Jump to content

Lei av de samme jaktreportasjene


seawolf

Recommended Posts

Jeger Nr 2 2016 dumpa ned i postkassa nylig, og av ca 90 sider er over 30 egnet til jaktreportasjer av forskjellig slag.

Æres den som æres bør, og mange av de det skrives om har sikkert hatt både flotte opplevelser og er dyktige jegere.

Men ærlig talt, jeg begynner å bli litt lei av å lese de samme tingene om og om igjen.

Jeg skal ikke hive alt i samme hatten, men over tid blir det lett at en tygger på den samme grauten.

(for øvrig skal jeg vel være forsiktig med å hive stein da jeg også har delt noen av mine utenlandsopplevelser på nett :oops: )

 

Det er lett å være grumpy old man, men for min del setter jeg større pris på tekniske tester, reportasjer med fokus på utstyr og jakttilbud, gode våpentekniske artikler (Våpenjournalen savnes sterkt...).

 

I tillegg er nevnte nummer belemret med en del trykkfeil hvor setninger er dratt sammen til en nærmest uleselig smørje.

Sånn...nå kan jeg ta kaffekoppen ut i solveggen og lese videre i nettopp Våpen :mrgreen:

 

(og takk i hvert fall for at svenske Vapen Tidningen finns :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Du går vel nå i gjennom den samme fasen som oss andre? På et tidspunkt blir man "mett" på jaktblader, da man stort sett "har lest det før". Jeg synes det er godt gjort å klare å fornye innholdet såpass som de gjør?

 

Selv har jeg mye større glede av å titte innom flere jaktforum rudnt om i verden, enn å abbonnere på jaktblader her på berget.

 

Se det positive i dette - du sparer penger!!

Link to comment
Share on other sites

Svenske Vapentidningen er fullt på høyde med Våpenjournalen synes jeg :) Det er det eneste jakt/våpen bladet jeg kjøper jevnlig fortsatt og har gjort det i sikkert15+ år. Jeg synes de holder jevnt over god kvalitet. Av og til kjøper jeg Rifle Shooter, men det har ramlet altfor langt over i tacticool segmentet for min del, så det er sjelden jeg gidder.

Ellers er det vel naturlig at det blir mye oppgulp... Hvor mange ganger kan man skrive om storelgen i multemyra liksom :P Men det er vel dømt til å oppleves slik over tid også?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere år siden jeg sa opp alt av abonnementer på jaktblader. Som du sier; lest alt før. Sånn er det jo her på forumet også for øvrig. I starten var alt nytt, og det var mange spennende tråder. Nå er det ikke så mye som fenger lenger. Bortset fra noen svært spennende tråder har jeg lest det meste før. Sånn sett er det jo fint at det stadig kommer nye forumbrukere til, som har engasjement til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er godt gjort å klare å fornye innholdet såpass som de gjør?

 

 

Ja, er jo egentlig det. Av hjorteviltjakt har vi: Han som lurte: Storbukken, storoksen, råbukken på premieredagen, ordinær jakt der det blir voldsomt når det felles to dyr.

 

Så har vi de som forlenger jakta i begge ender, rypejakt i sverige tidlig og rådyr i sverige etter jul.

 

Varmint, rev og snø.

 

Det faste innslaget om toppjakt.

 

Så har vi Jakt & Fiske hvor moralen i alle jakthistorier er; Det er ikke så viktig å felle noe, turen er viktigst. Skyter man ei rype på ei helg så er det halleluja stemning.

 

Man blir lei... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hææh... Liker du ikke å lese om Ola som har skutt 17 storokser med gammelmauseren :shock: ?

Vel... Ikke jeg heller :wink:

Har vel ytret mitt om norske blekker her inne tidligere.

Svenske Våpen er pr. dags dato det eneste som holder mål.

Jørund er sponset til langt opp i ræva, og skriver lite, og til dels dårlig for tiden.

De gode Norske har allerede flagget ut... Til Sverige...

