Jump to content

Politiskriv angående aktivitet..


Woff

Recommended Posts

Angående DFS så er det ikke aktivitetskrav på langvåpen men POD har prøvd seg med en tolkning i rundskriv for halvautomatisk rifle/hagle som ikke er godkjent til jakt. Hagle er vel særdeles lite aktuelt når praktisk hagle ikke er godkjent gren og Vepr 12/Saiga 12 uansett er forbudt og ville vært lov på jakt om de ikke hadde vært forbudt.

 

Er det ikke aktivitetskrav pål angvåpen i DFS? Jeg fikk en banekrag for noen år siden, meldte meg inn i lokale DFS klubben og søkte lisens på kragen før jeg rakk å trene/konkurere med klubben. Fikk avslag md begrunning at det var aktivitetskrav..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er i aller høyeste grad et aktivitetskrav. Det er derimot ikke et spesifisert aktivitetskrav på seks måneder, slik det er for håndvåpen. Dette følger av våpenforskriftens paragraf 13, første ledd:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som tenker at å stille seg helt på bakbena istedenfor å ha en dialog for å finne best mulig løs løsning i fellesskap med myndighet kun vil tvinge frem nye forskrifter / lover som gir rom for politiet å få bedre oversikt?

 

Sier ikke at man ukritisk skal gi de det de ber om, men kanskje finne grunnlag for felles løsning?

Link to comment
Share on other sites

Nye lover kan man imøtegå gjennom et etablert system. Nye innfall fra forvaltningen er ikke så greie å gjøre noe med. Bare se på disse rundskrivene fra POD, som har blitt de facto lovverk selv om det har en "noget tvilsom" hjemmel i det faktiske lovverket. Dørum prøvde å tøyle direktorotet i sin tid, men en byråkrat har tydeligvis mer makt enn en folkevalgt...

Link to comment
Share on other sites

Aktivitet i NSF er enkelt å registrere. Alle banestevner registreres på fsu.no, medlemmene melder selv inn feltstevner (det må de gjøre for klasseføring), og på trening skriver man seg i en bok hver gang.

 

Ja, og alle må dokumentere et klubbmedlemskap i våpensøknaden, så da bør det være enkelt og krysskjøre disse listene opp imot hverandre :!:

 

Våpensøknad-FSU :?:shock::evil:

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som tenker at å stille seg helt på bakbena istedenfor å ha en dialog for å finne best mulig løs løsning i fellesskap med myndighet kun vil tvinge frem nye forskrifter / lover som gir rom for politiet å få bedre oversikt?

 

Sier ikke at man ukritisk skal gi de det de ber om, men kanskje finne grunnlag for felles løsning?

 

 

Så du mener at dersom man får beskjed om å levere ut slike lister så burde man gjøre det slik at man ikke senere blir pålagt å gjøre det....?

 

Da er man jo i grunn like langt..

 

Jeg er veldig for samarbeid, men ikke når det går på bekostning av enkeltpersoner.

Da får heller forvaltningen sende ut brev til den enkelte skytter å be om dokumentasjon på aktivitet direkte.

 

 

Edit: Ser jo at jeg hørtes litt "krass" ut, det var absolutt ikke intensjonen. :winke1:

Men personlig er jeg litt usikker på hvordan man kan løse dette bedre enn slik man vanligvis gjør med å kontakte den enkelte skytter dersom man er usikker på aktivitetsnivå eller lignende.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det å følge gjeldende regler er å sette seg på bakbena. Og jeg tror egentlig ikke frivillighet kan eliminere nye regler, det gjør det bare enklere å få ordningen nedfestet på papir ved neste revisjon. Hvis de kan vise til at klubbene frivillig gjør dette i dag er også alle motargumenter borte, og hvis forvaltningen har et valg mellom en frivillig ordning og en lovfestet er vel valget ganske åpenbart? Forvaltningen er alltid for flere regler, det er selve eksistensgrunnlaget deres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener realiteten er at det vil komme strengere krav til dokumentasjon på aktivitet, og at på lik linje hvor DSSN kom myndighetene i forkjøpet på riflebiten bør nok andre skytterorganisasjoner gjøre en vurdering på hvordan man skal samarbeide med forvaltning og gjøre klar sine tanker rundt dette. Dette bør gjøres i samarbeide med de som kan sin jus, og de som er dyktige på PR/lobbyvirksomhet.

