Jump to content

Piper til Sauer 200 STR (Samletråd)


1983

Recommended Posts

8 timer siden, Elgjaeger skrev:

Hvor langt tenker du å skyte @M67, hva er målet?

Tjah. Bedre presisjon enn nå på 1000-1300m er et «mål», det vil være nyttig i enkelte konkurranser, å kunne skyte med en slags presisjon til kanskje 15-1600m et annet?

I teorien skulle en med noen av de nyeste kulene kunne skyte 2000m på en god dag, det må jo prøves.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg tenkte å skaffe meg en lett 308 pipe for bruk på jakt/jaktfelt, og da kommer pipene fra Våpensmia inn i bildet.

Hadde egentlig sett for meg denne fra S&L (Link), men den er utsolgt.

De har en tilsvarende pipe fra Heym som også ser interessant ut (Link). Antar at denne har 5 bommer i stedet for 4.

 

Er det noen som har erfaringer med disse pipene?

Jeg lader ikke selv, så det vil bli brukt kun fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

DFS har jo påbudt at pipene der i gården skal være mellom 67 og 74 cm - "tilfeldigvis" de lengdene Sauer kunne levere, til de første STR 200-ene.

 

Til "Palma Match" (opptil 914 meter, med max 156 grs kuler i 308 W) bruker mange 32'' (ca 81 cm) piper, jeg antar de har en viss bakgrunn for det valget, mht. å tyne mest mulig fart ut fra denne kule-/kaliber-kombinasjonen. NB: Liggende med reim - med tofot eller annen støtte, ville de kanskje valgt enda lengre piper.

 

Men ellers blir dette jo som @Bly skriver - en "tenk-på-et-tall"-øvelse. Enhver lengde har sine fordeler og ulemper.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Er det noe ca mål for optimal hastighet? Regner med en 74 pipe er noe kjappere en 57,4? Spør fordi jeg ikke vet..

mulig 74 cm ikke er så langt som jeg tror. Skal vel stort sett mate den men billig 7,62 og 308 ammo. Skyter litt langhold, men tenker å bruke 6,5 pipa også. 
hva er praktisk forskjell på 74 cm og 60 cm på 500 meter?  Eller må vi på lengre hold for at det skal ha noe å si? Eller er det presisjonen som blir påvirket? 

Link to comment
Share on other sites

Det er mange optimum.

- «lengst mulig» som stort sett gir best skyteegenskaper til LH/ PRS og sånt, altså 70cm

- «kompakt folder» 84 cm målt fra hengslene på en foldestokk. Blir ca 55 cm

- kortest mulig 40cm (Ulovlig på foldestokk)

- «munning klar av bakken når en holder i pistolgrepet» individuelt

- og middelveier mellom disse selvsagt

 

Ballistisk, ved skyting på kjent avstand, betyr det ikke mye ( men litt) , farten betyr forbausende lite for vindavdriften. Men det betyr mye for å holde den i ro, og for hva den gjør under rekyl. 
Så «optimal» er hver enkelts vektlegging av ulike egenskaper. 
Vil du ha kort rifle for transport, som er topp å skyte med, foldestokk-chassi.

Jeg kan hive Saueren i en bag, på tvers bak på motorsykkelen, med 55 cm løp. Men da vet jeg at jeg har en ulempe når det skal skytes. Så 57.3 er ikke så dumt...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Men ellers blir dette jo som @Bly skriver - en "tenk-på-et-tall"-øvelse.

Det er et tall som omtrent alle rifleprodusenter bruker. Standard Sako og Tikka ligger rundt 57 cm. Hvis man ikke vet selv hva man vil ha så er 57 en bra start. Ikke for lang, ikke for kort, og lyddemper på tuten går helt fint. Jeg har kutta flere piper på 57,3 cm, men kutta ut 308 og heller brukt 6,5.  Men jeg bruker ikke det til langhold. Da har jeg mere og jeg bruker i hvert fall ikke 308.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hva med 65 cm.. litt av alt..

Har ikke skutt sauer 200 med 7,62 pipe, så har ikke begreper.

tenkte at den ble jævlig lang med 74cm. Pluss demperen som bygger ut noen cm.