 

Tar gjerne en kopp kaffe i solveggen jeg og Seawolf :winke1:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol: Gammel mausern og storoksene.. :lol::lol::lol:

 

Men fra spøk til revolver.. Hvorfor i guds navn om man har betalt for å skrive og gjøre artikler kan dem ikke gjøre noe interessant som å teste kuler i gelatin ved ulike hastigheter og teste utstyr til grensen istedet for dagens oppgulp.

 

Så kunne vi hatt en Våpenkatalog liknende Bike sin MC katalog, med både våpen og kuler... Det hadde vært noe det.

Link to comment
Share on other sites

Så har vi Jakt & Fiske hvor moralen i alle jakthistorier er; Det er ikke så viktig å felle noe, turen er viktigst. Skyter man ei rype på ei helg så er det halleluja stemning.

 

Man blir lei... :mrgreen:

 

Videre er der en pågående debatt om onde grunneiere og vannkraftfirmaer mot øko-vennlige fang-og-slipp fiskere som gjerne rusler ut av Audien for å titte etter ulven som gjør naturen spennende igjen; samt litt skremselslitteratur om blyhagl. Men det følger jo med NJFF-medlemskapet, så jeg kan ikke klage? Nesten som NAFs Motor som har hatt entusiastiske artikler om sykkelbruk på veien og berømmet en barnehage for å slåss mot foreldrenes bilbruk i forbindelse med henting og levering. Interesseorganisasjoner som NJFF og NAF bør få en generell oppstrammer vedrørende sin formålsparagraf. OK, da tar jeg med meg kaffekoppen ut på balkongen, god søndag.

 

Fikset siteringen. Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har sendt mail, teke ein telefon til desse aktuelle blada, og førespurt om dei har anleiing til å gjere det folk ynskjer? Om ingen kjem med tilbakemelding, så blir det som det blir. Utover det, er det nokon av de som tykkjer desse blada er lite spennande, som kan vere med og bidra til noko spennande? Evt. kunne tenkt seg å betale nokon for å gjere ting utover det den normale mann med rifle og krakk gjer, som kuletesting, med aktuelle kjeldehenvisningar, med testar som er gode nok for samtlige?

 

Er ikkje meint som eit stikk til nokon, og eg er ikkje ein av dei som skriv noko i desse blada. Dog er eg innanfor andre fagfelt, der eg ofte opplev at (nokon) folk tykkjer kvaliteten på det som blir gjort av eit lite mindretal, ikkje er godt nok. Ikkje spennande nok, utdatert, for lite presist, for mykje synsing, for lite fagleg djubde i ting, det er ting vi ofte høyrer frå dei fåtal som kjem med kritikk, konstruktiv eller ei. Og dette er dei som faktisk gjev beskjed. Det finst mange nok av dei som ikkje sei frå, men heller murrer i bakgrunnen. Dog, i tillegg til desse, har vi dei som kjem med kosleg kritikk, og gjerne ynskjer å høyre meir om det meir "generelle" som blir teke opp.

 

Vil gjerne slå eit slag for dei som gidd å bruke tida si på å skrive ting, som dei gjerne får lite betalt, evt. ikkje noko betalt for, for å leggje ut slik at alle kan få oppleve ting ein vanlegvis ikkje får ta del i sjølv. Ofte opplev eg at om ein ynskjer å vite om ting utanom det vanlige, så er det straks meirarbeid, og om sjansen for å få kritikk er til stades og stor, er det fryktleg demotiverande å gjere noko ekstra. I tillegg kjem vel den vanlige tidsklemma, ofte opplev eg at det er dei som har born, har mykje å gjere elles, evt. ein kombinasjon, som ofte skriv. Då er det desto verre å ta tak i ting.

 

Vil som sagt ikkje tråkke nokon på tærne, men vil gjerne ha fram at om ein ynskjer noko anna enn det som blir framlagt, så må ein gjerelitt for det sjølv. Ref. til ein annan tråd her på kammeret, der ein sjølv må ta ansvar, om ein ynskjer å vite om det den eine personen ynskjer å vite om. Det fine med jakt- og våpenmiljøet her i Noreg er at det er stor og viden kunnskap og miljø for dette, men dette kan kanskje også bli det lille irriterande momentet som gjer ting vanskelig her på berget...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være rakettforsker for å se at mye av det som skrives i jaktblader har blitt skrevet før. Hvor mange sider test av rifler kan man egentlig skrive? Eller hvor mange måter er et å beskrive rypejakta i Finnmark på, uten å bruke ord som er brukt før? Og når det er de samme menneskene som skriver i dag som for 20 år siden så får man litt følelsen av å ha lest det før.

