Jump to content

Rhino solid shank (308win)


elghundno

Recommended Posts

For noen år siden prøvde jeg Rhino kuler i 30-06 og 375H&H. Det virket som om kvalitetskontrollen ikke var like bra (den gang) ifht andre produsenter. I fra samme eske opplevde jeg at noen kuler var veldig harde, og knapt ekspanderte i det hele tatt, mens andre var så myke at alle "bladene" datt av. Jeg har mye bedre opplevelser med North Fork, som er ganske lik i konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ett par billass med vilt med Rhino/Hippo kuler i ulike .30" rifler fra 308->300 Mag og 150, 165 og 200grs kuler. Til nå har jeg ikke hatt problemer med en eneste en. Dvs det har fungert etter boka med svært god effekt i viltet og de få jeg har funnet igjen har vært minimum 2x opprinnelige diameter og min 94% restvekt.

 

Største hjorten jeg har skutt i Norge ble skutt på (alt) for drøyt hold med en 165 Rhino utav en 308. Hullet i skinnet på motsatt side var ca 2,5cm.

 

Rhino/Hippo kulene har helt siden introduksjonen sent på -90 tallet vært blant min personlige favoritter, sammen med Trophy Bonded og Northfork.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg lurer litt på hardheten på denne kula. Skal lade 150 grains kule i 308 og ser at harde kuler f. eks Barnes i ladeboken kun er oppført med litt tregere krutt som 203 b og N 150, ikke 202 og N 140. 

Det jeg egentlig spør om er om jeg kan ta utgangspunkt i ladedata som for f. eks Laupa Mega 150 grain, og bruke 42-44 grain 140 krutt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en svart boks med kuler, vet ikke hvor gamle disse er, men de virker veldig harde. Skutt gjennom 3 spylerveskekanner med vann i dag og godt inn i en gammel askestamme, det var ikke rare ekspansjonen. Kun åpnet seg bittelitt foran de første millimeterne og maks dimensjon var vel litt over 8 mm.

Men for å se på det positive så var det 100 prosent restvekt!

 

Hastighet 804 meter i sekundet fra en 308. Kan dette være en kule som er beregnet for høyere hastighet tro? 29 kuler igjen i boksen, hvis noen trenger forresten, tror jeg går for noen andre som ekspanderer raskere.

Edited by mannen i gata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...