 

Endringer kommer, spørsmålet er bare hvordan man velger å komme de i møte og få en plass ved bordet som blir tatt seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Vi må heller ikke glemme at det finnes medlemmer som ikke har skytevåpen og kanskje er fornøyd med å bruke klubbvåpen som ikke kjøper sitt eget. Skal han også bli rapportert inn til politiet? Så klart skal han ikke det.

 

Det politiet spør om her, utover at de ikke har noen som helst hjemmel i loven til å spørre om det, er å pålegge en klubb til å ha kontroll over hvilken medlemmer som har våpen. Må medlemmer til slutt rapporter inn til klubben(e) sine når de selger og kjøper våpen? For det politiet ber om er jo en liste over aktiviteten til våpeneiere for å sjekke om de er aktive.

Eller er det noen som mener at det er greit å levere ut komplette medlemslister ukritisk?

Link to comment
Share on other sites

på lik linje hvor DSSN kom myndighetene i forkjøpet på riflebiten

Det er vel en sminket versjon av sannheten, historien jeg har hørt var at dette ble fremsatt som et krav fra POD. Samme med MS-forbundet, deres karantenetid var noe POD krevde og ikke noe de kom opp med selv.

 

Å forhandle med forvaltningen er feil utgangspunkt, det er ikke de som skriver lovene i dette landet. Det er en grunn til at vi har politikere, la oss forhandle med de som er satt til den jobben. Man kan ikke forhandle med forvaltningen rett og slett fordi man ikke har noe som helst å forhandle med.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg pistol lenger , mistet interessen, og har ingen håndvåpen lenger heller. Og sluttet å betale kontingent til pistolklubben for mer enn 15 år siden. Men, hvis jeg fortsatt var medlem og interessert , ville jeg hatt ett problem pga. helsen for tiden. For 4 år siden skiftet jeg ut høyre hofte, og om måned skal den venstre skiftes ut. Gleder meg sinnsykt til sommeren , der jeg planlegger en fjelltur med huset på ryggen og enda mer til høsten og jakten , som jeg skal kunne få med meg uten smerter og masse piller.

Hvis det var skyting med pistol i klubben, og på stevner jeg gledet meg til, kunne jeg altså spart meg for det. Jeg hadde måttet kvitte meg med våpnenen mine for lenge siden pga liten aktivitet. Måtte eventuelt vurdert om jeg skulle begynne fra scratch igjen etter operasjonen , og søke om våpen til høsten. Regimet virker urimelig.

Heldigvis er det ikke slik med jaktvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ingen overraskelse for skytterorganisasjonene, selv om en del har valgt å late som (det er nok noen som jobber med en strategi for dette, andre håper vel at ting glir over av seg selv).

 

Undertegnede og en annen kar var i møte med Pod, på vegne av DSSN, for noen år siden og da fikk vi i en bisetning klar beskjed om at når de var "ferdig" med oss så sto NSF for tur. Kortversjonen var at de (Pod) mente det var alt for mange som hadde våpen, men absolutt ingen synlig aktivitet.

Moralen er derfor aktivitet, aktivitet og aktivitet (synlig, dvs. loggførte treninger og konkurranser en gang i blant i hvert fall).

 

(Jeg vil også understreke at BenA har rett når det gjelder DSSN og rifle. DSSN lå faktisk år foran Pod på dette punktet. Jeg begynner å bli lei av å se at dette hele tiden trekkes i tvil. Skal noen ha "skylden" for karantenetiden/reglene for semi-auto rifle så er det DSSN/undertegnede og ikke Pod.)

 

runee

Link to comment
Share on other sites

Når vi nå snakker om DSSN sin praksis rundt erverv av rifler så har jeg et spørsmål..

 

Er det virkelig "greit" at DSSN (eller andre selvsagt) lager seg slike regler for å "komme forvaltningen i forveien"?

 

Ja, man må gjerne være med på møter hvor noen sier at "ja, nå skal vi ta dere" eller "dette liker vi ikke", men om ting virkelig er så ille, så må man jo endre lovgivningen da, og ikke utøve press mot organisasjonene. (evnt gi etter for presset dersom man sitter på andre siden av bordet)

 

DSSN satte 2 år, er det plausibelt at våpenloven hadde sagt det samme?

Eller hadde de kanskje lagt seg litt nærmere 6 måneder som er praksis med enhåndsvåpen?

(retorisk spørsmål da det er umulig å vite)

 

Uansett, det møtet som blir nevnt her er nytt for meg.