6,5 pipa som følger med våpenet jeg har kjøpt er  ei blaser 67cm. Tenkte å erstatt denne med ei gjenget pipe på 70cm.. blir kanskje feil det også? ;)
Argumentet for 7,62 er at jeg hadde søkt på ei pipe er at jeg har 308 våpen fra før. Har derfor en del ammo liggende, samt at jeg kan få tak i mer nato. Ikke all verdens kvalitet, men fungerer til trening på bane og «semi» LH til 5-600 meter.

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet får en ikke 74cm 308-piper?

 

De er 67 med tynn profil eller 70 med tjukk. Hva med å begynne med 70 og kutte seg ned til det er passe? 15 min med baufil og fil, og 5 min med en HSS-bor så har du kortere pipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dfs selger sauer med 74/21 piper. 7,62

Det er ei sauer pipe. 
Kjøper pipa privat. Han skulle få kappet og gjenget før kjøp. Kan fint kappe pipa selv,men sliter med gjenger.. så den prøv og feil teknikken blir ikke helt bra i dette tilfellet.

må sende våpendeler til børsemaker, tar lang tid. Ingenting lokalt her. 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å bestille. Jeg ville ha 74 men kunne ikke få det da jeg kjøpte min, men det kan hende bare var tomme for 74 og heller ville selge en 70...

Uansett er det vel bedre å bare sette i gang enn å tenke seg skakk. Det er lett å korte ned ei pipe.

5D528192-3B76-4DD3-B982-426A0FFB47F3.jpeg.8feac6d99b1b8ef08d2c8a93c609791d.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

74 er og blir lettere å skyte godt med.

Jeg kjører en BMW i3 og har ingen problem med 74cm og 15cm demper utenpå. Du har sjelden med familien når du skyter...

Vi reiste forresten 3 stk på flere DFS-stevner i den bilen i vinter, med 3 Sauere og pingvin-kit til alle

Om du MÅ ha rifla på tvers i en minibil, kjøp en foldestokk ;)
 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvilket skjefte skal du bruke?

Til kun baneskyting og semi-langhold hadde jeg også gått for en lang pipe, men tror jeg hadde stoppet på max 70 cm.

Jeg får snart en 55 cm 308 pipe til Saueren, men den skal ikke brukes på langhold da.

Link to comment
Share on other sites

Bifrost og original sauer stokk. Blir brukt liggende med tofot. Er ei 21mm profil. Lang og tung.. dette våpenet blir nok aldri med på jakt. Har det jeg trenger av våpen til jakt. Blir nok ikke å skyte veldig mye med 7,62, men greit å ha når man får tak i billig ammunisjon i grønne plastpølser..

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Premium2006 skrev:

men hva er faktisk forskjell i praksis på 74 vs 65?

 

Jeg har skutt med både 67, 70 og 74 cm pipe i Saueren, både da jeg var klasseskytter (alle 3 stillingene), og nå som "mageskytter". Jeg er 1,75 og 68 kilo, og merker ikke forskjell, uten å kjenne veldig godt etter.

 

Den eneste objektive forskjell er at du mister ca. 4 m/s for hver cm du kutter.

 

11 timer siden, Premium2006 skrev:

6,5 pipa som følger med våpenet jeg har kjøpt er  ei blaser 67cm.

 

  -  som er den type pipe jeg skyter med for tida. Hvilke fordeler det måtte være med å kappe 2 cm av den, må "fåglarna" (eller Odin, Tor & Co) vite. Skyt med den pipa du har!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis forskjellige pipeprofiler og lengder ikke utgjør noen stor forskjell liggende med tofot hadde jeg anskaffet den pipeprofilen/lengden jeg hadde skutt best med i andre scenarioer. Har man grunnlag som matchskytter hadde jeg da brukt pipeprofilen jeg hadde skutt best med stående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg synes det er rart når en DFS-skytter ikke «merker» forskjell - jeg synes det er stor forskjell på ei 67 og ei 74, på omgang spesielt. Og i stangskyting? 
 

Men jeg er ikke kommet til 4-minutters omganger heller ;) og da er det vel synet som er det største problemet uansett.


K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Jeg må si jeg synes det er rart når en DFS-skytter ikke «merker» forskjell - jeg synes det er stor forskjell på ei 67 og ei 74, på omgang spesielt. Og i stangskyting?

