x-bolt selv, flott presisjon så lenge jeg gjør mitt og vekta er ikke ille :) kaliber er egentlig litt hippsomhapp, det er ikke så all verden stor forskjell på 6.5x55 og .308 men det er litt fint med den extra kraften .308 har da 8) sånn tilfelle det trengs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vil bare legge til at du kan jo se på Browning a-bolt eller x-bolt :) har en x-bolt selv, flott presisjon så lenge jeg gjør mitt og vekta er ikke ille :) kaliber er egentlig litt hippsomhapp, det er ikke så all verden stor forskjell på 6.5x55 og .308 men det er litt fint med den extra kraften .308 har da 8) sånn tilfelle det trengs :mrgreen:

 

 

Ja har skutt litt med A-bolt 7mm tidligere. Broderen har den.

Føler den havner i samme klasse som tikkaen, men vet ikke hvordan de er i forhold til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter en presis og funksjonell lettvekter kan jeg anbefale Weatherby MK V Ultra Lightveight.

Jeg har denne rifla i 30-06, og med en Zwarovski Z4i 3-9x50 i Talley montasje veier den 3,5 kilo klar for skogen.

 

Fiberstokken er meget behagelig å skyte med, mønstret på stokken gir godt grep selv om den er våt, og i motsetning til mange "plaststokker" er den faktisk ganske lydløs om du dunker bort i noe.

 

Presisjonen er upåklagelig, men med et såpass tynt løp (flutet) er det ikke våpen for de lange seriene.

 

Alt i alt er jeg svært godt fornøyd med denne rifla som er blitt min favoritt "walkabout rifle"

 

 

https://www.xxl.no/weatherby-mark-v-ult ... 02_1_style

Link to comment
Share on other sites

 

Browning bar:

Fordeler: Rask oppfølgingsskudd, presisjon.

Ulemper: Kaster hylser på andre / image?

Pris: Billigere enn helix(12-16000kr)

 

 

Setter pris på innspill :)[/

 

Veldig fornøyd med min bar i 30-06. Den går uforskammet godt å har en veldig behagelig rekyl. Avtrekket trenger en tur til børsemakeren, ellers en kjempe jaktrifle syns jeg. Men ikke noe jeg vill annbefale om du kun skal ha ei rifle, halvauto er noe ræl på banen... Ser andre nevner x-bolt, ta en titt på den også. Har en i 308 å føler den gir hakket mer kvalitets følelse enn tikka t3... Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Finnlight SS 308win er en topp rifle, Mauser M12 er også helt topp. TS starter nevner flere gode rifler, og pris er et av flere kriterier. Jeg ser at Browning X-Bolt skulle ha vært på listen din, det er svært gode rifler, som har god kvalitet og har fordelaktige priser, verdt å sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var i markedet for ei ny rifle i prisleie 10-15 lapper, ville jeg nok ventet (ja, veit det er trasig å vente når ervervstillatelsen brenner i lomma) med å kjøpe til jeg fikk tafsa på Sauer 100en. Ser ut til at de har gått vekk fra, den etter min mening, grusomme sikringsløsninga på 101 modellen.

 

Edit: Litt upresis mhp sikringa. Det er ikke plassering eller nødvendigvis konstruksjon som sådan, men måten den er utført på som gjør den både knotet og støyende.

Link to comment
Share on other sites

Merkel Helix:

Fordeler: Kan også bytte løp. Mulighet for rask oppfølgingsskudd, men det bare er gimmick?

Ulemper: Presisjon

Pris: Kan fåes ny ned i 20-22000kr.

 

Hva mener du med dette? :arrow: Ulemper: Presisjon

 

 

Om det stemmer vet jeg ikke.

Men ut ifra tester på nettet, så ser de ut til å trekke ned rifla for presisjon.

Nå finner jeg kun den ene testen jeg leste, men her er den http://www.outdoorlife.com/blogs/gun-sh ... l-rx-helix

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var i markedet for ei ny rifle i prisleie 10-15 lapper, ville jeg nok ventet (ja, veit det er trasig å vente når ervervstillatelsen brenner i lomma) med å kjøpe til jeg fikk tafsa på Sauer 100en. Ser ut til at de har gått vekk fra, den etter min mening, grusomme sikringsløsninga på 101 modellen.

 

Edit: Litt upresis mhp sikringa. Det er ikke plassering eller nødvendigvis konstruksjon som sådan, men måten den er utført på som gjør den både knotet og støyende.

 

Må si meg uenig, sikringa på min sauer 101 xt er bortimot lydløs og veldig enkel å manipulere etter ønske. Har du prøvd en som har vært brukt litt, og ikke tatt direkte fra hylla på butikken? Kan være noen av de trenger litt innkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg uenig, sikringa på min sauer 101 xt er bortimot lydløs og veldig enkel å manipulere etter ønske. Har du prøvd en som har vært brukt litt, og ikke tatt direkte fra hylla på butikken? Kan være noen av de trenger litt innkjøring.

 

Handler også litt om hvordan kikkerten er montert, slik at det er nok høyde mellom kikkert og boltmuffe.