Det som ble sagt på skytebaner rundt om og som er vanlig oppfatning blant mange er at dette ble innført for å unngå at det ble skrevet inn i den nye våpenloven. (Lurer på hvor lenge det er til den kommer forresten :lol: )

 

Og et enda bedre spørsmål: Når den nye våpenloven eventuelt trer i kraft uten noen ytterligere restriksjoner på halvautorifler, vil DSSN fortsette med 2 års karantene?

 

Hvis svaret er ja har man jo ikke utrettet noe som helst..

Nye skyttere vil jo da ha de samme 2 årene med karantene..

 

Den jevne skytter gir jo blaffen i om det er Våpenloven, våpenkontoret, egen organisasjon, skytterlaget eller andre som innfører en ny regel/rutine.

 

Det eneste man som medlem i et skytterlag ser er at papirmølla blir seigere for (nesten) hvert år når førstegangs-kjøpere skal ut og handle våpen.

 

Selvsagt er det greit å samarbeide med motparten i slike saker som dette, men man skal da ikke legge seg helt på ryggen heller.

 

 

Det politiet spør om her, utover at de ikke har noen som helst hjemmel i loven til å spørre om det, er å pålegge en klubb til å ha kontroll over hvilken medlemmer som har våpen. Må medlemmer til slutt rapporter inn til klubben(e) sine når de selger og kjøper våpen?

 

Dette har NROF innført på nye medlemmer av egen fri vilje.

Nye skyttere skal nå fylle ut følgende egenerklæring for å få anbefaling av klubben: http://nrof.no/images/Marketing/Skyting/Forskrifter%20og%20lover/Direktiv%20for%20erverv%20av%20halvautomatiske%20v%C3%A5pen%20gjennom%20NROF.pdf

 

(Side 4)

 

Hva som skjer om man krysser av på "Nei" nedover de punktene vet jeg ikke ettersom ingen i den lokale klubben har gjort det så vidt jeg vet, men det er heller ikke poenget.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Fantaboksen. Den eneste jeg kjenner som er medlem i DSSN har kun en ting å si om dem og det er at dem er så redde for at ting skal bli forbudt at det hemmer dem fullstendig. Bla redde for å innføre .22 program fordi de da er redd for at grovt skal bli forbudt.

Riflekaranten er bælteit. Neste mann med onde hensikter kommer til å handle fra jaktlista som forrige gang.

 

Svar til Ken Adams; Det har de ikke hjemmel til men de ønsker seg hjemmel og praktiserer det. Siste rundskriv er faktisk ikke lov/forskrift. De kan ikke komme i etterkant å ta børsa hvis du er medlem pga vondt i vilja og hjemmesitting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Fantaboksen. Den eneste jeg kjenner som er medlem i DSSN har kun en ting å si om dem og det er at dem er så redde for at ting skal bli forbudt at det hemmer dem fullstendig. Bla redde for å innføre .22 program fordi de da er redd for at grovt skal bli forbudt.

Riflekaranten er bælteit.

 

 

Tja... nå er fakta at hvis ikke DSSN hadde ligget i forkant og implementert dette, så sa lederen for våpenlovutvalget etter 22 juli klart i fra at de da hadde gått inn for forbud mot slike våpen i Norge....

Så er ikke eig i den.

 

 

Og grunnen til minirifle ikke er forsøkt innført er vel at de vil ha inn Classic som godkjent divisjon først. Og iogmed POD ikke gidder å behandle den søknaden enda så er nok det nok smartest å konsentrere seg om den saken før man fyller på med flere søknader....

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen
En annen gruppering er de som har sluttet å betale medlemsavgift, men våpen skal de ha....fordi?
Tja.... Kanskje de har bygd sin egen private skyteplass, med stålfigurer, blinker, kanner og meloner. Hvor de helt kostnadsfritt og uten forstyrrelse fra andre kan kose seg med sine høyt elskede skytejern? ......Hvem vet?

 

 

Eller kanskje ikke. Den slags frihet og muligheter passer kanskje dårlig i landet som kalles "den siste sovjetstat".

 

 

Ser den, men privat aktivitet gir ikke rett til erverv i Norge.

Klarer man ikke kreke seg til banen noen få ganger i året er vel saken grei.

 

Et annet spørsmål som dukker opp er de med medlemskap i DSSN og NSF med våpen ervervet på grunnlag av medlemskap i NSF...Dette lukter heksejakt på de som da kun bedriver dynamisk og således vil slite med å dokumentere aktiviteter under NSF...

Ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Vi slapp forbud fordi det ville blitt for dyrt. Det ville måtte erstattes med penger, mye penger mange av våpna er dyre. :|

Og fordi at før ca 2004 har dem ikke peiling på hvilke rifler som er halvauto. Min mini står som Rifle/.223/Ruger/nummer og kan like godt være en No1.