 

Jeg startet med 67-cm piper, så ble det 70, ei pipe i 74, tilbake til 70, og nå Blaser i 67 cm.

 

74-cm-pipa gjorde våpenet framtungt, men jeg vennet meg fort til det. På stående ville jeg nok skutt mindre dårlig med enda lettere pipe enn 67 cm.

 

67-cm-pipa har den fordelen at våpnet blir mest likt 22-versjonen, sjøl om det nok ville "ligget mer i ro" med ei lengre og tyngre pipe.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Premium2006 skrev:

får tak i billig ammunisjon i grønne plastpølser..

 

Jeg blir stadig overrasket over hvor mye gammel Nato det finnes der ute ennå😆 

Forsvaret må ha hatt et enormt svinn på disse grønne posene sine.

Hvert år kommer det en uhorvelig mengde jegere og skyter prøveskudd før oppskyting, med Nato-ammo. Gamleste lot jeg har sett til nå, var vel 1969.

 

På den annen side; du kjøper deg en STR og planlegger å fore den med Nato? Jeg grøsser ved tanken! Selv om noen loter kan være ganske presise, så er det ikke en STR "verdig" synes jeg.

Bruk heller Nato til trening med jaktrifla og kjøp skikkelig ammo til STR`n...🙂🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som de fleste andre DFS skyttere med fri tilgang på Nato ammo har jeg skutt atskillige tusen slike i 200 STR. Men det var jo helt klart at en stilte med stort handikap i forhold til de som skjøt med 6,5. Så 7,62 løpet ble etter vert skrotet til fordel for 6,5x55. Og det merketes fort på resultatene. 

Link to comment
Share on other sites

En 7,62 løp er vel laget for akkurat nato.. så lenge man ikke skader låsekassa er det vel ingen problem å skyte nm60. Har jo piper i 6,5 for ammo som er str’n verdig..

 

Trening er trening! Har skutt en del med jaktbørsa i 308 og nm60. overraskende bra resultat på bane og semi LH(5-600 meter). Skyter såpass mye at jeg får dårlig samvittighet for pipa på jaktrifla. Har også mye tomhylser og match ammo i 308, så vi bruker det vi har.

Det er litt mere styr og ikke minst dyrt å bytte pipe på jaktvåpenet. 

 

Synes det er helt legitimt og forstår ikke problemet..

 

smaken er som baken.. ;)

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde NM60, og ihvertfall bra NM60 var i ferd med å tørke inn?

En annen ting er at en ofte får treg ekstraksjon med NM60 i 200STR.

Men det kan være mange grunner til å ha ei pipe i 308. F-class, og jakt uten den evige 6.5-diskusjonen er eksempler.

Ellers er 308 normalt dyrere, og dårligere, enn 6.5.
 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 19.7.2020 den 23.22, M67 skrev:

Såvidt jeg vet får en ikke 74cm 308-piper?

 

De er 67 med tynn profil eller 70 med tjukk. Hva med å begynne med 70 og kutte seg ned til det er passe? 15 min med baufil og fil, og 5 min med en HSS-bor så har du kortere pipe.

 

K

Det finnes 74 cm 7.62n/308w piper

Link to comment
Share on other sites

På 21.7.2020 den 9.23, hewi skrev:

 

Jeg blir stadig overrasket over hvor mye gammel Nato det finnes der ute ennå😆 

Forsvaret må ha hatt et enormt svinn på disse grønne posene sine.

Hvert år kommer det en uhorvelig mengde jegere og skyter prøveskudd før oppskyting, med Nato-ammo. Gamleste lot jeg har sett til nå, var vel 1969.

 

På den annen side; du kjøper deg en STR og planlegger å fore den med Nato? Jeg grøsser ved tanken! Selv om noen loter kan være ganske presise, så er det ikke en STR "verdig" synes jeg.

Bruk heller Nato til trening med jaktrifla og kjøp skikkelig ammo til STR`n...🙂🙂

Noen loter nm60 samler mer enn godt nok til å skyte tiere på 200m. 

 

Eldste NM60 er fra 1967 ;) før det het den DM41. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...