Jump to content
Bell

Freyr & Devik

Recommended Posts

Ser at det er kommet en ny demper i Landrøs webshop - Freyr & Devik - 3 modeller. Noen som har kjennskap til disse?

Freyr 280 Titanium

Freyr 280 Titanium tilhører en serie av effektive svært lette

og robuste lyddempere spesialdesignet for jakt og lang

levetid. Serien er også et eksempel på hvordan form og

funksjon kan dra fordel av hverandre. Den strømlinjeformede

innkapslingen skaper en naturlig tilhørighet til et klassisk rifle

design og lar demperen gli bedre gjennom tett vegetasjon

enn en ren sylindrisk form. Samtidig er den koniske formen

med dobbeltkrumme flater en konstruksjon der styrkeegenskapene

er optimalisert i forhold til belastning.

Spesifikasjoner

Kjerne: Grade 5 Titanium

Gjenger: Grade 5 Titanium

Innkapsling: Høystyrke aerospace aluminium

Fremre lameller: Høystyrke aerospace aluminium

Lengde foran pipe: 124 mm

Diameter: 49.8

Lengde: 213 mm

Vekt: ca 280g

Demping: ca 27 dB

Freyr-Devik-320-Titanium-Lettvekt-6-5mm-M14x1-41640_productimage_full.jpg

2 år etter, og kun ein tråd med Freyr & Devik?!

Er det bra eller dårlig? 🤔

Ser eit par stk på instagram som reklamerer, men tar ikkje automatisk "rosabloggere" med sponsa utstyr som god fisk.

Holder på med å bygge om konfirmasjonsbørsa med nytt løp, og heller i mot Freyr&Devik på nye løpet.

Jeg har satt på en Freyr&Devik Featherweight som veier 200gr på min Kimber Montana 308 W med 46cm pipe. Har også en Hausken JD 184 til denne. Demper nok litt mindre enn 184en, ikke mye forskjell, men jeg bruker aktive hørselvern eller aktive plugger når jeg jakter, om jeg bruker demper eller ikke siden jeg har tinnitus. Svarer til forventningene for en så liten demper, mye lettere å åpne og rengjøre enn Hausken, er lettere og demper OK

A530FAFB-BC78-49F8-9494-C2E479C9E9D7.jpeg.b959271c41fae5836445eedd95250c4c.jpeg

• Like 1

Bruker stort sett aktive plugger eller hørselvern sjøl. Så er ikkje jakten på å få ned db, men litt totalen. Pris, vekt, vedlikehold etc. Vært fornøyd med a tec maxxim, men freyr såg ganske kjekk ut. Blir på ein m70 featherweight. 

11 timer siden, larmn skrev:

Bruker stort sett aktive plugger eller hørselvern sjøl. Så er ikkje jakten på å få ned db, men litt totalen. Pris, vekt, vedlikehold etc.

Da hadde jeg også tatt en titt på demperne fra Svemko, de er lette og ser også bra ut. Hvis dempere i det hele tatt kan se bra ut på våpen.

Den nye frontmonterte demperen til Tronrud, 3D printet med en vekt på hele 150 gram og 21 dB demping er også verdt en titt.

Var nær ved å kjøpe Svemko Hunter. 

Tonrud er litt over kanten på pris på den børsa.  

Bestilte Freyr Featherweight 196 nå, pga pris, lengde og vekt, må ha den klar til eg kommer heim fra jobb, og skal rett til Rafdal med børse og demper. 

Kommer nytt prosjekt i 2019?!,  løpsbyttesystem og nytt kaliber på Weatherby magnum kasse. Blir litt meir påkosta den.

Noen som har erfaring med featherweight 196? Demper den nok til at en kan gå på jakt og ikke bruke hørselvern eller bør en gå for en av de større for å få mer demping?

En jaktkompis har en FW269 på en 3006 og den virker meget bra. Demper bra(fra et rent subjektiv ståsted) og skytter er strålende fornøyd med den. Pellet den opp for å se hvordan den er laget og likte designen. Tror det er bra greier. Ikke noe minus at den er laget mer strømlinjeformet heller. Henger ikke fast i noe(inn/ut av futural osv) og ser mindre ut enn den strengt tatt er synes jeg.

Vurderer en Freyr-Devik på en Bergara b14 sporter i 6,5 x 55, Dette blir min første lyddemper så har ikke så mye å sammenligne med :) 
tenker huvudsakligen på en av disse FEATHERWEIGHT 269 eller FREYR 280 TITANIUM leverer ikke de 2 minste for liten demping?  

2020-03-06 12.21.23 Vers2.jpg

Velkommen på kammeret. Størrelse og demping henger rimelig sammen, så du må nok definere "for liten".

Takk,
Er litt og skyter på bane men der bruker jeg hørselvern vanligvis sender jeg ikke av gårde fler en 30-50 skudd over noe tid. Det er i jaktsammenheng jeg ønsker å kvitte meg med å ha med hørselvern eller hvis jeg glemmer å ta med. Så håper at dette gir et bilde av hva jeg er på utkikk efter. 
Vavlo har du en av disse demperene?

Jeg har FW 149 på en 6,5-284 med 56cm lilja løp.  

Fungerer godt. Demper godt nok til jaktskudd og er vel den letteste demperen på markedet. Anbefales.

• Like 2

42 minutes ago, ladebenken said:

Jeg har FW 149 på en 6,5-284 med 56cm lilja løp.  

Fungerer godt. Demper godt nok til jaktskudd og er vel den letteste demperen på markedet. Anbefales.

Supert, hvordan er det med varmeutvikling i den demperen?

Har ikke skutt noen lange serier, bare 5 skudd. Vil si det er som normalt. Fordelen er at den blir mye fortere kald, siden den er frontmontert. 

• Like 1

Posted (edited)
On 3/12/2020 at 7:59 PM, logif said:

Supert, hvordan er det med varmeutvikling i den demperen?

Har en 149 på min barrett i 308. Gjorde en förste par elgserier på 12 skudd hver med den på mandag og ble litt overrasket da det ikke ble mirage. Den blir varm, men kjøles ned igjen veldig fort. 
Synes den tar rekyl fint og demper greit. 

Det eneste den mangler er quick mount. 

edit:

Var ute igjen og skjøt to serier på 12 hver helt uten mirage

Edited by Austergården
  • Like 2