Hvis man leser våpenlovutvalgets innstilling er pengeproblemet spesifikt nevnt, karantena til DSSN er det ikke. Og at man ikke kan si ut fra våpenregisteret hvor mange mini som fins i Norge står i 22 juli rapporten.

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål som dukker opp er de med medlemskap i DSSN og NSF med våpen ervervet på grunnlag av medlemskap i NSF...Dette lukter heksejakt på de som da kun bedriver dynamisk og således vil slite med å dokumentere aktiviteter under NSF...

Ikke bra.

 

 

Null problem. Bare å dokumentere aktivitet i DSSN med de aktuelle våpen, det... så har du et "behov".

Jfr dagens forskrifter/lover/praksis : "at om mulig skal våpen brukes om hverandre i forskjellige grener og klasser"...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leser våpenlovutvalgets innstilling er pengeproblemet spesifikt nevnt, karantena til DSSN er det ikke.

 

DSSNs nye interne regler ble spesifikt nevnt av lederen som årsak til at de ikke gikk inn for forbud på pressekonferansen når utvalget la frem rapporten.

Og forbud trenger ikke koste staten en krone. Se på forbudet mot kaliber over .455 i håndvåpen. Ville nok bli det samme. De som har får lov til å beholde men blir forbud mot erverv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis det er magnum 2 våpen for det får du ikke kjøpe i DSSN.

 

 

Skyter du KUN DSSN, som problemstillingen var... har du ikke "behov" for en Magnum 2...

...om du allerede har et slikt og mener at du har et slikt "behov", stiller du bare på 4 stk dokumenterte treninger/stevner med det aktuelle våpen pr år.

Link to comment
Share on other sites

Det som putrer og syder i skrivebordskuffen til onkel er frykten for at en med erfaring fra stridsprogrammet dynamisk skal gå rett av hengsla og skape et scenario som får ABB til å virke som en tass fra barnehagen...fritt sitert tante på våpenkontoret.

 

Sannheten er også den at de er misunnelige da de fleste DSSN-skyttere er langt flinkere enn de der. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk endel veteraner med PTSD som både jakter og skyter uten at de er noen fare for hverken seg selv eller andre!

At de sliter psykisk betyr IKKE at de er ustabile med våpen i hånd.

Kjenner faktisk fler med den diagnosen som jeg stoler mye mer på når det kommer til våpen enn jævli mange

andre jeg har sett på skytebaner rundt omkring!

Link to comment
Share on other sites

 

Og grunnen til minirifle ikke er forsøkt innført er vel at de vil ha inn Classic som godkjent divisjon først. Og iogmed POD ikke gidder å behandle den søknaden enda så er nok det nok smartest å konsentrere seg om den saken før man fyller på med flere søknader....

 

Hvis du leser styrereferatene fra DSSN så vil du se at dette ikke stemmer. DSSN har bedt om godkjenning av både Classic og Minirifle, og POD har signalisert at dette skal skje relativt raskt etter forbundet har utarbeidet en "politisikker" oversikt over de forskjellige programmene som skytes i DSSN, slik at dette kan legges inn i politiets system (KO:DE). Denne oversikten ble oversendt POD og politidistriktene før nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Det å holde med Politiet å drive angiveri av enkeltmedlemmer er feil vei å gå. Vi må stå på at skal de ha aktivitet dokumentert så må de spørre den enkelte. Politiet kommer aldri til å slutte å la seg irritere av at folk har våpen og kan skyte, sågar i bevegelse (jakt og dynamisk), og unngå vådeskudd bedre enn dem.(våpenkortet ryker vel fort da). For 26 år siden var det hagla som var udyret.Nå er det halvauto rifle. Det spiller ingen rolle for dem, dem skal ha vekk alt uansett. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk endel veteraner med PTSD som både jakter og skyter uten at de er noen fare for hverken seg selv eller andre!

At de sliter psykisk betyr IKKE at de er ustabile med våpen i hånd.

Kjenner faktisk fler med den diagnosen som jeg stoler mye mer på når det kommer til våpen enn jævli mange

andre jeg har sett på skytebaner rundt omkring!

Denne bør løftes da PTSD som du sier ikke nødvendigvis gjør folk utagerende.

Så lenge media får herje fritt ene og alene for å selge nyheter så vil det være vanskelig å kommunisere dette men det må frem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg blir både provosert og irritert når folk kommer med slike bemerkninger.

