Jump to content

Ladestige 470NE


Caspianblue

Recommended Posts

Vi fikk meget gode resultater med N4 i kameratens 475.

Personlig ville jeg ALDRI forsøke med reduserte ladninger med MRP.

Dette kruttet kan gi "overflatetenning" med reduserte ladninger, og resultatet av dette burde være godt kjent......

Norma advarer også mot reduserte ladninger med MRP.

Forsøk med N4 eller Viit. 160.

Link to comment
Share on other sites

Ladde .470 NE for noen år tilbake.

 

Prøvde MRP og fant ut at tabellene ga litt vel heite patroner.

 

Samskyting i Merkelen med Woodleigh soft ble best med Noma 204 103grs.

 

Prøvde N150 uten hell. Kanskje du er heldig?

 

Jaktdepotet har Reloader og IMR krutt, og der er det mye data tilgjengelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Universalkruttet mitt er Vit N140. Det er det kruttet som går til det meste i skapet mitt, og det er det kruttet jeg har brukt mest på "skarpe" ladninger både i 470NE og 458Lott.

Jeg har også brukt endel N160 og Rhino RP15. Disse fungerte også bra i 470NE, og jeg vil tro at N150 er et godt valg. Chronografen er din beste venn når du prøver deg frem.

Det skrives endel om samskyting mht. dobbeltrifler, men min erfaring er at de er ikke så vanskelige å ha med å gjøre. Jeg ser klart at hvis du setter på kikkertsikte og skyter i benk så vil det vise variasjoner, men med åpne sikter og frihånd blir det annerledes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Du trenger sannsynligvis en Expanderdie. Da kan du utvide munningen på hylsen akkurat nok til å unngå "hylsehavari".

Diesettet til 470NE burde vært et 3 diesett, men slik er det ikke.

Jeg ser at du nevner 458Lott, og hvis du har et rcbs diesett til denne så er du langt på vei. Dette er nemlig et 3 diesett og du kan bruke expanderdien der. Den er lang og god. Så trenger du expanderplugg. Den får du enten laget eller det finnes expanderplugger i andre tilsvarende kaliber som også kan brukes. Disse skal bare "justeres" litt til ditt bruk. Prisen på disse er også helt "normal" iforhold til alt som har med NitroExpress å gjøre.

Du kan også til nød bruke Lee universal expanderdie.

Hvis hylsene dine skal leve en stund er det smart å bruke måtehold både når du utvider hylsemunningen og event. crimper den etterpå. Jeg bruker kun crimp på jaktammo, ellers bruker jeg bare sizedien til å justere hylsemunningen med. Du skrur ut "innmaten" først og så en liten touch i sizedien og hylsemunningen er jevn og fin med godt kulehold. Jeg har aldri sett noen kuler som har flyttet på seg etter denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

Testet på banen i dag med 470'en.

106gr MRP bak A-frame, DGS og TSX gir samme treffpunkt som fabrikkladet TSX og DGS. Ingen forskjell heller med "pakkechips"-stuffing mellom krutt og kule. Usedvanlig presist i det høyre løpet og det venstre. Skal regne litt vinkler nå for å finne samskytingsavstanden, siden kulebanen krysser hverandre på 100m (ikke så rart siden den er regulert til 50m men i en annen kule/krutt)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Samskyting i Merkelen med Woodleigh soft ble best med Noma 203, 103grs.

 

Du Kiwi, er du sikker på den ladningen der? 15 grain over Norma sin ladning fra deres nettsider - som også stemmer med andre data jeg har sett. Ikke meningen å pirke, men hvis noen skulle prøve noe smart...

Link to comment
Share on other sites

Samskyting i Merkelen med Woodleigh soft ble best med Noma 203, 103grs.

 

Du Kiwi, er du sikker på den ladningen der? 15 grain over Norma sin ladning fra deres nettsider - som også stemmer med andre data jeg har sett. Ikke meningen å pirke, men hvis noen skulle prøve noe smart...

 

Rettet opp kruttypen nå. Det skal være 103 grs norma 204 bak Woodleigh SNRN.... 1 grs mindre for tilsvarende FMJ kule. Der ser man hvorfor man skal ta oppgitte ladninger på nett med ei klype salt... :oops::oops::oops:

 

Trådstarter har gjort klokt i å samle seg data fra flere kilder!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...