 

Ettersom jeg står og selger dette er jeg ikke objektiv, men jeg har ikke helt bestemt meg om jeg liker løsningen eller ikke. Det er utvilsomt en veldig sikker sikring, og det er jo hensikten med den. Det er også en tilnærming til oppspennersystemet, og i mine øyne en bedre løsning enn 202-sikringen som jeg personlig ikke synes alt for mye om. Jeg har fipla mye med 101 de siste månedene, og jeg tror kanskje det er en vanesak, slik som det var ved overgang fra vanlig boltrifle med sikring til blaser med oppspenner. Og jeg tror også det er litt som det blir sagt - de blir bedre etter litt innkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe ulemper med systemrifle egentlig? Jeg fikk egentlig øynene opp for SL classic DL. Den ligger jo i samme prissjikte som sauer 101, 100, sako 85 og mauser 12.

 

Jeg føler vel at det er de fem riflene det er snevret ned til. Men så er det om man skal ha systemrifle eller tradisjonell.

 

Har også litt problemer med å differansiere de fire tradisjonelle riflene jeg nevnte over her. Ser det er litt prat om at magasinet faller lett ut på mauseren?

Link to comment
Share on other sites

Her er ein test av nyaste rifla mi som eg fekk rett over nyttår

(start ca 14:20) Kjøpte den hos Pedersens Vaabenlager Verkeleg ei flott rifle til forholdsvis rimelig pris. Sjølv om produsenten er ukjent for mange så er dei eit kjent namn innafor produksjon av løp. Eg valgte 308w. Rifla er ferdig gjenga for lyddempar. Om ein vil ha laust magasin så blir det tilgjengelig til sommaren. For dei som har kjøpt rifle med fast magasin så kjem det eit konverteringssett som gjer at ein kan bruke lausmagasin. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noe ulemper med systemrifle egentlig? Jeg fikk egentlig øynene opp for SL classic DL. Den ligger jo i samme prissjikte som sauer 101, 100, sako 85 og mauser 12.

 

Jeg føler vel at det er de fem riflene det er snevret ned til. Men så er det om man skal ha systemrifle eller tradisjonell.

 

Har også litt problemer med å differansiere de fire tradisjonelle riflene jeg nevnte over her. Ser det er litt prat om at magasinet faller lett ut på mauseren?

 

S&L classic dl er flotte rifler med mulighet for løpsskifte. Godt laget, meget godt avtrekk og god presisjon. Av de andre du nevner hadde jeg nok valgt M12 før 101 blant annet pga sikringen på saueren. Jeg synes også M12 har bedre utforma stokk enn 101. Men om jeg var i din situasjon, så hadde jeg kjøpt S&L(var mitt andrevalg etter R93).

Link to comment
Share on other sites

I din situasjon ville jeg lett etter en Winchester modell 70 Classic, den med lang utdrager og kontrollert mating. Gjerne en Featherweight, de har lett pipeprofil. Denne rifla har kryssmatet magasin og ikke noe klønete rettmatet styr som både er fiklet å lade og gjerne stikker ut av stokken. Pipa er gjenget inn på ordentlig vis og ikke krympet eller limt, så det går an å få byttet på vettugt vis. Sikringen er 3-posisjons og en industristandard i seg selv. Hevarmen er lav og fin så du kan bruke superlow kikkertringer uten å slå oppi okularet. Med å montere kikkerten ordentlig nedpå får du et mye bedre balansert våpen enn hvis du bruker toetasjes montasjer. Min mod 70 er en 3006, men de finnes også I 308 og 6,5. Prøveskyting er et must, særlig i 6,5. Den eneste jeg kjenner med mod 70 I dette kaliberet var veldig fornøyd med presisjonen, men jeg har også hørt ubekreftede rykter om det motsatte. Prisen er gunstig i forhold til de fleste europeiske alternativ.

 

Men så var det å få tak i en. Jeg ser at Nordskog har den kun i 3006, men det kan jo hende andre har de kaliber du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

hei, eg er ny i forumet. fant denne posten da eg håper eg slipper å lage en ny en.

eg også vil ha meg en ny jakt rifle.

jakter primært hjort, men har hatt en tur på reinsjakt. og vil seinere også jakte elg og forhåpentligvis en tur på bjørne jakt.

 

eg har aldri prøvd Blaser R8, men det eg har sett av den har eg falt litt for, har prøvd å lest meg litt opp. men er litt usikker.

 

kan eg Feks kjøpe en komplett R8 kaliber 308, søke politiet om feks en .22, bytte løp og kasse og vips er blaser r8, 308 blitt om til en .22 ? eller har eg mistforstått? kan noen som vet dette forklare det til meg på en lett måte? :)

 

som dere skjønner lurer eg på å kjøpe en blaser r8 / r93.

men har også vurdert sauer 202 eller 404. også tikka t3. pris er jo viktig, så tikkaen er jo et kanon våpen til den prisen. men blaser noe dyrer, men som eg skjønnte det billige "bytte" til nytt kaliber ? men 404 er noe dyrer?

 

mvh skogskatta.

Link to comment
Share on other sites

Til Skogskatta/Kattwomman

 

Det er ikke spesielt billig å kjøpe løp til Blaser. Svært lite ved Blaser som er spesielt billig.

Mange ting som er lurt, ja til og med kanskje genialt med Blaser, men du kan kjøpe ny 22 rigg billigere enn hva løp koster til Blaseren Forutsatt at du har plass i våpengarderoben.

Så om, som du skriver, pris er viktig. Drit i Blaser.

 

Bare til avklaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...