Jump to content

Skyte inn børsa på jakt i morgen. Hjelp med tall


omeidesen

Recommended Posts

Hei! Skal skyte inn den nye 17HMR pipa mi i morgen på jakt, og vil helst grovinnstille den nå slik at jeg sparer mest mulig tid. Har nå skutt meg inn på 50m med Eley Subsonic HP, og tenker å skyte inn børsa på 100m med CCI 17HMR FMJ. Hvor mange klikk blir det med sånn omtrentlig på MOA-kikkert? Hvis noen vet kulebanen på Eley'n ut til 100m, blir det betraktelig lettere, da 17HMRn går relativt beint ut til 100.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har svaret (kremt). Brukte Hornady sin kalkulator, og med BCen jeg fant på en annen kalkulator jeg ikke skjønte bæret av, og kom fram til dette:

 

mr9xf5.jpg

 

Denne sir et fall på 28,4 cm, noe som ser ganske rett ut i mine øyne. Hvis man tar utgangspunkt i dette, og regner ut 28,4cm/0,7 vil dette gi 40,57, dvs omtrent 41 klikk for at jeg skal gå i null på 100m. Og hvis jeg da antar at 17HMRn er en laser ut til 100m, vil jeg da, i TEORIEN, være midt i blinken. Det finner jeg fort ut av i morgen tidlig på en av sesongens siste rypejaktdager...

Link to comment
Share on other sites

Dataene du bruker er jo langt fra riktige...

 

Kulevekt er vel 20grs og hastighet ca 720m/s, bc ca 0.135. Det gir ca 25mm kulefall fra 50m til 100m

 

Om du har 7mm pr klikk på kikkerten din blir det 25/7= ca 3,6. Dvs 3 til 4 klikk opp.

 

 

Ha ha, blei lurt litt ser eg.... :lol: Trudde det var 17hmr du hadde skutt inn med på 50m. Men det er altså med et 22lr løp ser eg no.

Beste grovinnskyting eg kan komme på at du kan få til etter løpsbytte er å montere nytt løp og kikker, deretter ligge våpene på et spabilt underlag. Så kikke gjennom løpet på noe som er 100m unna (dersom ein klarer å kikke gjennom et .17 løp) Så skru på kikkerten til trådkorset og løpet peiker på samme punkt.

Men du slipper nok ikkje unna normal innskyting, men sannsynligvis trenger du skru mindre enn om du bare skrur i nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Ble nesten forferdet over mine regneegenskaper ett øyeblikk der.

 

Ja, er godt kjent med denne metoden, men den er ikke bare bare å bruke

ute i felten, en ting er å finne ett stabilt underlag, en annen ting er at det ligger stabilt mot noe man greit kan se gjennom både pipe og løp. En lyktestolpe eller en kontrastrik blink er ideelt. Og ja, som du sier, å fokusere på noe gjennom en 56cm lang pipe med en diameter på knappe 4mm er ikke enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis riflen din er nogen lunne presist bygget så skal du ikke være langt unna med å bare bytte pipen.

Innskutt på 50 meter med .22LR så krysser kulen siktelinjen på ca 18 meter, så krysser den på vei ned igjen på 50 meter.

.17 Hmr har temmelig flat kulebane, tipper du må ned en del knepp.

(Trøtt i nebbet her, men tipper du må ned 4 moa som er 16 klikk hvis det er 0,7mm klikk)

Men uansett så må du finjustere mot papp.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes steder med utvidet harejakt der jakttiden er 10/9-15/3

Troms og Finnmark fylker og Narvik,

Ballangen

og Evenes kommuner samt den delen av

Tysfjord

kommune som ligger nord for

Tysfjorden/

Hellemofjorden i Nordland fylke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...