Viser vel mangel på respekt for de som lider av sykdommen!

Men det viser seg gang på gang at slike komentarer ofte kommer fra folk som knapt nok har fullført førstegangstjeneste.

Som om folk som lider av PTSD ikke har nok så skal de også få stempelet som ustabile med våpen!

Og det av personer med null kjenskap til sykdommen!

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en lang tråd om skikkethet til å inneha våpen og der var det mer eller mindre kvalifiserte uttalelser angående mental helse og hvorvidt det skulle spille inn når det gjaldt tilbakekalling av våpenløyve. Denne tråden skal vel diskutere hvordan en skal reagere på politiets fremgangsmåter i forhold til klubbene og innsending av medlemslister?

Så langt jeg har registrert er det bare NROF som vurderer medlemmenes mentale tilstand når det gjelder søknad på kjøp av våpen. Syns det er nokså skummelt når en skyteklubb leker både våpenkontor og helsevesen i sin iver for å fremstå som flinkeste gutten i klassen.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er nokså skummelt når en skyteklubb leker både våpenkontor og helsevesen i sin iver for å fremstå som flinkeste gutten i klassen.

Det er skummelt, og enda skumlere er det om politiet ber dem om å være det.

 

Men det avdekker en utfordring.

 

Person X, våpeninteressert, skyteinteressert, begynner i forening Y - samler sin aktivitet, søker... osv. De andre medlemmene er skjønt enige om at "X" "ikke er helt god", og kanskje det skinner gjennom at han kommer til å forsvinne når han har fått kjøpt sitt våpen, kanskje håper man tilogmed det :roll: . Ene, eller begge deler - hva gjør man egentlig, når man er den som skal signere på attesten om aktivitet?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Syns det er nokså skummelt når en skyteklubb leker både våpenkontor og helsevesen i sin iver for å fremstå som flinkeste gutten i klassen.

Det er skummelt, og enda skumlere er det om politiet ber dem om å være det.

 

Men det avdekker en utfordring.

 

Person X, våpeninteressert, skyteinteressert, begynner i forening Y - samler sin aktivitet, søker... osv. De andre medlemmene er skjønt enige om at "X" "ikke er helt god", og kanskje det skinner gjennom at han kommer til å forsvinne når han har fått kjøpt sitt våpen, kanskje håper man tilogmed det :roll: . Ene, eller begge deler - hva gjør man egentlig, når man er den som skal signere på attesten om aktivitet?

 

 

K

 

Da sender du inn en bekymringsmelding på vedkommende.

 

 

Jeg stusser på at de vil gå nylige skyttere etter i sømmene. Hva med en tilfeldig bestemor som aldri har tatt i et skytevåpen, men som likevel har tre pistoler, 2 hagler og fire rifler registrert på seg som en følge av en skyteglad far som nå er død og barn som ikke har orket å registrere våpnene på seg selv? Nå, 20 år etter, er det ingen som vet hvor våpnene er.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp de nye skytterne som bør følges opp. De som er aktive til de har fått kjøpt seg våpen og deretter blir borte. De som har vært aktive (deltatt på approberte stevner) i mange år og som så tar en pause er det liten grunn til å bry seg med.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp de nye skytterne som bør følges opp. De som er aktive til de har fått kjøpt seg våpen og deretter blir borte. De som har vært aktive (deltatt på approberte stevner) i mange år og som så tar en pause er det liten grunn til å bry seg med.

 

Der er du inne på essensen.

Desverre har Politiet bevist at får de hjemmler bruker de hjemlene i verste forstand for de som omhandles.

Link to comment
Share on other sites

Klubbene er nok lite tjent med å gjøre ting vanskeligere for onkel, et romsligere og fornuftig samarbeid er det man kommer lengst med. Det ligger naturlig for noen å protestere på det meste som ikke er klasket i trynet på dem med paragrafene i fete typer...men i det lange løp er nok fornuft og oppriktighet det beste her. Så la gå at de som ikke er aktive lenger (ikke betalt medlemskap på flere år etc) gjerne kan levere inn våpen...det synes helt rimelig og fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Dere som roper på at politiet skal stramme til skrustikken.. ta en titt over grensen til Sverige. Politiet er i ferd med å ødelegge det svenske skyttermiljøet med midlertidige våpenlisenser, skiftende lovtolkninger og ventetider på fornying av lisenser på opp mot to år.

 

Skyttere blir som frosk i varmt vann. Kjenner ikke at det koker før det er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...