 

Men mange av leserne husker kansje ikke hva de leste i 96, eller kunne ikke lese i 96 så sånnsett gjør det ikke noe for den gemene hop at enkelte av skribentene har samme innhold som de 20 siste åra men med annen innpakning ;)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette nøyaktig samme - eller muligens en fortsettelse - på denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=45&t=118755

:roll:

 

Om man ikke liker bladene, så slutter man å kjøpe dem, eller man engasjerer seg for å prøve å få journalistene til å skrive om det man liker.

Så enkelt er det. Bladene har nok ikke råd til å komme å banke på døra til hver enkelt å lure på hva de liker å lese om. Men de er svært interessert i å få tips, høre om hva som kan forbedres og hva leserne vil med bladet. De ønsker nemlig å beholde lesere. Flere bladene har hatt meningsundersøkelser. Gidder man ikke svare på disse engang, så er det vel like greit å slutte å kjøpe bladene?

 

Noen ønsker mer testing av kuler ser jeg. Jeg har sett meg lei på alle kuleteser for min del. Jeg har funnet de kulene jeg trenger, og driter i om ei håndlaget og sjelden kule eksploderer, kantrer eller ekspanderer i gelatin, is, våte telefonkataloger eller aviser på alle avstander mellom 100 og 1000 meter.

JEG liker å lese jakthistorier, og gjerne de som ikke gir voldsom uttelling. For det er nettopp slik jakta som regel er....

Som man skjønner - og det er mitt poeng - så er smaken delt i hva man liker å lese om. Og sitter man bare hjemme og surmuler så skjer ingenting, og man kan heller bruke pengene på noe annet. Bladene har lesere de, for det er dem de lever av. Så det er mange NOK som liker dem slik de er.

Men dersom de tror de får flere lesere og tjener mer penger ved å endre innhold - så gjør de det. For som ellers i verden idag, så er det penga som rår. At det ikke er blader som oppfyller alle sine ønsker, er fordi det ikke er mange NOK som har de samme ønskene.

 

Jeg har vært så freidig å dele noen av mine jaktopplevelser - både her på kammeret og i ett av jaktbladene / bøkene.

Nettopp med artikler som beskrevet ovenfor. Artikler som ikke bugner over av felt vilt, men forteller om mye slit, motgang og glede over hver enkelt felling. Noen fine bilder (håper jeg) og levende og ærlig tekst. Jeg ser at det er en del her som synes dette er bortkastet, og jeg forstår at for disse kaster jeg bort mye tid på å ta bilder fra starten av turen (ikke bare når det er felt vilt....), risikere å stå med kamera i hånda istedet for hagla når fuglen letter - bare for at du vil ha med DET bildet av bikkja i stand, gå frem og tilbake for å sette kamera på stativ, planlegge tekst, skrive den, bearbeide den, lese korrektur, levere inn artikkel og bilder etc etc.......

Men for å være ærlig så driter jeg i det også. Lik artiklene - eller la være å lese dem. Verre er det ikke!

Jeg kommer nok til å skrive om jakthistorier her inne med liten fangst videre også - fordi jeg synes det er moro å skrive og dele jakterfaringer.

 

Og det er faktisk ikke så vanskelig. Ta bilder (jeg har fått publisert artikler med bilder tatt med mobilkamera), skriv tekst og send inn!

Det kan ikke skje noe verre enn at de takker nei til artikkelen (som også har hendt meg flere ganger).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg levd såpass lenge at mye uvilkårlig blir repetisjon (men det er jo min feil :wink: )

 

Vi har og har hatt prosjekttråder her på kammeret av medlemmer som går langt utenpå en del av det en finner i disse bladene.

 

Samme med tråden om gamle infanteririfler, patronsamlinger, langholdskyting, presisjon, oppussing av våpen (restaurering av skjefter osv), teknisk om optikk, her er det enormt mye kunnskap ........

Slikt finner jeg mer interessant enn "mausern, stubben og elgen" selv om det av og til dukker opp gode historier med flotte bilder.

 

At enkelte her på kammeret kunne skrive svært interessante artikler om både det ene og det andre er jeg ikke det minste i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

 

Om man ikke liker bladene, så slutter man å kjøpe dem, eller man engasjerer seg for å prøve å få journalistene til å skrive om det man liker.

Jepp, så enkelt er det. Jeg vet det, jeg kjøper ingen slike blader, å kjøpe to-tre pakker 22lr ammo gir meg mer enn et slikt blad. Enkelt og greit. ;)

Link to comment
Share on other sites

Apropos. Dumpet nettopp en mail inn med tilbud om å være med I et leserpanel I bladet Jakt. Kan der være med å kommentere og derfor påvirke innholdet I bladet sies det. Regner med flere her inn får det samme tilbudet. Man bør vel kanskje kjenne sin besøkelsestid.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo slik at alle disse bladene lever av at noen faktisk kjøper dem, så hvis det skulle være slik at de som her på Kammeret mener at innholdet er så uinteressant skulle representere gjennomsnittsleseren, ville jo alle vært lagt ned for lenge siden. Skulle redaksjonene velge innhold basert på de ytterst få (min antagelse) jegere i Norge som faktisk fordyper seg i indre- og ytreballistikk, koeffisienter og ladedata, teknologiske nyvinninger på våpen- og kulefronten og så ignorert alt det stoffet de aller fleste kjenner seg igjen i? Da hadde veien vært kort til en bladhylle helt fri for jaktblader på norsk.

 

De som i denne tråden oppfordrer til å sende inn egne bidrag, delta i undersøkelser eller leserpanel eller sende inn leserbrev eller brev til redaksjonen med ønske om spesifikt innhold er nok de som faktisk har forstått hvordan det virker. "Jeg gidder ikke lese dem lenger, har lest det før...", er et ærlig standpunkt, men hvis man kjøper, synes det er uinteressant og ikke forsøker å bidra.....? Norge er et svært lite marked så blader med et så spesielt innhold som etterlyses av noen er nok vanskelig å få til. Bidragsyterne her inne (i hvert fall de ivrigste) besitter nok kunnskap og interesse langt over gjennomsnittet av norske jeger og skyttere. Det er vel derfor vi har Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

For å være litt mer saklig, skal jeg utdype litt mer.

 

Når jeg leser noe synes jeg det er mere interessant når jeg føler at jeg sitter igjen med mere kunnskap etterpå, den følelsen er det skjeldent jeg sitter igjen med etter å ha lest ett norsk jaktblad. Ja, noen artikler er selvfølgelig gode!!

 

Ett eksempel kan være den årlige 1-2-3 til oppskytingen som pryder som hovedartikkel årlig, joda vel og bra, men innholdet egner seg kanskje bedre på jegerprøven, enn for drevne jegere? Prøveskyt med jaktammo før prøven? Lov å bruke reim? Hvordan justere kikkertsiktet.. Ikke napp i avtrekkeren... (Nå er det vel snart tid for den årlige oppskytingen er for lett diskusjonen? forresten) :lol:

 

Generelt så synes jeg de legger seg litt for lavt, gi oss noe nytt og lær oss noe nytt.

 

Nå skal jeg være litt forsiktig, men Jakt & Fiske skriver mye interessant, men bærer også preg av at organisasjonen begynner å bli litt vel byråkratisk. Det skal helst ikke skytes noe. Går da vel for f.. på jakt for å skyte noe vel, hvis ikke kan de komme ut av skapet og fusjonere med turistforeningen. :wink: (Litt på spissen)

Link to comment
Share on other sites

https://www.riflemagazine.com/home%5Cin ... N=77398802 Desse 3 nettutgavene betaler eg 19.97 dollar per år for. 6 utgaver av kvart magasin. Dette kan vere eit alternativ/tillegg for dei som er leie av norske blad. Likevel må eg sei etter å ha abonnert på dette nokre år så blir det resirkulering av stoffet etter ei stund. ....intet er nytt under solen.....
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...